Här ser du en del olika yngelboxar
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvarietillbehoer-foedkassarlekkrukor-c-49_113
Jag brukar ha de i plast som finns i två olika versioner där, tycker de ser lika ut.. men en går visst dela av.. kanske bägge, men då tycker jag det blir för trångt för en svårdbärare. Finns även nätkassar.. men svärdbäraren är så pass glad i sina egna yngel så då måste man nästan fylla hela nätboxen med med växter.. så den typen i plast med ett galler i botten är bäst tror jag för dig. Då honan fått tar du bara bort henne + gallret så har du ett litet ställe för fiskarna att växa upp första tiden.
Ser att du har odlingsvarianter och ett par av dem är inte så vanliga. Den man ser mest av dina är sunset.. de andra två är lite nyare odlingsformer och inte lika vanliga. Men anar att du kanske har dina fiskar i samma akvarium så troligen störst chans för dig att få " rena " svärdbärare färsta gången... även om de har förrådsbefruktning så kan andra hannar hälsa på. Så då kan du får en blandning av färg på dina yngel.. det tycker en del är roligt, medans andra vill hålla stammarna rena..
Har du ngt litet extra akvarium för ungfiskar att växa upp ? Beror ju lite på vad du har för andra fiskar i ditt akvarium, när du kan släppa in ungfisakrna där.
Själv har jag just nu 4 olika varianter av svärdbärare, 3 olika vildfomer.. men har en odlingsform också och det är Berliner-svärdbärare.
detta kommer gå bra ska du se... o lycka till med förlossningen
Hälsn Robban