Grattis Kungen !

#1 - 30 april 2004 06:52
på din 58års dag!!!

#2 - 30 april 2004 07:29
Nog för att jag tycker det är bra med monarki men det är tusen gånger bättre att Henke ska med till EM!

[:-34]
#3 - 30 april 2004 07:36
Ha den äran Kungen!!
[:-76][:-76][:-76][:-76][:-76][:-76]
#4 - 30 april 2004 07:37
Ja må han leva
#5 - 30 april 2004 07:38
uti hundrade år
#6 - 30 april 2004 08:23
Ja då skall han köras i 160 fram
#7 - 30 april 2004 08:29
"Grattis kungen"[:-61]

Jag måste säga att jag är lite osäker på om det är Henke eller Carl-Gustaf ni pratar om...
[:-70]
#8 - 30 april 2004 08:35
jaaru,grattis kungen!
#9 - 30 april 2004 08:37
grattis, grattis!
Och ni som inte fyller år idag hoppas jag ändå får en trevlig valborg!

mailar ni den här tråden till hovet med så majestätet kan bli imponerad av hur rojalistiska akvarister det finns i sverige ? *s*
#10 - 30 april 2004 08:45
Hej!
Grattis Kungen!
Kan också säga att jag fyller 15 år idag[8)]
#11 - 30 april 2004 08:45
japp, hoppas tråden blir fri från alla förnumstiga surkartar :D

ps grattis till dig med Hajen! ds
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 april 2004 08:59
japp, hoppas tråden blir fri från alla förnumstiga surkartar

I detta fall är jag definitivt en surkart[:-47]
Jag skall gratta honom den dan han tar sitt förnuft till fånga och avgår - har för övrigt svårt att förstå att han vid 58-års ålder inte har kunnat skaffa sig ett jobb så att kan avstå från alla miljonerna i "socialbidrag".
Kan förövrigt avslöja att jag pratat med honom en gång och då var han snorfull, men det var jag med så det glömmer jag helst[:-36]
Grattis däremot till Hajen[:-24]
#13 - 30 april 2004 09:21
Grattis kungen!

offtopic så bryr jag mig inte om att han får miljoner i "socialbidrag". Det svider mer att det finns annat folk som pengar som inte förtjänar det...

EDIT: Grattis Hajen!
#14 - 30 april 2004 09:32
Självklart talar vi om vår Konung som fyller år idag ingen fotbollspalre inte.

Hoppas att denna tråd kan bli fri från en debat om kungahuset vara eller icke vara det kan vi väl slippa på hans födelsedag iaf? (vi kan ta den i helgen istället ;) )
#15 - 30 april 2004 09:39
Håller med Kjell. Så är vi två surisar!
#16 - 30 april 2004 09:56
Det intressanta är väl huruvida Kungen har ett apanagesponsrat akvarium? Han skulle ju ha plats för ett rätt rejält kar om man säger så...

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 30 april 2004 09:58
Hoppas att denna tråd kan bli fri från en debat om kungahuset vara eller icke vara det kan vi väl slippa på hans födelsedag iaf? (vi kan ta den i helgen istället ;) )

Jamen hallå där - att först lägga in ett inlägg på en akvarie/husdjurssida och gratta en person som inte har ett dyft här att göra.
Och sen inte tåla att man kritiserar denne - vem är det som är sur egentligen[:-47]
Förövrigt så tycker jag också att det är patetiskt att ingen vågar säga att Silvia pratar en urusel svenska efter så många år i Sverige - de invandrare som jag känner och som varit här lika länge som hon pratar en bra mycket bättre svenska. Tvärtom så beröms hon i pressen för att hon är så bra på svenska - prata om rövslickeri.
#18 - 30 april 2004 10:10
05. Humormania
Avdelningen för dråpliga episoder, mindre ?seriösa? inlägg, allmänna lustifikationer, roliga fiskhistorier etc.etc. Endast fantasin är begränsningen.

"endast fantasin är begränsningen" Antar att du själv har skrivt dessa så det måste ju betyda att allt är tillåtet här så länge det följer zoopets regler?

hur blir man sur om man "hoppas" någonting och avslutar med ";)" ?Jag tror ditt hat/avund för den svenska kungafamiljen/monarkin gör dig lite virrig i denna fråga.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 30 april 2004 10:16
"endast fantasin är begränsningen" Antar att du själv har skrivt dessa så det måste ju betyda att allt är tillåtet här så länge det följer zoopets regler?

Jag har inte sagt att det inte skulle vara tillåtet (i så fall hade jag plockat bort tråden), däremot tycker jag att det verkar rätt löjligt att gratta en person på en hemsida som denna då denne inte har ett dyft med akvaristik (eller andra husdjur) att göra - då finns det väl i så fall åtskilliga tusen personer som det finns större anledning att gratta på denna sida.
Ner med monarkin.
#20 - 30 april 2004 10:29
Go Kjell!
Och jag som var "feg" och höll mina fingrar i styr och inte skrev det som du just gjort! Håller med dig till 100 %! Trevlig Helg!
#21 - 30 april 2004 10:45
Håller med Kjell, hon pratar uruselt.
Tycker dock vi ska ha kvar monarkin ett tag till.
Grattis till ALLA som fyller år idag.
Trevlig valborg.
#22 - 30 april 2004 10:55
Kungen är mycket coolar än t.ex göran persson... kungen har faktiskt åsikter om allt, det är bara så att han inte får uttala sig om det eftersom han 'ska' vara neutral... Jag skulle kräva mer än ett par miljoner om året för att inte få lov att uttryck min åsikt och att inte ha något privatliv att tala om. Dessutom gör han ett bättre jobb som representant för sverige än göran gör. Jag hejjar lite på kungen, men bara för att han är det bättre av 2 halvtaskiga alternativ.

Grattis Gurran, Hajen och alla andra som fyller år idag!

Måste bara få säga att Silvia pratar riktigt dålig svenska, hon klarar inte ens grammatiken. Hon om någon borde gå i skolan som alla andra invandrare måste, iaf tills hon klarar grammatiken. För vi är ju alla lika inför lagen, eller hur?
#23 - 30 april 2004 11:03
Så var vi igång igen :D
Finns inget roligare än å reta gammal rövinsvänster, de brukar var extremt känsliga :D
Har man tur dyker det upp lite såna på festen strax... bäst å förbereda mig... Hm, hinner jag rita en "Grattis kungen" -affisch tro?
#24 - 30 april 2004 11:04
Ja, Black, vi är alla lika inför lagen. Det är därför som Kungen numera inte har något körkort efter sin 160 km i timmen-körning...
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 30 april 2004 11:05
Jag hejjar lite på kungen, men bara för att han är det bättre av 2 halvtaskiga alternativ.

Jag är ingen större fan av Göran Persson heller, men skillnaden mellan Göran Persson och kungen är att den förstnämnde är demokratiskt vald. Så oavsett vad vi tycker om Göran Persson så är han faktiskt ditröstad - det är inte kungen.
Om en majoritet av svenskarna inte gillar Göran Persson så kan han "avsättas" - oavsett hur många som är för eller emot kungen så kan han inte avsättas.
Han kan faktikst inte ens åtalas OM han kör 50 km för fort, kör rattfull, begår våldtäkt, begår mord (observera att jag skrev OM).

Finns inget roligare än å reta gammal rövinsvänster

Vad har nu röven med detta att göra - om du nu menar rödvin så föredrar i alla fall jag vitt vin[;)]
Åpropå röv så var tanken dock god eftersom denna tråd påminner om rövslickeri (OBS- grov ironi, men jag kunde inte låta bli när anli skrev röv istället för röd).
#26 - 30 april 2004 11:16
Kjell, där fick du dit mig [:D]
#27 - 30 april 2004 11:23
Kjell: förvisso är göran ditröstad, men eftersom jag inte är svensk medborgare (trots att jag är född och har bott här hela mitt liv) har jag inte haft något att säga till om i den frågan, dessutom var jag för ung när han valdes för att kunna göra annat än att mummla surt om gamlingar utan vett. Nåja, jag kan inte se att det finns någon kandidat som kan göra jobbet bättre, och jag vet redan görans politiska brister, så varför inte behålla honom också. Fast jag måste få säga att kungen är snyggare, bättre klädd och inte lika smörig som göran, dessutom finns han på de flesta av våra mynt, vem skulle vi annars ha där? jultomten? *skrattar* nänä, fy så vidrigt det hade varit...

Jag förstår varför systemet ser ut idag, men jag säger samtidigt att det inte funkar. Fast eftersom jag inte har en bra lösning så är det ingen politiker som bryr sig om mig. Nåja, vad ska man göra? Jag är ju bara EN liten person...
#28 - 30 april 2004 11:31
<b>Kjell!</b>
Det är fel att klanka på Silvias brytning tycker jag.

De som kommer hit innan tonåren får oftast möjligheten att lära sig svenska med dialekt - det vi uppfattar som riktig svenska - de andra får dras med brytning i mer eller mindre uttalad form.

Det kan t o m uppfattas som främligsfientligt att angripa någon för deras brytning.

Tänk på att Kungafamiljen nu och oftast tidigare varit ett bra exempel på första- och andra- generationens invandrare. Varav monarken själv oftast varit en andra generationens invandrare - något att tänka på för främligshatande rojalister...

Så varför inte sända ett <b>grattis till kungen... </b>/ Erik
#29 - 30 april 2004 11:37
Ursprungligen skickat av erikthur
<b>Kjell!</b>

Håller med, det ger lite "sjöbo-känsla" över inläggen. Onödigt!

Ps strax kommer gästerna, kommer att inleda med kungens skål! ds
#30 - 30 april 2004 11:39
Angående "lika inför lagen" så är kungen inte straffbar och angående det demokratiska så har alla gjorda undersökningar visat att en klar majoritet är för kungahuset. Även om jag själv är lite skeptiskt så tycker jag kungen skall vara kvar just för att så många tycker om honom. (Även om jag inte är en av dem)

/Micke
#31 - 30 april 2004 11:43
Kjell: Lustigt nog så har Lemmy (den vårtige sångaren i Motörhead) ungefär samma syn som du, fast på det brittiska kungahuset - han ifrågasatte varför de skulle få mer socialbidrag än andra dysfunktionella familjer [:)].
Att prata kungahuset är i och för sig roligt, det sätter ofta piff på de tristaste tillställningar (slås egentligen bara av den sk "könsrollsfrågan")! Eftersom det finns så många andra dokusåpor att välja bland tycker jag emellertid att det skulle vara valfritt att pröjsa för just denna, ungefär som kyrkoskatten. Vad gäller Silvias hackiga (men fullt begripliga) svenska så har den väl samma orsak som många andra invandrares hackiga svenska - dels att hon börjat lära den i vuxen ålder (som erikthur skriver), dels att hon på grund av social segregering kanske inte har fått tillfälle att öva sig särskilt mycket. /Cecilia (gratulerar också alla födelsedagsbarn)
#32 - 30 april 2004 12:30
Har bara en sak att säga... Till alla oavsett om ni gillar kungen eller inte.. Han fyller år idag & det hör till att säga grattis då. Så jag (& alla andra???) säger ett stort Grattis till Kungen & ALLA andra som fyller år denna underbara vår dag med solen som gör sitt bästa att tina upp oss nordbor. Ha en skön helg & skit i alla främlingsfientligheter..Ut på stan & sjung & va glada! Fira att våren är kommen & sommaren i antågande.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 30 april 2004 12:45
Kjell!
De som kommer hit innan tonåren får oftast möjligheten att lära sig svenska med dialekt - det vi uppfattar som riktig svenska - de andra får dras med brytning i mer eller mindre uttalad form.
Det kan t o m uppfattas som främligsfientligt att angripa någon för deras brytning.

Min mor är född i utlandet och uppvuxen i utlandet och kom hit i vuxen ålder och jag är alltså själv andragenerationsinvandrare.
Självklart jämförde jag Silvias svenska med andra som också kommit hit i vuxen ålder när jag tyckte att hennes svenska var dålig.
Vad jag främst vände mig emot var hyckleriet att ingen i pressen och övriga runtomkring Siliva vågar tala om det för henne (istället beröms hennes svenska - tala om kryperi för överheten) - det påminner om den gamla sagan om "kejsarens nya kläder"[:o)].

angående det demokratiska så har alla gjorda undersökningar visat att en klar majoritet är för kungahuset.

Sen när har gallupundersökningar ersatt demokratiska val? Varför skall vi då ha val överhuvudtaget - ersätt val med gallupar[:-68]
#34 - 30 april 2004 13:26
Vad är det som är så främlingsfientligt med att klaga på att Silvia inte kan bättre svenska? Det är väl bara ett konstaterande. Det hade varit fientligt om man sagt att "hon är mindre värd, för hon är utlänning" eller liknande.

#35 - 30 april 2004 14:30
Grattis till herr Kung. Han har namnsdag samtidigt som mig... Nästan creepy... [;)]
#36 - 30 april 2004 15:17
Ja får väl hänga på då;
Jag säger grattis till hans majestät konungen på hans födelsedag!
#37 - 30 april 2004 15:27
Ursprungligen skickat av mohlin
Vad är det som är så främlingsfientligt med att klaga på att Silvia inte kan bättre svenska? Det är väl bara ett konstaterande. Det hade varit fientligt om man sagt att "hon är mindre värd, för hon är utlänning" eller liknande.

Egentligen hör det väl inte till ämnet precis men jag tycker ofta att folk med främlingsfientliga tankar uttrycker sig på det lite mer oskuldfulla sättet... Främlingsfrämlighet (eller rasism om man så vill kalla det) är tämligen utbredd här i norden - mer än vad vi vill tro... Det är emellertid få som skulle våga uttrycka sig så öppet som du skrev. Hellre då det där kritiska "nära gränsen" som jag reagerade på.

Nu tror jag ju inte att Kjell är någon krypto-rasist eller så (uppenbarligen mer en gammal rödvinsvänsterist som någon annan redan konstaterat). Jag ville bara påpeka att det finns främlingsfientliga krafter som just smyger in det på ungefär det sättet.

Erik - gift med en filippinsk röntgenläkare och med en son som således kallas en andra-generationens invandrare och som sett och hört ett och annat som kanske inte alltid så OK. Med hopp om ett framtida bättre enat Europa (och värld för den delen med).
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 30 april 2004 16:01
Egentligen hör det väl inte till ämnet precis men jag tycker ofta att folk med främlingsfientliga tankar uttrycker sig på det lite mer oskuldfulla sättet... Främlingsfrämlighet (eller rasism om man så vill kalla det) är tämligen utbredd här i norden - mer än vad vi vill tro... Det är emellertid få som skulle våga uttrycka sig så öppet som du skrev. Hellre då det där kritiska "nära gränsen" som jag reagerade på

Jag håller med om att det visst finns en form av smygrasism i samhället - inte för att jag är rasist, men......

Men att vissa (menar inte dig erikthur) skulle kunna få för sig att min kritik av Silvias dåliga svenska skulle ha med rasism att göra är oerhört långsökt.
Rasism är det när man dömmer ut vissa grupper (utifrån hudfärg, religion etc) inte när man kritiserar en enskild individ för något.
Påstår jag att Henke och Zlatan (bägge har invandrarbakgrund) är usla fotbollsspelare så är inte det rasism (däremot blottlägger jag kanske en viss okunnighet i fotboll), skriver jag däremot att svarta är usla fotbollsspelare då är jag rasist (samt i och för sig också okunnig i fotboll).
För övrigt är det väl så att rasister i Sverige brukar ofta brukar hylla kungen OCH Silvia, vilket kanske kan synas tämligen ologiskt (men rasister är väl inte direkt kända för sitt logiska tänkande[;)]).

Som mohlin skriver
"Vad är det som är så främlingsfientligt med att klaga på att Silvia inte kan bättre svenska? Det är väl bara ett konstaterande. Det hade varit fientligt om man sagt att "hon är mindre värd, för hon är utlänning" eller liknande."
Håller helt med - snarare som jag skrev i föregående inlägg är det "kryperiet" som jag vänder mig emot.
Jag har självklart inte heller något emot vare sig henne eller kungen som personer - däremot hör inte monarkin hemma i ett modernt demokratiskt rättssamhälle.
#39 - 30 april 2004 16:52
Jasså det var den kungen, jag trodde det var kungen här som fyllde 58 .. dvs Kjell F. :-)
Inte illa menat..
Hälsningar
Peter
Akvarium Ronneby
#40 - 30 april 2004 16:57
Grattis kungen
#41 - 30 april 2004 17:10
En reflektion till - Jag räknar mig själv som en "liberal-moderat anarkist" ungefär - men med ålderns rätt har jag funderat på vad som i så fall skulle ersätta monarkin (Göran Persson åsida). Och med tanke på min frus nationalitet - en Ferdinand Marcos?????? en "Erap" Estrada????? eller "FJP" Poe (också gammal filmstjärna som Erap) som inte ens gått ut grundskolan och mycket möjligt kan bli Filippinernas näste president om några veckor.

Mycket pengar och kontakter i partnerskap med att vara välkänd.... "Robbinson-robban for president..." (jag blir rädd - mycket mycket mycket rädd).

Å andra sidan om ni ser runt i världen så ser ni nya monarkier i uppbyggnad även om de inte kallar det så. Saddam planerade att överlämna "sitt Irak" till sina söner, Titta på Nordkorea, Kongo, Gamla Rumänien t ex. Liknande tendenser om politiska dynastier finns även i Sverige (t ex Palme, Bodström, Leijon).

De franska presidenterna är inte presidenter när de tillträder men de skapar en presidentanda omkring sig med tiden - "Jag - Frankrike". Den amerikanska presidenten å andra sidan är en president med en väl definierad uppgift enligt den amerikanska konstitutionen. Men vad skulle vi egentligen med svensk president till?????
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 30 april 2004 17:41
Men vad skulle vi egentligen med svensk president till?????

Dagens kung har i stort sett bara en officiell funktion - att öppna riksdagen. Denna betungande uppgift kan väl talmannen ta över - för det behövs inte någon president.

Mycket pengar och kontakter i partnerskap med att vara välkänd.... "Robbinson-robban for president..." (jag blir rädd - mycket mycket mycket rädd).

Tycker att du har en konstig syn på demokrati och att du nedvärderar sveriges folk om du tror att svenskarna skulle välja Robinson-Robban som president.
#43 - 30 april 2004 17:51
Låt oss avvakta resultatet av världens 13:e största nations presidentval innan vi drar ytterligare slutsatser...
#44 - 30 april 2004 19:09
Ja må han leva till KuNgEn..... Ett stort Grattis
#45 - 30 april 2004 19:34
Grattis till Kungen på sin 58årsdag.[:-76][:-57]

Det känns oerhört viktigt att poängtera det som Kjell skrivit. Monarkin är förlegat. Det är oerhörda pengar som Sverige lägger ned på denna familj...[:-73]

Historiskt sett så har det varit bra med monarkin, men det var som sagt rätt länge sedan...nu är det väl bara ett fåtal nostalgi-tokiga och romantiker som vidhåller att ett kungadöme behövs.
Hur många dyra bilar behöver egentligen en familj som är beroende av bidrag för sin egen inkomst? Hur många Yachts behövs för en familj som är beroende av bidrag för sin inkomst?
Detta är frosseri...och därför oerhört felaktigt då folket betalat för kalaset.[:-47][:D]
#46 - 30 april 2004 19:35
Kjell: Visst hör monarkin hemma i det moderna, demokratiska rättsamhälle du talar om. Förvisso är en institution som går i arv odemokratisk, men om en majoritet av svenskarna vill ha en konstitutionell monarki, vilket det ju knappast råder någon tvekan om, så gör man det odemokratiska demokratiskt.

Låt oss istället värna om vårt levande kulturarv, vårt levande band till vår historia. Att avskaffa monarkin och sälla oss till raden av trista republiker, vars statschefer ingen hört talas om (hur många vet namnet på Tysklands president ?) vore att avskaffa Sverige självt. Den dag Sverige saknar monark kommer att vara den första dagen som jag kommer att upphöra att vara stolt över att kalla mig svensk.

Denna dag gratulerar männen och kvinnorna i Sveriges väpnade marina stridskrafter Hans Majestät Konungen !

Gud bevare Konungen !

<b>Tricella:</b> Visst kostar monarkin pengar. Men ta dig samman, kompis. Vad tror du en republik med ett presidentval vart fjärde år skulle komma att kosta ? Ett av de starkaste argument vi monarkister tillämpar är just att det är <b>billigare med monarki än med en republik</b>. Det är ett fastslaget faktum.

#47 - 30 april 2004 19:49
Bra sagt.
Låt oss utbringa konungens skål.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 30 april 2004 19:49
Kjell: Visst hör monarkin hemma i det moderna, demokratiska rättsamhälle du talar om. Förvisso är en institution som går i arv odemokratisk, men om en majoritet av svenskarna vill ha en konstitutionell monarki, vilket det ju knappast råder någon tvekan om, så gör man det odemokratiska demokratiskt.

Om det nu är så - så låt oss rösta om det. Tyvärr är monarkisterna för fega för att stödja en sådan folkomröstning.

Att avskaffa monarkin och sälla oss till raden av trista republiker, vars statschefer ingen hört talas om (hur många vet namnet på Tysklands president ?) vore att avskaffa Sverige självt.

Du skämtar va [:-24] - eller tror du på fullt allvar att fler människor känner till den svenske kungens namn än som känner till den tyske presidentens.
Däremot så känner många till namnen på ätteläggen eftersom de är vanligt förekommande i skvallerpressen. Men om kriteriet för hur en bra statschef skall vara är hur stor kändis man är då ligger väl Robbinson-Robban ännu bättre till som erikthur skriver.
Nej utomlands känner väldigt få till den svenske kungens namn - däremot har vi andra megakändisar som Henke, Foppa, Björn Borg, Abborna, Ingvar Kamprad etc.etc - ur PR-synpunkt för Sverige vore det väl i så fall bättre att utse någon av dom till kung.
#49 - 30 april 2004 19:55
Många känner nog inte konungen till namn(även svenskar) men jag trot många, i synnerhet statsmän känner till vårt kungahus och det arbete de gör för världen.
#50 - 30 april 2004 20:23
Många känner nog inte konungen till namn(även svenskar) men jag tror många, i synnerhet statsmän känner till vårt kungahus och det arbete de gör för världen.

Så om folk i världen vet vilka kungahuset är så är det viktigare än att alla männikor behandlas lika i vårt land enligt lagen iaf eller? Sen att alla inte behandlas lika i Sverige är en annan sak men jag tycker iaf att det ska vara lagstadgat att alla är lika mycket värda. Så är det inte nu då kungen står över lagen på många sätt.

Ps. Varför säger man "Kungen och Silvia" och inte "Kungen och drottningen"? Ds.

Mvh Andreas
#51 - 30 april 2004 20:27
<font color="red">Jag får väl också ta och passa på att gratta... Svenskalandslaget i fotboll som lyckades få med sig Henrik "Henke" Larsson i EM-truppen! Grattis!!</font id="red">
#52 - 30 april 2004 20:36
Tycker det är en ganska tramsig disskution när det gäller kungens fortkörning. Tror nog att de flesta med körkort har kört för fort många gånger utan att ha dåligt samvete.
Det är inte kungens fel att lagen är som den är, det är ju samma sak för diplomater mm.
#53 - 30 april 2004 21:03
Håller fullkomligt med Kjell!
Bort med monarkin, testa att lägg dessa åtskilliga socialbidragsmiljoner på t.ex. Äldreomsorg, skolbarn m fl. m fl.

Eller gör som dom äntligen tog sitt förnuft till fånga angående Svenska Kyrkan, låt dom som vill ha det kvar betala för det och låt oss andra slippa!
Då kan inte ni som är för monarkin klaga och ej heller vi som slipper betala för något vi inte vill ha.

Edit: Glömde ju --&gt; Grattis till Hajen_89 och till fotbollslandslaget däremot [:)]
#54 - 30 april 2004 21:14
Men ta dig samman, kompis. Vad tror du en republik med ett presidentval vart fjärde år skulle komma att kosta ? Ett av de starkaste argument vi monarkister tillämpar är just att det är billigare med monarki än med en republik. Det är ett fastslaget faktum.

Jasså? Det faktumet har jag missat...är det inte bara hypotetiskt argument som monarkister nödhåller sig vid... min sammanhållna kompis?[;)]
#55 - 30 april 2004 21:49
Detta är nog droppen som får bägaren att rinna över. Nivån på detta forumet har blivit så låg att man blir rädd.

Det är tråkigt att det finns så många, dumma, trångsinta, egoistiska, snåla och okunniga människor.

Egentligen orkar jag inte debbatera saken. Men jag skall kommentera en sak;

Vad tror ni hände om vi skulle "ta bort kungen". Vem skulle få sköta representationen av landet? Jo man skulle få skaffa en ny person som gjorde detta, skaffa nya lokaler, nya fordon, ny personal mm. mm. Detta skulle inte bli billigare. Detta är nått som "riktiga" ekonomer räknat ut.

Detta var det sissta ni hör från mig här på forumet då jag har bestämmt mig för att inte besöka den här sidan igen. Kjell: Var snäll och ta bort mitt konto!

Länge leve monarkin och sveriges historia!
#56 - 30 april 2004 22:41
Som vanligt så kör Kjell sin strama stil......
Men allt är ju relativt.....
Tycker nog att denna diskussion skulle mynna i ett litet stålbad dvs smälta bort och bli någonting annat.
Så även min kommentar..
#57 - 30 april 2004 23:53
Kan inte motstå frestelsen...

1. JA, Drottningens Svenska kunde, och borde vara bättre... Jag misstänker att det talas en hel del "utländska" (franska, tyska) ute på drottningholm och att det kan ha bidragit.
(Till saken hör att min mor kom till Sverige ungefär samtidigt som Drottningen, min mor må ha en brytning (som hon är stolt över) men hennes grammatik i tal och skrift är bättre än många "ursvenskars".)

2. Kungafamiljen är ekonomiskt sätt en tillgång för Sverige!
den som bevisar något annat kan höra av sig!
Att avskaffa monarkin skulle göra den redan lite fattiga Svenska kulturen ännu fattigare! (jag vet att det är ett kontroversiellt uttalande, men så tycker JAG! Så försök inte övertala mig.)

3. Kungar valdes i Sverige under den tidiga medeltiden, bl.a. blev Karl Magnus Bonde vald TRE gånger och då valdes det andra kungar emellan hans tre sejourer. Vi kanske borde kontakta en Ättling till honom och be Ättlingen bli kung/drottning... Jag menar släkten verkade vara populär. ;-)

Om ni tycker illa om Göran så rösta inte på honom, jag lovar att jag aldrig har eller kommer att göra det... men han är på sätt och vis folkvald (sossarna har ju ingen egen majoritet, även om de själva verkar tro det ibland.) Men det bästa man som svensk kan göra om man ogillar gubben, är att knipa käft och rösta borgerligt.

Så sist men inte minst vill jag passa på att önska Kung Karl XVI Gustav en trevlig födelsedag (men lova att skippa Bahrain-resorna i framtiden) ER ANDRA SOM FYLLER ÅR VILL JAG SJÄLVKLART OCKSÅ LYCKOÖNSKA! (Vi får se om nån av er grattar mig den 26:e augusti, hehe ;-).

OCH FRAMFÖR ALLT ÖNSKAR JAG ALLA SMÅ OCH STORA FISKAR SOM BOR HOS ER ALL LYCKA I FRAMTIDIDEN, HOPPAS ATT DE FÅR LEVA LÅNGA OCH LYCKLIGA LIV!

#58 - 1 maj 2004 00:16
Då måste han väl ha en Royal pleco då förstås ;)
#59 - 1 maj 2004 00:26
Med Er menas självfallet alla Medlemmar här på Zoopet!
#60 - 1 maj 2004 00:54
Marcus swe. Jag är nog en av de dumma, trångsinta, och okunniga människor du talar om. Jag har trots detta en magisterexamen i statskunskap och även ett diplom från ett politiskt institut i frankrike. Jag har även studerat nationalekonomi och talar fem språk. Men tänk om jag vore så kunnig och fantastisk så att jag kunde döma folk jag inte känner som du kan. Det vore något.

Jag antar att du är en extremt insatt person att döma av dina åsikter.

Först och främst vill jag veta vilken ”riktig ekonom” som har lyckats att ta med alla faktorer och räknat ut hur representation av en annan skulle bli billigare. Har han jämfört med nationer utan statschef, med statschef, med monark eller andra personer än Karl XVI? Hur har han gjort? Denna undersökning har jag missat. Ge mig ett namn. Sedan vill jag veta inom vilket ekonomiskt område du har doktorerat i eftersom du har förmågan att bedöma vilka ekonomer som är "riktiga".

Det finns mig veterligen inte en enda ekonom som kan bevisa en enda krona kungen har dragit in genom sin representation. Förmodligen har han bidragit en aning men detta måste ställas i relation till vad han kostar(mellan 30 och 40 miljoner om året).

Självklart skulle det bli dyrt att byta ut alla vår konungs fordon eftersom han har skaffat sig en rejäl samling bilar vid det här laget. Lokalerna ska vi inte tala om. Det är dock inte riktigt det det handlar om.

Slutligen vill jag säga att mig stör det inte att han finns kvar eftersom så förvånansvärt många vill det. Detta trots att det finns så många andra dokusåpor än kungafamiljen nu för tiden.
Mvh

Micke

Ps.
Skulle själv släppt denna tråd och koncentrerat mig på mina Malawis om det inte vore för förolämpningen. Jag tycker att alla ska få ha sin egen åsikt. (Och Kjell, jag medger att du har en kraftig poäng som motargument mot mitt förra inlägg.)

#61 - 1 maj 2004 05:28
Lägg ner monarkin nu! Gammalt, föråldrat och odemokratiskt system som bara glädjer gamla kärringar!
Jag vill inte betala för nåt som jag inte först har fått sagt min mening om! En folkomröstning inom en snar framtid om monarkin borde vara en självklarhet!
Man kanske skulle ut o demonstrera idag om just en avsättning av monarkin!? :P
Go Kjell, gött att du säger va du tycker och e rak på sak!!!
#62 - 1 maj 2004 06:08
Kunde inte bara låta bli i denna diskussion om monarki eller republik där det bland annat klankats på kungens fortkörning - titta här:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=130673
#63 - 1 maj 2004 07:15
Om det nu är så - så låt oss rösta om det. Tyvärr är monarkisterna för fega för att stödja en sådan folkomröstning.

Trots att samtliga partier i riksdagen är mot monarki. så är det inget av dem som vågar lägga fram förslaget om folkomröstning. Slutresultatet av en folkomröstning är given och inget parti vill förlora väljare p.g.a detta.
#64 - 1 maj 2004 07:46
undrar om kungen har akvarium.
Varför är det annars en tråd på zooptet.
#65 - 1 maj 2004 07:52
Grattis i efterskott till kungen och alla som fyllde år igår :)

Oavsett om han får mycket pengar, eller kör för fort så var det ändå hans födelsedag.

Mvh Fredrik
#66 - 1 maj 2004 08:02
Svar till Bosse J
Avdelningen för dråpliga episoder, mindre ?seriösa? inlägg, allmänna lustifikationer, roliga fiskhistorier etc.etc. Endast fantasin är begränsningen.

Allt behöver inte röra sig om akvarium
#67 - 1 maj 2004 08:24
Nej men tråden skulle handla om grattis till Kungen på födelsedagen.
Inte om monarkins vara eller inte vara.
#68 - 1 maj 2004 08:38
Hm, undrar om kungen går in på Zoopet nångång och kollar om nån grattar... ;)
#69 - 1 maj 2004 08:39
Antagligen inte.. hehe
#70 - 1 maj 2004 09:00
Inte om monarkins vara eller inte vara

Förvisso, men eftersom det var moderatorn själv som startade diskussionen om monarkin, så tror jag inte han låser tråden.
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 1 maj 2004 09:01
Inte om monarkins vara eller inte vara.

Och vem har bestämt det? Hade man ställt en fråga en fråga om fisk (som Royal Pleco eller akvariefiskarnas konung (diskusen brukar kallas så)) så skall man inte leda ämnet i en annan riktning - men lägger man in ett inlägg som detta på en akvariesida i avdelningen Humormania då får man faktiskt skylla sig själv om diskussionen kommer att ta uymynna i något annat och betydligt intressantare[;)]
#72 - 1 maj 2004 10:55
Jag bryr mig inte ifall kungen är kvar eller inte, men det är bra för turismen.

Grattis vill jag också säga till alla som fyllde är igår(även Kungen) och till mina föräldrar som firade sin bröllopsdag då!!
#73 - 9 maj 2004 12:14
Statschefer ska väljas, inte avlas.
#74 - 9 maj 2004 13:11
en vanlig socialbidragstagare måste vända sig ut och in och redovisa allt för att få några sketna ören medan Sveries största socialfall (kungen) tycker att insyn i kungahusets finanser är av mindre intresse,att redovisa skattebetalarnas pengar ligger inte i hans förståelseförmåga då han inte tycker att det är viktigt.Med en sådan inställning skall han inte ha några pengar.
MVH Jörgen
#75 - 20 augusti 2004 20:22
Ja, Grattis J-O! "[:-61]
#76 - 21 augusti 2004 17:35
Nog med kungen,alla kungar lever på socialbidrag.Kan man inte prata om fisk istället.Har någon sett en fisk med näbb?
#77 - 21 augusti 2004 18:47
Denna tråd torde vara inaktuell.
Startades 30 april (HMK födesledag).
ALLA inlägg utom de 4 senaste (inkl mitt 5...) skapades 1 maj.
Det är dock nog inte sista gången jag sett en inaktuell tråd väckas till liv...
Idag borde man väl diskutera regeringens pensioner istället...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,521573,00.html
#78 - 21 augusti 2004 18:56
Ursprungligen skickat av erikthur
Denna tråd torde vara inaktuell.
Startades 30 april (HMK födesledag).
ALLA inlägg utom de 4 senaste (inkl mitt 5...) skapades 1 maj.
Det är dock nog inte sista gången jag sett en inaktuell tråd väckas till liv...
Idag borde man väl diskutera regeringens pensioner istället...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,521573,00.html

din poäng?
#79 - 21 augusti 2004 19:29
Ursprungligen skickat av Centurion
din poäng?

Tråden är <b>inaktuell</b> nu...
Det som tycks mest <b>aktuellt nu </b>är väl aftonbladets (s) kampanj mot den (s)-regeringens pensioner...
Poängen - har ingen aning hur det står just nu mellan Waldner och Brasiliens damfotbollslag för tillfället i OPS eller vad det nu kallas... finns inte ens någon tråd om Atén för tillfället... (jmf EM i fotboll).
Och din poäng?
#80 - 21 augusti 2004 19:34
Att återanvända trådar är allmänt rekommenderat på forum. Trådar blir mycket sällan "inaktuella". Är det du skriver snarlikt det som redan finns i en tråd, varför starta en ny och "spamma" forumet med...
Mitt inlägg var halvt på skämt och halvt på allvar. Du borde inse detta.
Varför du vill dra in pensioner i denna tråd har jag ingen aning om, men i det läget rekommenderar jag dig att starta en ny tråd.
#81 - 21 augusti 2004 19:38
Att återanvända trådar är allmänt rekommenderat på forum. Trådar blir mycket sällan "inaktuella". Är det du skriver snarlikt det som redan finns i en tråd, varför starta en ny och "spamma" forumet med...
Varför du vill dra in pensioner i denna tråd har jag ingen aning om, men i det läget rekommenderar jag dig att starta en ny tråd.

Men jag brukar dra in nya vinklar i denna tråd (så det är en sort-of-a-tradition)...
Tidigare lade jag ju in detta...
http://www.expressen.se/index.jsp?a=130673
EDIT: när det var aktuellt
#82 - 21 augusti 2004 19:43
Intressant, hör ju hemma här...

http://en.wikipedia.org/wiki/Off_topic
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll
#83 - 21 augusti 2004 19:54
ska ni hålla igång den här tråden till hans nästa födelsedag?
#84 - 21 augusti 2004 19:55
Intressant, hör ju hemma här...

http://en.wikipedia.org/wiki/Off_topic
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

Off-topic är ju inte direkt ovanligt i detta forum - snarare en form av konst - men det måste finnas någon form av connection...
Trollvarning - en gång till - inte ursprunglingen min anmärkning i detta forum - men jag gillade det utrycket direkt (utan att känna till den beskrivna tolkningen) och din andra länk passar ju också bra in på de åsikter jag uttryckt annorstädes i detta forum...
#85 - 21 augusti 2004 22:30
Sporten är nog alltid aktuellt men fan bryr man inte mycket vem som vinner.Erikhur vet väl vilken sport på Fillipinerna som alltid är het,i Sverige vi har ju fotboll.Nu nästan alla glor på sporten och följer vad som händer där i Aten så skit i pensionärer ,själv glor jag ej på sport men tittar gärna på natur program.Fan med Kungen och pensionär.

Annons