Grannens akvarium

#1 - 10 november 2023 06:32
[FONT=Calibri]Min granne har ett Juwel Vision 260 liter med org. filtret och belysning (lysrör), som han haft i många år. När org. rampen gick sönder, köpte han en billig ledramp med fjärrkontroll.[/FONT]

[FONT=Calibri]Han har många stora fiskar. 5-6 scalarer, 3 electric blue acara, 2 nyckelhålsciklider och ett 10-tal sorgmanteltetra. Det är grusbotten, några stenar, lerkrukor och ett par rötter i karet. Det står i vardagsrummet, men inte i direkt solljus. Växter är anubias, javaormbunke och (tror jag) sumatraormbunke.[/FONT]

[FONT=Calibri]Det som gör mig undrande, är att hans kar fungerar så himla bra. Fiskarna mår bra och växterna växter som bara den. Detta trots dålig belysning och ingen växtnäring (han har aldrig haft i växtnäring). Han byter vatten var 14e dag och gör inte rent gruset. Belysningen har han på timer, som går på ett par timmar på morgonen och sen på eftermiddan/kvällen mellan ungefär 16-24.[/FONT]

[FONT=Calibri]Hur kan detta kar fungera bra? I mina öron borde det inte göra det. Kan det bero på att han har många och stora fiskar (som skapar näring till växterna)?

Jag har fått av ormbunkarna från honom några gånger, men hos mig dör dom bara. Jag fattar ingenting!?[/FONT]
#2 - 10 november 2023 10:45
[QUOTE=Sleaper;n2440926]Det är det som är spännande med akvarium. Varje akvarium är unikt på något sätt och kan utvecklas annorlunda trots till synes lika förutsättningar. Grannens akvarium har väl hittat någon balans som gör att det funkar med växter utan att göra något speciellt. Sorten av växter har antagligen anpassat sig över tid och mer ljuskrävande sorter har försvunnit medans mindre ljuskrävande sorter frodas i en takt som gör att dessa inte kräver tillsatt näring. Tyvärr är det hopplöst att försöka upprepa utan det blir ändå lite "slumpen" som styr. Växterna i grannens akvarium verkar vara väldigt anpassade till de förhållanden som gäller där, vid en flytt till ett nytt akvarium med andra vattenvärden etc. kan det bli en för stor förändring som gör att växterna vissnar/smälter.
Sen finns det ifs. vissa som har hittat ett recept på framgång :). [/QUOTE]

Vet inte om jag tycker det är så spännande? Börjar bli trött på att köpa nya växter hela tiden, så snart ser jag ingen annan utväg...än (hemska tanke) plastväxter. Ja, grannen verkar ha hittat en perfekt balans i sitt kar, för dom växter han har. Och precis som du säger, så smälter växterna bort, när dom hamnar i mitt kar, oavsett om det är växter från honom eller djuraffären.

Fick 5 buntar vattenpest och 5 buntar vallisneria (skruvad) igår, som jag köpt på fiskfoder.se. Åkte i efter rengöring och vattenbyte. Brukar byta ungefär 30% vatten en gång i veckan. Värdena är jämt bra, men nitrat brukar ligga runt 10-15. Vet inte om det räcker? Har haft en del problem med alger, men nu när jag inte har i nån flytande näring, så är det knappt några. Har dock en massa näringspinnar under svärdplantorna och vallisen!
#3 - 10 november 2023 10:50
Om jag har nitrat på 10-15 så skulle jag bli orolig om jag hade nån biologisk rening och kolla nitrit jag skulle aldrig göra ett vattenbyte så länge nitraten är så låg...
#4 - 10 november 2023 11:34
[QUOTE=Pierre67;n2440927]

Vet inte om jag tycker det är så spännande? Börjar bli trött på att köpa nya växter hela tiden, så snart ser jag ingen annan utväg...än (hemska tanke) plastväxter. Ja, grannen verkar ha hittat en perfekt balans i sitt kar, för dom växter han har. Och precis som du säger, så smälter växterna bort, när dom hamnar i mitt kar, oavsett om det är växter från honom eller djuraffären.

Fick 5 buntar vattenpest och 5 buntar vallisneria (skruvad) igår, som jag köpt på fiskfoder.se. Åkte i efter rengöring och vattenbyte. Brukar byta ungefär 30% vatten en gång i veckan. Värdena är jämt bra, men nitrat brukar ligga runt 10-15. Vet inte om det räcker? Har haft en del problem med alger, men nu när jag inte har i nån flytande näring, så är det knappt några. Har dock en massa näringspinnar under svärdplantorna och vallisen![/QUOTE]

Förstår frustrationen, det kan vara svårt att få igång växterna iaf. i ett relativt nystartat kar även med dom bästa förutsättningarna. Startade mitt kar för ca. 4 veckor sedan med soil, bra belysning och CO2 men än så är det inte riktigt drag på växterna och vissa har också smält och en del alger frodas. Sen hjälper naturligtvis bra substrat etc. för att få en bra och hållbar utveckling av växterna. Tålamod är i alla fall något man behöver ha rikligt av för att dra igång ett kar med mycket växter..
#5 - 10 november 2023 12:12
[QUOTE=åheim;n2440928]Om jag har nitrat på 10-15 så skulle jag bli orolig om jag hade nån biologisk rening och kolla nitrit jag skulle aldrig göra ett vattenbyte så länge nitraten är så låg...[/QUOTE]

Vad bör nitraten ligga på? 20? 25? Har originalfiltret med 2 cirax "boxar" i. Nitrit har hela tiden legat på 0!
#6 - 10 november 2023 13:11
Tittar man på vad som anges i nitrattest som säljs och på sidor på nätet så verkar 50ppm en övre gräns för nitrat. Vanligt värde verkar dock vara 0-20ppm, där man strävar efter att ha låga värden för att minska risk för alger. Men för ett tätplanterat akvarium med kraftfull belysning, CO2 och relativt lite fisk så kan det bli brist på nitrat, men där tillsätter man ju också makro-näring.
#7 - 11 november 2023 09:35
Nitrat är relativt ofarligt och det där med alger och nitrat verkar ha ett mer komplicerat förhållande än vad de flesta tror och säger! Tex så har jag haft 100ppm nitrat och fisken mått fin fint och inte en alg så långt ögat kan nå... Har däremot haft 10ppm och haft jättemycket kiselalger och håralger... vad ska man tro om det? Jag har fått en avslappnad inställning gentemot nitrat och vattenbyten i alla fall.🙂
#8 - 11 november 2023 10:32
Jo, nitrat är inte enda anledningen till algbildning, men en bidragande orsak. För akvarier med mycket växter är 10-20mg/l vad man normalt rekommenderar. I naturen t.ex. Amazonas med bifloder är nivån mindre än 1mg/l kan man konstatera. Borde betyda att våra vanligaste akvariefiskar inte naturligt är vana vid höga nitratvärden.
#9 - 11 november 2023 11:43
Nitrat är relativt ofarligt och det där med alger och nitrat verkar ha ett mer komplicerat förhållande än vad de flesta tror och säger! Tex så har jag haft 100ppm nitrat och fisken mått fin fint och inte en alg så långt ögat kan se... Har däremot haft 10ppm och haft jättemycket kiselalger och håralger... vad ska man tro om det? Jag har fått en avslappnad inställning gentemot nitrat i alla fall.?
#10 - 11 november 2023 11:51
Ja det är en intressant vinkel ang vatten fisken är van med...:) Kranvatten generellt är inte anpassat för fisk alls och har inget gemensamt med vattnet fiskarna naturligt lever i föutom en väte och en syreatom, vilket förövrigt även finns i coca cola:d
#11 - 11 november 2023 17:45
Kranvattnet skiljer ju sig en hel del i landet. Bor man t.ex. i Gbg har man lite tur med ett mjukt kranvatten från Göta Älv dock med högt pH eftersom man tillsätter kalk, men i övrigt bra värden. Klor visserligen men i relativt små mängder. Sen saknas en del mineraler kanske främst järn och bakteriefloran är av förklarliga själ låg. Men det uppstår ju en del nyttobakterier i akvariet över tid trots allt.
#12 - 12 november 2023 07:09
Av den anledningen är jag restriktiv gällande vattenbyte! Jag håller då mitt akvarium på ett sätt som gör täta byten onödiga.
#13 - 12 november 2023 08:58
Jo, vi har ju olika uppfattning vad gäller delvattenbyten. Min är tvärtom att vattnet i karet blir belastat med salter och sämre övertid och att frekventa delvattenbyten är nödvändiga för en jämn och bra vattenkvalitet.
#14 - 12 november 2023 09:54
Det där med vattenbyten har man hört massor av olika åsikter om. Allt från aldrig till 2-3 gånger i veckan. Och samma sak med hur mycket man ska byta. Allt från 10-20% till 80-90%. Ni kan ju tänka er hur förvirrande detta är för en nybörjare. Jag kör 30% en gång i veckan, då det är väldigt många som förespråkar just det!

Har upptäckt en ny sak. Jag har belysningstid 12-20 på timer och karet står i sovrummet. När jag stoppa i dom nya växterna i torsdags, så ställde jag även två golvlampor (med dimmer) på varsin sida om karet. Detta för att kunna se nått i karet, innan belysningen tänds. Imorse fick jag se guramihannen (har bara han kvar) gå bananas på vattenpesten. Han rycker bort bladen på dom. Har aldrig sett det när karet är tänt.

Provade att stoppa i vattenpest förut en gång och bladen hamna i insuget till filtret och mesta av vattenpesten hade bara stjälkarna kvar. Trodde då att dom inte trivdes eller jag gjorde nått fel med dom. Men det är nog min knäppa gurami som var skyldig även då. Tror även han rycker upp växter. Med jämna mellanrum ligger nån växt (nu har det varit vallisnerian) och flyter på ytan och man får stoppa ner den igen. Vet inte vad jag ska göra med honom? Fiskhimlen? Han är jättefin och verkar må bra, men totalt knäpp i huvudet!

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"1152","width":"2048","src":"https:\/\/i.imgur.com\/PlidVwh.jpeg"}[/IMG2]
#15 - 12 november 2023 12:19
[QUOTE=Sleaper;n2440954]Jo, vi har ju olika uppfattning vad gäller delvattenbyten. Min är tvärtom att vattnet i karet blir belastat med salter och sämre övertid och att frekventa delvattenbyten är nödvändiga för en jämn och bra vattenkvalitet.[/QUOTE]Det man kan behöva tänka på som jag inte tror så många reflekterar över är att växtnäring som många tillsätter är mycket giftigare än nitrat och det används utan eftertanke...

#16 - 13 november 2023 11:49
Hur kan din grannes akvarium fungera så bra? "Han har haft det i många år" är väl förklaringen, många år utan alltför drastiska förändringar. Sedan tillför han näring till sitt mogna akvarium, vattenbytena inför troligtvis en del och så fiskmaten då.

Jag startade själv upp ett Juwel Rio för två år sedan (betraktar mig fortfarande som nybörjare) så jag förstår din känsla av förvirring med alla motstridiga uppgifter som finns när det gäller att sköta ett akvarium. Då försökte jag kombinera informationen jag fått från Youtube-kanalerna "MD Fishtanks", "Father Fish" och "Anoxic filtration and Plenums for the aquarium" och det blev en rörig algfabrik av mitt akvarium. Sedan insåg jag att ingen av dessa herrar använder samma kranvatten, substrat och dekoration som jag använder till mitt akvarium, vi sköter dom på olika sätt, och resultat kan omöjligen bli det samma.

Mina stora lärdomar så här långt är för det första att det tar tid för ett akvarium att mogna. Växter och fiskar som inte trivs just nu kan mycket väl må bra om ett halvår eller år i ditt akvarium. För det andra är det att allt man tillför akvariet ger någon typ av konsekvens. Precis allting som man stoppar ner eller har stoppat ner ger någon typ av effekt. En växt som förmultnar ger till exempel en hel del näring till andra organismer.
#17 - 13 november 2023 17:43
[QUOTE=larsonandy;n2440972]Hur kan din grannes akvarium fungera så bra? "Han har haft det i många år" är väl förklaringen, många år utan alltför drastiska förändringar. Sedan tillför han näring till sitt mogna akvarium, vattenbytena inför troligtvis en del och så fiskmaten då.

Jag startade själv upp ett Juwel Rio för två år sedan (betraktar mig fortfarande som nybörjare) så jag förstår din känsla av förvirring med alla motstridiga uppgifter som finns när det gäller att sköta ett akvarium. Då försökte jag kombinera informationen jag fått från Youtube-kanalerna "MD Fishtanks", "Father Fish" och "Anoxic filtration and Plenums for the aquarium" och det blev en rörig algfabrik av mitt akvarium. Sedan insåg jag att ingen av dessa herrar använder samma kranvatten, substrat och dekoration som jag använder till mitt akvarium, vi sköter dom på olika sätt, och resultat kan omöjligen bli det samma.

Mina stora lärdomar så här långt är för det första att det tar tid för ett akvarium att mogna. Växter och fiskar som inte trivs just nu kan mycket väl må bra om ett halvår eller år i ditt akvarium. För det andra är det att allt man tillför akvariet ger någon typ av konsekvens. Precis allting som man stoppar ner eller har stoppat ner ger någon typ av effekt. En växt som förmultnar ger till exempel en hel del näring till andra organismer.[/QUOTE]

Jag startade mitt kar för ungefär 15 månader sen, men efter nått halvår, så flytta jag in det i sovrummet. Och då blev det typ en nystart. Sen bytte jag från grus till sand (för jag ville ha pansarmalar) efter nån månad och då blev det ju typ en nystart igen. Det blev väl för tufft för växterna med allt detta, så dom gav upp.

Största problemet är nog mitt dåliga tålamod och att jag inte haft nån plan hur jag velat ha det i mitt kar. Vilket blivit att man i tid och otid gjort förändringar i karet. Sen har man läst det ena och det andra på nätet och testat det som stått, vilket oftast resulterat i försämringar. Ska låta bli det nu och bara låta det gå och se vad som händer. Ang. grannens kar, så är det precis som du säger, att han haft det igång i flera år och inte gör några större förändringar. Han matar fiskarna och byter lite vatten var 14e dag.
#18 - 13 november 2023 19:43
Jag känner igen mig i det du skriver, nystart efter nystart för det finns ju så otroligt mycket man skulle vilja prova! Samtidigt måste man få lov att testa lite olika saker, man är ju på en "resa" mot att hitta det sätt att hålla akvariet som passar en själv bäst.

Annons