Grå fläckar runt munnen på Guldsöm

#1 - 27 maj 2004 07:37
Hej allihop,

I föregår upptäckte jag att min guldsöm hane hade en grå fläck under munnen på cirka 3-5 mm i diameter och några mindre fläckar vid mungipan. Den simmar och äter normalt. Inga andra symtom på sjukdom.
Honan var ren.

Men så igår upptäckte jag att även honan fått grå fläckar runt munnen! Båda fiskar visar fortfarande inga andra sjuksymton: äter, simmar och jagar varandra då och då som vanligt!

Det som kommer närmast är munsvamp eller sammetssjuka.
Vad bör jag göra?
Vill inte medicinera i onödan (ifall de inte är sjuka)!

Kan nämna att jag i söndags kom hem, efter att varit borta över helgen, och fann min stora mal, 40+cm, död. Troligen av ålder och stress pga pickande från andra hungriga små fiskar.
Vattnet luktade skit! Bytte 40-50% av vattnet direkt.
Och i går bytte jag 20-30% när jag upptäckte att även honan hade grå fläckar runt munnen.

Väldigt tacksam om någon kan ge mig råd och tips.
Har aldrig haft sjukdom förut!

mvh
/Kid
#2 - 27 maj 2004 10:08
Ok, nu har jag läst på en del och tror att det är en bakterieinfektion: Flexibacter columnaris aka munsvamp.

Någon som känner till någon bra medicin eller behandling till detta?
Hittat följande tips på nätet:
Sera baktopur,
Furamor - P
Furanace (antibiotika)
Nitrofuradantin och Furazolidone (zoopet's rekommendationer)

Om jag flyttar fiskarna som är smittade till karantän, tar jag vatten från originalkaret oxå?

Om ingen av de andra fiskarna visar symton, bör jag behandla original akvariet ändå?

Jag bör alltså flytta filtrena så att medicineringen inte dödar de nyttiga bakterierna?

Konstig fråga, men bör inte fiskarna dö efter ett par dagar av infektionen?
Vet i för sig inte hur de mår just nu (peppar, peppar!). Hoppas de fortfarande beter sig normalt när jag kommer hem från jobbet.

Någon?

mvh
/Kid
#3 - 27 maj 2004 11:57
Ingens fiskar som råkat ut för en bakterieinfektion förr?

Ingen som använt sig av Sera baktopur, Aqua Furan eller Furamor-P?

mvh
/Kid
#4 - 27 maj 2004 14:20
Ska jag sätta fiskarna i karantän och medicinera fastän de ser helt friska ut (förutom fläckarna)?
Analöppningen är faktiskt lite rosa när jag tittar närmare.
Annars är fenor ok, simmar ok, äter ok!

Eller vänta en dag? Fast det kanske är för sent då?

Ni som undrar över vattenvärdena:
pH:7,2 KH:3 nitrit:0 nitrat:15-20 temp: 23 grader

mvh
/Kid
p.s. Lustigt att prata med sig själv. Desperat!
#5 - 27 maj 2004 14:27
Jag brukar behandla Svamp- och Bakterieinfektioner med saltbad. Jag har bräckvattenfiskar och vet inte hur detta funkar för dina firrar.

Jag löser 1 dl salt (avsett för saltvattensakvarier) i ca 10 liter vatten (en hink) och låter firrarna simma runt i det 5-10 minuter. Koppar sedan tillbaka firrarna till sitt ursprungliga kar. Denna procedur kan behöva upprepning under några dagar.

I ursprungskaret har jag ca 0,5 dl salt per 10 liter vatten.

//Annika
#6 - 28 maj 2004 09:06
Tack för tipset Annika! =)

Jag köpte sera baktopur men använde det aldrig. Pratade med försäljaren och vi konstaterade att det kunde vara märken efter bråk som läker eller angripits av svamp.
Han tyckte att jag kunde medicinera och slänga i ectozon salt vilket jag tyckte var en vettig ide.

När jag om hem var fiskarna lika pigga och alerta. Åt och simmade som vanligt och fenorna uppvisade inte någon sjuksymtom. Tyckte även att fläckarna hade avtagit (kanske önsketänkande/inbillning!) så jag hoppade över medicinen och körde endast med salt. Fast med bergssalt.
Var försiktig så jag doserade bara 0,0005%! I mitt 576 liters kar blev det 2,5 dl salt för 500 liter vatten. Drog av 76 liter för inredning och då jag inte har saltat förut gjorde jag det för hela karet och inte bara för vattnet jag bytt.
Många anser nog att denna saltmängd inte påverkar/gör någon nytta, men jag avvaktar och kollar om fläckarna försvinner. Vill inte slänga i en massa mojs i onödan!

Tack igen!
/Kid
#7 - 28 maj 2004 10:48
Hoppas allt går bra. //Annika

Annons