<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Mycket riktigt låg nitrat och fosfat på 0, även nitrit och ammonium/ammoniak. Faktiskt låg också järn på 0 samt koppar.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
=D
Ypperligt exempel på att man <b>aldrig</b> kan konkurrera ut alger genom att begränsa gödningen.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
men är det klokt att tillsätta MG (det har jag också hemma) om det inte finns nitrat och fosfat? Då gynnar det väl bara algerna, eller...?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mycket riktigt. TMG i det här läget kommer bara boosta algerna - speciellt din Cladorophora som gillar järn.
Mikrogödningen i TMG kommer inte råda bot på begränsningen som råder hos växterna (enligt Liebigs minimumlag) vilket kommer göra att intaget blir mycket marginellt av mikros hos växterna.
Jag lär väl inte få NO3 och KH2PO4 förrän i mitten av veckan. Ska jag vänta med gödning till dess?
Låter som en extremt bra ide' av ovanstående anledning.
Mina Heterantheaplantor ser ut att behöva näring, stackarna. Bladen börjar få mörka, silverskimrande fläckar. Lite järn kan väl inte skada, eller...?
Lysande exempel på att växten börjar bryta ner sig själv i jakten på kväve. Förmodligen kvävebrist.
I detta läget tror jag faktiskt inte det är någon bra ide att göda med TMG då bristen du ser inte avhjälps av TMG. Om du känner dig vågad så häver du i lite TMG, men jag tror faktiskt du kommer märka bäst tillväxt hos dina gröna bommulstussar (förmodligen en variant av Cladorophora) och dessutom kommer växterna förmodligen smälta sig själva i jakten på kväve.
KNO3, KH2PO4 och TMG i det här läget gissar jag hade fått ditt akvarium att inom några minuter bli ett Champangeglas =)
_@_, www.akvarie.net _@_,