Grebil

#1 - 4 mars 2010 14:47
hejsan!

Jag undrar lite om gerbiler.

1.Jag har sett att man inte ska ha något av plast i en grebilbur.Men måste de typ ha en liten "koja" som de ka sova i ,vad ska den vara gjord av då? de gnager väll på den om det är trä?

2.Vad ska jag ha som bottenmatrial?

3.Jag tänkte köpa ganska stora glasrutor som ska bli som ett akvarium,vad ska jag ha för silikon?

4.Vissa säger att det är bra med som en liten "övervåning" som täcker en liten bit av buren där de kan ha sina matskålar och chinchillasanden. Ska den oxo vara i trä eller gnager de sönder den då?

MVH Wowilolmoma:d
#2 - 4 mars 2010 15:04
Och jag undrar oxo,vad är måtten på lagom stort akvarium för de?
#3 - 4 mars 2010 15:20
1. Jag hade ett gäng i ett gammalt akvarium på 100 liter och det funkade väldigt bra. De hade vanliga små "trähus" som man kan köpa för gnagare. Det är sant att de tycker om att gnaga på huset men ett stabilt hus håller länge.

2. Vanligt burspån funkar bra, men tänk också på att de gräver en himla massa så om du inte har en tät bur blir det mycket som far ut ur buren. Släng gärna ner lite vanlig hushållspapper också. De gör små bäddar av det.

4. Jag skulle rekommendera en övervåning eftersom både mat och sand blir full med spån efter deras grävande annars. Som sagt, De gnager på det mesta men är det bara tillräckligt tjockt så går det inte på en dag precis. Jag hade ett gammalt schackbräde som jag sågade till och det bet de inte sönder i alla fall. :)

Dessutom hade jag faktiskt sanden i ett gammalt glasspaket av plast. Det hände att de gnagde lite på det men inte så mycket. De brukade ta lite mat i matskålen, hoppa i glassburken och göra sina behov samtidigt som de åt sin mat. :)

Se till att de har mycket saker att gnaga på också. Trädgrenar är bra men även toarullar eller mjölkpaket går bra. När de är små räcker att mjölkpaket länge men när de blivit större gnager de med lätthet ner det på en dag. :)

Variera även kosten. Att bara ge dem någon fröblandning är inte bra för det innehåller för mycket fett. Ge dem gott om frukt och grönsaker, det tycker de om. Kokt ris är oftast också en höjdare.

Och se till att byta ut allt spån en gång i veckan eller något. Mina blev själaglada efter att man hade städat. Rusade omkring som tokar och skulle utforska allting på nytt.

Gerbilen på min avatar är en hona jag tyckte väldigt mycket om. Hon blev fyra år gammal och mamma till två små kullar. Hon var väldigt tam och kröp upp i handen frivilligt när man satte ner den i buren. :)

Ska leta upp lite fler bilder när jag kommer hem från jobbet så får du se hur jag gjort.
#4 - 4 mars 2010 15:31
En sak till. De här små krabaterna är experter på att hitta lösningar för att ta sig ut ur buren. Jag hade små springor för ventilationens skull men då och då hittade de på något sätt att ta sig ut ändå. En gång flyttade de på ett mjölkpaket så de kunde ställa sig på det och sedan kunna hoppa upp (de hoppar väldigt högt) och dra sig upp. Så man får verkligen tänka till för att få det rymningssäkert.

Nu hade jag inte så svårt att få fatt på dem även när de rymde eftersom de flesta var väldigt tama (alla utom en som var en riktig pest som tyckte om att bitas) så det var bara att locka med lite mat så kom de fram. Fast risken är att de gnager sönder någon sladd (jag fick köpa två nya tangentbord till min dator inom loppet av en månad).
#5 - 4 mars 2010 15:41
tack vad bra! Nu vet jag en massa nya saker! men kan jag typ ha bara ett löst liggande tak med smala lister och ett myggnät? eller är de så smarta att de kan få upp det oxo?? :P är ny på dehär och min mamma hatar "råttor" och säger att de luktar illa och låter mycket! men det tror jag inte på :D
#6 - 4 mars 2010 15:46
Det går nog bra så länge det är tunna springor på nätet. Annars kan de komma åt med sina vassa tänder och lätt gnaga sönder nätet också.

Hur det är med andra gnagare vet jag inte men gerbiler är väldigt renliga av sig och luktar ingenting.
#7 - 4 mars 2010 15:50
nu till middagen går det ju bra att diskutera med mammsen :) ...men luktar spånet jätte "spånigt"
#8 - 4 mars 2010 15:51
Angående att de låter mycket. Ja, de är rätt nattaktiva av sig och de gräver en himla massa så har man dem i sovrummet (som jag hade) så kan det blir lite besvärligt att somna.
#9 - 4 mars 2010 15:53
Finns väl olika sorters spån förstås och de luktar väl olika mycket. Jag köpte jättefint dammfritt spån från min lokala djurbutik och det luktade i stort sett ingenting.
#10 - 4 mars 2010 16:02
har du namnet eller...ja hur man nu skulle kunna beskriva det?
#11 - 4 mars 2010 16:09
På spånet? Nej, jag tror min lokala butik paketerade det själva faktiskt, inget märke på det. Bara be om så dammfritt spån som möjligt så blir det bra.
#12 - 4 mars 2010 16:10
ok ,tack :)
#13 - 4 mars 2010 16:35
Istället för spån - prova pappersbaserad kattsand (budgetvarianten) om det fortfarande finns att få tag på. Fantastisk uppsugningsförmåga, dammfritt, luktfritt och giftfritt. ; )
#14 - 4 mars 2010 17:07
wow,bra ide,men måste man byta det lika ofta som vanligare,mer/mindre. Men jag har inte fått något svar på frågan med silikonet... :(
#15 - 4 mars 2010 17:25
Ptja.. det har bättre uppsugningförmåga så jag skulle personligen säga att det är lättare att rengöra. Man kan liksom "punktstäda" istället för att byta ut alltsammans varje gång.
Har visserligen aldrig haft gerbiler, men till råttrackarna som ofta är dammkänsliga (och ofta riktiga lortgrisar ; ) ) funkade det jättefint. Ännu bättre till kaninerna.

Och silikonet? Med tanke på att folk oftast använder färdigbyggda akvarium antar jag att akvariesilikon går bra?
#16 - 4 mars 2010 17:30
ok,om det inte är skadligt för fiskarna så kan det ju inte vara skadligt för gerbillerna:) vars får man tag på sånt då? och säger man gerbill eller gebrill ??
#17 - 4 mars 2010 17:37
Får tag på vad? Menar du silikonet eller kattsanden?
Om du undrar över silikonet borde du kanske läsa på en del om själv alimningen och proceduren innan du ger dig på projeketet till att börja med. *ler* Jag har en känsla av att du kommer att upptäcka att det är billigare och bättre att köpa ett färdigt, begagnat.
Det behöver trots allt inte ens vara tätt. ^^

Gerbil. Ett L och, R före B --> G.E.R.B.I.L.
#18 - 4 mars 2010 17:40
heh...jo men man behöver väll inte vara så smart för att limma ihop några glasbitar... och jag undrar var man får kattsanden,inte silikonet,jag ska kika på lite begangnade lådor :)
#19 - 4 mars 2010 17:42
vad är gränsen på hur mycket det brukar kosta?
#20 - 4 mars 2010 17:44
Det är bra mycket besvärligare och knepigare än man tror. Men läs gärna på - och prova om du fortfarande tycker att det är värt besväret.
Betänk också att skurna glasrutor är långt ifrån gratis.

Åh, jag kan inte riktigt komma ihåg var jag köpte den när vi hade smådjur.. men jag tror att det var 'Euroshopper" från ica eller något liknande. Fråga dig fram. Det är helt enkelt små papperspellets. Mycket tacksamt. ^^

Se till att plocka in gott om nyttiga pinnar åt din lilla gnagare också, så kanske du räddar en del av inledningen. ; )
#21 - 4 mars 2010 17:47
från naturen asså? (pinnarna) men det finns ingen gerbilbur på eniro...ska kika på blocket :)
#22 - 4 mars 2010 17:51
nähä...inget på blocket heller...får nog avvakta...
#23 - 4 mars 2010 17:57
*Skrattar* Hur bråttom har fröken egentligen... och hur stor budget?
#24 - 4 mars 2010 18:05
Fröken har bråttom :) jag sparar pengar i en syltburk =D har fyllt 1 och en halv :) plus så har jag drygt 2000 på banken...
#25 - 4 mars 2010 18:14
Jamen dåså, för sjutton! Hör dig för om en begagnad bur eller ett akvarium i alla fall förstås (billigt är bra ; ) )... om inte på internet så har ni säkert lappannonsering på er lokalbutik, men också viss annonsering eller hänvisning på zoobutiken.
Se dessutom till att du vet så mycket som möjligt om ditt/dina kommande husdjur innan det flyttar in... stressa inte - kom ihåg att förberedelserna kan vara nästan lika roligt - och se till att allt finns hemma.
Gnagaren får vara det absolut sista.
Det är inte kul att komma på att man glöm fyllningen i tårtan när strösslet redan är på. ^^

Grenar kan man ta från naturen, ja, men se till att du frågat ägaren till trädet/busken och att det inte är av något giftigt slag.
De älskar säkert sälg/vide.

Be familjen om hjälp att jaga efter bur. Ofta har de arbetskamrater eller bekanta som vill bli av med ett gammalt akvarium eller en bur för kompispris.
#26 - 4 mars 2010 18:24
juste! billigt ÄR bra! och...vi har inen lappanonsering men jag ska be familjen kika fast mamma kommer typ bli galen för att jag tjatar så om detta... och jag pluggar och läser allt jag kommer åt! jag tror att jag är redo för vad som kommer att hända :)

Men finns det typ nån lista på vilka soters trä man får ha och inte ha,så att jag inte tar fel :) och gör det nåt om barken är på?
#27 - 4 mars 2010 20:46
Jag hittade faktiskt inga bilder som jag tagit på hela akvariet med gerbilerna i så jag bjuder istället på tre nyfödda ungar och hela familjen i en sovhög (pappa till höger, mamma visar ändan och de tre andra är barnen).

[ATTACH]28341[/ATTACH]

[ATTACH]28342[/ATTACH]
Bilagor:
#28 - 5 mars 2010 06:40
myslas skrev:
Jag hittade faktiskt inga bilder som jag tagit på hela akvariet med gerbilerna i så jag bjuder istället på tre nyfödda ungar och hela familjen i en sovhög (pappa till höger, mamma visar ändan och de tre andra är barnen).

[ATTACH]28341[/ATTACH]

[ATTACH]28342[/ATTACH]

men gu vad söta! <3 !!!
#29 - 5 mars 2010 06:41
och hur varmt ska det vara? jag ser temometern på bilden och det är ganska hög värme (28-29)
#30 - 5 mars 2010 07:11
Den där termometern kan du bortse ifrån för den funkade inte. :) Vanlig rumstemperatur går bra så det behöver du inte tänka på.
#31 - 5 mars 2010 07:38
bra jag tänkte bara "ojj ska de vara så varmt? :S" men vilka grenar går bra som de kan tugga på?
#32 - 5 mars 2010 10:56
Jag använde massa olika trädsorter utan att de for illa av det. Barrträd är nog inte att rekommendera men annars funkar nog det mesta. Barken ska sitta kvar så de kan gnaga av den. Det är viktigt för deras tänder att de alltid har någonting att kunna gnaga på.
#33 - 5 mars 2010 11:02
toarullar och grenar.... vad finns det mer de kan tugga på?
#34 - 5 mars 2010 11:11
och jag kollade på blocket och hittade ett akvarium på 60L räcker det eller måste det vara större?
#35 - 5 mars 2010 11:47
Det går alldeles utmärkt för ett par stycken. Kommer inte ihåg exakta minimimått men det är mindre än ett 60-liters akvarium hur som helst. Det finns nog mer info kring det där hos svenska gerbilföreningen. Sök på google så hittar du deras sida.

Köp två av samma kön om du inte redan innan har en plan för vart du kan göra av ungar. Mina gav endast två kullar men det är vanligare att de får många fler och jag hade en överenskommelse med min lokala butik att ta emot de ungar jag inte själv ville ha.

Det är sociala djur så enbart en är inte heller bra.
#36 - 5 mars 2010 11:49
Har bara skummat igenom tråden och sett att du fått massor av bra tips. Ville bara skriva att bland det våra Gerbils har tyckt mest om att äta är Broccoli. (Kanske ngn annan som tipsat om det.) Smidigt att ha en påse en frysen och tina några bitar ngn gång i veckan.

Kan ju bjuda på en bild på våra små råttor "Muffins" och "Bulle" i yngre dagar också. :) Bulle har tyvärr vandrat vidare till råtthimlen men Muffins, vår gamla farbror, lever fortfarande.
Bilagor:
#37 - 5 mars 2010 11:56
bra tips! ska det vara i små bitar då? och visst ska det vara kokta? man kan väll göra typ en egen mat med typ ris,potatis,brocoli,morötter mm??
#38 - 5 mars 2010 12:02
bra tips! ska det vara i små bitar då? och visst ska det vara kokta? man kan väll göra typ en egen mat med typ ris,potatis,brocoli,morötter mm??

Jo, Broccolin kan man sjuda i gryta ngn minut men det går egentligen lika bra att "koka" den i lite vatten i micron. Även pasta har funkat bra för våra råttor. Just potatis har jag faktiskt aldrig testat med men de andra sakerna du nämner funkar kanonbra.
#39 - 5 mars 2010 12:09
jippie! men jag har läst att man kan ge de kokt potatis,men det är kanske inte något man gör så ofta... jag har också läst att man kan ge det en liten bit fisk/kött 1-2 gånger i veckan,vilket passar bra för att våran bortskämda kat får en stor bit kokt fisk varje kväll ,så man kanske kan sno lite av henne....hehe...
#40 - 5 mars 2010 12:12
jag har inte tänkt ha några ungar :) inte planerat iaf ... men vilken är den vanligaste färgen? jag såg en kull med svarta på djurafären som var jättesmå och skitsöta :) men jag vet inte om jag vill ha 2 av samma färg,hur ska jag göra om jag vill ha olika färger ? kommer det att bli fight?(om de är från olika kullar)
Bilagor:
#41 - 5 mars 2010 12:15
De är inte direkt kräsna av sig så det går bra att testa med många olika saker. Knäckebröd tyckte mina var toppen. De jagade varandra för att få sig en bit. De plockar ofta med sig en hel hög med mat och sätter sig i något hörn och försöker äta i lugn och ro. Det ser rätt kul ut. :)
#42 - 5 mars 2010 12:20
jag har inte tänkt ha några ungar :) inte planerat iaf ... men vilken är den vanligaste färgen? jag såg en kull med svarta på djurafären som var jättesmå och skitsöta :) men jag vet inte om jag vill ha 2 av samma färg,hur ska jag göra om jag vill ha olika färger ? kommer det att bli fight?(om de är från olika kullar)

Som du ser på mina bilder så är nästan allihopa olikfärgade (och tre stycken av dem är bröder) så det är inga problem. Så länge du sätter ihop två stycken när de är små så är det inga problem. Försöker man introducera en ny i en etablerad familj däremot kan det bli slagsmål på liv och död. En av mina tre bröder blev efter något år helt utmobbad av någon anledning, har ingen aning om varför. Men jag fick plocka bort honom för annars hade de två andra bröderna slagit ihjäl honom. Det är nog väldigt ovanligt att sådant händer dock.
#43 - 5 mars 2010 12:22
ojj :S det vill jag verkligen inte att det ska hända :S men hur små ska de vara för att de ska kunna "flytta ihop"
#44 - 5 mars 2010 12:28
Det ska vara innan de blir könsmogna i alla fall vilket är efter ungefär 2 månader. De flesta i djurbutikerna är nog yngre än så. De växer väldigt fort de första veckorna så om de du såg var väldigt små så är de nog inte mer än runt fyra veckor gamla.
#45 - 5 mars 2010 12:29
Oo.... :) då vet jag :P
#46 - 5 mars 2010 12:42
Kom på att jag glömt skriva att de bör få lite hö också. De gnager sönder det i små bitar och använder för att bygga bo tillsammans med vanligt hushållspapper. Det var ett himla liv på dem efter att man städat buren och gett dem nytt papper och hö. :)
#47 - 5 mars 2010 12:47
:) men äter de inte hö? om de äter hö kan de väll sticka hål i kinderna?
#48 - 5 mars 2010 12:58
:) men äter de inte hö? om de äter hö kan de väll sticka hål i kinderna?

Nej, de äter inte hö men de vill gärna ha det att bädda med. Det håller dem också sysselsatta då de gärna gnager ner det till småbitar.
#49 - 5 mars 2010 14:04
måste det vara något särskilt hö eller kan man bara fara och köpa någonstans? jag har en kompis som har kossor,går det bra med hennes hö eller ska jag fixa det på en djuraffär?
#50 - 5 mars 2010 16:55
hallå? har ni slutat att skriva eller?
#51 - 5 mars 2010 19:44
kan man ha en liten,vanlig kruka och knacka ett hål i som de kan ha som en liten koja att sova i ?
#52 - 6 mars 2010 08:47
Har du en kompis som kan bidra med hö så är det väl bara bra. Det där med krukan skulle jag inte prova på. Dels för att det kan bli vassa kanter som de skär sig på men även för att de utan tvekan skulle försöka gnaga på den och då kan det gå illa. Köp istället ett litet hamsterhus eller liknande av trä, det kostar inte så många kronor.
#53 - 7 mars 2010 08:13
men jag var på en djuraffär i luleå och skellefteå,men jag kanske inte kollade så noga...
Det fanns ett annat litet hus som såg ut som en jordgubbe och var av glas.
är det ett absolut-nej mot "glas hus"?
#54 - 7 mars 2010 15:52
om man skulle göra ett litet hus av bara några träskivor,vad skulle man sätta ihop de med? är det farligt att ha spik eller vanligt trälim?
#55 - 8 mars 2010 13:24
hallå?
#56 - 8 mars 2010 21:01
Spik är nog bäst men man får hålla koll så att de inte börjar komma åt spikarna när de gnager för då får man plocka bort huset. Lim låter inte särskilt bra men jag vet faktiskt inte.

Vet inte huruvida glashus är särskilt dåligt men jag skulle rekommendera trähus för att det är något för dem att gnaga på. Det är viktigt att de får gnaga så att tänderna inte blir för långa.
#57 - 9 mars 2010 09:21
så man kan andvända spik? vem kan jag kolla upp det med? jag ska på djuraffären efter lunch så kan ja fråga nån där? de brukar inte vara så kunniga tyvvär...:(
#58 - 9 mars 2010 09:46
så man kan andvända spik? vem kan jag kolla upp det med? jag ska på djuraffären efter lunch så kan ja fråga nån där? de brukar inte vara så kunniga tyvvär...:(

Vi byggde ett litet hus av trä till de Gerbils jag hade som liten. Det gick kanonbra. Fast man får ju, som ngn skrev ovan, kolla så att de inte börjar gnaga och skadar sig på spikarna. Den vi har nu har inget hus. Han har mycket hö och hushålls papper att boa in sig i och dessutom en ombonad hörna under burens övervåning så han trivs bra ändå. Däremot har han en tunnel vi köpt i djuraffären där han gärna sitter och äter upp mat han gömt i den. (Där brukar han lägga upp ett stort förråd med nätter och frön. :) )
#59 - 10 mars 2010 08:12
så jag kan bygga ett? men det fanns på djuraffären så det är nog lugnt;) jag hade bara inte kollat så noga...
#60 - 10 mars 2010 10:14
men hur ofta ska man ge de en frukt eller grönsaks bit? kan man ge de mandarin/apelsin, morot,gurka,solrosfrön,vitkål,jordgubbar,ärtor och/eller majs??
#61 - 10 mars 2010 11:02
men hur ofta ska man ge de en frukt eller grönsaks bit? kan man ge de mandarin/apelsin, morot,gurka,solrosfrön,vitkål,jordgubbar,ärtor och/eller majs??

Frukt/grönsak har mina fått varje dag. Mandarin/apelsin ska du nog inte ge. Tror inte ngn gnagare äter det. Mina råttor har inte gillat majs, däremot gröna ärtor.
#62 - 10 mars 2010 11:07
ok banan då? och en morots "peng"
#63 - 10 mars 2010 11:13
ok banan då? och en morots "peng"

Nja, inte banan heller, men morot funkar kanonbra.

(De brukar förresten ha torkade hela majskolvar i djuraffärerna som mina har älskat att gnaga på.)
#64 - 10 mars 2010 11:16
ok ska de alltid ha tillgång till en gren/toarulle? så man kan ta en promenad till äppelträdet och plocka en gren eller två=)
#65 - 10 mars 2010 11:17
Ja, grenar, toarullar, äggkartonger och sådant är det bra om de har hela tiden. Grenar från fruktträd är vad jag brukar ta, så från äppelträdet funkar kanon.
#66 - 10 mars 2010 11:21
ok,det är min systers träd och det är inte så stort...typ snart 1 m ... det började med att hon planterade en äppelkärna....(3 år sedan)
#67 - 10 mars 2010 11:22
men gillar de jordgubbar? eftersom vi har 30000000000000 st i vårat "lilla" jordgubbsland på sommaren =)
#68 - 10 mars 2010 11:35
eller kan du inte svara på det X)?
#69 - 10 mars 2010 13:09
eller kan du inte svara på det X)?

(Jo, jag kan svara på det men jag har ju ett liv utanför Zoopet också, har inte tid att hänga här hela dagarna, bland annat har jag två pojkar att ta hand om, som är barn, precis som du. ;))

Överhuvudtaget brukar jag undvika att ge mina råttor sådant som är kladdigt. Det kladdar både ner buren och råttorna. Mina har fått smaka jordgubbe ngn gång men det var väl ingen superhit. Tror de plockade lite med de gula fröna bara.
#70 - 10 mars 2010 14:54
hehe...jag har ju lov så jag har lixom inget annat att göra en att tjata...=)
får de en hel jordgubbe då?
#71 - 10 mars 2010 15:09
hehe...jag har ju lov så jag har lixom inget annat att göra en att tjata...=)

får de en hel jordgubbe då?

:dTjata på du, det är helt ok. Alltid är det väl någon som hinner svara. En hel jordgubbe skulle jag ge. När ska du köpa dina Gerbils?
#72 - 10 mars 2010 15:36
jag vet inte....jag frågade mamma men fick bara några svordommar till svar :(... så där gick drömmen sönder i små,små bitar...men jag ska hjälpa till hemma (ännu mer) så kanske det blir något :) men somsagt mamma hatar "råttor" och jag försöker säga att hon inte ska dömma de fören hon har sett dem,men hon vägrar att lyssna:(
Några tips för att hon ska gå med på 2 hanar?
Jag testade idag med:
-Du ser fräch ut!
och:
-Har du en ny tröja?? :P
.........hon gick inte på det, hon skrattade bara...
#73 - 11 mars 2010 16:15
nu hjälper jag till mer hemma och är trevligare än vanligt. så vi får se om dethär hjälper :) kan de få grenar och pinnar från rönn?

Annons