grön sörga på sanden

#1 - 19 mars 2005 16:55
Hej på er!

Dom senaste veckorna har det kommit ett lager med slemmiga alger på min sandbotten i mitt malawi-kar.

Algerna är max 1-3mm i tjocklek och lägger sig som ett täcke över botten, dock endast på sanden, inget på stenarna eller växterna.
När man suger upp dom så är det ett nytt lager innan en vecka.

Någon som vet vad det kan vara för alger samt hur man motvärkar dessa på bästa sätt.

Karet är 180L, innehåller 10st små malawi & 1st mal. 5st växter (cirka 15% av botten).

Vettenbyte 1ggr i veckan och då cirka 40L, tillsätter endast Tetra aquasafe och Tetra PlantaMin vid varje vattenbyte.

Lystid: 10tim (12.00-22.00) ej i sol-läge men i rum med fönster (solen lyser alldrig på karet)

Stort tack på förhand, mvh Daniel
#2 - 19 mars 2005 17:15
Sök på "cyano" här på forumet så kommer du få mängder med bra svar. Det har varit uppe några trådar dom senaste dagarna bara om just detta.
#3 - 21 mars 2005 02:05
Tillsätt KNO3 (så att du får kväve). Det är brist på kväve (N) som ger cyanobakterier (är en blandning mellan alg och bakterie). Alternativt att du vänder ned den i gruset när du ser dem. De dör, och ger då N i vattnet (är i vart fall teorin). Fungerar för några.

Skulle byta mer vatten, åtminstone det dubbla i veckan.
Tetra PlantaMin kan du skippa. Det finns bättre växtgödning (om det nu är ett sådant), som är billigare. Sök på PMDD eller TMG i forumet.

Har du eget vatten? Om inte så behövs troligen inte heller Aquasafe.
#4 - 21 mars 2005 17:56
Tack för svar.

Var löper jag KNO3? Fins det i zoo-butiken?

Eget vatten? Tänker du på egen brunn då? Jag har kommunalt vatten.

Har ställt undan gödningsmedlet, ska köpa ett annat som jag vet fungerar i helgen och så ökar jag vattenmängden till cirka 80liter vid vattenbytena.

Annons