grävande malawi-golden

#1 - 14 februari 2005 17:30
Hej!

Är det vanligt att malawi (golden specielt) gräver mycket i akvariet?

Har startat ett akvarie med mycket sten i bakgrunden samt en del växter och blästersand som botten.

Ibland så gräver (bökar) dom så att sanden rycker, det verkar nästan som om dom försöker flytta på stenarna för att komma imellan och idag när jag kom hem från jobbet så hade ena växten lossat. (den sitter mellan en sten och glaset)

Jag har bara haft dom i 3 dagar och är nybörjare på denna art.

Stort tack, Daniel.
#2 - 14 februari 2005 22:01
Mina är inte så stora (eller gamla för den delen) så de gräver inte. Däremot tycker de ibland om att "smaka på sanden". Men mina lite större socolofi spottar och flyttar sand, gärna under stenrösen så att de får större hålor.

Den värsta är min nyinskaffade mal (L001) som möblerar om hela akvariet varje natt! ;)
#3 - 15 februari 2005 15:55
Är det malawisorter du valt som inte är rena klippbiotopsboende får du räkna med att du har ett ommöblerat kar med jämna mellanrum. Vissa arter gräver inte så mycket som vissa andra gör men gräver gör dem. :)

Något man bör tänka på är att se till så att fiskarnas grävning inte leder till att stenrösen undermineras. Har man större stenar i karet är det bra om man innan man häller i bottensanden lägger i dessa stenar först. Då minskar risken för att sanden skulle kunna punkttrycka på glaset under en större sten. Hoppas att du förstår vad jag menar? :) Eller så kan man göra som jag gjort; lägga ett liggunderlag i botten på karet, då gör det inget om det kommer sandkorn av störreslag under en större sten om fiskarna grävt ordentligt.

Lycka till med dina malawi! Tycker själv at det är underbara fiskar med personligthet (men det tycker man väl om alla sina fiskar antar jag :) )
#4 - 15 februari 2005 17:42
Tack för svar..

Dom största stenarna jag har väger cirka 0,5-0,8 kilo så det bör inte vara några problem, men jag ska kolla på detta i helgen.

Malawin som gräver/rotar heter "Golden labidochromis, gul labidochromis"

Den har lugnat ner sig lite idag så jag hoppas att den slutar så småningom. :)

Mvh Daniel.
#5 - 27 februari 2005 21:15
halloj du föll för golden me du..
jag började me 2 golden och nu har jag sirca 7 vuxna o 10 yngel..

min uppfattnign är att dom inte gräver så mycket... dom har nöjt sig bra med alla mina grottor av lavasten.

Annons