gravid platy?

#1 - 26 juli 2004 14:15
är det någon som har en bild på en gravid platy? jag skulle gärna vilja se en för i morse hittade jag ett yngel i mitt akvarium men jag har inte uppfattat att min platy är gravid! =)
#2 - 26 juli 2004 18:56
Utnyttjar din tråd.. :P jag vill också han en bild på en gravid platy och sen så vill jag också ha på en svärdbärare..
#3 - 26 juli 2004 20:08
En gravid platy eller svärdbärare kan inte missförstås för något annat än en dito fisk med buksot eller annan allvarlig sjukdom.

Jag har nog minst 15 års erfarenhet av akvaristik men trodde ändå vår platyhona var i färd med att göra "belly-up" eftersom hon stod med utspänd buk och nosen ned - ändå placerade jag henne i en födkasse - och någon dag senare, då jag undrade om hon inte skulle spolas ner i toaletten, såg jag henne sluka ett nyfött yngel inne i födkassen.

Jag lyckades rädda uppemot 50 yngel vid denna födsel...
Man blir fortfarande ofta överraskad...
#4 - 27 juli 2004 13:11
okej.. min platy ser inte sjuk ut på något sätt men jag hittade ju ett yngel det var det som var lite mysko!. men tack för tippset!
#5 - 27 juli 2004 13:55
Buken hos en befruktad levandefödarhona är tjock på ett lite "fyrkantigt" vis och ibland kan man se en mörk fläck nära analöppningen. Gå in på http://home.clara.net/xenotoca/ och klicka runt lite så hittar ni bilder på olika slags levandefödare (+ bra artiklar och bra artbeskrivningar).
Mvh Cecilia

Annons