Gravid golden...

#1 - 10 mars 2007 18:46
Börjar bli ordentligt fundersam...är det någon som kan hjälpa mig? Har en Goldenhona som varit gravid nu i snart tre veckor...kan någon berätta för mig hur länge deras graviditet varar? Hon är tjock o "go" i strupen, och har varit det länge. Det som gör mig fundersam är att hon inte verkar bli större, utan hon är "jämntjock". Hade även för någon månad sen en Labidochromis Freibergi som blev gravid, men där var händelseförloppet betydligt snabbare. Hon växte så snabbt att man nästan såg förändringen från dag till dag! Pga av ett litet missöde med min hemmagjorda barnkammare så blev tyvär alla freibergi ynglen uppätna dock.

Så är det någon som vet något om golden o deras graviditets tid så snälla hjälp mig! Har börjat fundera på om hon kanske är sjuk...Hon har inte ätit ända sedan hennes strupe började växa...men det är väl ett tecken på att hon är gravid eller? Hon börjar ju bli smal...så mina funderingar är att är hon inte gravid så måste hon vara sjuk...

Tack på förhand!

Mvh Patrik
#2 - 10 mars 2007 18:58
dom har ynglena i munnen "hon tuggar" och det gör dom allt från 23-drygt 30 dagar innan hon spottar ut dom. hon kommer ha kvar dom så länge som möjligt tills hon känner att det inte finns något hot i karet, och det gör det ju alltid så hon kommer troligtvis ha kvar dom i munnen tills dom inte får plats längre.

och det är inte meningen att honan ska bli tjockare ju längre det går, påsen under hakan ska växa bara.

att hon inte äter är ett gott tecken på att hon tuggar.
vänta du en vecka till och se om hon har spottat.
fångar du inte upp honan och sätter henne i ett tomt kar kommer troligtvis alla ynglena att bli uppätna om du inte har massor gömställen i karet.

lycka till!
#3 - 10 mars 2007 19:11
Tack för svaret!

Efter mitt förra missöde med Freibergin så har jag faktiskt flyttat honan till ett helt eget kar, ett litet 54 liters. Allt för att inget ska kunna gå fel! Så hot bör hon inte känna...kan hända att undertecknad är lite otålig...[:o] Jag tror jag har vidtagit alla möjliga försiktighetsåtgärder, har fullkomligen vräkt in sten i det karet också! Nä, precis som du säger så blir hon ju inte större kroppsligen, har gått så långt nu att magen har börjat sjunka in nu som det kan göra när man matar dom för lite...men som sagt, tycker inte påsen växer heller....men jag får bita på naglarna nån vecka till!

Tack så jättemycket för hjälpen!
Jag återkommer när jag har blivit "flerbarnspappa"! :p

Mvh Patrik

Annons