Grön grumligt vatten då och då, hjälp!!!

#1 - 30 juni 2004 09:53
<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman"><font size="1"></font id="size1"><font color="navy"></font id="navy">Hej, Svenska är inte mitt första språk och är nybörjare när det gäller fisk (akvariet är 4 månader gammal)så please bear with me [:-26].
Jag har ett 100 liters plexiglas akvariet, 1 Kampfisk, 4 små pärl scalare, 1 liten ancistrus, 1 Peckoltia, 9 Kardinal tetror, 2 fjärrils ciklider, 2 siamesiska algätare, 2 läppgurami, 1 Ottocinclus vittatus och 1 Ottocinclus macrospilus (Förr många fiskar?). 1 liten Tiger Lotus, 1 Bacopa Caroliniana, 1 Microsorum Pteropus "Windelöv", 1 Hygrophila difformis, 1 Microsorum Pteropus, 2 Anubias, 1 Alternanthera Reineckii och 1 Cardamine Lyrata. Pumpen är Eheim 2226 Professional ytterfilter, ljus- T5 Aquablue D&D 39 W 86 cm och T5 JBL Solar Ultra Tropic 39 W 86 cm. 150 W doppvärmare.
Jag byter ca. 10-15 liter vatten varannan dag. Får lite prick alger på glaset men mitt största problemet började när jag blandade in TMG 5 ml cirka 3 veckor sen. Efter 3 dagar vattenet blev grön grumligt. Jag tröttnade på den efter en vecka och gjorde en hel vattenbytte. Ingen TMG denna gången men vatten blev grön grumligt igen efter några dagar. <font color="red">Märkligt är att vattnet klarnar då och då helt men blir grön grumligt igen.</font id="red"> Några råd eller tips?
#2 - 30 juni 2004 10:51
De är en flytalg som kommer när de är för mycke näring och ljus kan vara lurigt att få bort.
#3 - 30 juni 2004 10:55
Det är lite trixigt att få rätt balans mellan näringsämnen och växter med så mycket ljus, med den ljusmängden burkar man rekommendera CO2-gödning.

Jag ser att du bor i Lund, kranvattnet där hade förr i tiden rätt hög kvävehalt, tillräckligt för att underhålla grönvatten direkt från kranen.

Det finns lika många åsikter om att behandla grönvatten som det finns akvarister, mitt tips skulle vara att köpa en rejäl laddning flytväxter och inte byta vatten på tre veckor, gärna kombinerat med mäsk-CO2. Mata under tiden lite sparsammare än vanligt.

Men ditt problem riskerar att komma tillbaka med den ljusnivån och ditt kranvatten.
#4 - 30 juni 2004 11:15
Jag håller med dglof. Satsa antingen på co2 gödning eller minska på ljuset. Jag hade detta problem själv under lång tid så jag vet att det kan vara knivigt. Jag gav upp och köpte uv filter. Det behövdes 3 stycken 2 dagars behandlingar för att knäcka det. Att det inte har kommit tillbaka tror jag beror på att jag har uv-filtret i garderoben, det är ödets nyck att berätta för mig att jag har köpt ett 1000 kr filter helt i onödan (?)
MVH
Magnus
PS jag måste bara säga att informationen om att svenska inte är ditt förstaspråk var överflödig, hade du inte sagt något så hade ingen märkt. Mycket bättre skrivet inlägg än dom flesta på detta forumet vad gäller stavning och gramatik.DS
#5 - 30 juni 2004 15:19
<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">Hej,
Tack för alla svar. Jag hatar den här flytalgen. Jag CO2 göder då och då men mitt alg problem tror jag nu är på grund av för stark ljus. Jag ska nu prova alla eras förslag. Ska jag ta bort en T5 ljus rör, frågan är vilken, Aquablue eller Aquaflora. Också vad är en UV-filter?
P.S. Tropfrog, tack för ditt stöd för mitt svenska!!!
#6 - 30 juni 2004 16:30
Behåll det röret du tycker är snyggast och släck ner det andra. Om du håller dig inom det gröna fältet i denna tabellen så minskar risken för grönvatten:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

Det är amonium som triggar grönvattnet. Amunium i vattnet skvallrar om antingen otillräcklig filtrering eller för mycket fisk. I ditt fall så kan inte filtret vara boven så jag tropr att du ligger lite på gränsen till för mycket fisk.

Sök på forumet om uv-filter så får du massor av information.

MVH
Magnus
#7 - 30 juni 2004 17:46
<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">Hej,
Tack för svaret. Problem med att släcka ett av mina T5 rör är att min armaturen tillåter inte att köra bara ett lysrör. Har någon lösning på den!!! Också, är för stark ljus orsaken till att mina växter är kortväxta men buskiga med röda blad på topparna. Jag ska flytta några av mina fiskar till annat kar så att minska ammoniak i vattnet.
Också kan någon förklara till mig, varför klarnar vattnet då och då? Vilket är bättre alternativ att minska ammoniak, att bytta vatten oftare eller med längre mellanrum.
Mvh,
#8 - 30 juni 2004 19:45
...Problem med att släcka ett av mina T5 rör är att min armaturen tillåter inte att köra bara ett lysrör...

Lägg något mellan armaturen och akvariet. Jag brukar använda papper eller aluminiumfolie, men säkrast är något som inte kan brinna och helst inte leder ström, men det är ont om sådana material.

...är för stark ljus orsaken till att mina växter är kortväxta men buskiga med röda blad på topparna...

Ja antagligen. Men du har egentligen inte för starkt ljus, du har jättebra ljus, bara det att det är svårare att få saker att harmoniera. Men när du väl lyckas blir du en lyckost.

Också kan någon förklara till mig, varför klarnar vattnet då och då?

Det kan vara så att det kommer lite ammomium med kranvattnet. Men det måste kanske inte ha med ammonium att göra, det kan nog komma av bara höga näringshalter generellt. Att följa kvävehalten i akvariet och kranvattnet när det växlar mellan klart och grönt och klart igen vore intressant. Har du någorlunda jämn och normal temperatur i akvariet?

Vilket är bättre alternativ att minska ammoniak, att bytta vatten oftare eller med längre mellanrum.

Ammonium påverkar du genom att ge mat i mindre portioner i taget och ha ett bra filter och inte rota i bottensanden. Men kvävehalten generellt beror på om växterna använder mer kväve än fiskarna producerar eller tvärtom, dvs om kvävehalten stiger eller sjunker mellan vattenbytena. Trots alla dina fiskar tippar jag på att den sjunker.
#9 - 30 juni 2004 23:45
Som skrevs tidigare, göd växterna först med CO2, så att då får lagom halt. Man brukar rekomendera runt 15-25 ppm CO2, se tabellen ovan eller på följande sida http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html
Det är en bra artikel om DIY-CO2, som är billig och borde fungera bra till ditt akvarium. Du får troligen mer information än du egentligen vill. Men du kan koncentrera dig på slutet av artikeln, där byggbeskrivningarna finns.

När CO2-halten är bra, så göd med TMG(färdigblandad gödning) eller PMDD (som du blandar själv, se exempelvis artiklar på http://www.hjortgatanszoo.se/ som handlar om gödning). I början undviker du att använda fosfor(P)- och nitrat(NO3)-kemikalierna. Det är troligen tillräckligt med dessa, eftersom du har algproblemen.

Med det ljus du har i akvariumet så får du förhoppningsvis växter som växer och producerar så mycket syre att du får syrebubblor i akvariumet. Då kommer troligen växterna att käka upp all näring för algerna. Och utan näring så växer inte algerna. Du kan få alger som växer bra tillfälligt, eftersom du inte har bra balans i akvariumet när du ställer in gödning och CO2. Men när växterna växer så det bubblar runt dem, så borde algproblemet minska. Snabbväxande växter (Hygrophila difformis är en sådan art) gör även algproblemet mindre.
#10 - 1 juli 2004 08:18
<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">Hej, Tack för alla tipser. Jag ska köra CO2 gödning på allvar nu. Jackson, länken till DIY CO2 var fantastiskt. Tack för det.
Om jag har förstått rätt dgqlof så jag ska lämna ljuset som det är, göda med CO2, mata mindre och "last but not least", be.
Problemet med att ha jämn temperaturen i akvariet är att jag har Cardamine Lyrata i den som tycker inte om värme. Därför är jag tvungen att stänga värmaren då och då. Ska jag flytta den till ett annat kar och lämna värmaren på hela tiden?
Mvh,
#11 - 1 juli 2004 11:14
Problemet med att ha jämn temperaturen i akvariet är att jag har Cardamine Lyrata i den som tycker inte om värme.

Jag menade mest för att jag har en misstanke att algerna trivs bäst i ett visst temperaturintervall. Så länge jag inte gjort närmare undersökningar eller hittar något nätet vill jag inte rekommendera något. Men en gång i tiden blev jag av med en grönsoppa väldigt snabbt, bland annat skruvade jag upp temperaturen ordentligt, ca 32C tror jag. Det är riskfyllt och som sagt, jag vet inte om det var det som hjälpte.
#12 - 1 juli 2004 15:26
För växternas skull är det bättre att hålla nere temperaturen.
MVH
Magnus

Annons