"gravid" amano?

#1 - 21 april 2006 18:17
Hej, jag har en amanoräka som ser ut att bära på ägg, eller yngel kanske jag ska säga..

Men jag är inte så säker på att den är det? hon är jättefet under dom små benen och det är något grönaktigt(?)..
Jag har sett bilder på en "gravid" amanoräka men då ser den mer genomskinlig ut än min.

Någon som vet om det kan vara något annat eller är min räka i ett tidigt skede?..:s Någon som har några egna bilder på en "gravid" amano?

MVH Linus
#2 - 21 april 2006 20:19
Nylagda ägg är gröna, de bleknar ju närmare kläckning de kommer.
Äggen ser ut som små korn.
#3 - 21 april 2006 21:31
Kul att höra!:)

nu undrar jag bara, ska jag förbereda ett kar med saltvatten och sätta i den "gravida" räkan eller ska jag vänta till hon har kläckt äggen och sen göra saltlösningen? Och hur mkt salt ska man ha? MVH Linus!
#4 - 21 april 2006 21:54
Om inte engelskan är ett problem, kolla här:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#5 - 21 april 2006 22:01
Nejdå jag ska nog förstå..
Tack för hjälpen!:)
#6 - 21 april 2006 22:13
Nu efter att ha läst halva, har jag två frågor..

hur mkt är 35 ppt i mg/liter? och, han verkade ha på sin lampa 24/7, är det bra/nödvändigt?.. någon som har provat? // Linus
#7 - 21 april 2006 22:16
35 ppt = 35 gram/liter = fullt marin salthalt. Du bör nog ligga lite lägre.
Lampan har man på för jämnan för att larverna dras till ljus, och du vill inte att de skall grotta ihop sig i nåt hörn bara för att en gatlampa utanför råkar vara på...
#8 - 21 april 2006 22:22
sant.. ska bli kul det här med att försöka få upp dom små:)

är bara lite bekymrad för jag vet inte helt säkert om mina amano är just en amano, och jag är rätt kass på att ta bilder.. kan jag på något sätt få helt klart för mig att det är just en amano? Tack så väldigt mkt för din hjälp!
#9 - 21 april 2006 22:23
Mja, ser den ut som på bilderna på siten jag länkade till, då är det troligen en amano.
#10 - 21 april 2006 22:27
ska försöka jämföra dem två då..

Och en till sak.. (haha:)) När ändrade han från saltvatten till sötvatten?
Han gick ju ner till 17ppt efter dom hade börjat se ut som räkor,(metamorphosis, vet inte vad det heter på svenska?) men när ska man trappa ner helt på saltet?

Väldigt snällt av dig att sitta och hjälpa mig såhär mitt i natten:)
#11 - 21 april 2006 22:34
No problemo.
Jag skulle börja göra alla vattenbyten med sötvatten så fort jag såg den första räkan metamorfosera.
#12 - 21 april 2006 22:37
Tack så mkt! Nu tror jag nog jag ska klara detta.. :)
har t.o.m ett tomt akvarie igång.. kanske lite stort till en början men det blir bra sen efter dem flesta har metamorfoserat.

MVH Linus!
#13 - 24 april 2006 19:37
Hej igen, ser nu att det är en till räka som bär på ägg:) två av tre möjliga.. haha!

Och nu en sak.. Var in på den lokala akvariebutiken och frågade om salt idag, han sa att jag inte behövde någon salt till äggen/ynglena?:confused:
det är väl lite galet eller går det att få fram utan?..
#14 - 24 april 2006 19:45
de går utan salt men är ycket sällsynt.
#15 - 24 april 2006 20:05
jo läste det i artikeln, men det verkade som att det var någon hybrid(?) av amanon.. nåja vi får se hur det går=D

Annons