Gravid Guppy?

#1 - 27 oktober 2004 14:33
Min guppyhona är förmodligen gravid eftersom hon är rund och fet om magen. Men nu i 2 dagar har hon varit väldigt slö, alltså lat. Hon lägger sig uppe på pumpen, men hon kan fortfarande simma och sånt men hon verkar inte vilja. Hon simmade inte och åt med de andra fiskarna som hon brukar. Är det graviditeten eller kanske nån sjukdom?
MVH Markus
#2 - 27 oktober 2004 16:56
Det låter som graviditet, har du ett yngelakvarium kan du flytta henne dit. Om du vill att dom flesta yngel ska överleva.
#3 - 27 oktober 2004 17:41
Jag har ett litet plastakvarie, jag har för mig att det är ett yngelakvarie. Så vad jag förstår så är det hanarna som äter yngel och inte honorna eller både och?
#4 - 27 oktober 2004 17:46
Både honor och hanar äter yngel. Hanarna kan vara så fräcka att dom simmar efter honan när hon ynglar och äter upp ynglen så fort dom kommer ut. Men honor tycker också att yngel är väldigt gott.[;)]
#5 - 27 oktober 2004 17:53
Jag satte honan i mitt yngelakvarie, ska jag sätta en skrivbordslampa som ljus för henne?
Vad gör jag sedan efter att hon fött, hon kanske föder under natten eller nått och hinner äta upp dem innan jag flyttar tillbaka henne igen eller?
#6 - 27 oktober 2004 18:25
Ursprungligen skickat av Scorpio

hon kanske föder under natten eller nått och hinner äta upp dem innan jag flyttar tillbaka henne igen eller?

Ha en del flytväxter så klarar dom flesta sej. Var beredd på att det kan bli ett stort antal yngel som du måste ta hand om sen
#7 - 27 oktober 2004 18:25
Hon födde ungefär en halvtimme efter att jag satt i henne i yngelakvariet, hon har fött ett tiotal men det ser ut att komma fler. När ska jag ta ut henne?
#8 - 27 oktober 2004 18:53
mörklägg akvariet och låt henne gå däri tills i morgon,ju mörkare du har i karet desto fler yngel klarar sig.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

#9 - 27 oktober 2004 20:00
Jag har lagt tillbaka henne i det stora akvariet och lämnat kvar ynglen. Det blev kanske 10-15 st, fast 2 st dog. Verkade som de föddes utan stjärt eller nått eftersom det bara var själva kroppen av dem [:-129].
Så nu vill jag ha tips om hur man bäst sköter ynglen, med matning etc.
#10 - 27 oktober 2004 20:42
Är honan smal nu? Annars är det risk att det kommer fler.

De som dog hade nog kropp men den låg lindad runt "kroppen".

Du behöver inte mata första dagen. Många säger att de inte äter något på flera dagar men det är enligt min erfarenhet fel.

Har du babymat kan du använda det annars kan du mala sönder den ordentligt med fingrarna så att det inte är några bitar kvar.

Vad gäller belysning ha inte för starkt ljus och inte för nära locket på plastkaret om du använder det.
#11 - 27 oktober 2004 20:52
Eftersom jag inte har pump till yngelakvariet så ska jag väl byta vatten varje dag?
#12 - 28 oktober 2004 01:39
vattenbyte varje dag! hmm skulle inte jag rekommendera, tänk på att om du byter vatten för ofta, så försvinner också den bra bakteriekulturen som finns och fiskarna mår sämre....beroende på storlek, så beror det på hur ofta du skall byta vatten :)

Till maten, kan du ge babymat lite runt 3 gånger per dag, jag tycker att det funkar att ha belysning som de vuxna fiskarna har, tänk bara på att inte övermata :)

Lycka till!
#13 - 28 oktober 2004 12:09
Nu är det så att vattnet i yngelakvariet snabbt blir grumligt. Så hur ofta ska jag byta?
#14 - 28 oktober 2004 13:29
du kan ju alltid ta vatten från det inkörda akvariet när du byter...

Annons