gräva i botten eller ej

#1 - 28 december 2009 00:05
Har haft mitt 222ltr igång ett par månader och har varit dålig (okunnig) med vattenbyten och samtidigt då städning av botten. Detta har resulterat i att säkert halva bottnen vid det här laget har ett långsamt mörknande lager av skit. Jag har börjat med regelbundna VB nu och suger samtidigt botten så gott jag kan med en slang. Men saken är den att mitt bottenskikt redan vuxit sig för kompakt så att säga, jag får med mig någon/några millimeter sand om jag ska suga upp skit, vilket resulterar i konstanta stopp i suget och mer sand än önskvärt i avloppet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det smidigt faktiskt, tips uppskattas.

Till viss del till den här saken hör att jag fick en bok av tomten, däri står att man t.ex. kan krafsa runt ordentligt i sanden en stund innan ett VB, låta det lägga sig lite och sedan suga. Har jag förstått det helt fel när jag trodde att man kan skapa en nitritchock om man gör som boken säger?

Alla tips om hur ni gör och vad man använder är välkomna! Själv kör jag som sagt bara tunn slang, munsug och hinkar.
#2 - 28 december 2009 00:52
du skulle ha önskat dig en slamhävert av "tomten" http://www.guldfisken.se/beta/catalog/easy-syphon-slamhaevert-p-531?osCsid=a9bd1b2b53829ae185197423450586f5
Men du kan ta en 33cl petflaska och skära bort botten och trä en slang på flaskhalsen;)
#3 - 28 december 2009 01:02
En sån här kanske, den samlar skiten i en behållare och släpper tillbaka vattnet med alla goda bakterier ut i akvariet. Fick med en med mitt senaste akvarie jag köpte, inte hunnit testa den än, men jag kan återkomma med de ;)

http://www.akvarieshopen.com/eheim-slamsugare-batteridriven-p-2522.html
#4 - 28 december 2009 10:14
Ja några 5-600kr blir det inte tal om i alla fall :P men det andra ser ju smidigare ut, man får väl lägre tryck per cm med samma flöde och drar med sig mindre tung sand då.
Fast en fråga kvarstår hur ska jag göra med det kompakta jag har på bottnen, bör man krafsa runt eller inte?
#5 - 28 december 2009 10:21
danne0301 skrev:
Ja några 5-600kr blir det inte tal om i alla fall :P men det andra ser ju smidigare ut, man får väl lägre tryck per cm med samma flöde och drar med sig mindre tung sand då.

Fast en fråga kvarstår hur ska jag göra med det kompakta jag har på bottnen, bör man krafsa runt eller inte?
Skaffar du en slamhävert så trycker du ner den i sanden och då virvlar sanden upp i häverten men sugs inte med upp i slangen pga den svaga sugkraften! men du kan försiktigt luckra upp sanden med fingrarna om du vill!
#6 - 28 december 2009 10:42
Åkej tack för det :)

Annons