Tror inte jag har för mycket växter.
Det var inte riktigt så jag menade. Jag själv är växtakvarist så jag har alltid för lite växter ;)
Det jag menade var exakt det jag sa: Har man mycket växter så blir det ont om kväveföreningar i vattnet som växterna lever av. Då stannar växterna i växten pga kvävebrist men Cyanobakterier kan ta upp kvävgas från luften via ytcirkulationen så dom får ett orättvist övertag gentemot växterna.
Har fått rådet att ha ännu fler växter faktiskt.
Det spelar ingen roll för Cyanobakterier. Dom lägger beslag på kvävemarknaden i akvariet vilket gör att växterna inte tar upp några näringsämnen och Cyanobakterierna får fri tillgång till fosfat osv.
Jag har fem växter i 54 liter och de är inte stora växter. Konstigt det där med vattenbytena, jag byter ca 40% varannan vecka, är det för mycket??
Det är bra att vara renlig utifrån ett fiskperspektiv, men det gynnar Cyanobakterier och förstör för växterna.
Har man mycket växter och Cyanobakterier måste man dosera jäkligt fett med nitrat. Dvs helt tvärtemot vad som står i alla algscheman i böcker, på internet och här på Zoopet. Tyvärr sitter det djupt rotat att nitrat är dåligt hos alla som håller på med fisk, och dom som är bra på fiskakvarier kan man i princip säga är totalt rudis på växtakvarier - du kan i princip vända på alla tips du får från en ärrad fiskveteran 180 grader så stämmer dom bättre för ett växtakvarium.
Om jag då ska täcka akvariet, vad täcker jag det med?
Jag stänger alltså av akvarielampan också då? Vad tycker fiskarna om det? Jag matar fiskarna med "resemat" innan då eller??
Helst använder man karton och silvertejp så att *inget* ljus kommer ner i akvariet. Har man genomskinliga slangar till ytterfiltret måste man maskera dom också. Vi snackar kolsvart. Inte en foton. Beckmörkt.
Fiskarna kommer sova extra länge och ta mörkläggningen som en lång natt.