Grattis Christian som fått både en Oscar och en Oscaria!!!!

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 16 oktober 2005 16:08
Under en lång radda med år har SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) delat ut en Oscar till en person som utmärkt sig speciellt för akvariehobbyn.
Under årens lopp har en lång radda med svenska (även utländska) akvarister tilldelats denna prestigfyllda och åtråvärda utmärkelse.

Idag kl. 09.00 på Akvariets Dag i Uppsala steg Oscarskommitten fram på podiet och tillkännagav årets vinnare - Christian Alfredsson.

Ett jättegrattis till Christian för denna otroligt fina utmärkelse.

Nedan följer Oscarskommittens motivering

Akvariets Oscar 2005
[font=Times New Roman][size=3]Jämför vi årets Oscarsvinnare med ”medeloscar” så ser vi både likheter och skillnader. Likheter är självklara i sammanhanget! En liten skillnad mot i alla fall mig själv är att han började mycket tidigt med sin hobby: redan vid 9 års ålder började äventyret i form av några palettciklider och ett akvarium från en släkting, en början så god som någon! [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Sedan dess har vår Oscar alltid haft minst ett akvarium i sin ägo. De tidiga tonårens pojkrum pryddes på sedvanligt sätt med ”idoler”, i det här fallet utgjordes de av fiskar inramade i akvarier längs väggarna. Välunderrättade källor uppger upp till 9 akvarier på 50 till 500 liters volym. [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Idag bebor Oscar ett egenhändigt byggt hus med en planlösning väl avvägd för att passa både familjens och akvarieinvånarnas intressen. Fortfarande är Afrika intressant, där sedan länge Tanganyika­sjöns invånare är ett huvudspår, inte minst det släkte som börjar på T och slutar på -us. Dock finns det också ett intresse för växtakvarier, och vinnaren anser det vara en svårare konst få ett vackert växtakvarium än ett vackert ciklidakvarium![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Efter att hamnat i föreningslivet kom Oscar att få publicistiska intressen och det är på detta område som han, enligt kommitténs uppfattning, har fört akvariehobbyn många steg framåt! Ett modernt sätt att sprida information och att utbyta erfarenheter är via Internet. För hobbyns del påbörjades detta kring 1995 och Oscar ledde det stora genombrottet på området. Sålunda hade han huvudansvaret för att bygga upp en hemsida för en känd nordisk specialförening. Successivt inmatades artiklar från denna förenings medlemsblad, därtill kom så artbeskrivningar och skapandet av ett forum, där diskussionens vågor alltjämt går höga, och där nybörjaren snabbt får svar på sina spörsmål. [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Som om detta inte räckte till har Oscar ställt sitt IT-kunnande till förfogande för att skapa en annan hemsida för akvarister, nämligen Zoopet.com, vilken famnar de flesta av akvariehobbyns grenar. [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Summan av dessa insatser, som definitivt fört hobbyn framåt och lockat nya utövare, utgör för oss i kommittén en fullgod motivering att ge Oscarsutmärkelse åt Christian Alfredsson![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Uppsala den 16:e oktober 2005[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Oscarskommittén[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Sune Holm Ingemar Ander[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]För Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund[/size][/font]
#2 - 16 oktober 2005 16:10
Här är verkligen ett GRATTIS på plats
:D
#3 - 16 oktober 2005 16:19
[font=Comic Sans MS][size=3]Klockren vinnare :D[/size] [/font]

[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS][size=6]GRATTIS Christian !!!![/size][/font]
[font=Comic Sans MS]hälsar skånemaffian[/font]
#4 - 16 oktober 2005 16:21
Grattis!
#5 - 16 oktober 2005 16:23
[COLOR=DarkGreen][SIZE=4]Ett stort GRATTIS från mig!!![/SIZE][/COLOR]
[:-59]
//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 oktober 2005 16:33
En artikel med foton från årets Akvariets Dag där den högtidliga Oscarsutdelningen var en del av evenemanget kommer inom kort här på Zoopet.
#7 - 16 oktober 2005 16:41
Äntligen!!! :-)

Stort grattis!
#8 - 16 oktober 2005 16:43
[size=5][color=darkred]Ett varmt och mycket välförtjänt Grattis![/color][/size]
#9 - 16 oktober 2005 16:55
Bara att instämma med alla ovanstående.

Grattis Christian
Bilagor:
#10 - 16 oktober 2005 17:01
Ett jätteGRATTIS från mig med![:-76]
Bilagor:
#11 - 16 oktober 2005 17:06
Ett stort grattis till dig Christian!
#12 - 16 oktober 2005 17:12
Den utmärkelsen viste var den skulle!!!!

[color=black]Den utmärkelsen viste var den skulle!!!![/color] Men Kjell du gav oss brydderier. Du nämde att eventuelt att en guldis var kanndedat och genast började Östersundsgänget och vi att kolla villka guldisar som vi viste var närvarande. Du hade din det viste vi kunde det vara Annika eller rent av Nancy men Nancy sa nej diekt för så duktig var inte hon(det är hon vist). Diskutionen gick vidare medans du Kjell drog oss vid näsan. Jag menar jag viste ju att Christian inte kunde komma för det sa han själv till mig presis innan vi åkte. Vem kunde det vara? Men det var ju helt rätt persson som fick den även om Annika borde bli en kommande kandidat för nästa Oscar. Grattis Christian den är du väl värd. Jag gör vågen för dig!!!
#13 - 16 oktober 2005 17:23
[size=5][color=Red]Grattis från mej också!!!:D

[/color][/size]
#14 - 16 oktober 2005 17:31
instämmer med övriga gratulanter:D

mvh janne
#15 - 16 oktober 2005 18:40
Som sagt, mycket välförtjänt! Ett stort grattis!!
#16 - 16 oktober 2005 18:50
ett stort grattis!!!
admin
Christian Alfredsson
#17 - 16 oktober 2005 19:02
Tackar så mycket. Ni har alla bidragit till stor del. Utan er skulle Zoopet inte vara och inte heller skulle jag få Oscarn. Kjell ska ha ett extra stort tack, Zoopet skulle inte vara något utan innehåll.

Oscarn fick jag även för att jag byggt www.ciklid.se och på samma sätt vill jag tacka NCS styrelse och alla som är aktiva där.
#18 - 16 oktober 2005 20:07
[center][font=Comic Sans MS][size=5][color=red]Jättegrattis Christian!![/color][/size][/font]
[/center]
#19 - 16 oktober 2005 20:31
Ett jättegrattis till dig Christian!!!

Inte nog med att du vann en Oscar... du lyckades se till att prisutdelningen blev lite speciell också!!!!
#20 - 16 oktober 2005 20:41
Grattis Christian!!!
#21 - 17 oktober 2005 03:55
Grattis

Grattis min bästa kompis.

Du är hela sveriges största IT-fisk

Oskar kanske kan vara ett namn.... Du vet vad jag menar ;)
#22 - 17 oktober 2005 05:45
Grattis!
#23 - 17 oktober 2005 06:54
Grattis :)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 17 oktober 2005 15:19
Så är då dessutom artikeln från Akvariets Dag inlagd http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=359
#25 - 18 oktober 2005 09:06
Ett stort grattis till dig Christian!

Dess värre missade jag Oscarsutdelningen, jag satt som vakt i dörren.

/Annika
#26 - 18 oktober 2005 12:32
Grattis fran miog ocksa. Maste ju papeka att jag hade Christian som storfavvorit vilket folk pa festen nog kan intyga (organisationen FishBase ar en annan som jag tror kan far Oscarn en vacker dag).
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 18 oktober 2005 12:40
[QUOTE=Ola Svensson]Grattis fran miog ocksa. Maste ju papeka att jag hade Christian som storfavvorit vilket folk pa festen nog kan intyga (organisationen FishBase ar en annan som jag tror kan far Oscarn en vacker dag).[/QUOTE]
Inte illa att du gissade rätt - själv hade jag tippat att du skulle få den eftersom du definitivt förtjänar den (finns i och för sig flera som gör och som ännu inte har fått den). Nu blev det inte så denna gång - men du kommer säkert att få den inom en inte alltför avlägsen framtid är jag övertygad om.

Det gick för övrigt bra att få hem fiskarna jag köpte av dig.
#28 - 18 oktober 2005 15:13
[center][font=Arial Black][size=3][color=red]Ett jätte grattis till dig Christian[/color][/size][/font]!![:-15] [:-15] [/center]
[left] [/left]
[center]Mvh Annika[/center]
#29 - 18 oktober 2005 16:55
Ett tydligt bevis på SARF som en klubb för inbördesbeundran.
Att hylla sig själva i stället för att göra något utåtriktat är typskt "gubbmaffian" i "akvarieföreningssverige".
#30 - 18 oktober 2005 17:25
[QUOTE=SPQR]Ett tydligt bevis på SARF som en klubb för inbördesbeundran.
Att hylla sig själva i stället för att göra något utåtriktat är typskt "gubbmaffian" i "akvarieföreningssverige".[/QUOTE]
Hur får du ihop SARF med NCS och Zoopet förutom det faktum att många som är med i en akvarieförening också är antingen intresserade av ciklider eller kanske allmänakvaristik på nätet (vilket är lika med zoopet i Sverige)?????
:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 18 oktober 2005 17:33
Att hylla sig själva i stället för att göra något utåtriktat är typskt "gubbmaffian" i "akvarieföreningssverige".[/QUOTE]
Årets mest obegripliga inlägg - tvärtom så är ju valet av Christian till årets Oscar ett bevis på motsatsen av vad du skriver
#32 - 18 oktober 2005 17:37
[QUOTE=erikthur][QUOTE=SPQR]Ett tydligt bevis på SARF som en klubb för inbördesbeundran.
Hur får du ihop SARF med NCS och Zoopet förutom det faktum att många som är med i en akvarieförening också är antingen intresserade av ciklider eller kanske allmänakvaristik på nätet (vilket är lika med zoopet i Sverige)?????
:confused:[/QUOTE]
Förstår inte vad Du menar.
I SARFs värld skall man tycka som Kjell Fohrman och Ingemar Ander med flera "gubbar". Dessa står och berömmer sig själva och sin egen förträfflighet.
(Ett exempel av många:Vad är snyggast "aluram" eller "helglas"? Ingen disskution mer, Kjell har fastsällt att "helglas" är snyggast då gäller detta!) Exemplen kan göras flera. Att anse att tillverkning av en eller två webbsiter är något unikt och fantastiskt visar med all önskvärd tydlighet att SARF fortfarande lever i sent 80-tal.
#33 - 18 oktober 2005 17:43
Skulle du kunna förklara för oss som inte ser det "tydliga beviset", vari detta bevis består, och kanske sedan ge exempel på hur Akvariets Oscar skulle delas ut istället. Du är också välkommen att starta en diskussion om din syn på utåtriktat arbete -- återigen gärna med exempel -- så att akvariehobbyn kan växa och gynnas.
Det är förfärligt lätt att vara kritisk; betydligt svårare att vara konstruktivt kritisk.

Själv tycker jag att Christian är en utomordentligt välförtjänt pristagare.

-- MW
#34 - 18 oktober 2005 18:06
Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.
Ex) Filter: Am-Top ev. Eheim (anses allmänt vara väl dyrt)
Växtgödning:Pmdd
Akvarium:"helglas"
Lysrör:Philips Tld 890 "Aquarell"
o.s.v. o.s.v.
Att överhuvudtaget dela ut ett pris med Astronotus Ocellatus "smeknamn" Oscar syftande på en inte helt obekant tillställning i USA är patetiskt.
Årets pristagare är kanske inte så gammal som man "bör" vara för priset (60+) men är givetvis en av de tidigare pristagarnas "nickedockor".
Att tro att utnämningen "årets Oscar" skulle gynna akvaristiken är för långsökt att ens kommenteras.
#35 - 18 oktober 2005 18:27
[QUOTE=SPQR]Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.
o.s.v. o.s.v.
Att överhuvudtaget dela ut ett pris med Astronotus Ocellatus "smeknamn" Oscar syftande på en inte helt obekant tillställning i USA är patetiskt.
Årets pristagare är kanske inte så gammal som man "bör" vara för priset (60+) men är givetvis en av de tidigare pristagarnas "nickedockor".
Att tro att utnämningen "årets Oscar" skulle gynna akvaristiken är för långsökt att ens kommenteras.[/QUOTE]
jag förstår inte alls vad du menar ,varför klanka på en som är värt priset ,eller är det svensk avunsjuka;)
mvh janne
#36 - 18 oktober 2005 18:27
Christian har varit den drivande kraften bakom Zoopets hemsida och forum (10800 medlemmar) och NCS' hemsida och forum (3200 forummedlemmar) Jag har svårt att se detta som annat än utåtriktad verksamhet.
[QUOTE=SPQR]Att anse att tillverkning av en eller två webbsiter är något unikt och fantastiskt visar med all önskvärd tydlighet att SARF fortfarande lever i sent 80-tal.[/QUOTE]
Om det inte är unikt kanske du kan dela med dig av de andra svenskspråkiga forum med flera tusen medlemmar som du känner till
[QUOTE=SPQR]Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.[/QUOTE]
Det är din åsikt. Den håller jag inte med om. Tvärtom finnar jag ofta ganska hetsiga diskussioner om vad som är rätt eller fel.
[QUOTE=SPQR]Att överhuvudtaget dela ut ett pris med Astronotus Ocellatus "smeknamn" Oscar syftande på en inte helt obekant tillställning i USA är patetiskt.[/QUOTE]
Så eftersom prisets instiftare vitsade till det en smula för 40 år sedan, så saknar priset legitimitet?
[QUOTE=SPQR]Årets pristagare är kanske inte så gammal som man "bör" vara för priset (60+) men är givetvis en av de tidigare pristagarnas "nickedockor".[/QUOTE]
Jag har inte tillgång till de tidigare pristagarnas ålder, men eftersom du verkar vara insatt så kanske du kan räkna upp de pristagare som var över 60 när de fick priset.
[QUOTE=SPQR]Att tro att utnämningen "årets Oscar" skulle gynna akvaristiken är för långsökt att ens kommenteras.[/QUOTE]
Att tro att dina tirader över "årets Oscar" är något annat än missunnsamt gnäll är för långsökt för att ens kommentera.

-- MW
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 18 oktober 2005 18:33
I SARFs värld skall man tycka som Kjell Fohrman och Ingemar Ander med flera "gubbar".

Lite kul påstående eftersom det i motiveringen till när jag en gång fick min Oscar bl.a. stod "orädd föreningsmänniska" vilket bl.a. syftar på att jag och SARF genom årens lopp haft minst sagt helt motsatta åsikter i många frågor.

Själv tycker att denna 40-åriga SARF-tradition är en rätt fyndig anspelning både till akvariehobbyn och Hollywoodoscarn - tror bara du är avundsjuk:p

TYcker i och för sig inte att det är något fel att sådana som är 60+ får oscarn men genom årens lopp är det faktikst ganska få som varit så gamla - däremot har ju många hunnit bli det eftersom det är en 40 år gammal tradition.

Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.

Inte ens i frågan om Christian är värd Oscarn eller inte är ju tydligen alla överens på Zoopet;) - så nog förekommer det olika åsikter i nästan alla frågor.
#38 - 18 oktober 2005 20:05
[QUOTE=SPQR]Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.[/QUOTE]
tja om vissa saker finns en j***a massa olika åsikter men om vissa ämnen finns det inte så mycket att välja på och då blir åsikterna därefter, få.

eheim är kvalitet.
rekommenderar eheim själv då ja har en som är minst 15år gammal och funkar prima och reserdelar finsn fortfarande att få tag på och det säger väldigt mycket om märket.
amtopp är det inte många som testat och då blir ju åsikterna därefter.

nu finns de ju inte mycke annat att välja på.
pmdd är den enda fullgödningen jag känner till.
finns ju tmg också men det är ju bara mikrogödning.
lerkulor är ju väldigt ospecifika i innehållet och triggar järna trådalger pga högt järninnehåll.

där har alla sina åsiker.
en del gillar helglas.
en del helglas med svart fog.
en del ramakvarie.
ingen blir påtvingad åsikt om detta efter vad jag sett efter flera diskussioner om detta.

efter vad jag läst är många nöjda med aquarelle och då vore det ju idioti av dom att springa runt å säga aquarelle är skräp och/eller rekommendera nåt annat.

o.s.v. o.s.v.

får gärna utveckla det mera slår gärna hål på mer av det du har att skriva...

av vad jag sett läst och hört så ser jag ingenting som antyder att Christian Alfredsson inte skulle va värd priset.
han har lagt ner mycket jobb på zoopet till exempel vilket har underlättat för många gamla och nya akvarister.
om inte annat visar ju deltagandet härinne att folk trivs här och gillar stämmningen.
#39 - 18 oktober 2005 20:24
Jag tycker valet av Christian Alfredsson som mottagare av årets Oscar var riktigt bra. Oavsett åsikter om Zoopet, så har Zoopet definitivt betytt mycket för att få ut akvaristiken till nya grupper. Här kan nybörjare ställa frågor, och få svar. Här kan mer erfarna och slipade akvarister diskutera kemi, fysik och biologi på en stundtals hög nivå med varandra. Här kan den som vill gå vidare i sin utveckling som akvarist med nya arter få tips och råd från de som gjort misstag själva. Diskussionen är snabb, den saknar geografiska begränsningar och har utan tvivel bidragit till att många akvaristers kontaktnät blivit oerhört mycket större.

Det är definitivt inte ett traditionellt val där producenten av ännu en diabildserie med texthäfte premieras för lång och trogen tjänst, utan det är något nytt man har lyft fram och belönat. Det jobb Christian gör är ofta i bakgrunden, men inte desto mindre viktigt. Att han dessutom haft tid att ordna mycket med ciklidsällskapets hemsida samtidigt som familjen står ut med honom är en stor prestation.

Att Zoopet står näst intill så långt från Sarf man kan komma gör inte denna utnämning mindre modig.

Grattis Christian, du har förtjänat din Oscar!
#40 - 18 oktober 2005 20:28
När blev Eheim ett kvalitetsmärke??
Det finns till exempel Tunze,AquaMedic eller Deltec.
Men efter som Du anser att Du alltid har rätt så är tydligen ett budgetmärke som Eheim ett signum för kvalitet.
Tacka f.n för att folk trivs på forumet, det är riktigt mysigt när alla tycker lika och RAVEN får stå i rampljuset och tycka att Eheim är kvalitet.
Slår vad om att oavsett vem som vunnit Oscar-utmärkelsen så hade alla tyckt att det var ett riktigt val.
Öppen disskution som för akvaristiken framåt här???? Jo tack.....
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 18 oktober 2005 20:43
Slår vad om att oavsett vem som vunnit Oscar-utmärkelsen så hade alla tyckt att det var ett riktigt val.

O nej inte om du fått den Björn:rolleyes:
#42 - 18 oktober 2005 20:45
Om han tycker att eheim har bra kvalitet så kan han väl få säga det lika gärna som du får säga något märke. Det är väldigt få som har möjlighet att testa alla märken på marknaden och eftersom Eheim är ett av de vanligaste märkena så är det rätt naturligt att fler rekommenderar det.
Utan zoopet hade akvaristiken varit lång mindre populär, och det ända dåliga jag kan komma på är att det gjort mig Akvarieberoende:rolleyes:

Tycker det är lite intressant att du kommer här och kan berätta exakt hur klimatet är och hur forumet är efter 8 dagar och 10 inlägg, jag förstår att du läst igenom många trådar där folk kan ha haft olika åsikter...
#43 - 18 oktober 2005 21:23
[QUOTE=Kjell Fohrman]

O nej inte om du fått den Björn:rolleyes:[/QUOTE]
Ha,ha det håller jag med om.
#44 - 18 oktober 2005 21:32
[QUOTE=greken]Om han tycker att eheim har bra kvalitet så kan han väl få säga det lika gärna som du får säga något märke. Det är väldigt få som har möjlighet att testa alla märken på marknaden och eftersom Eheim är ett av de vanligaste märkena så är det rätt naturligt att fler rekommenderar det.
Utan zoopet hade akvaristiken varit lång mindre populär, och det ända dåliga jag kan komma på är att det gjort mig Akvarieberoende:rolleyes:

Tycker det är lite intressant att du kommer här och kan berätta exakt hur klimatet är och hur forumet är efter 8 dagar och 10 inlägg, jag förstår att du läst igenom många trådar där folk kan ha haft olika åsikter...[/QUOTE]
Sedan 2002.
#45 - 18 oktober 2005 21:36
Men kära nån då, SPQR? Vem vill du se som oscarian nästa år? Vad är det man skall belöna? Kom med lite mer än bara en massa jämmer... :-)
#46 - 18 oktober 2005 21:38
Tänkte inte svara men kan inte låta bli.

Att hacka på en eldsjäl för hobbyn. Hur tänker man??? Iofs är det lättare när man kan var anonym. Men lågt tycker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 19 oktober 2005 07:57
NU har i alla fall Christian Oscars-tallriken överlämnats till Christian - se foto sist i Akvariets dag-artikeln http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=359
#48 - 19 oktober 2005 08:37
[QUOTE=kaj.p]Tänkte inte svara men kan inte låta bli.

Att hacka på en eldsjäl för hobbyn. Hur tänker man??? Iofs är det lättare när man kan var anonym. Men lågt tycker jag.[/QUOTE]

Uppenbarligen tycks dock SPQR vara känd av Kjell eftersom han kallar honom för Björn. Så anonymiteten tycks enbart gälla oss andra...
#49 - 19 oktober 2005 09:11
[QUOTE=Kjell Fohrman]NU har i alla fall Christian Oscars-tallriken överlämnats till Christian - se foto sist i Akvariets dag-artikeln http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=359[/QUOTE]

haha :) han ser glad ut på fotot
#50 - 19 oktober 2005 09:34
[QUOTE=swetrot]Men kära nån då, SPQR? Vem vill du se som oscarian nästa år? Vad är det man skall belöna? Kom med lite mer än bara en massa jämmer... :-)[/QUOTE]
Lägg ner SARF och deras utmärkelser. SARF är en kvarleva från 20-talet, inte ens tidningen "Akvariet" fungerade längre på 90-talet och fick läggas ner. Besöker man en akvarieförening i dag består den mest av reliker födda före och under det senare världskriget. I alla typer av intresseorganisationer är rekrytering av ungdomar viktig, dock ej inom SARF. Nu tror man att en webbsite där alla känner alla och kritik är "förbjudet" skall föra akvaristiken framåt.(Delar ut priser till en "webbmaker" för siter som inte har med SARF att göra!)
Problemet är att "siter" som denna där alla skriver snällt och är artiga skiljer sig enormt mot de flesta forum som tilltalar unga idag.("Uppfostringsforum" blir aldrig utvecklande.) Anonymitet är självklar, jag vet inte vem årets Oscarsvinnare är och skiter fullständigt i hans person precis som jag är totalt ointresserad av vad folk heter eller bor som uttalar sig här.Detta nästan sjukliga personintresse och "alla känner alla" mentalitet är också helt annorlunda än på ett "modernt" forum.
Akvariehobbyn kommer sakta men säkert att dö ut, hobbyn attraherar inte tillräckligt många unga för att den skall kunna leva vidare.
#51 - 19 oktober 2005 10:08
[QUOTE=SPQR]Problemet är att "siter" som denna där alla skriver snällt och är artiga skiljer sig enormt mot de flesta forum som tilltalar unga idag.[/QUOTE]

eehh om du tittar igenom alla inlägg ja gjort så kommer du se att långt ifrån alla skriver snällt.
själv tycker jag det känns gott att inte varannat ord är nåt i stil med "fan helvete jävla skit etcetera" men om det nu klassas som "snällt" så jovisst då får du väl tycka det.

artiga kan jag inte direkt påstå att alla här är långtifrån.

jag kan inte se nån direkt skillnad på detta forumet.
forumet jag själv är huvudadministratör för eller dom andra 2 forumen jag ofta besöker och dom 10-12 forum jag tittari in på då och ibland så jag undrar fortfarande vad drt du egentligen klagar på.
det enda forum jag hittills varit på där folk har varit spydiga och elaka har varit moppenet och skulle detta forum bli som de forumet skulle dom flesta här gå nån annanstans.

personligen anser jag att Kjell av en eller annan orsak inte alltid bryter vissa diskussioner då dom blir lite för hetsiga så att man inte skulle få prata ut är också inte rätt.
hade Kjell kört stasimetoder härinne hade ju dina inlägg spqr varit raderade och de säger ju också en del om den frihet som finns härinne om att skriva vad man vill.

.Detta nästan sjukliga personintresse och "alla känner alla" mentalitet är också helt annorlunda än på ett "modernt" forum.

okay!!! låter väldigt skevt.
vad är det för fel med att man vill prata om mer än bara akvarism ?
vad är det för fel att träffas och ha kräftskiva som en dle hade för ett tag sen ?
eller en resa till danmark ?
vad är det för fel om en del göteborgare vill träffas och titta på varandras akvarier prata och ha kul ?
får intrycket av att du spqr är ute efter ett samhälle där ingen pratar med varann, låter iallafall så
#52 - 19 oktober 2005 10:09
Nu tror man att en webbsite där alla känner alla och kritik är "förbjudet" skall föra akvaristiken framåt.(Delar ut priser till en "webbmaker" för siter som inte har med SARF att göra!)

Jag tror nog att du har missuppfattat sidor som Zoopet.com och Ciklid.se. Det är inte bara forumsidor. Om du tittar på 1:a sidorna så hittar du hur mycket information som helst om vår hobby. Jag tror nog att det är många som ytterst sällan söker sig till forumet utan utnyttjar den information som finns där. Sedan att akvarister bara är en samling gamla stofiler är helt fel. Det är nog ganska länge sedan du besökte någon förening.
#53 - 19 oktober 2005 10:14
[QUOTE=Guy Palm]Sedan att akvarister bara är en samling gamla stofiler är helt fel. Det är nog ganska länge sedan du besökte någon förening.[/QUOTE]

skulle påstå att snittåldern är bra mycke lägre än många tror.
är 26år själv känner till och pratar med flera härinne som är under 20år.
om ja inte minns helt fel är en av dom bara 11år.
dom flesta härinne skriver med ett bra vårdat språk vilket gör att man lätt kan få intrycket av att dom flesta är äldre än dom egentligen är.
#54 - 19 oktober 2005 10:18
Du kan gärna få komma till ett möte i vår förening Björn! Den heter Glada Fisken och vi har inte överdrivet många medlemmar över 40 år...
#55 - 19 oktober 2005 10:24
[QUOTE=SPQR]
SARF är en kvarleva från 20-talet ... [color=Red]Fel.[/color]
Besöker man en akvarieförening i dag består den mest av reliker födda före och under det senare världskriget. [color=Red]Fel.[/color]
I alla typer av intresseorganisationer är rekrytering av ungdomar viktig, dock ej inom SARF. [color=Red]Fel.[/color]
... en webbsite där alla känner alla och kritik är "förbjudet" ... [color=Red]Fel.[/color]
(Delar ut priser till en "webbmaker" för siter som inte har med SARF att göra!) [color=Red]Ja, och ..? SARF gillar folk som stödjer akvariehobbyn. Vem har sagt att Oscar bara delas ut till SARF-folk?[/color]
Problemet är att "siter" som denna där alla skriver snällt och är artiga skiljer sig enormt mot de flesta forum som tilltalar unga idag. [color=Red]Har du någon grund för detta påstående?[/color]
("Uppfostringsforum" blir aldrig utvecklande.) [color=Red]Har du någon grund för detta påstående?[/color]
Anonymitet är självklar ( ... ) Detta nästan sjukliga personintresse och "alla känner alla" mentalitet är också helt annorlunda än på ett "modernt" forum. [color=Red]Har du någon grund för detta påstående?[/color]
Akvariehobbyn kommer sakta men säkert att dö ut, hobbyn attraherar inte tillräckligt många unga för att den skall kunna leva vidare. [color=Red]Har du någon grund för detta påstående?[/color][/QUOTE]

Bäste SPQR; om du skall vräka ur dig ett antal svepande generaliseringar, och måla med den breda penseln, så skulle det hjälpa om du hade någon grund för det du säger. Undersökningar, enkäter, källor, vad som helst. Men nu är det bara ditt eget tyckande, och eftersom du är anonym så har vi ingen aning om ifall ditt tyckande är något att beakta. Det skulle också hjälpa din argumentation om du inte kastade ur dig uppenbart felaktiga påståenden.

-- MW
#56 - 19 oktober 2005 10:41
[QUOTE=Magnus W][QUOTE=SPQR]
SARF är en kvarleva från 20-talet ... [color=red]Fel.[/color]
Besöker man en akvarieförening i dag består den mest av reliker födda före och under det senare världskriget. [color=red]Fel.[/color]
I alla typer av intresseorganisationer är rekrytering av ungdomar viktig, dock ej inom SARF. [color=red]Fel.[/color]
... en webbsite där alla känner alla och kritik är "förbjudet" ... [color=red]Fel.[/color]
(Delar ut priser till en "webbmaker" för siter som inte har med SARF att göra!) [color=red]Ja, och ..? SARF gillar folk som stödjer akvariehobbyn. Vem har sagt att Oscar bara delas ut till SARF-folk?[/color]
Problemet är att "siter" som denna där alla skriver snällt och är artiga skiljer sig enormt mot de flesta forum som tilltalar unga idag. [color=red]Har du någon grund för detta påstående?[/color]
("Uppfostringsforum" blir aldrig utvecklande.) [color=red]Har du någon grund för detta påstående?[/color]
Anonymitet är självklar ( ... ) Detta nästan sjukliga personintresse och "alla känner alla" mentalitet är också helt annorlunda än på ett "modernt" forum. [color=red]Har du någon grund för detta påstående?[/color]
Akvariehobbyn kommer sakta men säkert att dö ut, hobbyn attraherar inte tillräckligt många unga för att den skall kunna leva vidare. [color=red]Har du någon grund för detta påstående?[/color][/QUOTE]

Bäste SPQR; om du skall vräka ur dig ett antal svepande generaliseringar, och måla med den breda penseln, så skulle det hjälpa om du hade någon grund för det du säger. Undersökningar, enkäter, källor, vad som helst. Men nu är det bara ditt eget tyckande, och eftersom du är anonym så har vi ingen aning om ifall ditt tyckande är något att beakta. Det skulle också hjälpa din argumentation om du inte kastade ur dig uppenbart felaktiga påståenden.

-- MW[/QUOTE]
När Du påstår att en utsaga är felaktig utan att bevisa motsatsen så "vräker Du själv ur Dig ogrundade argument".
Vilka är "vi"?? Klubben för inbördes beundran?? Eller skriver Du om Dig själv i tredje person (tror kanske att Du är regent,(tyder på förvrängd verklighetsuppfattning)).På vilket vis skulle mitt personnummer påverka "Er" i frågan om mina utsagor är värda att beakta???
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 19 oktober 2005 13:16
Tycker uppriktigt sagt att ni kan skita i SPQR - han är och har alltid varit en gnällspik som aldrig har tillfört något positivt till akvariehobbyn. Tidigare var han hjärtligt avskydd på ciklid.se - nu skriver han sin dynga här.
När han var som värst på ciklid.se så fick jag flera mail från folk som träffat honom och han beter sig på samma sätt privat och är därför hjärtligt avskydd bland de allra flesta.
Att bemöta honom är rätt meninsglöst - tyck istället synd om honom - han har helt klart grava problem i sitt umgänge med andra människor.
#58 - 19 oktober 2005 13:47
[QUOTE=SPQR]
När Du påstår att en utsaga är felaktig utan att bevisa motsatsen så "vräker Du själv ur Dig ogrundade argument".
Vilka är "vi"?? Klubben för inbördes beundran?? Eller skriver Du om Dig själv i tredje person (tror kanske att Du är regent,(tyder på förvrängd verklighetsuppfattning)).På vilket vis skulle mitt personnummer påverka "Er" i frågan om mina utsagor är värda att beakta???[/QUOTE]
OK. Jag hugger.
1. SARF grundades inte på 1920-talet
2. Den överväldigande majoritetan av alla akvarieföreningar har en medianålder under 60 år.
3. Du kan inte presentera något stöd för ditt påstående att ungdomsrekrytering i SARF inte är viktig.
4. Varken på Zoopet eller på NCS känner alla alla, inte heller är kritik förbjudet. Den här tråden är bevis nog.
5. Akvariets Oscar delas ut till den som gjort något för att stärka akvariehobbyn -- inte SARF.
6. Du presenterar inget som helst stöd för dina generaliserande påståenden om ungdomars forumvanor eller vart akvariehobbyn är på väg.

Jag är inte ett dugg intresserad av ditt personnummer, men i avsaknad av några som helst uppgifter om vem du är så väger dina åsokter väldigt lätt. Man får bilda sig en uppfattning om vem du är på grundval av vad du skriver. Bitter, asocial och forumtroll är ord som dyker upp ...

Vilka är "vi"? Det är vi som läser den här tråden.

Och om du inte lyckas hitta en enda skribent som håller med dig så [color=Red]kan[/color] det tänkas att det är en indikation på att du har fel.

Tack för mig i den här tråden -- MW
#59 - 19 oktober 2005 18:08
Ja mycket ska man läsa men det här var löjligt. Det är mycket jag skulle vilja skriva men jag nöjer mig med att hålla med er andra. Ilskan kokar i mig men mest skäms jag nog över att behöva dela namn med en sån insnöad site-hullugan. Grattis Christian du gjorde tydligen någon avundsjuk.
#60 - 19 oktober 2005 18:38
Ja man får väl gratulera, fast jag inte ens vetat om priset existens.
SPQR=lol
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 19 oktober 2005 18:46
Apropå utmärkelser så pratade jag och Christian igår lite löst om att vi skulle instifta en annan utmärkelse här på Zoopet - årets Zoopet goldis.

Vinnare skulle få någon form av diplom - och ett pris kanske en special T-shirt eller nåt sånt.

De som skall premieras kan t.ex. vara sådana som varit extra hjälpsamma (med expertråd och/eller nybörjarråd) här på Zoopet, det kan vara de som sprider bra stämning här i forumet etc..
Nominera kandidater skall alla kunna göra (dvs även icke goldisar), sedan utser juryn (dvs jag och Christian) t.ex. 3 finalister där sedan alla goldmedlemmar (enda sättet att kontrollera att det inte sker otillbörlig röstning) får rösta på en av dessa så att vi får fram en vinnare.

Vad tror ni om detta.
#62 - 19 oktober 2005 19:04
I och för sej skulle det göra några goldisar mer inriktade mot de mål du anger vilket kanske skulle vara ett plus för sej.
Men annars tycker jag i princip illa om "employer-of-the-month" och liknande idéer.
Jag har aldrig gillat vare sej tävlingar eller "tävlingar" - visserligen lite vänsteristiskt 60-tal över de här tankarna...
PS den här idén faller under beteckningen "tävlingar" - Teacher's pet... och liknande.
Det fanns förra året en tråd om vilken favvis man hade på zoopet - det här är väl närmast att sanktionera den typen av tänkande faktiskt...
Ärligt talat... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 19 oktober 2005 19:39
Ligger en del i det du skriver

Fler som har synpunkter på vårt förslag - det rörde sig bara om löst spånande från vår sida eftersom vi på något sätt ville lyfta fram några av alla de som hjälper till här i forumet - men det kanske inte är rätta sättet.
#64 - 19 oktober 2005 19:48
Jag vill nog hålla med erikthur och hans tankar angående att kora årets goldis som är baserat på snällhet och genorisitet med hjälp. Det finns många som skriver jätte mycket om allt och som på sitt vis hjälper till många och de finns de som bara skriver lite grann som som kan hjälpa många med genom sökfunktionerna som finns.

Personligen har jag en som är min favvis när det gäller växter, men det finns säkert ett 20 tal som är lika duktiga och hjälpsamma. Har en favvis när det gäller sjukdommar och en massa andra som också som har hjälpt mig mycket. Jag vill inte välja en som årets zoopetare. Jag tycker alla som skriver något som hjälper någon annan är en mycket värdig vinnare, alltså har vi massa vinnare till en sådan titel.

Vi har ju ett forum som bygger på våra erfarenheter, tankar och sunda förnuft, med hjälp av allas inlägg som på något sätt hjälper andra. Ibland kan det vara så att ett stöd kan vara fint nog när tex ens fisk har dött.
#65 - 19 oktober 2005 20:02
Bamsegrattis från mig!!!!
#66 - 19 oktober 2005 20:04
Skön, nu är tråden inne på rätt linje igen.
#67 - 19 oktober 2005 21:10
Hej.
Tycker det är en jättebra ide.
Visserligen kommer jag väl aldrig att höra dit:-):-) men det finns sajter där man har t.ex Hetast just nu(vad som är mest aktuellt vid tillfället),topp poäng(betygsättning på inlägg) samt Topp tio skribenter(den som skrivit flest inlägg):-).
MVH Marita
#68 - 20 oktober 2005 07:08
Ett stort GRATTIS till Christian som är en mycket värdig oscarsvinnare!!!

Detta att premiera zoopetare som har bidragit med mycket kunskap, trevlig stämning o s v är nog inte fel. Men det bör inte utformas som en tävling utan mer handla om uppmuntran. Finns det flera värdiga mottagare ska alla kunna få denna uppmuntran, och skulle det mot förmodan inte finnas någon som har utmärkt sig ska man inte plocka "en ur högen" utan helt enkelt låta bli. Naturligtvis ska det vara kvalitet som premieras, inte t ex den som har skrivit flest inlägg.

Olle
#69 - 20 oktober 2005 07:25
[QUOTE=Lars-Olof Arvids] Naturligtvis ska det vara kvalitet som premieras, inte t ex den som har skrivit flest inlägg.[/QUOTE]

aahh varför inte räkna antal inlägg då hade ja legat långt framme ;)

skämt åsido ska man köra nåt så skall det tänkas igenom ordentligt annars blir det bara struligt.
kvalitet framför kvantitet sättet att skriva stämningen man sprider.
mycket att tänka på.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 22 oktober 2005 18:37
Grattis till nytillskottet i faniljen

[:-58] [:-59] [:-58] [:-60] [:-58] [:-60] [:-58]

Ytterligare en anledning till att gratta Christian - idag kl. 16.20 föddes hans andra dotter.

Jättegrattis till hela familjen dvs mamma Elin, pappa Christian, storasyster Emma och nu lillasyster Oscaria!!!!!!!!!!!!!!
#71 - 22 oktober 2005 18:45
[QUOTE=Kjell Fohrman]Ytterligare en anledning till att gratta Christian - idag kl. 16.20 föddes hans andra dotter.[/QUOTE]

instämmer.
ett stort grattis och lycka till med den lilla
#72 - 22 oktober 2005 18:57
Ett stort grattis!!
#73 - 22 oktober 2005 19:00
Grattis! :)
#74 - 22 oktober 2005 19:02
[center][size=5][color=darkred][:-64] Grattis! [:-64] [/color][/size][/center]
[center][size=5][color=darkred][/color][/size] [/center]
#75 - 22 oktober 2005 19:04
Grattis Christian!!!

Oscaria var ju ett givet namn... det pratade vi om i bilen hem från Uppsala faktiskt! Tur att det blev en dotter, Oscar är ju ett så himla vanligt namn!!!
#76 - 22 oktober 2005 19:08
Grattis Christian!!!
#77 - 22 oktober 2005 19:53
[font=Comic Sans MS][size=7][color=#ff00ff][:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174][/color][/size][/font]

[center][font=Comic Sans MS][size=7][color=red]G[color=magenta]R[/color][color=lime]A[/color][color=mediumturquoise]T[/color][color=purple]T[/color][color=deepskyblue]I[/color][color=orange]S [/color][color=blue]C[/color][color=darkorchid]H[/color][color=palegreen]R[/color][color=pink]I[/color][color=yellow]S[/color][color=mediumturquoise]T[/color][color=seagreen]I[/color][color=pink]A[/color][color=palegreen]N[/color][/color][/size][/font][/center]
[font=Comic Sans MS][size=7][color=#ff00ff][:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174] [:-174][/color][/size][/font]
#78 - 22 oktober 2005 20:47
Här är verkligen ett andra GRATTIS på plats
:D :D
#79 - 22 oktober 2005 21:41
Stort Grattis!!!!!!!!!!!!!!!
:d :d :d :d :d :d :d :d :d
#80 - 23 oktober 2005 05:20
Grattis Christian och välkommen Oscaria
#81 - 23 oktober 2005 07:26
GRATTIS än en gång!!
#82 - 23 oktober 2005 07:40
Stort Grattis! [:-76] [:-15] [:-76]
#83 - 23 oktober 2005 10:23
Grattis och lycka till med detta nya liv....
#84 - 23 oktober 2005 11:00
Grattis till högsta vinsten. Och då menar jag inte Oscarpriset.:D Även om det priset oxå är stort.
#85 - 23 oktober 2005 14:37
[center][font=Comic Sans MS][size=5][color=red][:-76] [:-76] Grattis till "Lillan"!![:-76] [:-76] [/color][/size][/font]
[/center]
admin
Christian Alfredsson
#86 - 23 oktober 2005 19:10
Det hade nog blivit en Oskar om det varit en kille. Nu blev det en helt underbar liten tjej som ska heta Kajsa.

Vill ni se bilder tar ni och löser följande ordlek

triodubbelv.alingsåskommunwebmaster.kommersiell
#87 - 23 oktober 2005 19:22
Vill ni se bilder tar ni och löser följande ordlek

triodubbelv.alingsåskommunwebmaster.kommersiell
Ja, det var riktigt stolta föräldrar. Grattis igen.
#88 - 23 oktober 2005 19:31
hej o hopp ,för näste generation webmaster o akvariefreak:p :eek:

mvh janne
#89 - 23 oktober 2005 20:01
Skit samma ! vad svaret blir men GRATTIS i alla fall till dig Christian.
#90 - 23 oktober 2005 22:18
Ett sort grattis till Christian och hans familj till den lilla dottern Oscaria.
#91 - 24 oktober 2005 07:05
grattis från en alingsåsare till en annan :)
#92 - 24 oktober 2005 07:11
Grattis till livets största pris! [:-76]
#93 - 24 oktober 2005 09:25
Stort grattis till familjen Alfredsson!
#94 - 24 oktober 2005 20:05
Gratulerar Christian!

Satt det rosa hårbandet på från början? ;)
#95 - 24 oktober 2005 21:18
What a man, what a man, what a man.. !! Sier vi her i Harstad i Nord-Norge, og bøyer oss i støvet for de to O'er mannen har ervervet seg ! Gratulerer så mye ! Vi får kanskje et lite bilde etterhvert... ? :-)
#96 - 25 oktober 2005 16:46
Jag får gratulera en engång denna gång till dottern [size=4][color=red]Kajsa![/color][/size][:-18] [color=black]Mvh Annika[/color]
admin
Christian Alfredsson
#97 - 25 oktober 2005 19:24
[QUOTE=Neptun]Gratulerar Christian!

Satt det rosa hårbandet på från början? ;)[/QUOTE]

Barnmorskan var snabb med att knyta i det.
#98 - 25 oktober 2005 22:05
Vi här i Hammarstrand instämmer med ett [size=5][color=red]JÄTTEGRATTIS[/color][/size] till lilla Kaysa!!!
#99 - 27 oktober 2005 19:20
Jag kan bara stämma in, gattis till Priset och barnet
#100 - 30 oktober 2005 16:56
Grattis Christian! Du är värd uppmärksamheten...och givetvis även grattis till er nyfödda dotter.:D

Annons