Grodyngel i fångenskap?

#1 - 30 maj 2004 15:54
Barnen och jag har idag fångat några grodyngel. Som nybliven akvarist blir jag intresserad av om man kan få dessa att utvecklas till grodor i fångenskap. Är det någon som provat detta och lyckats? Vad ska de äta? Vad behöver de för förutsättningar?

#2 - 30 maj 2004 16:02
när jag var yngre lyckades jag faktiskt få två grodor (av betydligt fler yngel) Men jag hade nog mest tur. Matade med flingfoder och äggula. Viktigt är att de får möjlighet att gå upp på land när de håller på att ställa om till att andas med lungor istället för gälar.
Tänk på att alla groddjur är fridlysta, man får bara ta in dem för observation och sedan skall de släppas ut där man hittade dem
#3 - 30 maj 2004 16:03
Alla groddjur i Sverige är fridlysta och får inet tas från naturen utan speciellt tillstånd. Även om det bara är "en kul grej för barnen" så är det i allra högsta grad olagligt. Har man dessutom ingen aning om hur man får dom att klara sej eller vet vad dom ska äta så är det rent ut sagt dumt att ta hem dom!
Om Ni nu väljer att ändå försöka få dom att överleva så mata dom med insekter och insektslarver (finns att köpa frysta i djuraffären). När ni tröttnat på grodorna så var noga med att släppa tillbaka dom på SAMMA ställe som ni tog dom.

Mvh
Björn
#4 - 30 maj 2004 16:39
Jag hade ingen aning om att de var fridlysta. Vi har hur mycket paddor här runtomkring att jag inte hade en tanke på det. När det har regnat får man se sig för för att inte trampa på dem. Kanske ska precisera att jag misstänker starkt att det är paddor. Det har sannolikt ingen betydelse ur fridlystningshänseende, så vi får genast gå och släppa tillbaks dem.
#5 - 30 maj 2004 16:47
Du har faktiskt rätt att dra upp några grodyngel om du sedan sätter tillbaks dem på fångstplatsen. Det är undantaget från den generella fridlysningen av grodor.

För att citera naturvårdsverket direkt:
"De vanligaste arterna (kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda) får man ta upp och studera om man inte flyttar dem från platsen och snarast sätter tillbaka dem där de infångades. Man får också samla in rom och yngel i begränsad omfattning och förvara dessa för studier av utvecklingen. När ynglen har utvecklats till vuxna djur ska de snarast sättas tillbaka på den plats som de samlades in på."

Hela texten finns på:
http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/fridlyst/fridlyst.html

#6 - 30 maj 2004 16:56
Vi hade alltid grodyngel jag å min syster när vi var mindre..å dom har alltid blivit grodor, men tänk på att när dom börjar få svans å ben så är dom EXTREMT känsliga. Så tar man dom i handen kommer dom antagligen dö rätt fort. Rör dom inte å släpp ut som när svansen har försvunnit.
#7 - 30 maj 2004 17:46
är det inte så att paddrom läggs i strängar och grodrom i klump? (eller har jag hittat på det själv?)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 maj 2004 18:14
är det inte så att paddrom läggs i strängar och grodrom i klump?

Jo, så är det.
#9 - 30 maj 2004 21:17
Vi har redan släppt tillbaka ynglen, men kan säkert skaffa nya i morgon. Det vore roligt för barnen (och mig) att få se hela processen. Hur är det med cikulation? vatten? Ska vi ta vatten från stället vi plockade ynglen och byta varje dag? Eller filter? Foder?

Jag vill absolut inte göra något olagligt och inte heller vanvårda ynglen.

Tycker ni att jag kan jag ta några yngel och försöka få dem att bli grodor? Det verkar iallafall inte vara olagligt.
#10 - 31 maj 2004 08:33
Är det inte bättre att satsa på att läsa på om grodor / paddor ett år och sedan ta in lite rom nästa vår om ni känner att ni vet mer om hur de skall skötas då?
#11 - 31 maj 2004 09:30
Som Morellen redan sagt går det bra med flingfoder/maltabletter.
Ta med så mycket vatten du kan från där dom finns, hur stort akvarium ska dom gå i?
Dom vill inte ha stark cirkulation så kör med en luftpump bara och byt lite vatten varje dag.
Sen är ju Morellens förslag om att läsa på om grodor i år och ta in rom nästa år rätt bra, eller hur.

Mvh Erik

#12 - 10 april 2008 10:17
Hur ska vi kunna få grodäggen att utvecklas till grodor?
#13 - 10 april 2008 11:17
Mata grodynglen med fiskmat. Se till att vattenkvaliteten är god. Kranvatten funkar bara fint.

När ynglen börjar få framben är det dags att släppa ut dem; fram till dess är de lättskötta. När frambenen kommer måste de kunna gå upp på land, annars drunknar de, men det största problemet är att nymetamorfoserade smågrodor är extremt svåra att förse med mat: de måste ha stora mängder mycket små, levande, insekter.

Ta inte all rom ur dammen där ni hittar dem. En kaffekopp-stor klump ägg blir i runda slängar 100 yngel, så ta inte mer än så.
#14 - 10 april 2008 16:01
Lättast är ju att ha dem utomhus i någon stor bytta, eller i en damm. Låter man byttan stå ett tag innan man ploppsar ner ynglen så brukar det bildas lite alger och dylikt. Då behöver man inte bry ig om att mata dem! Har prövat detta flera gånger själv, sen har det vimlat av smågrodor. Fast man ser ju dem inte riktigt på lika nära håll som om man har dem i en glasbytta eller nåt sånt...
#15 - 10 april 2008 16:16
Komihåg att smågrodorna skall tillbaks till stället ni tog rommen från.
Så enligt myndgheternas föreskrifter.
#16 - 10 april 2008 16:33
Vuxna grodor äter i princip bara levande foder (eller rättare endast sådant som rör på sig oavsett vad det är). De flesta arter grodyngel är vegetarianer. Grodyngel lär avge ett tillväxthämmande ämne. Därför måste man byta vatten mycket oftare på grodyngel än på fiskar. Speciellt i små kärl. Annars stannar dom i växten. Den kritiska fasen är när dom skall omvandlas från grodyngel till smågrodor.
#17 - 10 april 2008 18:06
Grodor är fridlysta av en anledning, och nästan alla yngel man hittar tror jag är paddor.
Jag drev upp grod(?)yngel som barn, och det var enormt fascinerande att se den förvandling de genomgår. Dessa släpptes också ut som småttingar Har faktiskt tänkt ta hem ett par paddyngel i sommar för att låta min son uppleva samma sak. Tror det är ett väldigt bra sätt för barn att både se naturens mirakel och lära sig respekt för dem vi delar den samma med.
...Slog mig just att om det vore grodyngel så skulle våra lilla bad"pöl" vara unik. Är tusentals yngel där varje år.
#18 - 20 april 2008 12:18
Får man verkligen ha dessa i fångenskap... Är det inte som med alla andra vilda djur... Man måste ha speciellt tillstånd att hålla dessa, När jag tog hand om skadade vilda djur så hade jag skansen i ryggen och då var det godkänt.. Men inte som privat person... Rätta mig om jag har fel...

// Jennie
#19 - 20 april 2008 12:31
jeeli skrev:
Får man verkligen ha dessa i fångenskap... Är det inte som med alla andra vilda djur... Man måste ha speciellt tillstånd att hålla dessa, När jag tog hand om skadade vilda djur så hade jag skansen i ryggen och då var det godkänt.. Men inte som privat person... Rätta mig om jag har fel...

// Jennie

Du får ta in rom i studiesyfte men du måste återföra yngel/smågrodor till samma ställe där rommen hämtades.
#20 - 26 april 2008 10:36
AllaFiskar skrev:
Grodor är fridlysta av en anledning, och nästan alla yngel man hittar tror jag är paddor.

Jag drev upp grod(?)yngel som barn, och det var enormt fascinerande att se den förvandling de genomgår. Dessa släpptes också ut som småttingar Har faktiskt tänkt ta hem ett par paddyngel i sommar för att låta min son uppleva samma sak. Tror det är ett väldigt bra sätt för barn att både se naturens mirakel och lära sig respekt för dem vi delar den samma med.

...Slog mig just att om det vore grodyngel så skulle våra lilla bad"pöl" vara unik. Är tusentals yngel där varje år.

Låter bra! olagligt eller ej, om ni lyckas dra upp några smågrodor och släpper ut dem sen på samma ställe så har ni ju gjort beståndet en tjänst:P

När jag var liten så tyckte jag det var så intressant att jag skrev en liten "loggbok" om det ( jag var typ 6år ) dagen då grodorna vuxit upp skrev jag noggrant i min lilla bok: "idna grodna vopp opp" :p
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 26 april 2008 10:50
Låter bra! olagligt eller ej, om ni lyckas dra upp några smågrodor och släpper ut dem sen på samma ställe så har ni ju gjort beståndet en tjänst:P

Varför det? Om man lämnar dom kvar så klarar de sig ju där.
I vår utedamm har både groddor och paddor lagt rom - normalt brukar det vara mest paddrom men i år så är det 2 jätteklumpar med grodrom så det blir nog flest sådana.
Problemet brukar bara vara att när de lämnar dammen så råkar många av dom hoppa nerför källartrappan till huset - så det brukar bli ett himla bärande när man skall fånga dom och bära ut dom igen.
Själv har jag mitt kontor 7-8 meter från källardörren och det har hänt att det kommit grodor hoppande förbi mitt skrivbord.
#22 - 26 april 2008 11:23
hahahahhaah xD
#23 - 23 juni 2008 12:39
Lyfter den här tråden igen eftersom den är väldigt aktuell jämt!

Många vet inte hur utsatta groddjuren är nuförtiden, det är förresten bara en bråkdel av alla yngel som blir vuxna och kommer tillbaka för att leka, så bara för att det finns tusentals smågrodor så kan man skada beståndet även om man bara tar lite rom med sig, det är därför det är så viktigt att återföra yngel/smågrodor till ursprungsstället när de studerats klart.
#24 - 3 juli 2008 19:25
Nu är det rätt länge sedan men jag har flera gånger fött upp grodägg till färdiga smågrodor, med 100% överlevnad.
Jag vet inte om det är samma med paddor.

Jag gjorde såhär:

Jag hade ett tjugoliters helglasakvarium.

Det ska inte vara grus på botten för att underlätta städningen, men gärna snabbväxande växter.
Akvariet behöver ingen genomluftning eller belysning, utan kan stå i ett fönster. (inte söderfönster då det blir för varmt)
I det kan man ha max tio yngel, gärna färre.
Mata med algtabletter.
50% vattenbyte ska göras varje dag. Man ska ha två hinkar igång till detta.
Med hävertslang suger man upp att grums och mat som ligger på botten, och fyller sedan en hel hink med gammalt vatten.
Sedan fyller man på nytt vatten ur den andra hinken som innehåller vatten som stått sedan dagen innan.
Sedan fyller man återigen upp den ena hinken till nästa dags vattenbyte.
Vattnet ska stå för att få perfekt temperatur och för att det inte ska bubbla av överflödiga gaser.
Såhär håller man på tills ynglen börjar se ut att bli färdiga.
Då måste man möblera om i tid så att det finns någonting att klättra upp på. Mycket viktigt annars kan de drunkna.

Anledningen till att jag inte hade någon stor sten eller annat redan från början var att det hindrade städningen och tog mycket plats.

Skulle jag göra om det här skulle jag välja ett större akvarium och då kanske kunna byta vatten mer sällan och ha stenar att klättra på i hela tiden.
#25 - 28 augusti 2008 13:18
OM man skall ta in rom för studier så räcker det ju faktiskt med 10-20 romkorn......
#26 - 28 augusti 2008 14:32
AllaFiskar skrev:

Jag förstår vad du menar, men samtidigt är det lite motsägelsefullt.
Att lära barnen respekt för dessa djur, ja då skulle jag snarare lära mina barn att inte ta med dem hem. Utan att den största respekten visas om de får vara kvar i naturen.
Lite som att vilda blommor är vackrast när de är kvar i naturen där alla kan se den, än att de plockas och vissnar i en vas hemma hos någon.
#27 - 28 augusti 2008 14:39
Varför det? Om man lämnar dom kvar så klarar de sig ju där.

I vår utedamm har både groddor och paddor lagt rom - normalt brukar det vara mest paddrom men i år så är det 2 jätteklumpar med grodrom så det blir nog flest sådana.

Problemet brukar bara vara att när de lämnar dammen så råkar många av dom hoppa nerför källartrappan till huset - så det brukar bli ett himla bärande när man skall fånga dom och bära ut dom igen.

Själv har jag mitt kontor 7-8 meter från källardörren och det har hänt att det kommit grodor hoppande förbi mitt skrivbord.

Kjell - har du (eller din partner om du har en sådan) kysst en av grodorna någon gång då?

Det skulle vara trevligt att bo så man hade lite grodbesök ibland ;)
Det besök jag fått var av 4 st Rådjur som gömde sig på en dunge vid vår tomt. Inga blötdjur mer än vinbärssniglar, fast det är väl mer slemdjur...

Ursäkta att det blev lite offtopic.

Jag kan förstå charmen med att se en groda utvecklas, men om de redan är så utsatta så är det väl bättre att låta bli.
#28 - 28 augusti 2008 17:45
Att få dom "landfärdiga" är väl inte så svårt. Men räcker ju med ett mindre antal som sagts. En nackdel kan vara om ynglen utvecklas fortare än dom ute att dom kommer inte med i massupphoppandet. Mer utsatta för att bli uppätna när dom skuttar omkring i början kanske. Är ju en farlig värld för småttingar. Ett bra sätt är ju annars att få lite frisk luft och titta på paddor mm ute i naturen.
#29 - 3 september 2008 14:22
eriahl skrev:
Att få dom "landfärdiga" är väl inte så svårt. Men räcker ju med ett mindre antal som sagts. En nackdel kan vara om ynglen utvecklas fortare än dom ute att dom kommer inte med i massupphoppandet. Mer utsatta för att bli uppätna när dom skuttar omkring i början kanske. Är ju en farlig värld för småttingar. Ett bra sätt är ju annars att få lite frisk luft och titta på paddor mm ute i naturen.

Det där sista var nog det bästa hittills.:D
Men ute i naturen är det svårt, för att inte säga omöjligt, att få se omvandligen till groda, det är ju därför man vill ta in dem......men man kan ju ta tillfället i akt och kolla in när åkergrodorna (de blir blåa!) leker.....vilket spektakel!:)

Annons