Grå tryckarfisk / Balistes capriscus

#1 - 7 mars 2007 19:45
Idag satt vi och kollade i en liten grön fiskbok som någon hittade i skolan, då hittade vi en minst sagt udda fisk, vid namn Tryckarfisk ( Balistes capriscus ).

Till min stora förvåning har Havets Hus i Lysekil ett eget exemplar utav denna märkliga fisk, och vad som gör det hela så kul är att den tydligen är fångad i Stengsund, (?) iallafall hämtad här:)

Vet någon något om detta?

http://www.havetshus.lysekil.se/main.asp?pageId=119
#2 - 7 mars 2007 22:20
det står ju bara att den är hämtad i där för stransport,, alltså inte att den är fångad där. det står ju också att den finns i varmare hav.

tryckare är roliga men väldigt tuffa fiskar, hade först tänkt att ha en picassotryckare i mitt saltkar men den blir för stor samt att den äter koraller och så. måste nästan ha ett FO akvarium om man ska ha en sådan.
#3 - 7 mars 2007 22:29
Dom har inget varmvattenutflöde där?
Det går rykte om att kylvatten från tror det var barsebäck rann ut i vattnet, och där fanns visst en del tropiska fiskarter.
Sen om det är sant eller inte det låter jag vara osagt.
#4 - 7 mars 2007 22:49
Tenkare skrev:
Dom har inget varmvattenutflöde där?

Det går rykte om att kylvatten från tror det var barsebäck rann ut i vattnet, och där fanns visst en del tropiska fiskarter.

Sen om det är sant eller inte det låter jag vara osagt.

Det är sant.

Stenungsund har dels världens största bergsinsprängda oljekondenskraftverk, men det används knappt så det lär ju inte bidra så mycket.

För övrigt så är typ Stenungsund den Europeiska petrokemins nav, vilket betyder att vi har ett antal stora fabriker här som släpper ut kylvatten i "fjorden".

http://www.fiskbasen.se/tjocklappadmulte.html
"[COLOR=#af0000]...Förekomst i Sverige[/COLOR][COLOR=#af0000]: [/COLOR]Den tjockläppade multen var fram till 1960-talet en tillfällig, sannolikt årsviss, atlantisk gäst i Skagerack, Kattegatt och Öresund, där den erhållits många gånger om sommaren. Den har även anträffats i Östersjön, nordligast vid Bergkvara i Kalmarsund och vid Finland. Fynd under 1970-talet har i Skagerack och utmed Västkusten samt i Öresund blivit allt vanligare. Tydligen lockas denna sydfisk lokalt till varmvattenutsläpp, ty ett 20-tal individ iakttogs vid ett sådant utanför Stenungsund 1973..."

Jag vet av egen erfarenhet att det åtminstonde under sommaren finns fiskar utav denna sort här i Stenungsund.

----

Är det någon som hört något om den förstnämnda fisken?
Någon som vet hur den fångades osv.?

Kanske att man skulle ta sig en tur upp och kika på den.
#5 - 7 mars 2007 22:52
ofan, där ser man .. intressant.. man lär sig nytt hela tiden :)
har du dykt eller snorklat i stenungsund alltså?
#6 - 7 mars 2007 23:00
ofan, där ser man .. intressant.. man lär sig nytt hela tiden :)

har du dykt eller snorklat i stenungsund alltså?

Nej tyvärr har jag inte det, men i hamnbassängen kan man om man har tur få syn på dessa "gigantiska" fiskar:)

Anledningen till att jag använder "gigantiska" är för att om du sitter på en brygga och en "firre" på >50cm simmar förbi, då blir man lätt chockad:p.

Jag har dock försökt fiska upp ett exemplar, då var jag väl kanske 14år och fiskade med gurka och majs. Ja det var så att en "inföding" talade om för mig att de var grönsaksätande, och vem kan klandra mig för att fiska med grönsaker då? hahaha.

Sorgligt nog så verkade de föga intresserade utav min a la carté meny, så de tuggade väl vidare på några musslor och lite tång.

Jag hörde även att de lättast fångades med en såndär krok man drar upp stora fiskar med. (Fiskare här förstår ng vad jag menar). Detta ledde inte heller till någon direkt succé.

Jag antar att de trivs bättre i det blå än på land;)
#7 - 7 mars 2007 23:02
¨jo man blir lite chockad när sånna stora simmar förbi. för många år sen såg jag ett gäng laxar simma förbi bryggan jag stod på,, dom va väl en 40-50cm kanske, jag blev nästan rädd för dom :)
#8 - 8 mars 2007 21:27
Tryckarfiskar fångas sporadiskt vid Sveriges kust, fast det enda säkra fynd jag hittar på rak arm är från 1850-talet. Fisken på Havets Hus kan mycket väl vara från Stenungsund, och så förstår jag också deras text. Varför inte maila dem och fråga!
#9 - 8 mars 2007 21:39
Tryckarfiskar fångas sporadiskt vid Sveriges kust, fast det enda säkra fynd jag hittar på rak arm är från 1850-talet. Fisken på Havets Hus kan mycket väl vara från Stenungsund, och så förstår jag också deras text. Varför inte maila dem och fråga!

Det vore väl dumt att göra det lätt för sig, haha;)
Orkar inte maila nu, men om någon vill, varsågod:D
#10 - 8 mars 2007 21:47
#11 - 9 mars 2007 18:59
Vad bra! Då slipper ni maila.
#12 - 9 mars 2007 21:04
Vad bra! Då slipper ni maila.

Hahaha, vi besparade oss det slöseriet med tid? hmm;D
Det fanns ju tillochmed bild få "fångaren";)
Någon std:are som känner igen honnom?

Annons