Gröna alger på BTN-bakgrund. Vad göra?

#1 - 24 januari 2004 16:40
Hej!
Har ett sedan 1 månad nystartat 300l akvarie med BTN-bakgrund.
Har haft problem med nitrit och nitrat. Samtidigt började det växa gröna alger på bakgrunden närmast ljusrampen, det blir rätt varmt där.
Har haft i algbekämpande medel men jag hade inte tillräckligt hemma för mitt 300l. Det kanske var tur för några växter fick gula blad.
Kan växterna påverkas av algbekämpningsmedlet?
Och, vad ska jag göra för att bli av med algerna?
Jag har en ancistrus.
#2 - 24 januari 2004 16:45
Skaffa fler hungriga ancistrus hade jag gjort.
Eller någon annan alg ätande fisk.

Lycka till.
#3 - 24 januari 2004 16:49
Växter och alger konkurrerar om den näring som finns i akvariet så en väg är att plantera lite snabbväxande växter som kan sno näringen från algerna.

Alger är ju också en typ av växt och det är nog välgigt svårt att göra ett medel som är effektivt mot alger men lämnar växterna opåverkade.
#4 - 24 januari 2004 16:49
sätt lysrören så nära framrutan som möjligt, så blir det både finare, och mindre alger på bakgrunden..sen kanske du skall kolla upp vad du har för lysrör i rampen, och om de är gamla?

en sak till..byter du vatten regelbundet? matar du för mycket? har du mycket växter?
alger kommer ju inte till av sig själv...
#5 - 24 januari 2004 16:50
japp.. växterna ka påverkas av algmedlet.
"algenkiller" stoppar all fotosyntes i karet har jag för mig...

Läs detta om du inte redan har gjort det:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Alger
#6 - 24 januari 2004 16:55
Jag hade min btn full med alger (720L) Köpte både siamesiska algätare och några ancistrusar och den bakgrunden är renrakad nu, finns inte ett spår av några alger längre!!
#7 - 24 januari 2004 16:57
NE säger att snabbväxande växter hjälper.
Och det gör det.

Så som exempel på snabbväxande växter så slår nog jättevallisneria alla.

Lycka Till!
#8 - 24 januari 2004 17:01
Tack för svaren!
Jag har 2 siamesis och 1 ancistrus. Är det för lite alltså?

Lysrörsrampen har 4 nya lysrör.
Jag måste ha det bakersta tänt eftersom jag har två siamesis som bor bakom BTN-bakgrunden också. De har en växt där bakom också för att kanske trivas bättre. De verkar faktisk ha det bra.
Någon som gjort något liknande?
#9 - 24 januari 2004 17:56
jag vet inte om jag hade velat ha fiskar & växter bakom min bakgrund ... =)
#10 - 24 januari 2004 18:54
Nä... dom syns ju inte.
Och är väl lite onödiga där bak.
Växten bör du ju flytta fram den med, tycker jag i alla fall.
#11 - 24 januari 2004 19:12
Vad gäller alger så får man acceptera en liten mängd... det är ju bara naturligt med alger på inredningen...
Sedan är det så att det behövs nog 2 Ancistrus för att hålla ett så stort kar någorlunda algfritt... Siamensis är en stimfisk och bör vara sisådär 6 st för att trivas... när de inte trivs så käkar de ju sämre... så där har du nog en del av problemet...

Annons