Grodmördare nr 1.

#1 - 22 mars 2007 16:40
Hej, jag heter Maria, och jag är grodmördare nr 1. Jag vet inte hur jag har lyckats.

Har för ca två veckor sedan startat upp ett akvarium, och för en vecka sedan flyttade dess första invånare in:
2 palettciklider
2 fjärilsciklider
3 dvärgklogrodor

En fjärilsciklid var mindre än de andra cikliderna och blev mördad under första natten. Grodorna har inte synts till sedan jag släppte i dem. Bortsett från en. Igår flöt den runt vid ytan. Den levde, men den simmade liksom inte aktivt. Jag vet inte om flytandet är ett normalt beteende eller om det är något sjukdomstecken, men jag tog liksom för givet att den bara ville flyta runt och andas lite. Min mamma föreslog att jag skulle flytta över den till det lilla akvariumet, så att den inte blev fiskmat, som jag misstänker att de två andra har blivit, och det gjorde jag. När jag kom till min mamma idag låg den död på botten. Så av mina 7 nya husdjur har 4 gått bort. Snacka om att jag känner mig som en urusel djurägare, och jag är så besviken på att allt bara har gått så dåligt.

I helgen ska jag hur som helst köpa fler fiskar. Tänkte införskaffa mig lite malar, tre fjärilsciklider och någon stimfisk. Skulle gärna vilja försöka med grodor en gång till, men det verkar ju som att det bara innebär onödigt grodmord. Är det lönt att försöka en gång till?
#2 - 22 mars 2007 17:17
Skulle nog skippa dvärgklogrodorna. Kan tänka mig att paletterna kan vara hårda mot dom speciellt om dom leker
#3 - 22 mars 2007 18:17
dina groder lär ha blivit mat åt dina paletter.
Palleter är oerhört agresiva ibland o kan ge sig på fiskar upp åt 30cm enligt mina erfarnheter (Pleco)

att blanda groder med ciklider är nog över huvud taget ingen bra ide och ett säkert sätt o få problem
#4 - 22 mars 2007 18:32
mayday skrev:
dina groder lär ha blivit mat åt dina paletter.

Palleter är oerhört agresiva ibland o kan ge sig på fiskar upp åt 30cm enligt mina erfarnheter (Pleco)

att blanda groder med ciklider är nog över huvud taget ingen bra ide och ett säkert sätt o få problem

Vad taskigt. Jag frågade i djuraffären om de skulle funka ihop och han sa att han inte såg några problem med det. :mad:
#5 - 22 mars 2007 18:35
Dessutom behöver grodor något att klättra upp på/klamra sig fast på för att inte drunkna. En barkbit eller något som flyter vid ytan så de kan vila sig lite.
#6 - 22 mars 2007 18:44
C.Ciklid skrev:
Dessutom behöver grodor något att klättra upp på/klamra sig fast på för att inte drunkna. En barkbit eller något som flyter vid ytan så de kan vila sig lite.

Fast klogrodor skulle tydligen inte behöva det. Hade för övrigt en massa växter som fiskarna dragit upp som de kunde klättra upp på. Och det gjorde en. Men den dog när jag flyttade över den till ett annat akvarium. Jag antar att den inte klarade omställningen eller något.
#7 - 22 mars 2007 18:53
C.Ciklid skrev:

Om det stämmer att det var dvärgklogrodor hon hade så behöver de faktiskt inte det. Men med tanke på djuraffärernas kunskap så vet man ju inte ens vad det är man köper idag.

Men Maria, jag tycker verkligen att du ska försöka med grodor igen - men inte tillsammans med de andra fiskarna!
#8 - 22 mars 2007 19:01
lottiz skrev:
Om det stämmer att det var dvärgklogrodor hon hade så behöver de faktiskt inte det. Men med tanke på djuraffärernas kunskap så vet man ju inte ens vad det är man köper idag.

Men Maria, jag tycker verkligen att du ska försöka med grodor igen - men inte tillsammans med de andra fiskarna!

Jag har ju ett litet akvarium med bara en mal i, men det är bara på 40 liter. Det var dessutom där den överlevande grodan dog, så jag känner att det akvariumet är emot grodor. För övrigt skaffade jag det för att jag ville ha räkor, och de skulle väl grodorna bara mumsa upp? Synd är det, för de är hemskt söta. [:-90]
#9 - 22 mars 2007 19:01
lottiz skrev:

Tycker du ska vänta någon vecka till innan du skaffar en massa fisk.

By the way, vecka 3 till 6 är dom mest kritiska och då med tanke på nitrit = snabb fiskdöd.

Appropå grodor, klart du ska köra med grodor :D ;)
Min dvärgklogroda är den klart roligaste att titta på hela akvariet :D

Läs Lottiz sida groda.tk och lär

Mvh
Turbo
#10 - 22 mars 2007 19:08
Tycker du ska vänta någon vecka till innan du skaffar en massa fisk.

By the way, vecka 3 till 6 är dom mest kritiska och då med tanke på nitrit = snabb fiskdöd.

Appropå grodor, klart du ska köra med grodor :D ;)

Min dvärgklogroda är den klart roligaste att titta på hela akvariet :D

Läs Lottiz sida groda.tk och lär

Mvh

Turbo

Det bara känns som att jag vill ha i lite malar som kan mumsa upp alla växtdelar som lossnar hela tiden. De flyter runt överallt. Och den ensamma fjärilscikliden kan ju inte må så bra. :(

Jo, jag har läst att nitrit kan få det att gå ganska illa. Jag har haft i Nitrivec (tror jag det hette) båda de första veckorna nu, men det tog slut idag..
#11 - 22 mars 2007 19:19
maria_ skrev:
... Jo, jag har läst att nitrit kan få det att gå ganska illa. Jag har haft i Nitrivec (tror jag det hette) båda de första veckorna nu, men det tog slut idag..
Kanonviktigt med stora vattenbyten vecka 3 till vecka 6, något längre än vecka 6 om du inte har en massa malar som bajsar in akvariet...
(så det bildas en massa nyttiga bakterier)

Annons