Gravid eller bara fet skalar?

#1 - 2 september 2006 14:46
Har 4 relativt nyinköpta skalarer (lite över en månad). Två av dem har blivit runda om "magen". Läste här på artbeskrivningarna att hanar utvecklar puckel när de lekt, men det står ingenstans om dess placering på fiskkroppen. Någon som vet?

Kan skalarer leka spontant eller måste man "stimulera fram" lek? För jag har väl inte vidtagit några andra åtgärder utom vattenbyten.

Om ni skulle gissa: tror ni att min skalar är gravid, fet eller sjuk? eller inget av dem?
#2 - 2 september 2006 15:16
Vilken storlek har skalarerna?
De kan äta ganska redigt och blir då ganska tjocka.
De bildar par spontant så du behöver inte göra någonting, de fixar det själva. De börjar leka när kroppen utan fenor är ca 5 cm.
#3 - 2 september 2006 16:03
Det är lite svårt att mäta, hehe, men de är väl 3 -4 cm tror jag (utan fenor). Så då är de väl bara feta då? ^^ Magen är nästan som en kula.
#4 - 2 september 2006 16:20
Gamla hanar utvecklar "puckel". Puckeln sitter i pannan. Man kan ana även på yngre hanar att pannlinjen är aningen brantare än hos honor.

Om de fiskar som är runda om magen beter sig normalt och verkar friska i övrigt så är nog magarna bara välfyllda. Om dom inte verkar pigga kan den runda magen vara ett sjukdomssymptom.

Annons