Hej, jag heter Maria, och jag är grodmördare nr 1. Jag vet inte hur jag har lyckats.
Har för ca två veckor sedan startat upp ett akvarium, och för en vecka sedan flyttade dess första invånare in:
2 palettciklider
2 fjärilsciklider
3 dvärgklogrodor
En fjärilsciklid var mindre än de andra cikliderna och blev mördad under första natten. Grodorna har inte synts till sedan jag släppte i dem. Bortsett från en. Igår flöt den runt vid ytan. Den levde, men den simmade liksom inte aktivt. Jag vet inte om flytandet är ett normalt beteende eller om det är något sjukdomstecken, men jag tog liksom för givet att den bara ville flyta runt och andas lite. Min mamma föreslog att jag skulle flytta över den till det lilla akvariumet, så att den inte blev fiskmat, som jag misstänker att de två andra har blivit, och det gjorde jag. När jag kom till min mamma idag låg den död på botten. Så av mina 7 nya husdjur har 4 gått bort. Snacka om att jag känner mig som en urusel djurägare, och jag är så besviken på att allt bara har gått så dåligt.
I helgen ska jag hur som helst köpa fler fiskar. Tänkte införskaffa mig lite malar, tre fjärilsciklider och någon stimfisk. Skulle gärna vilja försöka med grodor en gång till, men det verkar ju som att det bara innebär onödigt grodmord. Är det lönt att försöka en gång till?