Grön bågfensciklid Lek

#1 - 17 maj 2012 11:33
Akvariet är på 60 liter och det började igår kväll.
De två cikliderna som tidigare varit osams befinner sig nu i en grotta tillsammans nära varandra och vad jag tror leker.
Hanen blåser upp sin stora mun inför honan och visar sina fina fenor samtidigt som han gör några fina "moves" , honan gör det samma.
De verkar dock inte vara fullt överens vart de ska lägga deras första lek, först leker de på en trärot sedan flyttar de sig under roten, sedan in en en grotta osv...
Honan verkar vara extra tjock om magen vilken antagligen är rom.
Imorse gömde hon sig under roten som har en fin skyddad grotta med hanen utanför. Inga romkorn kunde ses men hon hade fenorna utspända. När jag sedan matade fiskarna så tittade hon ut litet och då kunde man se hennes fantastiska lekdräkt, huvutet nästintill helt svart och ryggen brun och fenorna relatift röda i färgen.
Det är ungefär så långt de kommit nu, detta är mitt första bågfens par och de ska vara enkla att odla. Undra om de kan hitta någon plats som de bestämmer sig för att lägga leken på, det blir spännande!
#2 - 17 maj 2012 12:29
Så, är detta ett normalt betéende vid första lek? Just nu gömmer sig honan under roten och hanen är utanför.
#3 - 17 maj 2012 12:35
Ja, det låter ju helt klart som lek. Efter leken blir honan riktigt aggressiv mot hanen, och kan döda honom om det inte finns tillräckligt med gömställen. I större kar vaktar nog hanen revirets ytterkanter, och försöker väl hålla lite avstånd till honan och ynglen.
#4 - 17 maj 2012 18:04
Jihooooo! Nu när jag kom hem hade honan lagt rom på en sten. Hennes färger har blivit väldigt mycket mer tydligare än vad de va imorse. Hanen blr bortjagad. Jag har ett väldigt litet akvarie vid sidan om, på 20 liter med endler yngel. Tror du jag kan flytta honom dit tillfälligt eller är det för litet? Jag bryr mig inte speciellt mycket om några endlers försvinner, de e så många iallafall. Om inte det är ett alternativ får vi helt enkelt hoppas att han klarar sig i det nuvarande akvariet.
Jag har 3 st ancistrus yngel i akvariet, vet att de är väldigt glupska på gourmét mat som romkorn, om jag har lampan tänd 24/7 just under denna kritiska tid borde det väll inte vara någon fara?
Ps: jag har också funderat på att flytta ancistrusarna till det lilla akvariet men problemet är att de är så jäkla snabba så jag skulle förmodligen vända upp och ned på hela akvariet om jag skulle försöka fånga dem nu.
:)
#5 - 17 maj 2012 18:23
Nja, 20 liter blir nog lite litet. Se bara till att han har ställen att gömma sig på. Jag hade tre honor som hade yngel samtidigt i ett 100-liters en gång, och där klarade sig hanen rätt bra, tack vare mycket växter, och gömställen.
#6 - 18 maj 2012 08:52
Finns nog inte en enda fisk i akvariet som inte fått känna på honans försvarsvrede, jäklar vilken fart det är på henne!
Hur påverkas fiskarna av att ha tänt på natten? Jag hade det inatt för jag ville inte att nån ancistrus eller annan hungrig skulle äta upp rommen.
#7 - 18 maj 2012 15:05
Så är det Ok att ha tänt på natten eller påverkas fiskarna negativt på nå vis då?
Änsålinge ser det bra ut, honan vaktar, rommen kvar och hanen håller avstånd, levande!
#8 - 18 maj 2012 18:12
Du kan nog ha tänt akvariet på natten ett tag, men risken att du får problem med alger ökar ju då. Å andra sidan kan ju alger härbärgera små mikroorganismer som ynglen kan äta. Se om du kan hitta nå´n liten lampa du kan rikta mot honan och äggen på natten (nattlampa).
#9 - 18 maj 2012 19:24
Å, tack så mycket, har kollat och hittat en lampa som jag ska rikta mot honan och äggen så det blir nog toppen!
Antar att rommen kläcks imorgon eller på Söndag, och vad jag lärt mig flyttar då honan de nykläckta larverna (som de kallas) till en grop i en grotta där de lär sig att simma (frisimmande).

Hörs!
#10 - 19 maj 2012 07:45
Nu är det inte så många rommisar kvar, undra om några har kläckts eller om de bara gick bort... I och med att sanden är i samma färg som ynglena ska vara så är der nog svårt att se om de har kläckts eller?
Ska honan då flytta dem till en grotta där de lär sig simma?
#11 - 19 maj 2012 10:33
Jag tror mig nog nu kunna se nån liten svans på nått av romkornen. Det kan ju iofs också vara mögel :S
#12 - 19 maj 2012 14:27
Hur vet jag om de har kläckts, nu ser jag bara 1 rom kvar på stenen , resten vet jag inte. Ser inte heller några yngel på botten men svårt att se pågrund av färgen av gruset.
Är väll bara att avvakta och se?
#13 - 19 maj 2012 14:38
Tja, kolla på honan hur hon ser ut och beter sig. Har hon fortfarande lekfärger, och verkar stå och vakta en viss plats, så är det nog yngel där.
#14 - 19 maj 2012 15:06
Lekfärgerna är kvar, hon vaktar lekplatsen fast är lite friare och ger sig iväg lite då och då men verkar ändå hålla ett ständigt öga och vakta lekplatsen.
Hon vågade tex inte ta frysfoder även om det hamnade mittframför henne.
#15 - 20 maj 2012 10:42
Blev inget verkar det som. Honan har fortfarande lekfärger kvar och jagar bort hanen lite fortfarande men hon vaktar knappt något.
Jag har ju bara haft dem i två veckor så chansen att de leker igen inom kort är ju stor.
#16 - 20 maj 2012 16:41
Varför är honan fortsatt agressiv mot hanen med lekdräkt fast hon inte har några yngel?
#17 - 22 maj 2012 18:32
--------------------------Tråden är nu stängd---------------------------

Den som kan får gärna radera tråden eller lägga in den i arkivet
#18 - 22 maj 2012 20:48
Jag förstår inte, varför stänger du tråden?!

Även om ämnet inte längre är aktuellt för dig då det uppenbarligen inte blev några yngel så kanske det fortfrande finns folk som vill läsa tråden eller kommentera om de själv har liknande funderingar eller erfarenheter.
Forum som detta fyller även en funktion i att förmedla kunskap och erfarenheter till andra genom gamla trådar..
#19 - 22 maj 2012 20:54
----------Tråden är nu Öppen! :)---------

LS10: Tänkte inte så långt, trodde folk inte var intresserade, men det är ju självklart när jag tänker efter, bara för att de inte svara betyder det inte att de inte läser. Jag har ju själv läst trådar och följt dem utan att skriva något i dem.

Jag kommer alltså fortsätta uppdatera denna tråd nu och använda mig av den här när och om det i framtiden blir några fler lekar.

Mvh Gobi112
#20 - 22 maj 2012 21:34
Låter trevligt. :)

Det är ju inte alltid att folk vet svaret på ens frågor, eller så svarar de kanske bara om det som ligger dem närmast om hjärtat, så ibland får man helt enkelt hålla en "enmansdialog". :)

Jag själv har ingen erfarenhet av grön bågfensciklid.
Men sista gången när mina fjärilsciklider lade rom så trodde jag som du att det inte blev något av rommen. Märkte inte ens att de vaktade något speciellt förrän jag köpte ett gäng corydoras. Till min förvåning var mina fjärilar väldigt aggressiva mot de stackars malarna. Och då upptäckte jag att rommen faktiskt hade blivit larver, men då det var ganska få larver denna gång hade jag helt enkelt inte sett skillnaden på larverna och mina sandkorn innan. :) Det blev även små yngel sen men de överlevde bara ett fåtal dagar.
Så det är ju möjligt att din hona fortfarande vaktar något, annars kommer de säkert leka snart igen. :)
#21 - 23 maj 2012 00:58
Om hon fortfarande har yngelvårdsfärgerna, och verkar aggressiv mot hanen, så kan ynglen vara kvar ändå, de kan vara svåra att se, särskilt innan de börjar simma, de är mycket små i början.
#22 - 23 maj 2012 16:02
Ja, hon har fortfarande yngel/lekfärgerna och är agressiv mot hanen. Hoppas det gömmer sig nått nån stans! :)
#23 - 23 maj 2012 16:46
Ja, det kan det nog göra :)
#24 - 23 maj 2012 17:38
Ser att färgerna skiftar på honan väldigt mycket, ena minut lekfärg andra inte, hm....
#25 - 23 maj 2012 18:00
Tja, du märker nog snart hur det ligger till :)
#26 - 23 maj 2012 18:21
Hjälp!!!!!!!!
Akvaiet är på vinden och det är 29 grader i det, jag har stängt av dopplvärmaren. Det är så varmt här på vinden, vad ska jag göra?!
Klarar de sig i 29 gr? Jag tror inte det men vad säger ni?
#27 - 23 maj 2012 18:24
Tja, det ska nog inte vara nå´n fara, under en period i alla fall. Jag har också märkt att tempen i mina kar kan dra iväg på sommaren, och det brukar inte hända nå´t. Se bara till att det är bra cirkulation och syresättning i akvariet.
#28 - 23 maj 2012 18:29
"Under en period" hehe, det är Maj nu och det kommer att vara så här typ hela sommaren månader om solen skiner :D
#29 - 23 maj 2012 18:36
Tja, som sagt, det är nog ingen fara, se till att cirkulationen är bra, och byt till lite svalare vatten då och då om tempen går över 30.
#30 - 25 maj 2012 11:37
Honan tappade lekfärgerna för ett par dagar sedan. Nu är hon tjock igen = ROM! :)
#31 - 25 maj 2012 12:14
Ja, har de lekt en gång, lär de leka igen... Och igen, och igen ;) Förr eller senare får hon nog kläm på det. Jag upplever bågfenan som väldigt lätt att föda upp. I ett kar jag hade, så upptäckte jag helt plötsligt ett gäng yngel på ca 1 cm (brukade inte titta så noga i det karet, och det var mörkt, och rena djungeln), så de hade ju varit där ett tag. I karet fanns även en del alger som de kunde gå och plocka i, och leta små organismer.
#32 - 25 maj 2012 13:29
Cooooooolt :)
#33 - 31 maj 2012 20:25
I går kväll la honan rom (igen!) och jag upptäckte det som en överaskning imorse :D
Kommer med en lite mer detaljerad uppdatering imörn ;)
Ska sussa nu.

Hörs!
#34 - 1 juni 2012 14:45
Jo så här står det till:
I Onsdags kväll la honnan rom i en ny grotta på en sten som håller uppe grottan. De är väldigt svåra att se för de är lagda på en sten vars färgen är lika som rommen. Hanen har inte blivit atackerad någonting denna gång.
Men det återstår att se hur det går. Honan fläktar och vaktar fin finnt.
#35 - 1 juni 2012 16:22
Ok, får hoppas det går bättre den här gången :)
#36 - 2 juni 2012 15:07
Inga rom kvar nu, honan vaktar inte lekplatsen men verkar beté sig som hon gjorde förra gången, dvs simmar runt lite och vaktar lekplatsen lite. Vet inte vad jag gör för fel, men antar att det inte hänger så mycket på mig utan mer på fiskarna.
#37 - 4 juni 2012 18:02
Blev inget denna gång, hoppas på bättre nästa omgång!

Annons