Gravid molly?? *nybörjare*

#1 - 20 november 2005 15:54
Jag har fyra black molly, och den ena honan är ganska tjock nu tycker jag.
När ska man ta över henne i "yngelkasse"?
Och kan man tillverka en sådan själv om jag behöver flytta henne NU?
Om jag inte flyttar henne innan hon föder, kommer alla yngel bli uppätna då?
(jag har 2 kampfiskar - en hanne och en hona, en mal, två bottentittare och två platy. och så 2+2 black molly då).
Och hur vet man att hon SÄKERT är gravid??

Detta är mitt första akvarium och jag har bara haft det lite mer än en månad, så jag behöver verkligen hjälp och råd!
#2 - 20 november 2005 15:56
Det finns JÄTTEMÅNGA trådar om det här ämnet. Sök vetja!
#3 - 20 november 2005 16:01
Tack! Jag läser och läser och läser!! *s*
#4 - 20 november 2005 18:15
Yngel kasse ska du köpa kostar inte mer änn 50kr och den är jättebra. Lägg in henne i kassen när hon börjar dra sig undan från andra fiskar och gömmer sig . DU ser de på henne hon andas snabbt och håller sig vid botten/ eller växterna. Alla yngel kommer att bli uppätna om akavriumet inte är nästan ett växtakvarium ! Hon är tjock och svart vid magen , så ser du hur hon är gravid :D
#5 - 20 november 2005 18:45
Tack! Jag har faktiskt tillverkat en liten yngelkasse nu. Ska köpa en riktig imorgon tänkte jag. Jag blev lite orolig och "stressad" då en hanne jagade henne jättemycket och "nafsade" bak på henne, medan hon bara gömde sig och var blickstilla nere vid botten bakom en växt hela tiden. Verkade slö.
Så nu är hon i min hemmagjorda kasse av tyll (är man sömmerska så är man *s*).
Har lagt i växter till henne också.
Först blev hon stressad, men nu verkar hon lugnat ner sig.
Hoppas nu bara att jag inte felbedömt läget!

Svart vid magen? Tja, hela hon är ju kolsvart så det blir svårt att se ngn skillnad ;)

Bör jag flytta ut honan såfort hon ynglat?
Annars äter hon väl upp alla själv kanske?
Och hur snabbt kan det gå? Hinner hon kanske sätta i sig alla medans jag är på jobb tro?
#6 - 20 november 2005 19:23
När hon börjar föda så lägg i massa växter och försök att mörk lägga. Höj temp till 27g så föder hon väll alla på en timma kanske :D Min guppy hona satte i sig alla yngel när jag var borta så . Han bara fånga ett och det var i de större akvariumet !:D

Annons