Jag hade bågfensciklider för 20 år sedan, men lyckades då aldrig få yngel av dem, så när jag i höstas startade upp ett sydamerikakar med dvärgciklider, tänkte jag att det var dags att försöka odla denna art. De skall ju trotsallt vara kanska enkla.
Igår såg jag för första gången yngel. Jag visste att de hade lekt för honan har haft lekdräkt i ca en vecka och hon har dessutom varit extremt aggressiv.
Det är första gången de leker så jag hade inte så stora förhoppningar om att det skulle bli några yngel, men honan är grym på att passa dem och styr vart de skall simma genom att knycka till med kroppen. Ca 50 yngel har hon.
Allt var frid och fröjd tills ljuset släcktes, då blev simmade ynglen ut i en stor svärm så att honan inte kunde kontrollera dem och direkt blev de anfalnna av kejsartetrorna. Panik. Jag sprang och hämtade en slang och sög up 19 yngel som nu går i yngelkasse i akvariet. Honan har kvar ett 30-tal själv och jag hoppas att hon skall kunna hantera dem lite bättre, samt att jag kan föda upp de 19 jag sög ur.
Är det någon som har varit med om att ciklider tappar kontrollen över ynglen när ljuset släcks? Hur löser ni detta?