Gräns för yngel

Fija
#1 - 12 februari 2004 15:18
Finns det nån gräns på hur många kullar eller hur ofta en platyhona ska yngla? Jag har en blå korallplaty som är ständigt gravid..
Hur mkt ska man ta för ynglena om man säljer dem, privat eller till en djuraffär?

mvh
#2 - 12 februari 2004 15:33
vad jag vet finns ingen gräns, men hon blir fort "sliten" om du bara har en hona. Jag tycker du ska ha minst 2 honor på en hane.
Priset får du fråga på din affär men det brukar inte vara många kronor man får. Jag tycker å andra sidan att det är bra att de tar emot (det är inte alla affärer som gör det)så man slipper döda ynglen, de kan ju fort bli för många!
Fija
#3 - 12 februari 2004 15:42
Nu har jag 2 honor och 4 hanar, vet att det inte är nån bra balans, men de e många som har dött av nån anledning. Funderar för fullt på vad jag ska göra av hanarna. Vet ju inte om de är helt friska eftersom de andra har dött.
Jag har nog 30-40 yngel på tillväxt nu i ett yngelakvarium, de största bor hos salamandrarna för jag tänkte att de kanske växer fortare i ett större akvarium. Kan inte ha dem i mitt stora för jag har en slöjstjärt där.
#4 - 12 februari 2004 15:51
försök att byta 2 dem till honor i din affär. jo ynglen växer lite fortare i större kar, men om du har bra täta växter så kan ynglen klara sig i det andra karet också. En del blir ju kanske mat åt de stora fiskarna men man får ju snabbt ett överfullt akvarium om du ska rädda alla yngel.Sorgligt men sant!
slam suger du din botten?
Fija
#5 - 12 februari 2004 17:50
Kan man byta två fullvuxna hannar då? De är ju inga ungfiskar.
Ja, jag slamsuger lite när jag ändå byter vatten, löst skit som ligger. Varför undrar du det?
#6 - 12 februari 2004 19:22
Man kan absolut byta vuxna fiskar. Iallafall där jag bor men så tror jag att det fungerar överallt. Ju större desto bättre många gånger! Så försök med det så du får fler honor än hanar..
Fija
#7 - 12 februari 2004 19:47
Kanske man kunde byta mot en växt.. Eller det kanske bara går mot andra fiskar.
#8 - 12 februari 2004 19:52
Det kan nog gå bra att byta mot en växt också. Annars kan man också ibland få rabatt om man köper foder eller tillbehör.
#9 - 13 februari 2004 11:46
Hej Fija!
Jo jag undrade bara varför dina fiskar dog, det gjorde mina med i början och det berodde på att jag sög bort alla nyttobakterier som finns i gruset. sedan jag slutade har det funkat skit bra, man kan ju suga på ytan av gruset för att få bort den skit som syns.
mvh Maria

Annons