Grävning pågår!

#1 - 15 september 2006 17:00
Min halvstora ancistrus har börjat gräva!
Han skottar upp sanden på växterna och har gjort ett gott jobb.
Men varför och vart är han på väg?

Jag lyser in i "grottan" och det är långt in under roten. Bör jag ordna nåt för honom/henne? Ska jag placera nån sten framför "grottan" så det inte rasar samman eller vad?

Tacksam om någon malkunnig person kan berätta vad som är på gång här.
#2 - 15 september 2006 17:08
nej gör inget han gräver för han hittat ett bra ställe där under roten. mina grävde under rötterna med innan jag skaffade rör nu rensar de rören bara och ligger där och "glöttar" sig i väntan på en goer romstinn hona..
#3 - 15 september 2006 17:38
Jag tänkte bara sätta en platt sten för att staga upp sanden så den inte rinner tillbaks in i grottan. Inte sabba grottan alls.

Kommer sanden verkligen ligga kvar, det är Rådasand 0,8-1,2?
Skulle han inte vilja ha lite skyddad grotta, så det inte kommer in andra individer?

Mina andra ancistrusar gräver inte. Det är i ett akvarium med grövre sand, kan det vara förklaringen?
Bilagor:
#4 - 15 september 2006 19:00
Min sand är på 1.5-3 så det är nog inte det, det är nog bara en dille grej som de får för sig att göra, bara trist när de gräver för bunken utanför brukar bli stor hehe..
#5 - 16 september 2006 14:29
OK, jag låter det vara som det är. Han/hon får hållas, idag syns inget mer sandskottande.
Gräver både hona och hane?
#6 - 16 september 2006 14:58
Har bara sett min hanne göra det förvisso.
#7 - 16 september 2006 16:31
Hos mig är det bara min Malte som gräver. Jag har aldrig märkt att MinnieMal gör det.
Kanske någon förberedelse för lek???
#8 - 16 september 2006 16:41
Hmmm, men han/hon har ingen moatjé. Han/hon är ensam ancistrus i det akvariet! Har de lekbeteende ändå?
#9 - 16 september 2006 16:49
Önskedrömmar??? :rolleyes:

Nej, jag vet inte. Men Malte grävde väldeliga ibland, även innan MinnieMal flyttade in!

Han kanske övade för bobyggandet... Den dagen dom lekte så grävde han så sanden låg i en hög vall mot framrutan! :)
#10 - 16 september 2006 16:56
Detta har jag aldrig sett hos mitt par i andra akvariet. Där är det helt lugnt och stilla tills barnen dyker upp. Men som sagt - där är grövre sand.

Så det kanske är en liten kille som bor här då? Jobbar på familjens fortlevnad?
#11 - 16 september 2006 17:08
Ge honom en fru och du blir snart gammelfarmor!!! :)
#12 - 17 september 2006 09:20
Birgitta W skrev:
Hos mig är det bara min Malte som gräver. Jag har aldrig märkt att MinnieMal gör det.

Kanske någon förberedelse för lek???

Minniemal:) haha snyggate namnet hittils;)
Kan det vara taget från Austin powers?

/Hans

Annons