Gröna ärter??

#1 - 18 mars 2005 15:00
:confused: ....nu kan jag inte sitta här och undra längre, måste fråga......mata fiskarna med ärter.?? är det sant?
Hur då? Ska man bara lägga i några i karet eller..??[:O] vilka fiskar tycker om ärter..?

ja..ja...dum fråga kanske, men jag vill gärna ge mina fiskar det som är nyttigt och som dom tycker om..

Ska nog sluta med röda mygglarver...

Hälsningar från snöiga Värmdö....

[:-75] gömmer mig här....*L* //Nina
#2 - 18 mars 2005 15:02
Lägg ner en grön ärta eller två. Malarna brukar gilla dem. Jag föredrar att mata med frusen broccoli. Mina fiskar älskar det. Zuccini och spenat skall även vara populärt.
#3 - 18 mars 2005 15:05
[font=Comic Sans MS][color=red]Tina upp frusna ärtor som du sedan skalar och lägg ner till fiskarna, alla mina fiskar älskar ärtor.[/color][/font]
#4 - 18 mars 2005 15:07
Frusen broccoli..? vilka fiskar äter det? man ska altså lägga i den frusen..? blir inte det kallt i deras små magar..?

[:-5] .....//Nina
#5 - 18 mars 2005 15:09
aha Maria...du tycker jag ska skala ärtorna...jag provar nog det, vad har du för fiskar..? kan all fisk äta det..?

jag har gurami lite olika och nyckelhålsciklider, fjärilsciklider, räkor och några algätare

//Nina
#6 - 18 mars 2005 15:09
[QUOTE=Signe]Frusen broccoli..? vilka fiskar äter det? man ska altså lägga i den frusen..? blir inte det kallt i deras små magar..?

[:-5] .....//Nina[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag matar oxå med broccoli, fast jag brukar antingen koka färsk eller tina frusen.[/color][/font] ;)
#7 - 18 mars 2005 15:23
Jag brukar bara lägga i den i varmt vatten ett kort tag innan jag släpper ner den i karet. Borde kanske ha varit lite mer tydlig. Alla mina fiskar äter broccoli med stor aptit.
#8 - 18 mars 2005 15:38
[:-2] Tack.....ni är mina änglar..!!

Blir så glad när man får svar snabbt....och man kan fråga hur dumt som hälst..

Tack alla...

//Nina.....(ska genast prova, har broccoli i frysen)
#9 - 18 mars 2005 15:57
jag provade med broccoli, det luktade ju hemskt i karet efter det... [xx(]

jag kör med ärtor och squash jag...
#10 - 18 mars 2005 16:41
[:-76] Härliga fredag....det är en underbar dag....nu sitter jag med ett glas vin framför akvariet och bara njuter..!!!

Jag la i två ärtor..hm, dom spelar fotboll med dom..!! Ganska så sött faktiskt.!!
Men får nog fiska upp dom och skala kanske.., vad tror ni?

men roligt är det....*L*

//Nina
#11 - 18 mars 2005 16:42
Jo du maria....tycker du att det luktar illa i karet av broccoli..? //Nina
#12 - 18 mars 2005 17:35
[QUOTE=Signe]Jo du maria....tycker du att det luktar illa i karet av broccoli..? //Nina[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Nej, det har jag inte tänkt på. Det luktar nog lite broccoli kanske[/color][/font] ;)
#13 - 18 mars 2005 17:55
[QUOTE=Signe][:-76] Härliga fredag....det är en underbar dag....nu sitter jag med ett glas vin framför akvariet och bara njuter..!!!

Jag la i två ärtor..hm, dom spelar fotboll med dom..!! Ganska så sött faktiskt.!!
Men får nog fiska upp dom och skala kanske.., vad tror ni?

men roligt är det....*L*

//Nina[/QUOTE]

Kan fiskar spela fotboll? :-O

Jag matar med gurka, den hinner inte bli slemmig som vissa skriver! Har även provat med ärtor...dom försvinner liksom, undrar varför ;-)

Ska testa med broccoli också, har alltid en påse i frysen.

Någon annan grönsak dom gillar?
#14 - 18 mars 2005 18:15
Hur lägger du i gurkan..?
#15 - 18 mars 2005 18:17
[QUOTE=Signe]Hur lägger du i gurkan..?[/QUOTE]

Jag skär en skiva som är typ 0.5 cm och fäster den på en gaffel....sen lägger jag ner den! Alla mina fiskar äter av den, fast det är Praktbotiorna och Malarna som äter mest! Pratbotiorna älskar det mjuka i mitten!
#16 - 18 mars 2005 18:27
med gaffel???
#17 - 18 mars 2005 18:30
[QUOTE=Signe]med gaffel???[/QUOTE]

Ja annars flyter den bara runt...en rostfri gaffel gör att den sjunker ;-)
#18 - 18 mars 2005 19:50
sugproppshållare till doppvärmare kanske kan va nåt istället för gaffel.
#19 - 18 mars 2005 20:23
eller sked...
#20 - 18 mars 2005 20:51
[font=Comic Sans MS][color=red]zucchini (på sked) och brysselkål (kokt) kan man oxå ge dom små liven. :) [/color][/font]
#21 - 18 mars 2005 22:48
Jag har ett par blåciklider som vaktar en stor yngelskara just nu(de har precis blivit frisimmande).

Eftersom det severades gröna ärter till middag (och vi åt middag i vardagsrummet där även akvariet står) så kom jag ihåg denna tråden och *ploppade ut* en ärta i akvariet (utan skal), snacka om att de var uppskattade!

De var i perfekt sorlek för en blåciklidmun och jag tror nästan att hanen satte i sig 4 hela ärter eller mer (Honan åt mindre eftersom hon är betydligt mindre).

Jag hade hört att mycket mat ska åka ut genom deras gälar, och det gjorde det verkligen, men det som kom ut var i lagom storlek för ynglen! Perfekt alltså!

Ja, jag tror att de uppskattade det, eftersom dom åt det med sådan aptit!

Värt att testa!

/Linnea
#22 - 19 mars 2005 11:18
Vad är det för fel på gaffel då? :-O
#23 - 19 mars 2005 11:22
[QUOTE=Babbett]Vad är det för fel på gaffel då? :-O[/QUOTE]

man tager vad man haver helt enkelt...
#24 - 19 mars 2005 11:29
Vad bra, jag tycker det blev så fint med en gaffel i akvariet :-P
#25 - 13 april 2005 14:13
Okej.. nu har jag sökt här på forumet och läst igenom några trådar för att se hur jag lättast ska mata mina malar med gurka och broccoli. Ärtor har jag testat och det gillar dom, men jag vill mer!!!!!! :D
Gurkan förstod jag, skred, gaffel eller sugpropp.. !
Men broccolin!!! Den flyter ju runt, jag har nu lagt den i ett glas sen igår kväll, och den flyter fortfarande.. var ju tänkt till malarna, inte de glupska malawisarna.
Tips någon? Sjunkande broccoli ;P
#26 - 13 april 2005 14:15
går det inte med sked där också ?
#27 - 13 april 2005 14:25
Hmm.. jo kanske.. tänker bara hur jag ska fästa den.. är väl värt att testa.. trodde det fanns ett annat sätt.. men har den inte sjunkt tills ikväll så kör jag in en sked!! Tack!

Annons