Grattis på "högtidsdagen" till Zoopet-favorit nr.1

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 11 juli 2003 08:59
Helt ooooooooootroligt - sedan vi den 20/12 2002 började mäta hur många som kollar på resp. artbeskrivning här på Zoopet, har nu Ancistrus dolichopterus http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=315 visats mer än <b>10.000</b> gånger. Det innebär att mer än 50 olika personer varje dag kollar på denna oerhört populära art.
Det är ingen tvekan om att detta är sveriges i särklass populäraste fisk eftersom tvåan är distanserad med nära 4.000 visningar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#2 - 11 juli 2003 10:29
Hej!

Det vore verkligen intressant om ni plockade bort topplistan över de 10 mest visade fiskarna och tog fram slumpmässigt 10 st istället.
Då skulle det nog inte vara så stora marginaler mellan fiskarna. Men det är bara en tanke :)

Mvh Fredrik
#3 - 11 juli 2003 10:39
det är sant...man klickar ju gärna på den översta för & titta på den populäraste.. & då blir den ännu mer populär helt plötsligt =)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 juli 2003 12:01
Om man nu har en topplista så skall det väl vara på de som toppar och inte någon slumplista, vad är det annars för poäng med en topplista.
För övrigt så finns det ju redan en "slumplista" - högst upp till vänster på första sidan slumpas hela tiden en ny art upp, så alla fiskar har sin chans. Jag tror bara att ni är dåliga förlorare för att just era favoriter inte toppar listan[;)].
Sedan har vi ju för övrigt även en "Bottenlista" men inte hjälper det de fiskar som ligger där - de ligger ändå ohjälpligt fast i bottenträsket.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 11 juli 2003 13:21
för att se om hans teori stämmer. har botten fisken leget där hela tiden. och hur stor är skillnaden mellan den "sämsta" och näst sämsta. vore kul om det är samma siffer skillnad som mellan 1 o 2 an på top listan. =?)
#6 - 11 juli 2003 13:29
Exakt. De fiskar som får mer exponering iform av topplistan är totalt ointressanta ur statistisk synpunkt.

Däremot vore det oerhört intressant vilken som låg på plats 11, och det är förmodligen den fisk som kan klassas mer som favorit än nummer ett på listan (som jag förövrigt själv har klickat på ett antal gånger bara för att kolla vilken det var) 8-)

Ett annat sätt vore att inte räkna klicken som kommer från topplistan.

Sätt alla klickvärden till 0 och sluta räkna klicken från topplistan så ska vi se vilken fisk som går i topp 8-)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 juli 2003 13:41
har botten fisken leget där hela tiden.

Ja om man räknar bort nykomlingarna som bara har varit med i "tävlingen" en kort period och inte hunnit samla poäng.

Men visst kan jag hålla med om att ju populärare en fisk är ju mer röster drar den just pga av "fördomen" att den är populär, men så är det ju i övrigt i livet också.
Gör en tävling om vackraste kvinnan och låt folk rösta mellan - Madonna, Britney Spears, Jennifer Lopez och Lisa Johansson från Göteborg samt 100 andra okända kvinnor - vem tror ni vinner? Ja inte Lisa Johansson eller någon annan okänd och orsaken är inte att de inte är vackrare än kändisarna utan just att dessa är kändisar.
Så funkar det självklart bland fiskar också och kan man inte acceptera en Tio i Topp-lista så får man väl avstå från att läsa den.

Om man sedan ser till topplistan i allmänhet är det därför knappast förvånande att det är kända vanliga fiskar som ligger i topp och att speciellt olika malar ligger högt beror väl på att man kan ha dem i nästan alla slags akvarium - den som toppar passar definitivt in överallt och därför vill ju också många många läsa om den.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 11 juli 2003 14:01
De fiskar som får mer exponering iform av topplistan är totalt ointressanta ur statistisk synpunkt.

Faktum är att det under detta dryga halvår har skett ganska stora förändringar på topplistan - Jag vet att det det tog några månader innan den nuvarande ettan etablerade sig som etta - minst två andra har också varit ettor - eventuellt tre (jag räknar då inte in de allra första veckorna då det var stora variationer). En av de fiskar som under en period låg etta har nu halkat ner till plats 51. Flera andra fiskar har också ramlat ur - under en period låg t.ex. flera gurami på listan - och nya har då helt följdriktigt tagit sig in. Nuvarande tvåan (fjärilen) och trean (guppy) låg t.ex. länge utanför listan. Så nog händer det en hel del på listan, även om det idag rör sig om långsamma förändringar just pga att ALLA fiskar idag har så många röster.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#9 - 11 juli 2003 16:10
Hej igen!

Prova göra detta experiment då. Nollställ alla visningar på fiskarna och sen så tar ni bort länkningen på topplistan? (eller tar bort topplistan från framsidan och sätter dit slumpade fiskarna istället).
Då ska ni se att skillnaderna blir betydligt mindre.

Ang bottenlistan, så vem vill kika på bottenlistan? Man vill ju kika på de mest populära. Då kan du ju plocka bort toppenlistan på framsidan och lägga in bottenlistan där istället. Då får vi se hur klicken kommer att förändras (spekulerar).
Att en fisk har blivit visad 1000 ggr så betyder det inte att den är poppis.
Gör istället, som jag gav förslag på tidigare (mailade dig, Kjell, om detta) att ni gör så alla medlemmar kan ge betyg på varje fisk, samt kunna ange vilka fiskar man har och antal etc. (intill kommentaren om fisken tex)
Då får man ett "mer" (dock inte helt 100%igt) rättvist system för hur "poppis" en fisk är.

Mvh Fredrik
#10 - 11 juli 2003 16:33
Att ge betyg och sådant intresserar inte alla, och av de fiskar som faktiskt ligger där så är det ingen som direkt förvånar mig. Möjligen saknar jag Platy, Svärdbärare och Molly där, och fler tetror, men jag tror att topplistan är nog ganska så korrekt som den är. Möjligen är skillnaden mellan 1-10 och resten "för stor", men de som ligger på Topp 10 har ju blivit kvalificerade dit genom att folk har tittat på dem.

Swetrot

#11 - 11 juli 2003 16:35
Sedan har vi ju för övrigt även en "Bottenlista" men inte hjälper det de fiskar som ligger där - de ligger ändå ohjälpligt fast i bottenträsket.

Med den skillnaden att man måste klicka för att komma till bottenlistan.
#12 - 11 juli 2003 17:30
Hej fiend!Personligen tycker jag att bottenlistan är mycket intressant,många häftiga fiskar finns där,hade kanske inte lagt märke till dom annars.
MVH Jörgen.
#13 - 11 juli 2003 18:59
...och botten listan kanske hade vart ännu mera i "botten" om den inte funnits, Jag har klickat på många där som jag annars aldrig gjort... :)
#14 - 11 juli 2003 22:00
Argh.. så postade man inlägget åsså blev det nåt fel =/
Får skriva om.Men orkar inte skriva så mkt..

Mina åsikter grundar sig i att jag invänder mot att man använder ordet "populär". Skulle 10 000 stå utanför Scan och klaga på deras kött så skulle det inte betyda att Scan är populärt.
Eller om 100 personer skulle köra fel och hamna hos mig på en fest så skulle det inte heller innebära att jag är populär..

Det man kanske bör göra är att kolla upp hur många fiskar som köpts/sålts? Då ser man lättare vilka som är populära. Men det är långt ifrån alla som är nöjda med sina fiskköp och då blir den inte populär heller.

Så använd istället ordet "mest visad" eller "flest gånger klickad" då det gäller listorna :)
Det är mer rättvist.

Kanske jag är petig, då det ändå är hyggligt fingervisande med listorna, men rätt ska vara rätt ;)

Mvh Fredrik - som inte orkar diskutera detta mer nu :)
#15 - 11 juli 2003 22:22
Håller med lite. Klart det klickas mest på de som syns mest, man vill ju kolla vad det är som är så "populärt". Tror nog den kan hävda sig väldigt bra ändå.
#16 - 12 juli 2003 09:05
Det finns ju ett mycket enkelt sätt att komma runt att topplistan/bottenlistan skruvar statistiken - räkna inte visningarna om klicket kommer från topplistan.
#17 - 12 juli 2003 09:32
Smart!
#18 - 12 juli 2003 10:52
Hej igen fiend!Underbara liknelser,förstår vad menar och du har en poäng där.Och jag tycker inte att du är petig alls,snarare engagerad och det är alltid bra.
MVH Jörgen.

Annons