[FONT=Calibri]Min granne har ett Juwel Vision 260 liter med org. filtret och belysning (lysrör), som han haft i många år. När org. rampen gick sönder, köpte han en billig ledramp med fjärrkontroll.[/FONT]
[FONT=Calibri]Han har många stora fiskar. 5-6 scalarer, 3 electric blue acara, 2 nyckelhålsciklider och ett 10-tal sorgmanteltetra. Det är grusbotten, några stenar, lerkrukor och ett par rötter i karet. Det står i vardagsrummet, men inte i direkt solljus. Växter är anubias, javaormbunke och (tror jag) sumatraormbunke.[/FONT]
[FONT=Calibri]Det som gör mig undrande, är att hans kar fungerar så himla bra. Fiskarna mår bra och växterna växter som bara den. Detta trots dålig belysning och ingen växtnäring (han har aldrig haft i växtnäring). Han byter vatten var 14e dag och gör inte rent gruset. Belysningen har han på timer, som går på ett par timmar på morgonen och sen på eftermiddan/kvällen mellan ungefär 16-24.[/FONT]
[FONT=Calibri]Hur kan detta kar fungera bra? I mina öron borde det inte göra det. Kan det bero på att han har många och stora fiskar (som skapar näring till växterna)?
Jag har fått av ormbunkarna från honom några gånger, men hos mig dör dom bara. Jag fattar ingenting!?[/FONT]