Grön syano

#1 - 2 juli 2008 14:13
Goddagens.
Som flitig användare av saltvattensguiden.se, tänkte jag kolla vad ni kan komma att säga:

Nu har jag fått nånting i karet, jag inte vill ha!
Har nu varje dag i 3-4 dagar sugit bort dessa alger från sanden. Där de är, blir sanden lite hårdar, ser ut som den "kakar" sig.

Har sugit ut vatten och sand, låtit den stå och sedimenterat sig, och sen kört vattnet, utan bottensatsen i skummaren i ett par timmar, och sanden håller sig vit i några timmar, sen blir det ljusgröna fläckar här och där igen.
inte riktigt en matta, snarare gröna cirkelliknande fläcker som blir lite hårdare.
Jag bytte ljusramp för nån vecka sen och har en kombinerade MH/T5/LED ramp nu.
Är lite orolig äver att jag fått mig en släng av cyano :(

när jag hade ljuset släckt en dag (körde bara T5 rören, inte MH) så var det nästan ingenting på kvällen, några enstaka små gröna "missfärgningar" på sanden. Så ju mindre ljus, destå mindre alger/cyano.

Det lossnar mycket lätt. om man petar ner fingret i mitten av en "cirkel" bryts den sönder, som när våt sand har torkat i solen och går sönder i mindre bitar.
Det ser inte ut som när man drar fingret genom frisk sand, utan snarare som när man plogare en stentorr åker.

På vissa ställen bildas det även små bubblor som sitter fast på sanden.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=24276&d=1214922415
#2 - 2 juli 2008 15:09
Mörkläggning är bra men ofta en kortvarig förbättring när det gäller cyano i sötvatten. Mera effektivt är att behandla med General Tonic. Men vad det eventuellt kan ställa till med i ett saltvattensakvarium har jag ingen vidare koll på. :confused:
#3 - 2 juli 2008 15:57
I saltvatten finns "kärnvapen" att ta till i form av Aqua-Medic AntiRed. Precis som General Tonic är det en bactericid, i AntiReds fall tydligen Erythromycin. Jag blev tvungen att använda det när jag fick "red slime algae", och det verkade inte skada koraller eller andra ryggradslösa djur.

Annars gäller väl det gamla vanliga: tätare vattenbyten (cyano gynnas av höga halter organiskt material i vattnet), ökad circulation (de missgynnas av hög syrehalt), och uthållighet. Mörkläggning kanske också funkar, vet inte.
#4 - 2 juli 2008 19:56
Azur skrev:
I saltvatten finns "kärnvapen" att ta till i form av Aqua-Medic AntiRed. Precis som General Tonic är det en bactericid, i AntiReds fall tydligen Erythromycin. Jag blev tvungen att använda det när jag fick "red slime algae", och det verkade inte skada koraller eller andra ryggradslösa djur.

Annars gäller väl det gamla vanliga: tätare vattenbyten (cyano gynnas av höga halter organiskt material i vattnet), ökad circulation (de missgynnas av hög syrehalt), och uthållighet. Mörkläggning kanske också funkar, vet inte.

jo, AntiRed har jag hör talas om, har funderat på det, blir nog så att jag införskaffar det
Vatten byts ändå, har haft karet nersläckt i 2 dagar nu och det finns inte ett spår av cyano nu...
tja, det blir en sväng förbi fiskhandlaren i helgen och införskaffa AntiRed om de kommer tillbaka till helgen när jag tänder upp igen
#5 - 3 juli 2008 04:21
Är du helt säker på att det ens är cyano?
Jag är skeptisk till sådana mirakelmedel, det går att lösa på andra sätt.

Annons