Barnen och jag har idag fångat några grodyngel. Som nybliven akvarist blir jag intresserad av om man kan få dessa att utvecklas till grodor i fångenskap. Är det någon som provat detta och lyckats? Vad ska de äta? Vad behöver de för förutsättningar?
är det inte så att paddrom läggs i strängar och grodrom i klump?
jeeli skrev:Får man verkligen ha dessa i fångenskap... Är det inte som med alla andra vilda djur... Man måste ha speciellt tillstånd att hålla dessa, När jag tog hand om skadade vilda djur så hade jag skansen i ryggen och då var det godkänt.. Men inte som privat person... Rätta mig om jag har fel...
// Jennie
AllaFiskar skrev:Grodor är fridlysta av en anledning, och nästan alla yngel man hittar tror jag är paddor.
Jag drev upp grod(?)yngel som barn, och det var enormt fascinerande att se den förvandling de genomgår. Dessa släpptes också ut som småttingar Har faktiskt tänkt ta hem ett par paddyngel i sommar för att låta min son uppleva samma sak. Tror det är ett väldigt bra sätt för barn att både se naturens mirakel och lära sig respekt för dem vi delar den samma med.
...Slog mig just att om det vore grodyngel så skulle våra lilla bad"pöl" vara unik. Är tusentals yngel där varje år.
Albinfiskare skrev:Låter bra! olagligt eller ej, om ni lyckas dra upp några smågrodor och släpper ut dem sen på samma ställe så har ni ju gjort beståndet en tjänst:P
AllaFiskar skrev:Grodor är fridlysta av en anledning, och nästan alla yngel man hittar tror jag är paddor.
Jag drev upp grod(?)yngel som barn, och det var enormt fascinerande att se den förvandling de genomgår. Dessa släpptes också ut som småttingar Har faktiskt tänkt ta hem ett par paddyngel i sommar för att låta min son uppleva samma sak. Tror det är ett väldigt bra sätt för barn att både se naturens mirakel och lära sig respekt för dem vi delar den samma med.
...Slog mig just att om det vore grodyngel så skulle våra lilla bad"pöl" vara unik. Är tusentals yngel där varje år.
Kjell Fohrman skrev:Varför det? Om man lämnar dom kvar så klarar de sig ju där.
I vår utedamm har både groddor och paddor lagt rom - normalt brukar det vara mest paddrom men i år så är det 2 jätteklumpar med grodrom så det blir nog flest sådana.
Problemet brukar bara vara att när de lämnar dammen så råkar många av dom hoppa nerför källartrappan till huset - så det brukar bli ett himla bärande när man skall fånga dom och bära ut dom igen.
Själv har jag mitt kontor 7-8 meter från källardörren och det har hänt att det kommit grodor hoppande förbi mitt skrivbord.
eriahl skrev:Att få dom "landfärdiga" är väl inte så svårt. Men räcker ju med ett mindre antal som sagts. En nackdel kan vara om ynglen utvecklas fortare än dom ute att dom kommer inte med i massupphoppandet. Mer utsatta för att bli uppätna när dom skuttar omkring i början kanske. Är ju en farlig värld för småttingar. Ett bra sätt är ju annars att få lite frisk luft och titta på paddor mm ute i naturen.