Keibo skrev:Jag funderade på att mata med grodyngel nu jag med då en polare fått fullt med ägg i sin damm nu i helgen, vilket lägligt nog var innan fisken for i :)
Keibo skrev:Så det är alltså inte tillåtet att fiska upp äggen/grodynglen och mata fiskar med dem, men det är ok att sätta i rovfisk i dammen eller sätta igång pumpen och ha ihjäl dem på det sättet? Tämligen störd lag, fridlysta växter som sätter sig mitt i gräsmattan har en tendens att försvinna med gräsklipparen. Och nej dammen innehåller definitivt inte nog med skydd för att de skall ha en chans att komma undan... Kanske ska fråga om jag får husera mina firrar däri en vecka så de blir lite gödda.
Guy Palm skrev:Jag hoppas verkligen att ormhuvudsfiskarna inte trivs i dammen utan ger sig ut på vandring. Enligt mig så är det helt ansvarslöst att använda fridlysta djur till att mata upp dina fiskar. Varför börjar du inte en odling av foderfisk i stället ? Om du nu tvunget måste ha rovfiskar så tycker jag att du skall lösa foderfrågan på ett vettigare sätt.
Du har inget vatten förhoppningsvis utan fisk i närheten du kan flytta rommen till? Bättre än att bli uppäten. Är det tomt på fisk kan man ju vänta med att släppa ut fisken för grodornas skull. Att släppa i dina ciklider ett tag för att göda dom vore dåligt. Dom ska ju inte ens gå i dammen sen.
Mumin skrev:Keibo är enligt sin profil 21, så det är nog bara så att han inte vuxit ur tonårstrotset än Hade ni sagt vassego, så hade han aldrig skrivit en rad om att göda sina akvariefiskar.
Det mesta är nog bara barnsligt hittepå, det står att han är student, och är det inte på någon specialskola, så finns det nog någonting i pallet på'n.
Är det barn och djursäkert stängsel runt dammen? Om det är 50cm rak vägg ovanför vattenytan är det inte säkert att om något som råkar trilla i tar sig upp igen.
Det är samma som att håva in rom eller yngel till akvariet som foder. Om t ex grodor flyttar in i en damm man byggt själv och fisken som ska gå där äter är en annan sak.
Det kan verka som att t ex grodor "kryllar" det av men mängder blir ju överkörda och många uppätna så inte många blir vuxna i slutänden.
Kanske finns en terrarie/akvarieförening i närheten som skulle tycka det vore kul att flytta lite rom? Men det vore väl slöseri med både tid och näringen i dina ögon att rädda en liten del av deras rom åtminstone.
Varför börjar du inte en odling av foderfisk i stället?
Gaffel skrev:Med tanke på att Zoopet med detta väl belästa forum befolkas mestadels av akvarister som enl mitt tycke upprätthåller en hög etisk standard där empati och respekt för liv och rödlistning ingår som en röd tråd så vill jag hävda att sleepy och perfetto utgör en försvinnande liten minoritet.
Att debattera "egoistisk" rätt att gå ut och håva fridlysta grodyngel till matning av de egna fiskarna hör inte hemma i forumet, lössläppt argumantation i frågan riskerar dessutom att skada hobbyn så Kjell, svinga din krycka!
perfetto skrev:- Jag utgår ifrån att du inte dödar flugor eller har någon somhelst förståelse för människor överlag som matar sina fiskar med levande föda?
Eller är ett liv bara något värt när det faller inom ramen för utrotningshot?
Tala inte så kategoriskt om människor du inte känner, Gaffelgossen.
Guy Palm skrev:Du fattar tydligen inte skillnad på utrotningshotad eller inte. Det är ingen som är emot att mata med levande foder i form av insekter, fiskar eller andra djur så länge de inte är utrotningshotade.
Gaffel utgår bara ifrån vad du och sleepy skriver.
Jag har full förståelse för människor som matar med levande foder, däremot har du helt rätt i att jag i möjligaste mån undviker att döda stort som smått, jag talade dessutom inte kategoriskt om er, jag baserade mitt inlägg på det som du och sleepy satt på pränt vilket är en väsentlig skillnad..perfetto skrev:- Jag utgår ifrån att du inte dödar flugor eller har någon somhelst förståelse för människor överlag som matar sina fiskar med levande föda?
Eller är ett liv bara något värt när det faller inom ramen för utrotningshot?
Tala inte så kategoriskt om människor du inte känner, Gaffelgossen.
För att citera vad du själv skrev för inte så länge sedan.. "så vari ligger problemet att ta några hundra grodyngel av några miljoner tillgängliga på en plats där det finns mer än nog?"perfetto skrev:- Jag har mig veterligen aldrig skadat/dödat något fridlyst levande djur öht, och inte heller uppmanat till det,
Du har nog fått det här lite om bakfoten, zoopet har mig veterligen ingenting med yttrandefriheten att göra och att ikläda mig rollen som vuxen det gör jag bara inte.. :Dperfetto skrev:men att börja tafsa på yttrandefriheten i form av uppmaningar till moderator klär inte en vuxen (?) person.
Och med detta vill du ha sagt att du vill att jag ska erkänna din rätt att debattera rätten att mata dina fiskar med fridlysta grodyngel?perfetto skrev:Oavsett vad var och en anser om grodyngel och dess mångfald på vissa lokalisationer, så är en frisk debatt en levande debatt. Inte något moralforum där man blundar för verkligheten även om inte alla säger vad de tycker.
Gaffel skrev:Jag har full förståelse för människor som matar med levande foder, däremot har du helt rätt i att jag i möjligaste mån undviker att döda stort som smått, jag talade dessutom inte kategoriskt om er, jag baserade mitt inlägg på det som du och sleepy satt på pränt vilket är en väsentlig skillnad..För att citera vad du själv skrev för inte så länge sedan.. "så vari ligger problemet att ta några hundra grodyngel av några miljoner tillgängliga på en plats där det finns mer än nog?"Du har nog fått det här lite om bakfoten, zoopet har mig veterligen ingenting med yttrandefriheten att göra och att ikläda mig rollen som vuxen det gör jag bara inte.. :DOch med detta vill du ha sagt att du vill att jag ska erkänna din rätt att debattera rätten att mata dina fiskar med fridlysta grodyngel?
Rudde skrev:Fridlysta eller ej, det är dessvärre ett faktum att groddjur globalt har drabbats av en massdöd de senaste decennierna som ingen riktigt kan förklara. Över 200 arter som helt försvunnit och över 1800 arter som hotas av utrotning.
Orsaker är allt från parasitsjukdomar till mänskliga utsläpp och klimatförändringar.
perfetto skrev:
Därav själva diskussionens hetta. Jag anser inte att man ska utarma ett bestånd där det är sårbart, men tycker däremot inte det påverkar någonting öht att använda grodyngel som levande föda där de finns i överflöd och inte heller påverkar artbeståndet generellt.
smurfmats skrev:och hur vet man det då? bara för det kryllar av yngel på ett ställe så betyder ju inte det att det finns grodor i överflöd. man måste skilja på yngel och vuxna grodor.... som det redan påpekats i denna tråden så är det inte många procent av de tusen yngel som överlever OCH fortplantar sig...
sen så finns det inom biologin uttryck som heter source och sink miljöer. där områden rika på grodor (source) "ger" grodor till områden där det inte finns så många av dem (sink). att börja jiddra med source området kan faktiskt ge följder i andra områden...
eriahl skrev:Det är egentligen otroligt att tycka och fortsätta tycka det är ingen fara att ta grodrom till foder. Är det verkligen så svårt att förstå ordet fridlysning?? Om det råkar finnas gott om grodor på ett ställe än så länge går det alltså bra att döda dom. Artbestämning av grodrom man nu dödar gör du alltså innan? En art kanske finns ett äckligt onödigt överflöd av som sagt. En annan art kanske är väldigt utsatt men i samma område.
Man får inte ens fånga någon art och ha hemma som husdjur. Men i vissas ögon går det hur bra som helst att döda samma arter. Jag kan inte begripa hur man kan tänka i såna banor.
eriahl skrev:Alla måste inte tycka likadant i vanliga frågor. Helt rätt.
Jag begriper däremot inte hur någon kan tycka det är ok att döda fridlysta djur. Fridlyst är just fridlyst. Inte svårt att lista ut att det är en handling så fel den bara kan bli.
Att använda grodyngel från platser där det kan verka finnas ett stort "överskott" på grodor som mat är lika med att döda grodor. Kan inte tolkas på annat sätt. Eller??
Inlägg #44 bör du läsa tills du inser vad som menas med innehållet i det inlägget.
Med ditt resonemang vore det ok för mig att använda, döda, liten salamander som foder. Finns hundratals på platsen där jag tittar på olika kryp. Alltså ett onödigt överskott om man tänker på antalet rom varje hona kan lägga. All rom som läggs där klarar sig till vuxna och reproducerande djur naturligtvis...
Artbestämningen är något du gör vid håvandet oxå?
perfetto skrev:
Jag säger inte någonstans att man SKA döda grodyngel. Jag säger att jag inte tror eller tycker det spelar så stor roll om man skulle använda grodyngel som föda till sina fiskar på de ställen där det är väldigt gott om dem och där arten inte på något sätt är hotad.
erikthur skrev:Egentligen ganska lustigt på sätt och vis att det har blivit en 50+ inlägg om rätten att använda en fridlyst amfibisk art som foder i ett forum som borde vara tämligen positivt till akvatiska livsformer...
[:-56]
Rudde skrev:Och hur vet man att det kommer att förbli så?
Att ett område har ett starkt bestånd nu innebär inte att det har det om ett år. Eller ens några månader. Groddjur är känsliga.
Håll nu i tankarna att den massdöd som pågår inte har skett under tusen eller hundra år, utan på några få, och jag misstänker att samma resonemang du för fram användes i samband med en del av arterna som numera antingen riskerar utrotning eller är helt utdöda.
Vilken sund individ som helst inser att man tvärtom borde främja de allt färre livskraftiga bestånd som finns kvar innan det är helt kört istället för att utradera dem för skojs skull.
De fridlyser ju inte direkt djur utan en anledning.
Och jag kan inte ens inbilla mig att någon är så förbaskat fattig att de inte har råd att köpa normal mat till sina fiskar. Om det är så illa kanske de skulle överväga att göra sig av med dem istället. Det skulle garanterat bespara dem bra mycket mer pengar.
linda.n skrev:så sant som det är skrivet! men jag har förundrats över andra trådar i detta forum tidigare och lär väl fortsätta förundras :) tur är väl att argumenten är ganska svaga, skrämmande att hobbyn i sig kan överskugga grundidén...
perfetto skrev:- Vad är grundidén egentligen? Att hålla vild fisk fångad i en glastank? : )
Troligen är inte den mest naturliga miljön för de fiskar vi håller fångna nu en tank på sådär 1,5 m. Ska vi vara riktigt måna och naturvänner så ska vi inte öht hålla på o skaffa fisk att ha inomhus.
perfetto skrev:Ja, jag har växt upp på landet ...
perfetto skrev:Jag vet redan att en del grodarter är fridlysta
eriahl skrev:Kan vara en anledning till ditt handlande. Är inte alla reptiler och amfibier fridlysta längre?
Groddjur får det svårare med utdikningar fler bilar mm så antalet som klarar sig till vuxen ålder är knappast som förr i tiden. Har oxå sett smådammar med gott om olika yngel i men en del av dom är borta sen flera år. Såna områdens bestånd påverkas knappast positivt av att dessutom användas som foder. Kan inte bevisa men logiskt sett påverkas ett bestånd av vad det än är om x-antal börjar fånga/plocka av det.
Nej så är det. Om vi inte odlar rödlistade arter för att plantera ut ;) men att beakta miljölagar borde ingå i vanligt sunt förnuft. (tycker jag)
Jag begriper däremot inte hur någon kan tycka det är ok att döda fridlysta djur. Fridlyst är just fridlyst. Inte svårt att lista ut att det är en handling så fel den bara kan bli.
Keibo skrev:Om jag skulle ta och döda 1000grodägg så skulle jag enligt dig alltså bara förhindrat ett fåtal grodors möjlighet till att uppnå fertil ålder, rent statisktiskt alltså. Om ingen av ynglen har möjlighet att uppnå fertil ålder så har jag inte förhindrat det alls utan bara förkortat deras liv.
Keibo skrev:Det är alltså skillnad på fridlyst och fridlyst samt fridlyst här och fridlyst där.
perfetto skrev:Alltså, själva huvudfrågan är inte vad som är fridlyst eller inte.
Vi snackar principer här - inte verklighet : )
(återigen - jag dödar inte fridlysta och/eller utrotningshotade djur)
Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta
Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta i hela landet. Flera av arterna är hotade eller sällsynta till följd av att deras livsmiljöer, ofta våtmarker och småvatten, har förändrats eller försvunnit.
De mest sällsynta arterna är gölgroda, klockgroda, långbensgroda, lökgroda, lövgroda, ätlig groda, grönfläckig padda, stinkpadda, större vattensalamander och sandödla. Du får aldrig döda, skada, fånga eller flytta någon av dessa.
Huggormen är fridlyst, men om du träffar på den på din tomt får du fånga in och flytta den. Om det inte är möjligt att fånga ormen, och någon annan lämplig lösning inte finns, får du döda den.
Guy Palm skrev:Men nu är det faktiskt så att i verkligheten så är de fridlysta och därmed förbjudna att använda som foder. Det är emot mina principer att använda fridlysta djur som foder.
perfetto skrev:- Ja det är vi samtliga här medvetna om, tror jag : )
Det står också - "Flera av arterna är hotade eller sällsynta"
Jag talar alltså inte om dessa sju arter.
Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta
Guy Palm skrev:Du väljer hela tiden att välja bort denna mening
Nu kanske till och med du fattar att alla arter är fridlysta. Jag tror inte att du kan skilja de olika arterna åt bara genom att titta på rom eller yngel.
perfetto skrev:- Nej jag sa ju att vi alla känner till att alla arter är fridlysta.
Och jag behöver inte artsärskilja grodyngel i mellersta o norra Sverige i någon större utsträckning, då de hotade arterna inte ens lever där.
Guy Palm skrev:Förstår inte varför du skall blanda in mellersta och norra Sverige när du bor i Kalmar ?
De är fridlysta i hela landet.
Guy Palm skrev:Så enligt dig är det helt okey att strunta i fridlysning bara för att det råkar finnas gott om grodor i en viss lokalitet ?
eriahl skrev:Det är tydligen meningslöst att försöka få dig att förstå vad ordet fridlyst betyder.
Menar du att om alla på zoopet håvar grodor till foder så skulle det inte påverka något bestånd där det finns ett "överflöd" av grodor? Nu är inte alla reggade aktiva men klart som (censur) att det påverkar. Lek med tanken att alla här dödar fridlysta, svårt ord, grodor och tar ca 100 stycken. Vi räknar lågt på medlemmar så det inte blir någon överdrift. Är det 500 här på zoopet som bara av Goldmedlemmar är fler och sen icke Goldmedlemmar dessutom. Antalet som försvinner i onödan och helt olagligt t o m blir vare sig om på samma eller lite olika platser en nätt summa av? Räkna själv. Har en känsla av att det påverkar bestånd inom ett område även om inte samma damm.
Bor man i Haparanda eller Malmö spelar ingen roll heller. Fridlysningen gäller ju i hela landet. Vi pratar om landet Sverige nu.
Att 20% av rommen blir vuxna djur varje år som tydligen är vetenskapligt bevisat kan nog bli ännu färre vissa år. Lek med tanken igen att en lekplats blir torrlagd. Det påverkar antalet grodor. Använder sen någon grodor som foder blir det en väldig påverkan i det området.
Att något är fridlyst räcker egentligen till stor del att tråden är onödig eftersom seriösa inte använder såna djur som huvudfrågan gäller till foder.
Återigen. Använder man något djur, fridlyst eller ej, som foder dödar man det inte?? Du kan inte mena allvar med att du inte dödar djur pga att inte du själv äter det även om du fångat djuret .
eriahl skrev:Tar man bort x-antal grodor påverkas beståndet även om man kanske inte tror det. Varje djur som försvinner påverkar vare sig ont om eller gott om i området. Andra faktorer kan spela roll närsomhelst som t ex torrläggning.
Fortfarande: Fridlysta djur eller annat är just fridlyst. Man får helt enkelt inte döda utom i extremfall huggorm.
Ordet fridlyst är det som gäller i hela Sverige vare sig du tycker det är fel eller onödigt
perfetto skrev:- Japp, vi vet alla att grodyngel är fridlysta. Märkligt att några envisas med att upprepa det, när vi diskuterar åsikter och effekter här : )
En annan tanke slog mig....undrar just om några av de fiskarter vi Zoopet-medlemmar har i våra vattentankar är fridlysta i det fria?
Rudde skrev:Om du plockar ut just de som med absolut säkerhet kommer att dö i förtid, så ja. Annars faller det resonemanget.
Rudde skrev:
Det finns med all säkerhet gott om människor som skulle älska om de själva fick bestämma vad som skulle utrotas eller inte. Hur tror du att djurlivet skulle se ut med det systemet?
Eller vårt eget för den delen, med tanke på att även mänskligheten skulle få lida fatalt när hela ekosystemet kollapsar...
Keibo skrev:Det är inte brist på fridlysta arter överallt. Sen är biodiversitet viktigt, men inte alltid. Att förhindra förändring är kanske inte alltid bättre än att låta förändring ske, om än detta inte skall vara på det drastiska sätt som människan ibland gör.
Keibo skrev:Se fallet ovan med dammen som hela diskussionen kommer ifrån...
erikthur skrev:Det är ju OK att plocka in ett mindre antal grodägg/grodyngel för att se utvecklingen och sedan släppa ut dom på fångstplatsen igen.
I fråga om sådana vilt levande kräldjur, groddjur och ryggradslösa djur som anges i [COLOR=#0000ff]bilaga 2[/COLOR] till denna förordning är det förbjudet att i den omfattning som framgår av bilagan
1. döda, skada, fånga eller på annat sätt samla in exemplar, och
2. ta bort eller skada ägg, rom, larver eller bon.
Studier av arter
De vanligaste arterna kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda får du ta upp och studera om du inte flyttar dem från platsen. Men du måste så snart som möjligt sätta tillbaka dem på den plats du fångade dem.
Du får också samla in rom och yngel från dessa arter i begränsad omfattning och förvara dem för studier av utvecklingen. När ynglen har utvecklats till vuxna djur ska du snarast sätta tillbaka dem på den plats som de samlades in på.
Du måste ansöka om dispens hos Länsstyrelsen om du vill samla in grodor eller kräldjur för din forskning eller av något annat skäl.
perfetto skrev:Jag anför min fråga igen - är det okey att själv odla grodyngel och på så vis TILLFÖRA beståndet individer genom att föda upp fler än vad som blir föda?
Ja, till er som rapar mantrat - jag vet att de är fridlysta : )
eriahl skrev:Du rapar om din (censur) rätt att fånga och döda fridlysta grodor. Då har väl (censur) jag rätt att rapa om att grodor är fridlysta. Ser inte problemet i att jag rapar precis som du. Ser du verkligen någon skillnad i det???? Jag har glasögon men så dåligt ser jag inte.
Tar man in rom för att se den kläckas ska ynglen släppas ut så fort dom börjar bli färdiga för att lämna vatten. Det betyder knappast att det är ok att föda upp fridlysta grodor till foder. Är det verkligen så svårt att förstå vad ordet fridlyst betyder??? Jag rapar på med ordet fridlyst tills du möjligen börjar förstå innebörden av ordet fridlyst. Nu fick jag dit ordet fridlyst igen.
Du säger att du vet vad som gäller angående grodor. Varför fortsätter du då att köra med din rätt att använda såna till fiskfoder??
Ett par grodrom finns här http://www.teorekol.lu.se/~rana/grodokral/brungro2.html
eriahl skrev:Ett ogrundat påstående utan en rejäl och seriös forskning är att säga att tar man en näve då och då eller om t o m alla här tar så påverkas inget bestånd.
Keibo skrev:Alla här vet att de är fridlysta, men frågan enligt mig är om de borde vara det i hela världen. Argumenterar inte mot att de är fridlysta utan hävdar att ett ifrågasättande om detta kanske är aktuellt. Groddjurspopulationens minskning i världen betyder inte att alla arter minskar eller att detta inte är just regionsbundet.