Liggunderlaget kanske inte är giftigt för fiskarna, men det kan ju vara så att fiskarnas matspjälkningssystem inte klarar av att bryta ned materialet från liggunderlaget, kanske det ändå blir så smulor att det passerar ut "den naturliga vägen" liggunderlag innehåller ju en massa luft...
Men jag tror inte alls att det är nyttigt för fiskarna att få i sig detta, även om det i bästa fall kanske bajsas ut, i värsta fall kan det orsaka stopp i tarmen, tarmvred heter det hos människor, tarmomvridning inom veterinärmedicinen, så se till att dina fiskar får andra matvanor, täck över!
Kanske en dåig jämförelse, men min schäferhund åt upp en bit av Julas litet tjockare liggunderlag som, en bit som blev över då jag hade tilläggsisolerat kojbottnarna i båten, hunden fick en bit att leka med, jätteskoj, och så åts en liten bit upp... Tja det gick bra, men hunden hade litet svårt at bajsa dagen därpå.
Det skiljer säkert sig på många punkter mellan hundar och cikliders tarmsystem, men som sagt jag tror det är direkt obra att fiskarna får i sig detta.