Grön räka

#1 - 15 april 2008 15:03
Hejsan
Min fråga är om båda räkorna i grön räka är Grön?
Fått höra att bara honan är grön
Stämmer detta?
#2 - 15 april 2008 15:07
BamBam skrev:
Hejsan

Stämmer detta?

Jag har också fått höra det. Kanen ska tydligen vara mer rödaktig. Har bara honor tyvärr, de är alla gröna. Hade en hane i början med, men den dog. :/
#3 - 15 april 2008 15:09
BamBam skrev:
Hejsan

Stämmer detta?
Det finns flera sorters grön räka.
Jag tror jag har en sort som kallar dark green shrimp [:o] där är alla gröna och gröna hela tiden. Men hanen är något lite genomskinligt grön och honan mer heltäckande.
Det finns också caridina babaulti i grönt, men babaulti kan skifta i färg...vet inte om det beror på trivsel eller vattenvärden...?
#4 - 15 april 2008 15:12
Det är babaulti jag har. Mina har aldrig skiftat i färg.
#5 - 15 april 2008 16:37
En del av mina babaulti är just nu nästan vita :)

//C
#6 - 15 april 2008 17:53
En del av mina babaulti är just nu nästan vita :)//C

Vi har precis fått våra från Tyskland och de 2 vuxna är riktigt knallgröna men de 3 unga är beiga... Alla är pigga och alerta men lite blyga.. Läste här på Zoopet någonstans att de är lite svårare att få att föröka sig än de gula!? I värsta fall får man blanda ihop dem så de trivs lite bättre för de ska ju inte kunna korsa sig enligt korsningstabellen.

Jag la en en ny trärot i vardera karet och trots att den legat i hinken i 2 dagar med ständiga vattenbyten så är vattnet helt brunt nu... Urk vad jag blir ilsken!!! Det stod på etiketten att det räckte att lägga dem i blöt ett par dagar, annars skulle jag ha gjort som det rekommenderas här på Zoopet och kokat dem.
Vad säger ni, ska jag slita ur dem? Har satt fast växter också så det känns lite surt!!! Men gula och gröna räkor ser ju helt beiga ut i brunt vatten!! :mad: ;)
#7 - 15 april 2008 18:36
Tycker det är olika det där med hur mycket de färgar. Har en stor rot där jag har just mina gröna räkor. För stor för att koka men den har dränkts i kokhett vatten otaliga gånger och legat i blöt många veckor innan den hamnade i karet. Men visst fasen fäller den ändå. Tror iofs det påverkar att räkorna käkar av den....
Men min räkor är väldigt gröna trots lite brunt vatten ;)
#8 - 15 april 2008 18:37
Kan ju lika gärna visa hur de ser ut :)
Hane överst, hona underst.
#9 - 15 april 2008 19:18
Fina.. Jo, våra är nog så där gröna också, de stora iaf. Men visst sjutton är det snyggare med ett klart vatten när man ska ha räkor!!! Iaf de med snygga färger.. Ser en av de små nu och den har börjat att bli lite grön också. Det är 3:e dagen nu sen ankomsten till Sverige. :D
Vet du om räklingarna har full färg från början eller färgar de ut fullt sen? :)
#10 - 15 april 2008 19:38
Nu tror jag iofs att jag har dark green shrimp. Deras yngel är orangea de första veckorna.
#11 - 15 april 2008 19:53
Mina gula är värre än kaniner sprutar ut yngel ur dom ;)
Så är dom gröna lika lätta så är det inga problem
#12 - 15 april 2008 20:18
BamBam skrev:

Jag har inga gula, så jag kan inte jämföra med dem. Men jag har körsbär, blå, white pearl, blue pearl, humlor och gröna då. Av dem är de gröna mest produktiva och ynglen växer så fort så man inte tror att det är sant. Min solklara favorit av mina räksorter ;)
#13 - 15 april 2008 20:51
BamBam skrev:

Eurydike skrev:
Jag har inga gula, så jag kan inte jämföra med dem. Men jag har körsbär, blå, white pearl, blue pearl, humlor och gröna då. Av dem är de gröna mest produktiva och ynglen växer så fort så man inte tror att det är sant. Min solklara favorit av mina räksorter ;)

Det låter bra. Men det är ju inte säkert att det gäller mina gröna, eller rättare sagt, min sambos gröna.. :D de är ju en andra sorten.. bubaulti lr vad det nu hette.. :D Jag hoppas de är lika lätta.
Den lilla som jag såg med färg nu idag är ganska så grön och den var beige igår. Flera har ömsat skal.

Jag tycker mig sig stora äggfläckar på flera av de gula så jag hoppas att det finns någon kille med där också, men på 10 så borde man ju ha 1 iaf. :) Men jag tycker att många har mer eller mindre gul fläck i nacken.
Är det mer så på de gula än på t ex Körsbär, där ju inte hanen har en tillstymmelse till fläck?? ;)
#14 - 16 april 2008 04:19
Katharina skrev:
Jag tycker mig sig stora äggfläckar på flera av de gula så jag hoppas att det finns någon kille med där också, men på 10 så borde man ju ha 1 iaf. :) Men jag tycker att många har mer eller mindre gul fläck i nacken.

Är det mer så på de gula än på t ex Körsbär, där ju inte hanen har en tillstymmelse till fläck?? ;)
Inga hanar har äggfläckar i nacken. Den vanligaste gula räkan är väl en heteropoda? Alltså en körsbär fast i gult. Alltså ser de hanarna likadana ut som körsbärshanar...fast gula då :)
#15 - 17 april 2008 21:25
http://www.aquabo.dk/index.php?id=46&pid=2

både hannar och honor blir grøna
#16 - 18 april 2008 09:28
Eurydike skrev:
Inga hanar har äggfläckar i nacken. Den vanligaste gula räkan är väl en heteropoda? Alltså en körsbär fast i gult. Alltså ser de hanarna likadana ut som körsbärshanar...fast gula då :)

Ha ha.. Nej, jag vet att de inte har äggfläck men alla har ju inälvor och det kan ju vara lite svårt att skilja på, tänkte jag... :D Men helt klart ser det ut som 2 st stora gula är präktiga honor med äggfläck.. Men de lär väl inte bli befruktade redan, första veckan...

Men hua vad de där rötterna färgar vattnet, det är helt brunt nu trots att rötterna stod i blöt i hink med vattenbyten i flera dagar...
#17 - 18 april 2008 14:06
Katharina skrev:
Ha ha.. Nej, jag vet att de inte har äggfläck men alla har ju inälvor och det kan ju vara lite svårt att skilja på, tänkte jag... :D Men helt klart ser det ut som 2 st stora gula är präktiga honor med äggfläck.. Men de lär väl inte bli befruktade redan, första veckan...

Men hua vad de där rötterna färgar vattnet, det är helt brunt nu trots att rötterna stod i blöt i hink med vattenbyten i flera dagar...
Inälvor och ägg har inte samma färg på dem. Så är det gult är det äggämnen. :)

Mina var så produktiva att det blev parning redan kvällen de koppades in. För jag hade en hona med rom morgonen efter, och det var ingen med rom när de kom. Sen har de fortsatt i samma kanin-anda hela tiden. Det hinenr väl gå någon dag efter att de släppt rommen tills de bär på ny....:D

Annons