Grön hinna

#1 - 1 mars 2006 10:54
[CENTER]Hej!

Jag har fått en hinna på ytan som är grön. Hur får jag bort denna?
Jag har inga alger att tala om i övrig och har just börjat göda med PMDD(3-4dagar sen) och tycker mig redan märka skillnad på växterna. (att de har växt alltså)
De enda algerna som jag har i övrigt är lite gröna alger på framrutan.

Är lösningen att bryta hinnan med hjälp av cirkulation eller liknade?
Eller är det gödningen som det är fel på?
Har två filter i akvariumet, ett fuval 4+ och ett amtopp ytterfilter.

//Linda
[/CENTER]
#2 - 1 mars 2006 11:22
Har också haft en hinna av alger på vattenytan och då har jag tagit tidningspaper och lagt på ytan. Efter att ha gjort så 1 gång i veckan i 2-3 veckor så försvann algerna.
#3 - 1 mars 2006 11:40
[quote=CBR]Har också haft en hinna av alger på vattenytan och då har jag tagit tidningspaper och lagt på ytan. Efter att ha gjort så 1 gång i veckan i 2-3 veckor så försvann algerna.[/quote]

Ska testa det då. Och se om de försvinner. :)

Tackar!
#4 - 1 mars 2006 11:53
[quote=CBR]Har också haft en hinna av alger på vattenytan och då har jag tagit tidningspaper och lagt på ytan. Efter att ha gjort så 1 gång i veckan i 2-3 veckor så försvann algerna.[/quote]

är inte trycksvärta giftigt för fiskarna?
#5 - 1 mars 2006 14:24
Har också haft en grön hinna av alger.
Jag tog ett litermått och "sög"/tog bort ytvattnet så att algerna som låg på ytan förljde med ner i litermåttet. Dom försvann efter ett tag, men det tog säkert nån månad eller så =S
Vet inte varför dom försvann, dom kom iaf tillbaka efter att jag tagit bort dom med litermåttet :(
Men nu är dom bort, du kanske kan tesat att släcka ner karet i några dar, typ 3dagar.
#6 - 1 mars 2006 21:56
Köp Black molly. Jag har vid flertalet tillfällen fått bort grön ytfilm genom att säta i någon eller några Black molly i akvariet.
#7 - 2 mars 2006 10:48
[quote=andreassofus]är inte trycksvärta giftigt för fiskarna?[/quote]
Trycksvärtan hinner inte komma ut i vattnet då du bara har tidningspappret i vattnet någon sekund. Är ett väl beprövat knep för att få bort alla möjliga hinnor på vattenytan.
#8 - 2 mars 2006 12:32
Jag har nu testat med tidningspapper och det funkade. Men jag antar att jag kommer att få göra om det någon gång till i alla fall så att den försvinner helt.
#9 - 2 mars 2006 12:48
Ja, du komemr säkert att få göra det minst 1-2 gånger till innan du helt blir av med det, det var i alla fall vad jag fick göra.
#10 - 20 mars 2006 13:29
Humm tidningspappert har inte löst problemet ännu. :S
Har gjort den en 3-4 gånger till.

Vad beror detta på?? Fiskar som äter av den?
Det är bara att köra på hårt!
Kanske kunde hjälpa med en bild? Ska ta en så ni får se.
#11 - 20 mars 2006 13:41
Bilderna som jag pratade om.

Två av dem är på hinnan som ni ser.

Och sen la jag in den sista bilden mest för att visa att växterna i övrig inte verkar må dålig.:p

Läste genom tråden en gång till och såg det med black mollys, kanske att jag skulle testa det.
#12 - 20 mars 2006 20:19
Har själv haft en sån grön hinna sista tiden. Den försvann omgående när vi köpte tre svärdbärare och satte in. Jag är ju inte hundra på att det var dom som käkade upp den men den hade ju varit i ett antal veckor och vattenbyten och försvann nu, bara någon dag efter att svärdbärarna flyttade in så är ytan glasklar :)
#13 - 21 mars 2006 10:06
[quote=Inka]Har själv haft en sån grön hinna sista tiden. Den försvann omgående när vi köpte tre svärdbärare och satte in. Jag är ju inte hundra på att det var dom som käkade upp den men den hade ju varit i ett antal veckor och vattenbyten och försvann nu, bara någon dag efter att svärdbärarna flyttade in så är ytan glasklar :)[/quote]

Då ska jag ta och testa det. :) Får bli några black mollys eller liknade.
#14 - 21 mars 2006 17:23
0platy kan gå ocks¨.

den ja har går över vattenytan ;)
#15 - 21 mars 2006 18:05
[quote=Raven]0platy kan gå ocks¨.

den ja har går över vattenytan ;)[/quote]

Ah det vore ju bättre så slipper jag fundera på saltet.;)
#16 - 21 mars 2006 18:15
black molly går oftast finfint utan salt också.
#17 - 21 mars 2006 18:55
[quote=Raven]0platy kan gå ocks¨.

den ja har går över vattenytan ;)[/quote]

Ska inte fiskar vara UNDER vattenytan? :D
#18 - 21 mars 2006 19:42
[quote=Raven]black molly går oftast finfint utan salt också.[/quote]

Jo men risken är ju ändå överhängade. Emot tex platyn.

Annars borde väl ändå artbeskrivningen göras om?

Annons