Grön alger

#1 - 20 februari 2004 15:20
Nu har alger börjat växa i akvariet, antagligen grön alger. Någon som vet vad jag skall göra åt detta? och ge tips på vad jag bör ändra t.ex. pump osv.

Lite fakta om akvariet: 133L med ca 15 växter av olika slag.
Ett stim på 15 neontetror, 6st 3-4cm Golden, några små malar. En ljusramp med plats för 1 lysrör (just nu gult 30W) som är tänt ca 10 timmar per dag. Vattnet luktar lite konstigt kan inte beskriva det. Matar dem antingen med räkmix eller GVG mix (torr foder) en gång om dagen. Inget solljus träffar akvariet. En vanlig pump, doppvärmare. Temperaturen ligger runt 25-26 C. Ph ligger runt 7. Jag har inga andra tester för tillfället men nån speciell test jag bör köpa?

Mycket tacksam för svar :)
#2 - 20 februari 2004 16:33
Hej! Vet inte hur nystartat ditt akvarium är men alger blir det ju. Skaffa en eller ett par algätare så håller de efter åt dig
#3 - 20 februari 2004 16:47
Första steget mot alger när du har växter i karet är att fokusera på växterna och se till så de mår så bra som möjligt så kommer algerna ge med sig av sig självt.
#4 - 20 februari 2004 19:48
Allt handlar om balans, ljus, fisk, näring, vatten o s v. Gröna alger är önskvärda för vissa arter som livnär sig på dem. Köp in Ancistrusmalar som äter alger, låt ej ljuset lysa för länge (10-12 h), mata ej för mycket, byt vatten enl rekomendation och framförallt låt dig inte störas av att du får gröna vanliga alger, det är NATURLIGT!

Annons