Grodyngel i massor ute!

#1 - 30 juni 2008 15:46
Jag ville bara tala om att jag var och tittade på en damm i helgen.
Den är ca. 7x7 meter och 1 meter djup. Det kryllade av grodyngel! Jag har aldrig sett så många förut, inte i denna dammen heller. Roligt att se, var det!
#2 - 30 juni 2008 17:02
kom bara ihåg att de är fridlysta
#3 - 30 juni 2008 21:52
Kul att se när det kryllar av såna små liv.
#4 - 1 juli 2008 06:36
Är grodyngel fridlysta? :O
#5 - 1 juli 2008 06:56
alla grod- och kräldjur är fridlysta i Sverige
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8035-0.pdf
#6 - 1 juli 2008 07:15
Förbudet har det intressanta undantaget att man får ta hem ägg och yngel för att studera medans man föder upp dom om man släpper tillbaka de färdigutvecklade ungarna. Om man ska göra det så ska man inte ta många, eftersom de lätt dör isf.
#7 - 1 juli 2008 09:34
Groddjuren i Sverige har minskat kraftigt i antal framförallt för att det finns färre och färre småvatten (och i salamandrarnas och några av grodornas fall får det dessutom inte finnas fisk i småvattnet), men där det finns lämpliga lekplatser kan de ganska snabbt öka i antal igen.
#8 - 1 juli 2008 09:39
Roligt att du så det ,i min damm är det inte ett ända trodde säsongen var över på Parningen hade innan i dammen men det är säkert 2 månader sedan.
#9 - 1 juli 2008 09:47
De har klättrat upp här också - antar att AnnikaW har sin damm ganska långt i norr?
#10 - 1 juli 2008 13:13
erikthur skrev:
alla grod- och kräldjur är fridlysta i Sverige

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8035-0.pdf

Tur att ja släppte ut snoken ja råka haka i med kroken senast ja fiskade :D
#11 - 1 juli 2008 13:22
GRIZZLY skrev:
Tur att ja släppte ut snoken ja råka haka i med kroken senast ja fiskade :D

Hatar när det händer...
#12 - 3 juli 2008 18:47
Hejsan! Dammen finns i Kungsbackatrakten. Den är grävd och uppdämmd, har naturlig botten och har inte skötts om på något sätt på många år. Jag gillar dammar och dess djurliv och besöker den ibland om jag är i trakterna.
Ynglena var rätt stora och hade små bakben.
#13 - 4 juli 2008 19:49
NIC skrev:
Hatar när det händer...

a fy fasen va äkligt de var haha
#14 - 1 augusti 2008 18:33
grodor/paddor

tänkte kolla om någon känner till någon damm eller liknande i stockholms trakten och ännu bättre runt bagarmossen med grod yngel i..är intresserad av dom flesta reptiler och vandrat runt här och funderat på vart groddjuren håller till..dom flesta av våra kommuner brukar ha ett kärr eller dyl f
#15 - 1 augusti 2008 19:33
Nu borde dock grodynglen ha kravlat upp på torra land och därmed helt fredade av lag och ordning...
#16 - 17 augusti 2008 09:50
Azur skrev:
Groddjuren i Sverige har minskat kraftigt i antal framförallt för att det finns färre och färre småvatten (och i salamandrarnas och några av grodornas fall får det dessutom inte finnas fisk i småvattnet), men där det finns lämpliga lekplatser kan de ganska snabbt öka i antal igen.

....förutsatt att inte populationen redan dött ut aldeles......det måste finnas vuxna djur med tillräcklig genbas kvar för att populationen skall kunna återhämta sig.:) Bättre att inte sätta ut fisk i småvatten alltså.....
#17 - 17 augusti 2008 09:52
Roligt att du så det ,i min damm är det inte ett ända trodde säsongen var över på Parningen hade innan i dammen men det är säkert 2 månader sedan.

Där nere hos dig i Skåne kan det finnas lite rariteter, vilka arter är det som leker i "din" damm?:confused::)

Annons