Gratulationer till Sverige!

#1 - 26 februari 2008 14:22
Det är idag 350 år sedan Restsverige anslöts till Skåne: http://sydsvenskan.se/skane/article303455.ece
Förskånskningen har varit mild men målinriktad så att Sverige idag i praktiken är ett Storskåne.Vi är alla rundlagda skåningar som skrattar åt samma lågnivåskämt: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=59437
Borde vi inte även införa en ny svensk nationalsång dagen till ära?:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6425727629377102902&q=frida+upp+hoppa&total=4&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1
<<<(^;>*
#2 - 26 februari 2008 15:14
#3 - 26 februari 2008 15:40
Whistler84 skrev:
YAAAY!! :D
#4 - 26 februari 2008 15:43
Whistler84 skrev:

Kan ni vänta att gräva tills jag hunnit flytta hem igen? :p Sedan hjälper jag till!
#5 - 26 februari 2008 15:44
jaaaaaaa!!!!!!!! gräv bort skåne!!!
#6 - 26 februari 2008 16:12
Tragiskt
#7 - 26 februari 2008 16:25
Pinsamt ju.....gräv ner er själva istället :D
#8 - 26 februari 2008 16:28
Äh, Skåne klarar sig bättre utan resten! Men jag vill som sagt befinna mig på rätt sida av hålet. Dvs på södra sidan.
Bilagor:
#9 - 26 februari 2008 16:30
Ja stockholm hade vi deffinitivt kunnat vara utan ;)
#10 - 26 februari 2008 16:42
drd skrev:
Ja stockholm hade vi deffinitivt kunnat vara utan ;)

Och vad tusan ska vi med norrlänningarna till? ;)
#11 - 26 februari 2008 16:54
Det måste ju vara helt folktomt i övriga Sverige eftersom alla svenskar befinner sig här i Stockholm!!! Man hör ju dialekter överallt... Sen försöker Stockholmarna att fly från eländet (de blir ju så malliga bönderna när de har bott i Stockholm ett tag, ger oss dåligt rykte när de kaxar omkring) men tvingas flytta tillbaka pga lappsjuka... :D :D

Vi kan väl ge tillbaka Skåne... Danskar är ganska roliga, tycker jag... ;)
#12 - 26 februari 2008 17:02
Katharina skrev:
Det måste ju vara helt folktomt i övriga Sverige eftersom alla svenskar befinner sig här i Stockholm!!! Man hör ju dialekter överallt... Sen försöker Stockholmarna att fly från eländet (de blir ju så malliga bönderna när de har bott i Stockholm ett tag, ger oss dåligt rykte när de kaxar omkring) men tvingas flytta tillbaka pga lappsjuka... :D :D

Nu befinner sig det väl fler folk i skåne än det gör i Stockholm här nere här man väl fler dialekter än övriga Sverige,så där hade du väl lite fel:)
#13 - 26 februari 2008 17:03
lili76 skrev:
Dem håller sig där dem ska vara så vi har mycket att lära oss av dem eller vissa i Sverige i alla fall.:)
#14 - 26 februari 2008 18:41
Vad gäller bortgrävandet av skåne, så tror jag tillochmed att det finns två sidor av "Spettets Vänner", som en grupp kallar sig. Nordsidan och Sydsidan; Nordsidan vill gräva bort skåne från Sverige, och sydsidan vill behålla skåne skånskt...:D

Vadå gräva bort, säger jag... Återuppta Kalmarunionen, invadera Norge!:p:p
#15 - 26 februari 2008 18:45
:D:D:D
Trollsvans skrev:
Vad gäller bortgrävandet av skåne, så tror jag tillochmed att det finns två sidor av "Spettets Vänner", som en grupp kallar sig. Nordsidan och Sydsidan; Nordsidan vill gräva bort skåne från Sverige, och sydsidan vill behålla skåne skånskt...:D

:D:D
#16 - 26 februari 2008 19:33
stene skrev:
Nu befinner sig det väl fler folk i skåne än det gör i Stockholm här nere här man väl fler dialekter än övriga Sverige,så där hade du väl lite fel:)

Ja, ni torde väl vara de enda som hyffsat har hållit er på plats.. Ni och Götarna... Övriga Sverges befolkning är här i Stockholm.. ;) :D
#17 - 26 februari 2008 20:25
Och stockholmarna köper sommarhus på österlen... hahaha!
Rolig debatt det här ju...
/Stolt skåning!
Guest
#18 - 26 februari 2008 22:36
NIC skrev:
Och stockholmarna köper sommarhus på österlen... hahaha!

Rolig debatt det här ju...

/Stolt skåning!

Ja det gör de ju!!
Sommarens värsta fasa, när 08:orna invaderar Österlen. [B)]
Men helt plötsligt så duger visst Skåne fint i det läget. *Skumt*
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att skaffa "sommarlägenhet" i Stockholm.
[En stolt skåning till]
#19 - 26 februari 2008 22:46
Hi five Anettejt!!!
Guest
#20 - 26 februari 2008 22:50
Stockholm är ett projekt, man undrar hur många idioter man får plats på en sån liten yta som möjligt.

Ja det verkar också finnas mycket Snapphanar i södra Sverige. Nå nu går jag och läser bibeln.

Om ingen fattar så är det ett skämtsamt inlägg
#21 - 26 februari 2008 22:54
[quote=harbard;1100166]Det är idag 350 år sedan Restsverige anslöts till Skåne: http://sydsvenskan.se/skane/article303455.ece
quote]

ska vi verkligen fira det?:p
#22 - 26 februari 2008 22:58
Katharina skrev:

haha Har en kompis som hadde varit nere i stockholm (jag bor i sthlm med)
så när han kommer upp till oss på landet i norrland igen efter typ 2 år
då hör jag hur han snackar med sina kompisar typ" Tjena det va länge sen, Ja du vet jag har ju bott i stor...staden, så najs med Riktig stor bio och Stora hus ja nu när man kommer upp hit så är man ju tillbalka på landet känns det som. har ni varit i stockholm någon gång"

han lär så där kaxig över att han hade bott här i 2 år :P
Bilagor:
#23 - 26 februari 2008 23:40
haha Har en kompis som hadde varit nere i stockholm (jag bor i sthlm med)

så när han kommer upp till oss på landet i norrland igen efter typ 2 år

då hör jag hur han snackar med sina kompisar typ" Tjena det va länge sen, Ja du vet jag har ju bott i stor...staden, så najs med Riktig stor bio och Stora hus ja nu när man kommer upp hit så är man ju tillbalka på landet känns det som. har ni varit i stockholm någon gång"

han lär så där kaxig över att han hade bott här i 2 år :P

Joo.. Jag har min släkt däruppe också och i Västerås, så jag har också hört.. Bäst var när mina kusiner kom från Västerås och partade i Stockholm, alla pratade med dem och frågade varifrån de kom osv. Dagen efter var de helt chockade och sa: "Och där går vi och säger att Stockholmare är så kaxiga och alla var jättetrevliga, vi skulle aldrig gå fram och prata med någon vi inte känner sådär i Västerås. Det är ju vi som är kaxiga och inte Stockholmare"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

När jag var med dem och partade i Västerås så var det ingen som pratade med mig förrän de fick veta att jag var kusin. När vi pratat en stund så sa de alltid: "Men du är ju riktigt trevlig för att vara Stockholmare"..

Mindervärdeskomplex... Lillebrorsavundsjuka... Fördomar.. Ska jag fortsätta???
Jag har inga fördomar emot landsbygden.. bönder.. inavel... Knutbo... grannfejder... filmen "Jägarna"...skitsnack.. skvaller..eller hur var det nu??!!! Allt ovanför Stockholm är Norrland inkl Falun... Malmö och Götet tillhör också landsbygden... Buschen... :D :D :D
(Obs inte allvarlig, bor själv i skogen)
#24 - 27 februari 2008 15:23
Eller så kan man ju se det med Norrbottniska ögon. Allt söder om Piteälven är 08, förutom det lilla blindtarmsbihanget längst ner som kallas Skåne...
#25 - 27 februari 2008 15:37
Och i detta hushållet huserar en 08:a och en skåning. Barnen måste dock räknas som masar...
Men det är Skåne vi vill bo i och vi kommer tillbaka! :p
(Och ja, det beror faktiskt på mentaliteten..)
#26 - 27 februari 2008 15:45
lili76 skrev:
Och i detta hushållet huserar en 08:a och en skåning. Barnen måste dock räknas som masar...

Men det är Skåne vi vill bo i och vi kommer tillbaka! :p

(Och ja, det beror faktiskt på mentaliteten..)

Ja, det är nog lika bra att vi drar upp en ny gräns mellan de olika länderna.. Och vi klagar på araberna.. Ha ha.. vi har inte ens religion med i bilden längre.. ;) Fast det var ju bara 100 år sen gifta och respektabla kvinnor skulle ha hukle osv i Sverige så tokerierna lever väl kvar hos oss.. Eller så är det grottmänniskan som tycker att det är trångt.. :D
#27 - 27 februari 2008 15:48
Katharina skrev:
Ja, det är nog lika bra att vi drar upp en ny gräns mellan de olika länderna.. Och vi klagar på araberna.. Ha ha.. vi har inte ens religion med i bilden längre.. ;) Fast det var ju bara 100 år sen gifta och respektabla kvinnor skulle ha hukle osv i Sverige så tokerierna lever väl kvar hos oss.. Eller så är det grottmänniskan som tycker att det är trångt.. :D

Måste fråga hur mycket du flyttat runt och bott på olika håll i Sverige? *Uppriktigt nyfiken*
#28 - 27 februari 2008 15:53
lili76 skrev:
Måste fråga hur mycket du flyttat runt och bott på olika håll i Sverige? *Uppriktigt nyfiken*

Ingenting, jag har bott i Stockholm i hela mitt liv. Min släkt kommer utifrån landet. Norrland ursprungligen.

Men du förstår väl att jag inte menar allvar utan driver med fördomarna!!!???
Jag hann inte lägga till "OBS detta är inte allvar" på förra inlägget för mobilen ringde..
#29 - 27 februari 2008 16:03
Katharina skrev:
Ingenting, jag har bott i Stockholm i hela mitt liv. Min släkt kommer utifrån landet. Norrland ursprungligen.

Men du förstår väl att jag inte menar allvar utan driver med fördomarna!!!???

Jag hann inte lägga till "OBS detta är inte allvar" på förra inlägget för mobilen ringde..

Nejdå, jag förstod din ironi. Så inget om den saken! :)
Min poäng är att det verkligen skiljer sig _enormt_ i mentalitet över Sverige (och det har sina förklaringar). Men eftersom ditt inlägg var ett svar mot mitt, så ville jag bemöta det.
Jag är född och uppvuxen i Skåne, sambo med en 08:a och boende i Dalarna. Både jag och sambon (som bodde i Skåne under våra första år) är slagna över just detta faktum. Det beror inte enbart på individer; olika delar av Sverige har olika mentalitet och olika klimat. Intressant, men samtidigt lite skrämmande. Även om man vet varför det ser ut som det gör.
Men ja.. Både jag och sambon (fiskmåsen.. Höhö!) saknar Skåne och dess mentalitet.

I det stora hela är det lite roligt att övriga Sverige driver med Skåne genom "gräv loss Skåne", när större delen av Skånes befolkning faktiskt tycker detsamma.. *S*
Guest
#30 - 27 februari 2008 18:27
Vi kan väl börja gräva en vallgrav så att skåne lossnar från sverige och kanske flyter ihop med danmark eller tyskland:)

Vi tar blekinge också när vi ändå håller på för de är ju trots allt wannabe-skåningar:)
#31 - 27 februari 2008 20:31
Det heter inte "gräv bort Skåne", det heter "gräv bort Sverige"! :D

Tycker Skåne kan bli egen stat, hade kunnat ta höga tullavgifter ^^

Kul med en till lundensare där tidigare i tråden btw :)
Guest
#32 - 27 februari 2008 21:28
0422 skrev:
Tycker Skåne kan bli egen stat, hade kunnat ta höga tullavgifter ^^

Shitpomfritt! Vad vi hade blivet rika!! :D:);)
#33 - 27 februari 2008 21:43
Anettejt skrev:
Shitpomfritt! Vad vi hade blivet rika!! :D:);)

Mmm, riktigt rika, så vi hade kunnat skaffa en massa fina fiskar :D

Ska vi göra slag i saken?
#34 - 27 februari 2008 22:43
lili76 skrev:
Nejdå, jag förstod din ironi. Så inget om den saken! :)

Min poäng är att det verkligen skiljer sig _enormt_ i mentalitet över Sverige (och det har sina förklaringar).

Så, nu har det lugnat ner sig här hemma. Jag skulle på Afrikansk dans... karln låg och sov... mobilen ringde.. 3-åringen stod bredvid mig och pratade med mig.. 17 åringen låg och pratade med mig i soffan och jag försökte läsa på nätet.. [:-53]

Nej, om jag ska vara allvarlig så är det ju mycket på grund av att jag har hela släkten, och den är stor, runt om i Sverige som jag har mött så mycket fördomsfullhet mot stockholmare. Jag har alltid varit jättesocial och vi hyrde ofta stuga och så på sommrarna när jag växte upp, så jag lärde alltid känna hela områdets ungar och hade jättekul men jag möttes alltid av fördomarna i början.

Jag bor i och för sig i buschen utanför Stockholm men jag skulle jättegärna flytta ut i landet och slippa bo så nära den stressade storstaden med all trafik, avgaser, alkisar och pundare som gärna dras hit, men man är oftast inte välkommen för man är stockholmare.
Det tar många gånger en generation innan man är accepterad. Det är klart att det är olika på olika orter men jag känner många som trots engagemang i barnens sporter osv aldrig fick något eget umgänge utan så småningom flyttade tillbaka till vår lilla stockholmsförort.

Min morbror och hans fru flyttade tillbaka till Skellefteå efter att ha bott ca 10 år i Stockholm och de fick ännu svårare för då sågs de på något sätt som förrädare och folk nöjde sig med att prata om väder och vind... inte blev de bjudna på grillfest eller så.. De flyttade ner till Stockholm igen.

Därför har jag aldrig flyttat härifrån. Om jag skulle flytta så blir det Nya Zeeland tror jag.. Phu.. det blev lite långt det där.. [:-174]

(((Förresten, lili, jag tror att min mamma fastnar för Eurasier ändå, hon har pratat med uppfödaren idag och det ska försökas på en parning i helgen:D)))..
#35 - 28 februari 2008 00:33
Katharina skrev:

Min morbror och hans fru flyttade tillbaka till Skellefteå efter att ha bott ca 10 år i Stockholm och de fick ännu svårare för då sågs de på något sätt som förrädare och folk nöjde sig med att prata om väder och vind... inte blev de bjudna på grillfest eller så.. De flyttade ner till Stockholm igen.

det är ju normalförfarandet här i skeå, man pratar inte om annat än väder, kanske om avlidna gamlingar och deras avkommor över en kaffe. bli bjuden på grillfest är lika med VIP. och man vill ju inte tränga sig på eller fråga i onödan för personen i fråga kan ju ha annat för sig.

Norrländskt vemod och asocialt beteende is teh shit! :D
#36 - 28 februari 2008 15:51
varför ska man fira att skåne blev en del av sverige?? låt danskarna få skiten
#37 - 28 februari 2008 15:59
Man kan ju gräva ett riktigt stort dike... För det är ju knappat någon tjock påg som orkar simma över ;)

//C
Guest
#38 - 28 februari 2008 21:37
Man kan ju gräva ett riktigt stort dike... För det är ju knappat någon tjock påg som orkar simma över ;)

//C

Du menar att vi skall behålla alla 08:or här över vintern med?
Nej bevare mig väl!! ;)

Det var faktiskt en annons ute i dagens tidning gällande Juni-Aug med lägenhet i Stockholm mot villa på Österlen.
Fan så sugen jag var att ringa upp och skratta och sen lägga på luren igen.
Men jag är ju vuxen så jag lyckades lägga band på mig.:D;)
Guest
#39 - 28 februari 2008 21:56
Anettejt skrev:
Du menar att vi skall behålla alla 08:or här över vintern med?

Nej bevare mig väl!! ;)

Det var faktiskt en annons ute i dagens tidning gällande Juni-Aug med lägenhet i Stockholm mot villa på Österlen.

Fan så sugen jag var att ringa upp och skratta och sen lägga på luren igen.

Men jag är ju vuxen så jag lyckades lägga band på mig.:D;)

Vuxen är bara ett ord ju och du beter dig iaf inte som en 52 åring ska göra din snapphanesmurf;)
#40 - 28 februari 2008 22:21
varför ska man fira att skåne blev en del av sverige?? låt danskarna få skiten

Hehe ju det har man ju hört på matcherna, den andra klacken vrålar för full hals 'Skåne åt Danmark'... Då sjunger MFF-klacken avväpnande tillbaka 'Skåååååne åt Danmark', mycket självsäkra på vem som har mest att förlora... :D

För övrigt undrar jag vad det är som framkallar dessa känslor när det gäller Skåne? Ingen kallar väl Gotland för 'skiten', ja inte ens Norrland får liknande epitet. Och Göteborgarna tycker alla är goa gubbar.

Jag misstänker att det har att göra med att Stockholm med sina storstadskomplex har svårt att smälta att det ligger en bra bit bort från händelsernas centrum, utslängt på en udde i en glesbefolkad europeisk avkrok. Malmö å andra sidan, med Nordens största stad Köpenhamn 40 minuters pendeltågsresa bort, ligger i ett av Europas allra mest dynamiska tillväxtzoner.

Det går fortare för oss att köra till jet-set St:Moritz än till glesbygds-Åre. Det säger allt. Och har man mindre exklusiva vanor ställer man sig och liftar vid bron tidigt på morgonen så kan man äta en sen lunch i Berlin. Jag har gjort både och... :D ;)
#41 - 28 februari 2008 22:48
lili76 skrev:

dom är väl ganska harmlösa om man slår ut dom per km2?
#42 - 28 februari 2008 23:59
Norris skrev:
det är ju normalförfarandet här i skeå, man pratar inte om annat än väder, kanske om avlidna gamlingar och deras avkommor över en kaffe. bli bjuden på grillfest är lika med VIP. och man vill ju inte tränga sig på eller fråga i onödan för personen i fråga kan ju ha annat för sig.

Norrländskt vemod och asocialt beteende is teh shit! :D

hahaha fan detta får mig att vilja flytta dit ju! (seriöst)
Guest
#43 - 29 februari 2008 00:36
Lutt skrev:
Vuxen är bara ett ord ju och du beter dig iaf inte som en 52 åring ska göra din snapphanesmurf;)

Funderar på vilket som var mest kränkande...
52, eller smurf!!?? [B)] [:-16]
Men snapphane var positivt!!;)

Ta nu ner bibeln från hyllan o läs lite, om du kan..:p
Var det fjärde klass du gick i? :D
#44 - 29 februari 2008 15:05
Trollsvans skrev:

Invadera Norge och kapitulera innan första skottet, sen blir vi "Öst Norge" och lever på deras oljepengar, går på tur på deras fjäll och fiskar i deras fjordar! Låter som en underbar idé!

Ingen kallar väl Gotland för 'skiten',

:D ;)

Vi grävde loss Gotland redan på medeltiden så där finns det inte mycket mer att göra :D
Guest
#45 - 29 februari 2008 21:15
Anettejt skrev:
Funderar på vilket som var mest kränkande...

52, eller smurf!!?? [B)] [:-16]

Men snapphane var positivt!!;)

Ta nu ner bibeln från hyllan o läs lite, om du kan..:p

Var det fjärde klass du gick i? :D

Okej 45år men kvinnor brukar alltid sänka sin ålder med ett x antal år så därför graderade jag mig vid 52, fast är du 45 som du säger så är du nog kanske det.

Snapphanar är dåtidens landsförädare så jäkla positivt är det inte, av nån konstig anledning vill skånesmurfarna byta ut personen som pryder 500-lappen;)
Guest
#46 - 29 februari 2008 23:12
Lutt skrev:
Okej 45år men kvinnor brukar alltid sänka sin ålder med ett x antal år så därför graderade jag mig vid 52, fast är du 45 som du säger så är du nog kanske det.

Ha ha ha!
Nu börjar du bli riktigt rolig ju!
Ett x antal år? Nu tänker du på bibeln igen...Blanda inte ihop mig med den...
#47 - 1 mars 2008 08:24
Skåne... Utskitet av kalk och vatten, alltjämt är resterande landet hugget ur granit! :P
#48 - 2 mars 2008 02:12
med plutonium tvingar vi skånsken på knä [:)]
Guest
#49 - 3 mars 2008 00:55
THE_DUDE skrev:
med plutonium tvingar vi skånsken på knä [:)]

Skånsken? Är det kärt barn har många namn eller?
#50 - 3 mars 2008 01:00
Anettejt, förklaring här:

" target="_blank">
#51 - 3 mars 2008 01:08
Förlåt, men man kan ju skratta sig tårögd av mindre!
Gonatt på er godingar;)
#52 - 3 mars 2008 01:24
då får väl jag bli lite allvarlig då...

vill bara tilllägga att jag inte förstår vad folk har emot skåningar eller vad dom har emot ''oss'' :p egentligen (fortsatte bara _i skämtsam ton_ lite på azhags inlägg)... vi är ju trots allt ett & samma folk sen rätt lång tid tillbaka...

jag menar, vill man hitta nått riktigt att störa sig på så är det ju lättare att bara se på andra länder, där finns allt möjligt sjukt som verkligen skulle behöva grävas bort or whatever... :rolleyes:
Bilagor:
Guest
#53 - 3 mars 2008 01:28
THE_DUDE skrev:
vill bara tilllägga att jag inte förstår vad folk har emot skåningar eller vad dom har emot ''oss'' :p egentligen (fortsatte bara _i skämtsam ton_ lite på azhags inlägg)... vi är ju trots allt ett & samma folk sen rätt lång tid tillbaka...

jag menar, vill man hitta nått riktigt att störa sig på så är det ju lättare att bara se på andra länder, där finns allt möjligt sjukt som verkligen skulle behöva grävas bort or whatever... :rolleyes:

Men jag har absolut inget emot skåningar!! ;)
Nej,,, skämt åsido, har inga fördommar alls.. Men det är ju kul att skojja lite..
Och väldigt svårt att INTE svara emot när någon annan börjar...
(Det är väl en negativ barnslig ådra som jag bjuder på!)
#54 - 4 mars 2008 01:09
Anettejt skrev:
Men jag har absolut inget emot skåningar!! ;)

Nej,,, skämt åsido, har inga fördommar alls.. Men det är ju kul att skojja lite..

Och väldigt svårt att INTE svara emot när någon annan börjar...

(Det är väl en negativ barnslig ådra som jag bjuder på!)

& jag ville bara lite i allmänhet understryka vilken fin och fördomsfri människa jag är [:)]

(yeah right!...)

Annons