Graviditeter

#1 - 27 februari 2004 14:06
Hej!

Kan någon berätta för mig hur man ser att fiskarna är gravida? Hur länge är de gravida? När ska man sätta dem i yngelkassen? Äter inte mamman upp yngeln omedelbums om hon föder utan att vi ser?

Har försökt att hitta svar på dessa frågor i tidigare inlägg på forumet men inte lyckats, kan någon hjälpa mig?
#2 - 27 februari 2004 14:37
Hej

Om man tittar baktill vid analfenan så kan man se små små svarta prickar.Det brukar vara ögonen på ynglen.Om du har lite täta flytväxter så överlever några stycken och det brukar vara tillräckligt.Man sätter honan i födkassen när hon är sprick fet.Jo hon smaskar i sig så många hon hinner.
Fredrik
#3 - 1 mars 2004 10:21
Hej!

Tack för svaret! Den ena honan är verkligen tjock men jag kan inte se några prickar, antar att det är för att den är blå? Jag måste studera mer nogrannt...
#4 - 1 mars 2004 10:28
Hej,
Jag har aldrig sett några prickar innan mina fiskar fått barn och jag har kollat noga. Bättre att gå på kroppsformen på fisken. Är den jättetjock är det nog dags snart.

Hälsningar
Linn
#5 - 1 mars 2004 10:51
Häromdan studerade jag en av mina födande guppyhonor. Hon simmade frenetiskt upponer för rutan, sen dök hon in bakom filtret och födde i hemlighet. Detta fortsatte tills hon blev färdig. Det verkar som en del har detta beteendet strax innan födsel och under den med tydligen.

Annons