Gräns mellan Low/High-tech ??

#1 - 16 januari 2012 17:35
Hightech är ju = massor med filter, pumpar, co2, doppisar och fan vet allt

Lowtech är ju = massor med blommor, ingen/liten teknik


Finns där en gräns när man kan koppla bort den ena tekniken efter den andra ?

Tänker på hur mycket växtmassa / näringsämnen det behövs i ett kar
innan man kan börja reducera tekniken, plocka bort filter, cirk, etc etc.


Visst, det beror ju på belastning av karet, men det kanske finns någon
sorts guideline som man kan utgå ifrån.


Väldigt luddig fråga....men ni kanske förstår andemeningen..Eller ??




.
#2 - 16 januari 2012 18:00
Kensa skrev:
Hightech är ju = massor med filter, pumpar, co2, doppisar och fan vet allt



Lowtech är ju = massor med blommor, ingen/liten teknik





Finns där en gräns när man kan koppla bort den ena tekniken efter den andra ?



Tänker på hur mycket växtmassa / näringsämnen det behövs i ett kar

innan man kan börja reducera tekniken, plocka bort filter, cirk, etc etc.





Visst, det beror ju på belastning av karet, men det kanske finns någon

sorts guideline som man kan utgå ifrån.





Väldigt luddig fråga....men ni kanske förstår andemeningen..Eller ??









.

Det jag testar just nu är en organisk botten. Lera/jord/sand. Sedan tätt planterat med slingerväxter och oj vad det växer och bubblar. Förutom akvariet så har jag en lampa över så jag kan se fisken! Det borde klassas som low-tech. Jag har kollat syrnivåer och nitrit och syret är saturerat och inga skadliga nitritvärden sedan uppstart. Fiskarna har nu vitaprick men det händer var gång jag tar in fisk och det ser lika dant ut i standardakvariet som står bredvid med pumpar och grejor.

Det blir lite varmt i lowtech burken eftersom den står nära fönstret så jag får kanske hänga upp en gardin eller ställa dit en fläkt.
Jag tror man skall tänka så här. Starta utan teknik och sedan lägga till teknik om det behövs och vart efter man ser behovet.
Allas vår lowtech drottning Diana W har tydligen börjat stoppa i cirkulationspumpar i sina akvarier exempelvis.

Belastningen ser jag inte som ett problem. Man skall bara hitta balans mellan botten, växter och djur.
#3 - 16 januari 2012 18:02
Kanske inte riktigt vad du var ute efter men ändå, lowtech är ju som jag ser det nåt med minimal teknik, typ bara belysning. Och hightech nåt med extrem teknik, typ datatyrt hela joxet och lite nördvarning. Men då borde det ju finnas nåt däremellan också? Typ normaltech eller nåt.
#4 - 16 januari 2012 18:11
vad jag är ute efter i slutändan är ett mer eller mindre nanoliknande kar
på kanske 30-35 liter som skall "stå och puttra" på blivande köksbänken

ljus är OK, men jag skulle vilja ta väck alla tankar på doppisar, pumpar, filter.

hyfsat normala veckoliga VB är inga probs.

beräknad temp i karet = 22-24 under sommaren, och 18-21 under vintern.

önskemål på invånare = dvärgtandkarp och kanske en bunke med schrimps

och då, novis på lowtech, skulle jag vilja ta reda på i förväg hur man måste
göra setupen med blommor, botten, och liknande.

har sökt sså gott jag har kunnat för att få reda på hur mycket växtmassa
man bör ha för att få lite vettig balans, men det närmaste vettiga svar
jag hittar är "massor med blommor".

undrar då vad som egentligen menas med massor av blommor, och
som följdfråga då, finns det blommor som är mer lämpliga än andra.
är det snabba stängel som Bossep har, eller är det långsamma anubias,
eller en kombo ?



.
#5 - 16 januari 2012 18:46
Har du läst Ecology of the Planted Aquarium av Diana Walstad?

Denna gav I allafall mig en kick till att prova saker som man annars inte får göra enligt den moderna akvarium vetenskapen. Men som tycks logiskt för mig.

Sedan behövs det nog lite sunt förnuft som jag tror du besitter! Exempelvis att balansera växtmassan med fisk eller tvärs om.
#6 - 16 januari 2012 19:02
Hej,
Jag ville testa ett lowtech (och då med lampa som enda sak). Jag fick ett tolvliters av en kompis. Tänkte liksom bära eller brista.

Jag tog bara vad jag hade hemma.
Det blev mest rådasand (men en liten del i en plan plastskål med räksoil). Jag lade i en liten gren med javamossa och en lite gren där jag fäste på en nano anubia.
I den delen som jag hade räksoil satte jag honsärv. Lite sötvattentång hade jag i också.
Som sagt man tager vad man haver var principen.
Fyllde på med akvarievatten från ett akvarie som gått länge och där vattnet var OK. Lät stå en natt och sedan i med några räkor och några endlers. På med lampa (ganska kraftig) och lät stå. Som för Bosse så började det bubbla så jag trodde något var fel. Men inte då. Det var en tillväxt utan dess like - snart var det mer eller mindre övervuxet så jag fick rensa växterna.

Matning en gång i veckan med en mini-wafers. Byte av 2 liter vatten per vecka.

Det har stått i snart 8 månader och funkar bra - faktiskt inga problem alls utöver att guppyyngelen växer mycket långsamt.

Nyligen tog jag ur fiskarna och satte på annan lampa och satt det i källaren där det är kallare. Nu bubblar inte växterna lika mycket men räkorna verkar må prima.

Nåväl det var mitt experiment och det funkade.
#7 - 16 januari 2012 19:10
Fisheye:
Jag tror faktiskt att både du och jag har gjort en liten tankevurpa även om det tycks fungera.
Man borde nog testa med ett lite större akvarium låt oss säga +250 liter. Små akvarier kan vara svåra som det är och en större burk borde vara lättare att få att fungera utan en massa teknik.
#8 - 16 januari 2012 19:22
Japp - jag kan tro det. Fast samtidigt har jag haft det enklare med de små akvarierna (mindre än 50) än de som är 100 (och har inga större:-(). Jag kanske tror att åtminstone jag är mer varsam och försiktig med de mindre. Funkat har det hursomhaver.
Om jag skaffar ett större med tiden så kommer jag nog testa low-tech även på det. Himla mysigt, tyst, lugnt...
#9 - 17 januari 2012 10:59
Kensa skrev:
Hightech är ju = massor med filter, pumpar, co2, doppisar och fan vet allt



Lowtech är ju = massor med blommor, ingen/liten teknik





Finns där en gräns när man kan koppla bort den ena tekniken efter den andra ?







Tänker på hur mycket växtmassa / näringsämnen det behövs i ett kar

innan man kan börja reducera tekniken, plocka bort filter, cirk, etc etc.





Visst, det beror ju på belastning av karet, men det kanske finns någon

sorts guideline som man kan utgå ifrån.





Väldigt luddig fråga....men ni kanske förstår andemeningen..Eller ??









.

Jag har funderat på typ samma sak, kan man bara koppla ur filtren när man har balans och ta bort dom ur karet och låta det sköta sig själv sen(med vattenbyten såklart) ?
#10 - 17 januari 2012 15:48
solis skrev:
Jag har funderat på typ samma sak, kan man bara koppla ur filtren när man har balans och ta bort dom ur karet och låta det sköta sig själv sen(med vattenbyten såklart) ?

Det funkar nog inget vidare. Balansen sitter i filtret aka bakterier.
Det bord vära bättre att låta allt gå in sig från början.
Vad som krävs är nog mod mer än något annat! Vi är nu mer så vana me en hel massa teknik i våra akvarier så det käns konstigt och främmande att inte ha det.
#11 - 17 januari 2012 15:57
Visst är det bättre att göra det från början, men undran är om det funkar att ta ut filtren i ett inkört kar och ändå få det att fungera?
Vad som händer om man gör det?
#12 - 17 januari 2012 16:41
solis skrev:
Visst är det bättre att göra det från början, men undran är om det funkar att ta ut filtren i ett inkört kar och ändå få det att fungera?

Vad som händer om man gör det?

Jag har aldrig testat men det kanske kan funka. Troligtvis finns det risk för riktigt svajiga värden. Som jag skrev så sitter de flesta nyttobakterier i filtret medan de företrädesvis finns i substratet i ett lowtech. Allt beror nog på hur mycket fisk och växter du har i akvariet. Med mycket växter och lite fisk borde det funkera.
#13 - 18 januari 2012 00:42
Sitter och tittar in I min relativt nystartade lowtechburk och funderar på vad Solis och Kensa har skrivit. Kanske inte helt fel ändå?
Om man gör iordning akvariet med jord/ler botten eller som jag en combo av dessa borde det funka att starta upp det hela med ett filter av något slag. Detta borde jämna ut saker och ting om jorden är lite stark och minska risken för kväveläckage från botten dessutom ger man växterna lite tid att komma i gång.

Det hela bygger dock på 2 helt olika principer. I hightech skall filtret och dess bakterier ta hand om restprodukterna i ett lowtech är det växterna som gör jobbet.

Växter: Idealet i ett lowtech borde vara växter med rejält rotsystem och kanske något så när snabbväxande. Jag tror faktiskt inte mina slingor är idealet. Jag skulle vilja testa exempelvis lite olika svärdsplantor och vallisneria. Jag har dock lite svårt att få tag på dessa och akvariet är på tok för litet.
#14 - 18 januari 2012 07:16
Min tanke var att när det ändå är inkört och i balans och om man då tog bort filtret så borde ju en massa nyttiga bakterier ligga i karet som en bra start och som du skrev så har växterna fått en liten tjuvstart att sitta fast och rotat sig.
Sen hade man ju såklart fått hålla koll på värdena ändå eftersom det är en sån förändring.
Funderade på vad som händer när filtret kopplas bort bara.
Detta är nog inget jag tänkt att prova på, jag var mest nyfiken(men man ska aldrig säga aldrig;))
#15 - 18 januari 2012 07:32
Jag har ett 450 liters som jag håller på att starta upp, har funderat väldigt mycket på det här med Low tech, framförallt eftersom min elräkning slår i taket mest hela tiden! Den info jag hittar om low tech handlar mest om ganska små kar, vore kul o läsa om någon som har gjort det i lite större utsträckning!
#16 - 18 januari 2012 08:11
Jo det hade varit intressant, mitt low-tech är bara på 56 liter.
#17 - 18 januari 2012 15:22
solis skrev:
Jo det hade varit intressant, mitt low-tech är bara på 56 liter.


Fick för mig att ditt lowtech var på 100 liter :P. Så fel man kan ha :P.
#18 - 18 januari 2012 15:50
Ja så fel det kan bli och du har ju ändå sett det live;) Svårt att komma ihåg storlekar:)
#19 - 18 januari 2012 16:59
grundfrågorna består.....

dvs på ett ungefär hur mycket växtmassa behöver man ?

samt.....vilka blommor är mer lämpliga än andra ?



.
#20 - 18 januari 2012 17:30
Jag skulle definiera "high tech" som ett sätt skapa ett växtkar där det växer optimalt, med möjlighet att välja dom flesta sorters växter. Och där förutsättningarna att lyckas med växterna är mera "säkrad".
Medans "low tech" begränsar möjligheterna att välja t.ex. mera ljuskrävande och "CO2 törstande växter". Det är även lite mera osäkert hur resutatet kommer att bli. Man styr alltså inte alla parametrar på samma sätt som i ett high tech.
Hela idén med high tech för mig är att få till ett växtkar som funkar bra under en längre tid, genom att förse växterna med det dom behöver på ett skapligt reglerat sätt. Tekniken i sig är ju inget självändamål.
Mitt förslag på "grundfrågorna" är: Starta ett low tech med mycket växter med en "stor vilja att överleva". Alltså mindre krävande arter som är relativt snabbväxande. En näringrik botten, samt relativt sparsamt med ljus och delvattenbyten.
#21 - 18 januari 2012 17:58
Sleaper skrev:
Jag skulle definiera "high tech" som ett sätt skapa ett växtkar där det växer optimalt, med möjlighet att välja dom flesta sorters växter. Och där förutsättningarna att lyckas med växterna är mera "säkrad".

Medans "low tech" begränsar möjligheterna att välja t.ex. mera ljuskrävande och "CO2 törstande växter". Det är även lite mera osäkert hur resutatet kommer att bli. Man styr alltså inte alla parametrar på samma sätt som i ett high tech.

Hela idén med high tech för mig är att få till ett växtkar som funkar bra under en längre tid, genom att förse växterna med det dom behöver på ett skapligt reglerat sätt. Tekniken i sig är ju inget självändamål.

Mitt förslag på "grundfrågorna" är: Starta ett low tech med mycket växter med en "stor vilja att överleva". Alltså mindre krävande arter som är relativt snabbväxande. En näringrik botten, samt relativt sparsamt med ljus och delvattenbyten.



så.....

typ en bunke med hornsärv / gälört / vallisar / hydros

en botten som består av kanske 2-3 cm jord, med 2-3 cm "sand" på det

en belysning som kanske ligger på 0,2-0,25W/liter


plantera, låst stå så att blommorna breder ut sig ganska rejält en vecka eller två

ett fett (75%) VB och sedan ner med pilotfisk



eller ?




.
#22 - 18 januari 2012 19:08
Har själv ingen erfarenhet av jordbotten. Jag skulle nog hellre satsat på bottennäring från Tropica alt. JBL eller liknande. Risken för att botten "ruttnar" är säkert mindre utan jord?
Vallesneria, Sagittaria, H polysperma, H difformis, Ceratopteris, Javaormbunke, mfl. Det finns faktiskt rätt många att välja ifrån..
Jag hade nog släppt i ett par "piloter" redan efter några dagar. Har man sen något som kan snabba på processen t.ex. lite filtermatr. som har hängt med ett tag, så hade jag kramat ut lite gojs från detta i karet.
#23 - 19 januari 2012 01:32
Jag skall gå och rycka upp några slingerblommor och se om det blivit rötter på dom. Om inte så skulle jag ta några växter som snabbt skickar ut ett bra rotsystem. Som jag skre Vallisar och kanske Svärdsplantor om de får plats på höjden. Växtbiomassan 100-1000 ggr fiskvikten eller mer. Vilket ofta betyder knökfullt. Detta med jordbotten alltså. Jordbotten är tänkt att ersätta PMDD, CO2 och annan näring som man tar till i hightech. Jag förutsätter att det är det du är ute efter.
Ljus, ser vi det också som näring så behöver du lika mycket av det i ett lowtech som i ett hightech. Sedan kanske du kan dra nytta av infallande soljus etc.
#24 - 19 januari 2012 01:34
bossep skrev:
Jag skall gå och rycka upp några slingerblommor och se om det blivit rötter på dom. Om inte så skulle jag ta några växter som snabbt skickar ut ett bra rotsystem. Som jag skre Vallisar och kanske Svärdsplantor om de får plats på höjden. Växtbiomassan 100-1000 ggr fiskvikten eller mer. Vilket ofta betyder knökfullt. Detta med jordbotten alltså. Jordbotten är tänkt att ersätta PMDD, CO2 och annan näring som man tar till i hightech. Jag förutsätter att det är det du är ute efter.

Ljus, ser vi det också som näring så behöver du lika mycket av det i ett lowtech som i ett hightech. Sedan kanske du kan dra nytta av infallande soljus etc.


Jag har samma vatten i mitt som jag hade när jag startade men skall byta när det vita prickarna gett sig. Det kan nog vara bra att göra ett relativt stort VB ganska tidigt.
#25 - 19 januari 2012 06:31
bossep skrev:
Jag skall gå och rycka upp några slingerblommor och se om det blivit rötter på dom. Om inte så skulle jag ta några växter som snabbt skickar ut ett bra rotsystem. Som jag skre Vallisar och kanske Svärdsplantor om de får plats på höjden. Växtbiomassan 100-1000 ggr fiskvikten eller mer. Vilket ofta betyder knökfullt. Detta med jordbotten alltså. Jordbotten är tänkt att ersätta PMDD, CO2 och annan näring som man tar till i hightech. Jag förutsätter att det är det du är ute efter.

Ljus, ser vi det också som näring så behöver du lika mycket av det i ett lowtech som i ett hightech. Sedan kanske du kan dra nytta av infallande soljus etc.


Jag har bara dåliga erfarenheter när det gäller mycket ljus i ett akvarium utan CO2. Befintlig CO2 brukar snabbt förbrukas i sådana akvarier, med påföljd att pH går i taket. Resultatet brukar bli alger och åter alger. Samma sak med infallande solljus enligt vad jag erfar. Mina akvarier har alltid mått bäst utom räckhåll för dagljus/soljus, som i regel är alltför varierande över årstiden etc..
Men som sagt jag har ingen erfarenhet av jordbotten. Däremot testade jag torv och lera vid ett tillfälle. I det karet växte vissa (Vallisneria t.ex.) enormt till en början. Men efter några veckor visade det sig att det bildats svavelväte på vissa ställen i botten och karet fick rivas..
#26 - 19 januari 2012 10:18
Vill man testa i liten skala så läs http://www.bookmasters.com/marktplc/00388Shrimp.pdf Har dock inte haft möjlighet att testa själv, Toleransen mot akvarium är inte så stor där hemma...
#27 - 19 januari 2012 11:27
Det viktigaste i ett jordbottenkar är i min erfarenhet starkrotade växter som kan trycka ner mycket syre i botten. Jag har tex kört ett räk kar på 12 l med belysning som enda teknik, det rullade på bra det ända negativa var att det efter uppstart tog längre tid än vanligt innan algtillväxten saktade in.
#28 - 19 januari 2012 11:36
Jag har crypto i mitt jordbottenkar och de sprider sej enormt när de väl kommit igång.Men de tar tid på sej i början
#29 - 19 januari 2012 14:00
Berserken skrev:
Jag har crypto i mitt jordbottenkar och de sprider sej enormt när de väl kommit igång.Men de tar tid på sej i början



cryptos var min första tanke när jag såg rek på starka / stora rotsystem, men det är just det med att
de har en förmåga att verkligen gå ner sig när man planterar om dom, och att det ibland kan ta
månader innag de skjuter fart.

men man kanske skall se uppstart med detta som ett verkligen långsiktigt projekt.



.
#30 - 19 januari 2012 14:10
om man då skall ge sig på JORD som substrat längst ner.

så kan man ju fråga sig, vilken sorts jord man skall ta.

kan väl tänka mig att en gödslad sak som är till rosor eller andra normala blommor i rabbatten inte är så bra.

Utan att veta nått så känns ju isf ogödslad kaktusjord klart bättre.


Eller ?




.
#31 - 19 januari 2012 14:12
Cyptos är jätte bra, sen gillar jag dvärgsagge också.
#32 - 19 januari 2012 14:20
Kensa skrev:
om man då skall ge sig på JORD som substrat längst ner.



så kan man ju fråga sig, vilken sorts jord man skall ta.



kan väl tänka mig att en gödslad sak som är till rosor eller andra normala blommor i rabbatten inte är så bra.



Utan att veta nått så känns ju isf ogödslad kaktusjord klart bättre.





Eller ?









.


Jag körde ekologisk planetringsjord utan gödsel har fungerat bra i mitt kar, det man ska göra är att lufta jorden. Finns lite olika metoder som att lägga ut på pressening/tidningspapper eller liknande och låta jorden ligga så i någon vecka om jag inte missminner mig ,andra metoder är att använda en hink och en syresten och lufta ur jorden.
#33 - 19 januari 2012 14:25
Om jord

Jag brukar anväda vanlig blomjord som jag mineralliserar i några veckor, processen är enl följande.

1- Ta en hink med jord, krama ur filter grums i jorden så den blir ordentligt fuktig (men inte plaskvåt)

2- blanda om ordentligt

3- rör ner ordentligt med luft i jorden en gång om dagen och fyll på med vatten ibland så jorden inte torkar ut.

4- lukta på jorden och rulla den mellan fingrarna, när den slutar lukta blomjord och börjar lukta sten/källare samt käns lite sandig så är den färdig.

Jag tycker det fungerar bäst med ca 2 cm jord under 4-5 cm grus, annars hamnar det massa jordparticklar i vattnet.
#34 - 19 januari 2012 14:29
Jag tror att du som jag måste bli av med steril nojan. Det gjorde ont i kroppen på mig att fylla ett akvarium med en massa gojs som borde vara skadligt. Jag var ganska säker på att burken skulle bli en ogenomskinlig stinkbomb efter en vecka eller 2.
Men döm om min förvåning det ser riktigt fint ut!
Jorden jag använde var normal matjord som jag tog under gräsrötter. Ingen gödning har hamnat i den jorden på många år!
#35 - 19 januari 2012 14:34
Sleaper skrev:
Jag har bara dåliga erfarenheter när det gäller mycket ljus i ett akvarium utan CO2. Befintlig CO2 brukar snabbt förbrukas i sådana akvarier, med påföljd att pH går i taket. Resultatet brukar bli alger och åter alger. Samma sak med infallande solljus enligt vad jag erfar. Mina akvarier har alltid mått bäst utom räckhåll för dagljus/soljus, som i regel är alltför varierande över årstiden etc..

Men som sagt jag har ingen erfarenhet av jordbotten. Däremot testade jag torv och lera vid ett tillfälle. I det karet växte vissa (Vallisneria t.ex.) enormt till en början. Men efter några veckor visade det sig att det bildats svavelväte på vissa ställen i botten och karet fick rivas..

Jo jag kan nog hålla med i viss mån. Visst rappar pH upp om det tar slut på kol. Det brukar bli alger då eftersom växterna slutar växa.
Vi får se vad som händer med min burk om några månader. Det kan ju fortfarande gå ått pepparn. Men jag måste säga att jorbotten tycks slå det mesta i CO2 produktion jag testat. Jag kanske skall ta och testa pH men det ser ut att vara OK.
#36 - 20 januari 2012 08:49
om man skulle få för sig att testa i riktigt liten skala, tänker på en burk med
kanske 10-15 liter, se hur resultatet blir efter några månader.

kan man "per automatik" överföra resultatet till en lite större burk på säg 30-35 liter ?


dvs om man får det att funka hyfsat bra under 2-4 månader i en liten burk och sedan kör samma
set up x 2-3 i störe burk, kommer det att funka då....till en hyfsat stor sannolikhet ??



.
#37 - 20 januari 2012 09:17
Jag som inte kan någonting om någonting alls får ju en känsla av att det borde vara lättare i ett större kar än i ett mindre, men det är som sagt förut omöjligt att hitta någon som gjort det i ett större kar....
#38 - 20 januari 2012 09:22
Min erfarenhet är att det mesta fungerar, det är bara att våga testa! Står det någonstans att man skall göra på ett visst sätt gör jag ofta tvärtom bara för att se vad som händer. Och oftast händer ingenting, dvs det fungerar som det skall. Känner jag ett behov av cirkulation eller att det ser grumligt ut kanske jag slänger i ett filter, och tröttnar jag så tar jag bort det. Om man av någon anledning inte kan ha växter i är det mycket, mycket svårare. (T ex om man har sådana där gräsklippare med fenor;)) Jag har nästan alltid lite javaormbunke och kolplantor i samt en trevlig Myriophyllum som kräver nästan inget ljus. Ofta slarvigt tvättad gjutsand (ungefär sådan där som finns i barnens sandlådor). Men jag har experimenterat en del med krossat tegel, naturell torv, torra löv (ek, bok, örnbräken, björk), alpinnar, alkottar, asksly olika lecakulor etc. Någon gång skall jag testa en stor granrot bara för att se att det verkligen är så där jättegiftigt som det säjs.
#39 - 20 januari 2012 15:19
Erik: Jag har precis samma erfarenhet! I bland försöker jag simulera andras problem för att lura ut varför, oftast blir det inte ett problem utan fungerar. Granstubbe i akvariet fungerade länge hos mig när jag var grabb. Den låg i flera år tills någon talade om att det var giftigt då tog jag ut den.
Jord i akvariet: Jag har i princip alltid startat mina akvarier med en näve jord och känt mig som en skurk.
Kensa: Enligt mig är det i det närmaste ingen skillnad att starta ett sånt här akvarium mot ett normalt. Samma regler gäller exempelvis ju mindre ju svårare. Nanoburkar är till för erfarna akvarister exempelvis. Vad du får med en liten burk är problem på steroider. Så visst funkar det i en liten blir det enklare i en stor.
Vad jag TROR är rätt är att göra i ordning akvariet och sedan göra ett rejält vattenbyte när växterna börjar bubbla. Då borde du få bort sånt som kan vara lite starkt. Efter det stoppar du i fisken.











Annons