Grattis till månadens Zoopetvinnare

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 9 december 2003 08:50
Vi grattar november månads vinnare i "Tipset" och "Gissa Fisken".
Ny Gissa Fisken-tävling är nu inlagd.
Ett tips också till vissa tävlande - det lönar sig inte att skicka in en massa svar till Gissa Fisken-tävlingen, så du Jimmy som skickade in 20 rätta svar ökade inte direkt dina chanser att vinna, tvärtom så diskades alla dina 20 svar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#2 - 9 december 2003 10:40
"Alla röster ropar Jimmy" *klapp*klapp*klapp [;)]
#3 - 9 december 2003 13:05
<font color="red">Min lilla syster råkade trycka 2 gånger när svarsblanketten var tom... hoppas ni inte diskar mig för det.</font id="red">
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 december 2003 13:27
Ligger två svar från samma person direkt efter varandra så plockar jag bort ett (antar att det då rör sig om ett misstag).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 9 december 2003 14:30
Var det jag som hade skickat 20???
I så fall det står ingen stans hur många man får skicka
Så då kan dom ju inte diskas
#6 - 9 december 2003 14:36
Ursprungligen skickat av sudden

Var det jag som hade skickat 20???

I så fall det står ingen stans hur många man får skicka

Så då kan dom ju inte diskas

Tänka sig att det alldeles utmärkt att diska dina svar, ingen omöjlighet alls, fråga Kjell.
MVH
Magnus
#7 - 9 december 2003 14:41
Men då ska det ju fan stå att man inte får svara mer än 1 gång
#8 - 9 december 2003 14:49
Jag gjorde också så en gång, skickade 2 svar...
Men självklart ska man inte skicka mer än 1 svar...

Mvh Malawi´n
#9 - 9 december 2003 14:49
Du får väl stämma honom [;)]
Eller tänka på det nästa gång, nu vet du ju om det!
#10 - 9 december 2003 14:51
Ursprungligen skickat av sudden

Men då ska det ju fan stå att man inte får svara mer än 1 gång

Varför? Räcker inte sunt förnuft längre?
MVH
Magnus
#11 - 9 december 2003 15:01
Varför? Räcker inte sunt förnuft längre?
MVH
Magnus

Jo annars kanske man skickar flera gånger för man tror man har större chans att vinna
Kjell:Hur tar du ut vinnarna
#12 - 9 december 2003 16:40
[:-48][:-103]
MVH
Magnus
#13 - 10 december 2003 07:13
Faktiskt så önskar man att det fanns någon funktion som gjorde att man inte kan få svara mera än en gång. Jag vet att det blivit skickat flera svar från min profil några gånger, detta eftersom ungarna kan gå in på min profil, dessutom brukar ju jag och Tobbe glömma att logga ut varandra... Tråkigt om man blir diskad utan att veta om det...
#14 - 10 december 2003 08:11
I ärlighetens namn är det ganska dåligt att det inte finns en funktion likt den dagstidningarna har på sina hemsidor där man röstar en gång, sedan är datorn spärrad för den omröstningen mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 december 2003 08:24
I ärlighetens namn är det ganska dåligt att det inte finns en funktion likt den dagstidningarna har på sina hemsidor där man röstar en gång, sedan är datorn spärrad för den omröstningen mer.

Vi ser nog ganska bra om någon av misstag råkat klicka två gånger så de är väl inget större problem. Tyvärr stoppar man inte fuskarna på detta sätt eftersom det är lätt att kringå detta system om att man bara kan rösta en gång, förutsatt att man är lite datakunnig.
Sedan är det en helt frivillig tävling som det inte kostar ett öre att var med i så varför gnälla. Trivs man inte med tävlingarna - avstå.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#16 - 10 december 2003 09:07
Borde inte vara så svårt att lägga in en slags spärr på varje användare, men det var visst inte aktuellt.

Skriv inte att man bara får rösta en gång heller! Det är ju onödigt!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 10 december 2003 09:12
Det ligger en "datorspärr" på de gallupar vi har men lika förbaskat så sabbas varenda gallup idag av att vissa går runt spärren och lägger in en massa svar, vilket gör galluparna totalt meningslösa.
Det är därför vi idag så sällan lägger in nya gallupar - det är meningslöst eftersom någon ändå kommer att sabba resultatet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 10 december 2003 09:25
Ibland kan man nog sabba utan att det är meningen.
Det räcker ju med att man har "städat efter sig" för att det ska gå att "rösta" igen. Om man då glömt att man svarat på just den frågan så blir det mer än ett svar från samma person.Många har säkert program som "städar" mer eller mindre varje dag av integritets skäl, när flera delar på en dator.
Jag antar i och för sig att Kjell menar personer som röstar 10, 20, 50, 100 gånger eller?

/heeke
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 10 december 2003 09:33
Jag antar i och för sig att Kjell menar personer som röstar 10, 20, 50, 100 gånger eller?

Helt rätt om man råkar trycka en extra gång i gallupen efter en "städning" spelar det väl inte någon större roll.
Rekordet för sabbning är den gallup som pågår just nu där någon lyckades lägga in 200 röster på ett dygn på alternativ 1.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#20 - 10 december 2003 09:46
Kan inte ha varit någon "seriös" akvarist i alla fall.
Inte för att jag menar att man måste vara med i en förening för att vara seriös (är inte det själv, med i en förening altså, seriös, ja nästan alltid), men för att man försöker sabba på detta sätt och just på det alternativet.

/heeke
#21 - 10 december 2003 10:42
men jag kan hålla med om att om det nu inte står att man får gissa bara en gång..så varför inte prova mer än en gång?
men att skicka in 20 samma svar låter ju lite knasigt?
hur gärna kan man vilja ha en burk fiskmat?

Ett sätt att begränsa fusket, kjell, är t.ex. att bara låte medlemmar som varit medlemmar minst en månad & varit aktiva under den perioden få EN röst var i tävlingar & gallupar.
Då kommer det inte gå att skapa massa användare för att rösta/tävla flera gånger.
Eller ja, det kommer att gå, men hur många orkar skapa 200 användare som måste ha varit aktiva på forumet en månad?
#22 - 10 december 2003 10:49
Jag tror man minskar fusket bara genom att man måste logga in för att tävla/rösta. Det är mycket mer omständligt att skapa nya användare än att slå av cookies i browsern.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 december 2003 11:08
Jag tror man minskar fusket bara genom att man måste logga in för att tävla/rösta. Det är mycket mer omständligt att skapa nya användare än att slå av cookies i browsern.

Jo då det är bara att då blir det så omständigt att väldigt få kommer att rösta. Ett exmpel på detta är att vi körde på detta sätt i början på ciklid.se och då drogs det t.o.m. en vinnare bland de som svarade på gallupen - mer än 90% färre röstare blev det pga detta. Det var så få som röstade att gallupen blev helt meningslös.
Hur man än vänder sig har man arslet bak[;)]
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons