Grön märklig hinna på glaset..?!

#1 - 11 juni 2005 14:56
Jag undrar helt sonika om en märklig grön hinna, nästan som ett skinn, som jag har fått vid ett par tillfällen på frontrutan alldeles under "grusytan".:confused: När jag pillade på den med häverten vid ett vattenbyte så lossnade hela biten, ungefär 2X3 cm i storlek! Det ser ut som om det skulle kunna vara Yes diskmedel för övrigt!?!:D
Nu tänker ni alla: Ok sockerconny, vilken bra beskrivning!!! Men det blir inte bättre än så mina vänner!!! Nu är det upp till er att hjälpa mig med mitt prekära bekymmer!!!:) :D
Tack på förhand!!!
#2 - 11 juni 2005 15:32
Cyano tror jag bestämt! Om nån annan är av nån annan uppfattning så rätta mig gärna men beskrivningen stämmer på pricken tycker jag. Sök på gamla inlägg på zoopet så kommer du få massor av tips.
#3 - 11 juni 2005 16:10
Håller med Lenmar. Låter som ett solklart fall av cyano. Har det samma i mitt malawikar. Gör en sökning på cyano och du kommer hitta massor med trådar om hur man blir av med det.

Lycka till!
#4 - 11 juni 2005 16:31
Ok, många hjärtliga Gävle-tack, borde nog ha kommit underfund med det själv om jag hade utnyttjat sök-funktionen....:)
#5 - 11 juni 2005 17:26
[QUOTE=sockerconny]Ok, många hjärtliga Gävle-tack, borde nog ha kommit underfund med det själv om jag hade utnyttjat sök-funktionen....:)[/QUOTE]
Nej då... kan jag inte tänka mig :p . Du var ju tvungen att ha sökordet :rolleyes: . Om du bara har det vid grusytan så försök begrava det bara, rafsa runt lite i gruset så det inte syns. Kan komma och gå litegrann det där otyget...
#6 - 11 juni 2005 19:18
Av vilken anledning dyker cyanon alltid upp där cirkulationen är som starkast i mitt kar???
(Har en MaxiJet cirkulationspump 1000L/H där "strålen" möter gruset där denna cyano alltid uppstår...)
#7 - 11 juni 2005 20:04
märkt samma problem med cirkulationen och trådalger.

kan tänka mej att det har med att mycke näring och co2 passerar.

Annons