grenarna flyter

#1 - 18 oktober 2006 18:43
hej!
har precis plockat ett par grenar som jag hade tänkt ha i mitt akvarium,men dom flyter bara. någon som vet hur man ska få dem att sjunka till botten?
#2 - 18 oktober 2006 19:08
Tålamod...
#3 - 18 oktober 2006 19:33
Lägg dem i en hink med vatten och tyng ned dem med ett par stora stenar eller nått. Ibland kan det hända att man får vänta någon vecka innan de stannar kvar på botten.
Tänk bara på att inte lägga rötterna med stenar uppepå i akvariet om du har fiskar i. Stenarna kan falla av. O det blir inte kul om en fisk hamnar där under...
#4 - 18 oktober 2006 19:45
Se bara till att det inte är några grenar som kan fälla ut farliga ämnen eller liknande i akvariet. Rötterna sjunker efter ett tag då de fått suga i sig lite vatten.
#5 - 18 oktober 2006 20:10
supertack för svaren.så det är bara tålamod då som gäller kan man säga :)
#6 - 18 oktober 2006 20:16
Inte för att jag vill vara en glädje dödare men det finns ju även rötter och grenar som aldrig sjunker...
#7 - 18 oktober 2006 20:17
hehe ja får väll hoppas på att det inte är några sånna jag har hittat ;)
#8 - 19 oktober 2006 05:37
Ett tips är, om du har bestämt viken sida som ska vara neråt, att borra hål/gröpa ur den sidan, så sjunker den nog snabbare.

Jag hade en rot i vatten nårra månader, vet ej antalet, men runt 6 månader. Och den sjönk inte... men när jag borrade hål, så kom den lite längre ner.

Efter ett tag så tröttnade jag och sågade av den på mitten, efter nårra veckor sjönk en biten, men det var fortfarande så mkt flytkraft kvar så att den "flöt" omkring på bottnen i akvariet.

Så börja med att borra små små hål på undersidan av roten. och om inte det fungerar så går det ju att skruva/silicona/knyta fast den i en sten som man sedan gömmer i grusen.

Men vi håller tummarna för att din rot sjunker inom ett par veckor... ;)
#9 - 19 oktober 2006 14:26
japp det hopps jag att den gör.i värsta fall får jag väll gå och köpa en ny gren istället;)

Annons