Goddagens.
Som flitig användare av saltvattensguiden.se, tänkte jag kolla vad ni kan komma att säga:
Nu har jag fått nånting i karet, jag inte vill ha!
Har nu varje dag i 3-4 dagar sugit bort dessa alger från sanden. Där de är, blir sanden lite hårdar, ser ut som den "kakar" sig.
Har sugit ut vatten och sand, låtit den stå och sedimenterat sig, och sen kört vattnet, utan bottensatsen i skummaren i ett par timmar, och sanden håller sig vit i några timmar, sen blir det ljusgröna fläckar här och där igen.
inte riktigt en matta, snarare gröna cirkelliknande fläcker som blir lite hårdare.
Jag bytte ljusramp för nån vecka sen och har en kombinerade MH/T5/LED ramp nu.
Är lite orolig äver att jag fått mig en släng av cyano :(
när jag hade ljuset släckt en dag (körde bara T5 rören, inte MH) så var det nästan ingenting på kvällen, några enstaka små gröna "missfärgningar" på sanden. Så ju mindre ljus, destå mindre alger/cyano.
Det lossnar mycket lätt. om man petar ner fingret i mitten av en "cirkel" bryts den sönder, som när våt sand har torkat i solen och går sönder i mindre bitar.
Det ser inte ut som när man drar fingret genom frisk sand, utan snarare som när man plogare en stentorr åker.
På vissa ställen bildas det även små bubblor som sitter fast på sanden.
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=24276&d=1214922415