grön hinna på ytan

#1 - 3 juni 2005 12:45
Hej!

Jag har fått en konstig grön hinna på ytan. Det ser ut som om det skulla vara någon form av alger, kan det vara det? Är de bra eller dåliga? Hur gör jag för att bli av med dem? Jag har ett avkarium med mycket växter. På ytan samsas riccia, andmat och pistia med algerna tillsammans med långa blad av vallesineria och kryptocoryne (ja, det blir lite mörkt, man jag försöker minimera det :)). Jag göder med c02 och defdac's standrad lösningar.

Mvh
Karin
#2 - 3 juni 2005 12:45
låter som cyano.....
#3 - 3 juni 2005 13:05
OK, är det farligt?
#4 - 3 juni 2005 13:18
...kan tyvärr inte säga om det är farligt eller inte men jag ska skriva något om det, tyvärr kan jag dock inte säga att det här är 100% säkert men jag har nog läst det någon gång.

folk har påpekat att djuraffärer har massa grönt i deras akvarium och folk här säger att det är cyano. från vad jag har läst och om jag kommer ihåg korrekt så kan man få det om man har för rent vatten (???). inte för att det här var till mycket hjälp men om nu massa djuraffärer har det så kan det inte vara så farligt. tror också jag läste att man kan få så om man byter vatten för ofta.

sen om nu någon sakkunnig kan hjälpa till så får du säkert reda på lite bättre vad det är och hur man får bort det. =)

// SeanChai
#5 - 3 juni 2005 17:06
Jag hade grön yta på mina akvarium, läs mer i nedanstående tråd kring hur jag blev av med det. Jag är rätt säker på att det jag hade inte var cyano.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=70914

Annons