Grön Kulfisk (Tetraodon fluviatilis)

#1 - 4 februari 2009 20:12
Hejsan! [:-88]

Jag har tänkt att skaffa mig en liten kulfisk. Både jag och mamma Tycker att dom är urgulliga! [:-50] Har ett akvarium på G som är på 200 L. Någon som har denna lilla söta fisk och kan berätta lite mer om den? Vad den äter och hur man fixar till vattnet och lite sånt. [:o]
#2 - 4 februari 2009 20:18
Denna behöver bräckt vatten när den blir större. Kan du bidra med det?http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Brackish/T_Fluviatilis/

Jag skulle vilja rekomendera ett par Colomesus asellus !!! Har själv haft denna fisk och den funkar bra i grupp!!! JAg hade 4st http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Freshwater/C_Asellus/

Vart bor du så kanske man kan rekomendera en butik??

Välkommen till Zoopet =)
#3 - 4 februari 2009 20:23
Tack ^^

Jag bor i katrineholm. Vet inte riktigt hur man fixar Bräckvatten :P Därför frågar jag :)
#4 - 4 februari 2009 20:25
AnimeGirl skrev:
Tack ^^

Jag bor i katrineholm. Vet inte riktigt hur man fixar Bräckvatten :P Därför frågar jag :)

Okey, då känner jag inte till någon butik nära dig.. :( För att få bräckt vatten så ska man ha i salt i vattnet.. Hur mycket man ska ha i låter jag någon som vet svara på =)
#5 - 4 februari 2009 20:29
Okej :) Såg några kulfiskar I Norrköping på Djurmagazinet för att tag sedan när jag var där.
#6 - 4 februari 2009 21:49
Skulle vara jättesnällt om någon kunde berätta hur mycket akvariesalt per liter man ska ha i för att få bra bräckvatten. [:o]
#7 - 5 februari 2009 08:03
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=53103

Som Azur skriver: http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=447787&postcount=17 "Om vi säger att du skall ha 10 promille (1%) salthalt, så skall du ha 10 gram salt per kilo vatten, eller, eftersom ett kilo vatten är nästan exakt en liter, 10 gram salt per liter vatten (till tio liter blir det alltså 100 gram)."
#8 - 5 februari 2009 10:37
Okej, tack! [:-88]
#9 - 5 februari 2009 11:01
Fluviatilis-kulfiskar bör även ha snäckor som mat för att hålla sina tänder nerslipade. Så du får nog starta en snäckodling också.
Det gäller inte colomesus, vad jag har hört?
#10 - 5 februari 2009 12:48
Oki. Vad ska det vara för typ av snäckor och vart kan man få tag i dom? :)
#11 - 5 februari 2009 21:22
Någon som kan berätta för mig? [:o]
#12 - 5 februari 2009 23:23
Det funkar utmärkt med vanliga "kanelbulle-snäckor". Ynglar av sig som attan också, om de bara får gott om mat. De finns nog i vilken akvariebutik som helst. :)
#13 - 5 februari 2009 23:35
Är det dom där små bruna snäckorna som brukar följa med när man köper växter? [:-88]
#14 - 6 februari 2009 09:18
AnimeGirl skrev:
Är det dom där små bruna snäckorna som brukar följa med när man köper växter? [:-88]

Precis dom, ja. Alla kulfiskar älskar sådana. :)
#15 - 6 februari 2009 13:03
Oki. :) Hur stora kan dom där snäckorna bli? Har sådana i lilla akvariet. Dom är inte stora, runt 3 mm.
#16 - 6 februari 2009 14:11
AnimeGirl skrev:
Oki. :) Hur stora kan dom där snäckorna bli? Har sådana i lilla akvariet. Dom är inte stora, runt 3 mm.

De största jag har sett är nog ca 5 mm. Förutom sådana, så funkar säkert Physasnäckor, små posthornssnäckor och små äppelsnäckor också.
#17 - 6 februari 2009 14:17
Vart kan man få tag i dom? :)
#18 - 7 februari 2009 19:38
Någon som vet? [:o]
#19 - 7 februari 2009 20:21
Dom ända snäckorna du INTE ska mata med är dom som ser ut som glasstrutar. Malysiska sandsnäckor tror jag dom heter. dessa ska tydligen vara för hårda för deras tänder.. Funkar dock bra för små kulfiskar som går på själva djuret och inte skalet.

C.asellus och mudustus är dom 2 kulfiskarna som har lättast för att få för långa tänder. Men alla kulfiskar behöver snäckor (undantag dvärgkulfisken)
#20 - 7 februari 2009 20:21
Måste bara berätta att min kulfisk troligen kommer nästa vecka :D:D:D En fahaka blev det :P
#21 - 7 februari 2009 23:25
Oki. :) Naa va kul! :d
#22 - 8 februari 2009 13:19
patriksg skrev:
Måste bara berätta att min kulfisk troligen kommer nästa vecka :D:D:D En fahaka blev det :P

Oj, en fahaka!! [:-9]

Var fick du tag på den? När de blir stora kan de äta fullvuxna äpplesnäckor, räkor och krabba med skalet på, med mera. De kan bli riktigt tama, men det kan vara svårt att ha några andra fiskar ihop med dem.

-men nu snor vi tråden...
#23 - 8 februari 2009 13:49
AnimeGirl skrev:
Vart kan man få tag i dom? :)

Physasnäckor är andra snäckor som ofta följer med växterna. De blir lite större än kanelbullarna. Äpplesnäckor är det många som har som akvarieinnevånare själva (bland annat jag). De är väldigt fina, men ynglar av sig rätt kraftigt. Istället för att frysa ner deras äggkokonger kan man lika gärna kläcka dem och ha "snäcklingarna" till kulfiskmat.
Det samma gäller posthornssnäckor.
Jag har allihop i mitt snäckakvarium på min sida här.
#24 - 8 februari 2009 18:09
Jens A. skrev:
Oj, en fahaka!! [:-9]

Var fick du tag på den? När de blir stora kan de äta fullvuxna äpplesnäckor, räkor och krabba med skalet på, med mera. De kan bli riktigt tama, men det kan vara svårt att ha några andra fiskar ihop med dem.

-men nu snor vi tråden...

Inte helt 100% om den kommer än,men isf är det via zoomässan i kungsbacka. Ska finnas på imazos lista
Fortsätter om någon har frågor i "kulfisktråden"
#25 - 8 februari 2009 23:32
Oki. :) Helt OK om ni snackar på om annat. :d Då kan jag ta upp något som jag får riktigt ont i magen av att tänka på... :( För ett tag sedan så köpte jag en fisk (Hade ingen aning om vad det var för någon...). Den hade varit på djurmagazinet länge då jag såg den flera gånger under dom gångerna jag var där. Jag tyckte synd om den lilla som ingen ville ha, så jag köpte den. Jag frågade vad det va för slags fisk och dom sa att det var en dvärg giraffmal. Då kollade jag här på zoopet på giraffmal och dom var inte ett dugg lika. Sen hittade min syrra en bild på en fisk som var rätt lik den jag köpte. Tror att det kan vara en Skovelnosmal (Pseudoplatystoma Fasciatum)... Vad gör jag nu? Jag vill verkligen ha kvar den för att det är såå söt. :(
Bilagor:
#26 - 8 februari 2009 23:37
Var dum nog att inte tänka på varför ingen ville ha den... [:-4]
#27 - 9 februari 2009 11:14
Är det verkligen en sådan, brukar de vara rätt dyra. De blir väldigt stora, och säker finns det något monsterfiskfreak som skulle dreggla över att få en sådan. Om du inte vill ha ett akvarium uppåt 1000 liter, så kan du ju sälja vidare den.

Men ta gärna en bild på den så vi kan se om det verkligen är en sådan.
#28 - 9 februari 2009 14:08
[:o]Den kostade 165 kr och var runt 12 cm när jag köpte den runt jul någon gång. Kanske att den har blivit 2 cm längre. Kan ta en bild om jag får igång kameran. Mobilen är inget att fota med... [:o]

Annons