Grodägg

#1 - 2 april 2009 18:04
Är det någon här som har tagit grodägg utifrån och fått dom att kläckas?
Har ni isåfall några tips på hur jag ska göra för att få dom att kläckas och trivas till vi släpper ut dom i dammen igen.
Min son kom in med ett litet gäng ägg och vi tycker att det kan vara intressant att se utvecklingen på dessa.
Så tips som sagt om man behöver pump eller om det räcker med vattenbyten?
Vad man ger för mat o.s.v.
Hoppas någon här kan för jag har aldrig gjort detta förr.[:o]
#2 - 2 april 2009 18:10
Detta är ett undantag från fridlysningen av groddjur bara man placerar tillbaka de utvecklade grodynglen till fångstplatsen. Pump onödigt - vattenbyten kan vara av värde om vattnet blir dåligt.
#3 - 2 april 2009 18:12
Glömde mat - grodyngel är i princip vegetarianer men äter även vanligt fiskfoder.
Grodor däremot rovdjur.
#4 - 2 april 2009 18:29
Tack för svaret och det är klart att vi släpper tillbaks dom snart, villket stadie är det bästa att släppa i dom igen?[:o]
#5 - 2 april 2009 19:01
Där har vi ett problem. I alla fall innan de vill upp ur vattnet.
Kommer de upp för tidigt klarar dom sej nog inte.
Jag föreslår när de fått bakben men inte helt funktionsdugliga framben.
Men jag vill gärna höra vad expertisen föreslår...
#6 - 2 april 2009 19:02
PS grodrom är definitivt ett säkert vårtecken...
:d
#7 - 2 april 2009 20:36
Tack ännu en gång för råd:d
Får se om någon expertis kan ge lite råd med.
Ja det är verkligen vår när grodäggen är kommna tyvärr missade vi försången av grodorna det låter så mysigt när alla pratar i mun på varandra.:p
#8 - 3 april 2009 05:40
Som redan sagts är ju ok. Men en nackdel kan ju vara att dom utvecklas snabbare i värmen inomhus. Då går dom upp på land innan alla andra med större risk för att just dom blir uppätna av något otrevligt hungrigt odjur
#9 - 3 april 2009 14:37
Dom har inte överdrivet stor chans i dammen heller för där är både kräftor och öringarn nu kan vi ivarjefall välja ett ställe där dom fienderna inte finns men tack för omtanken.
#10 - 3 april 2009 15:18
Å andra sidan kan kanske den groda som tar sej upp tidigare och INTE blir uppäten få en fördel genom att växa sej starkare innan hösten. Vem vet egentligen?
#11 - 3 april 2009 18:41
[ATTACH]18736[/ATTACH]

[ATTACH]18737[/ATTACH]
Detta är vår lilla damm där grodäggen är.:)
#12 - 3 april 2009 18:46
Blir smågrodorna inte uppätna borde dom hinna bli större. Fast skyddet av massupphoppningen från vattnet missar dom och blir mer utsatta tänkte jag.
Vilken yttepytteliten damm det ser ut som. Är det någon egen "fiskedamm"?
#13 - 3 april 2009 18:53
Ja det är en egen fiskedamm. Och tyvärr så har dom oftast massupphopp när det regnar så det blir hur många som helst överkörda på vägen ovanför.
Bilagor:
#14 - 3 april 2009 19:14
För det första: Stå beredd med baljor hinkar och hjälp småttingarna över vägen. Blir till att vakta i skift så ni hinner hjälpa dom.
Det är självklart och absolut det minsta man verkligen kan kräva av en sann akvarist.
För det andra: Lägga ut dom 200 höga farthindren som det är tunnlar i där grodstackarna kan traska över vägen. Tar för givet att det redan är ordnat och utplacerat på lämpliga platser vid vägen för snabb utplacering.

Ja det var nog allt från Grodnytt denna vår. Så från oss platta till er andra: Lycka till
#15 - 3 april 2009 19:24
Jag skickar ett meddelande till alla zoopetare på bongotrumman och med röksignaler så får ni komma hit och hjälpa till,:d vi gör allt vi kan varje år för att få över dom stackarna men försöker att själva klara oss från att bli överkörda med[:o]
#16 - 4 april 2009 16:51
Grodyngel äter även mygglarver. De kan även äta upp varandra om det blir lite mat i vattenhålet de bor i. Har själv sett när de kalasat på sina syskon.
#17 - 5 april 2009 18:40
[attach]18826[/attach]Alla prickar är grodor

[attach]18827[/attach]
Så här såg det tyvärr ut i morse utanför grannens damm några hundra meter härifrån förstår inte hur så många kunnat bli överkörda bara nu på morgonen när det knappt varit någon trafik[:-28].
Detta är dom vuxna grodorna vet ej om dom skulle dit eller därifrån min man trodde att det var ett hundratal har ej sett det själv:(
#18 - 5 april 2009 18:53
1) Ta få ägg. Det är ingen idé att ta mer än en kaffekopp rom, det blir uppåt ett hundratal grodyngel.
2) Flingfoder för fisk funkar som foder åt ynglen.
3) Jag skulle rekommendera att ni släpper dem när ni ser att svansen börjar krympa på några av dem, då är det bara nån dagar tills de blir färdigbildade miniatyr-grodor/paddor. Vänta inte för länge, släpp dem hellre förr än senare.

Anledningen till att man bör släppa dem i tid: efter metamorfosen blir de landlevande (och drunknar om ni försöker hålla dem i vatten), och de kräver konstant tillgång till stora mängder små levande insekter. Det är mycket svårt att föda upp smågrodor efter det att de lämnat vattnet, så släpp dem innan det händer.
#19 - 5 april 2009 18:59
Så onödig död för dom. Undrar om man får sätta upp varningsskylt för tex grodövergång eller kanske finns att få gratis? Den närmaste ser dessutom ut som min favorit vanlig padda. Men vilken slakt det ser ut som annars. Små är ju tyvärr lätta att missa. Men stora kan nästan tas för stenar så konstigt att folk inte svänger litegrann bara
#20 - 5 april 2009 19:19
Tack för hjälpen och jag ska släppa i dom när svansen börjar krympa, har bara 40-50 ägg ska också bygga upp med sand så att dom har en liten land del.[ATTACH]18829[/ATTACH]
Man kanske ska kolla med skyltar vem vet om det finns fast då får det vara många med tanke på att här är flera dammar på denna vägen.[:o]
#21 - 5 april 2009 23:33
Måste väl räcka med två skyltar, en i varje ända av vägavsnittet där grodorna/paddorna korsar, samt en tilläggskylt med tex. "0-800 m." eller liknande..

Annons