Grön yta / alger

#1 - 27 januari 2004 22:18
Nu när mitt akvarie har börjat stabilisera sig så har det mesta vad det gäller alger försvunnit. Däremot har jag fått en grön yta. Inget slemmig utan något som nog är mycket (mycket!) små kulor.

Har tagit bort en hel del med hushållspapper. Men vad det nu är så är en sak klar - det förökar sig snabbare är guppysar. Dvs. innom 1,5 dygn är det lika mycket igen...

Vattenvärdena borde vara hyffsat okej... Har bara koll på Ph och Kh (som är okej) då jag fortfarande väntar på fler tester.

Kan det vara så att näringsämnen samlas vid ytan och det är det som gör att det växer så bra där? Lite andmat kanske skulle ta slut på det?

Har ingen gigantisk cirkulation på utan...
#2 - 28 januari 2004 10:42
Nån som vet?
#3 - 28 januari 2004 10:59
Hur länge har du haft det igång[?]

[:-98]*SÖKER INFO OM MALAWI*[:-98]
#4 - 28 januari 2004 15:44
ca 3 månader.... Den gröna ytan kom för ca 2-3 veckor sen...
#5 - 29 januari 2004 22:38
Ingen som råkat ut för något liknande?
#6 - 2 februari 2004 18:09
<font color="navy">Nej ja ha inte råkat ut för nåt liknande, det finns inte nån fisk som förökar sig på detta sätt?</font id="navy">
#7 - 2 februari 2004 18:16
Jag har haft det, vet inte heller vad det är. Eller ja, det är väl en alg av något slag. Jag har sugit upp så mycket det går med papper och höjt upp utflödet från pumpen så den "slår sönder" vattenytan. Jag har inga problem som syns, längre. Andra tips?
#8 - 9 februari 2004 12:12
har också varit med om denna gröna "smet". äckligt! *brr*
Dock var det bara i mitt lilla yngelakvarium så jag misstänker att mitt problem berodde på övermatning. Har aldrig varit med om det i något av mina andra kar.

Annons