Grågult vatten!!!

#1 - 24 juli 2006 21:01
Jag har ett 250 liters akvarium(100x50x50).Det har ända från början varit grågult vatten,lättar något efter vattenbyten.Jag har flera gånger funderat på att lägga ner akvariet.Har dock ändrat mig eftersom jag fått yngel.Fiskarna mår tillsynes jättebra.
Jag har haft andra akvarium och aldrig detta problem trots att det är ungefär samma fiskar,växter etc.
Jag köpte ett ytterfilter som fungerar mycketbra.Har det tillsammans med Eheim 2252.
Vatten verkar friskt,luktar gott(fisk och jord).Jag tror inte det är något fel på vattenvärdena.
Inga rötter som färgar,akvariet har varit igång i ca 1 år.Slarvar inte med vattenbyten.
MVH Marita
Impellern till ytterfiltret går att borsta rent mycket lätt.Är belagt med en grågul beläggning.
#2 - 24 juli 2006 21:08
Finns det inget som heter svävalger? du kanske har det....
#3 - 24 juli 2006 21:17
Tack för svaret.Jag har funderat på det också men jag tror inte det.Jag har för mig att dom brukar försvinna efter ett tag.
MVH Marita
#4 - 24 juli 2006 21:46
testa att mörklägga akvariet typ 3 dygn och inte mata på en vecka kanske?, vet inte varför, men det skulle jag gjort.
#5 - 24 juli 2006 22:05
Nog är det svävalger alltid, om inte färgerna är helt fel återgivna.

Vad jag kan se så finns det en inte alltför mager slöjstjärt i burken, den ger ifrån sig en hel del ammonium när den matas ordentligt.

Hur länge har du haft ytterfiltret? Det borde inte vara mer än tre - fyra veckor om allt ska vara ett skolexempel.

Slamsug botten lite, minska gärna matningen lite, skaffa växter som växer fort, vet inte om du har det, det enda jag ser på bilderna är javaormbunke, och den är ju inte känd för att vara explosiv.

Belysningen ska vara kopplad via timer, iaf tills det här har löst sig ca 10 timmar ljus per dag, om du inte vill börja med att mörklägga burken helt.

Om du inte haft ytterfiltret länge, vilket jag misstänker att du inte har så kommer detta förmodligen att lösa sig när filtreringen i det kommer igång, men som sagt dra ner lite på matningen och slamsug i lite försiktigt i botten när du gör vattenbyten.
#6 - 25 juli 2006 12:19
Håller med förgående talare, förutom att jag tycker att du ska sänka tiden för ljuset yttrerligare ett par timmar, ner till ca 8 timmar kanske.
#7 - 25 juli 2006 21:00
Hej
Tack för svaren.
Kanske är det svävaralger.Akvariet har dock varit igång i ca 1 år och ytterfiltret sedan mars 06.
Jag har inte överdrivet stark belysning 60W halogen x2.Däremot oregelbunden belysningstid.
Vattnet är inte grönt(möjligen skiftar det i grönt när jag tittar på ett vattenprov) och jag läste någonstans att det ska bli en grön beläggning när man häller ut det???
Hur fungerar UV ljus? Måste jag ha en cirkulationspump eller går det att koppla till ytterfiltret.
#8 - 1 augusti 2006 08:35
Skulle det inte kunna vara infusorier? Men jag vet inte riktigt hur man gör för att bli av med det, om det nu skulle vara det.
#9 - 1 augusti 2006 20:16
Svävaralger brukar ge grönt vatten, inte grågult, även om det iofs beror på vilken typ av svävaralg man har. Gult vatten, eller gulbrunt, brukar man få av rötter, men det har han ju inga.. Och vattnet luktar "fisk och jord". luktar det mylla? (Ruttnande foder?) Prova ta ett glas vatten och gå ut i solen, för att få en bra uppfattning om vilken färg vattnet har i "vanligt ljus".

Om du haft ytter filtret sedan mars, är det igentligen för tidigt för att öppna och städa det redan, men efter vad jag förstår har du redan varit i och rotat lite grand. Hur såg filtermassor ut? Väldigt igensatta, eller inte alls? Vad har du för filtermaterial? Det låter som om du matar för mycket, eller har otroligt hög nedsmutsningsgrad från fiskarna, oavsett, så "borde" det inte ta sig igenom filtermassorna och fastna på impellern. Tar det sig igenom filtermassorna, borde det sista stället de fastnar på vara det mest rörliga i hela akvariet.

För att eliminera vattenpåverkan så mycket som möjligt, försök byta en tredjedel vatten en gång i veckan, och fyll på med kallt vatten. (Var lite försiktig så du inte chockar fiskarna bara)

UV-C går utmärkt att koppla efter ytterfilter, det är i det närmaste vad som är meningen.

Infusorier beror oftast på övermatning, så de försvinner om man skär ner på matningen, och städar bort ruttnande växtdelar / fisklik.
B!
#10 - 2 augusti 2006 12:42
Det finns mer än en art svävalger. Är missfärgningen överhuvudtaget grönaktigt kan man vara ganska säker på att det är alger, eller cyanobakterier, som även det på vanlig svenska kallas svävalger.

UV-C är jättebra på att döda frisimmande mikroorganismer, frågan är var de näringsämnena tar vägen som svävalgerna annars skulle ha konsumerat.

Ammoniumet ska brytas ner med filtrering.

Man kan skaffa ett knippe musslor, vattnet brukar bli kristallklart, sen dröjer det ett tag, å så dör musslorna av svält. Man kan förståss mata musslorna i en separat behållare då och då om man vill ha extra klart vatten, men det är ett j****a pysslande enligt min mening, och det är lite olika på olika arter vad man kan ersätta svävalgerna med.
#11 - 2 augusti 2006 21:23
Hej:-)
Tack för alla svar.
Jag vet inte vad det är.Tog bort ytterfiltret och satte i ett Fluval4plus varvid hela akvariet la av.Helt gröngult akvarium-fiskarna syntes som mycket dimmiga skepnader)
Ytterfiltret är rengjort 2 gånger.Mycket "skitigt"!!!( hittade 48 platyyngel och 2 ancitrusyngel simmande runt:-)
Jag matar 3-4 dagar 2ggr/dag 1 dag utan mat och 2 dgr 1ggr/dag.
MVH Marita
#12 - 3 augusti 2006 00:51
Det låter som om du matar mycket, men det är svårt att säga, eftersom man kan mata olika mycket, och man kan ha olika mycket fisk... Generelt sett behöver man dock inte rengöra ett ytterfilter oftare än var 6'te månad. Hur lång tid tar det fiskarna att äta upp all maten, och ser platyna ut som golfbollar, eller fiskar?

B!
#13 - 3 augusti 2006 20:00
Hej
Förmodligen var det svävaralger.Använde JBL Algol och vattnet började klarna redan första dagen
Har dock aldrig varit med om det förut.Har startat upp flera akvarier bl.a ett 200 liter som var "uppbyggt" på samma sätt
Kommer ändå att göra förändringar bl.a ändra belysning och ev UV-C ljus:-)

Annons