Har startat en andra omgång medicinering, då han insjuknade ordentligt med tydliga tecken på fenröta denna gång. Har honom i en födkasse (nätmodellen) i akvariet och droppar delar av medicinen och lite salt direkt i vid medicinering. Han har piggat på sig, den grå beläggningen är på väg bort och han har börjat äta igen, men nu en annan fråga; vad är minst stressande, att bo i karantän i yngelkassen, till fenan börjar läka eller att simma fritt och illa med den skadade stjärtfenan och bli jagad av guppyhanarna?
Han är helt återställd idag, om än med stubbad stjärtfena, men den påstås ju växa ut igen efter tillfrisknandet. Förmodligen ett ovanligt svårbekämpat angrepp av oodinium, med fenröta som följd av ett nedsatt immunförsvar. Jag gjorde så att jag droppade ett par droppar av medicinen direkt på fisken i yngelkassen, samtidigt som jag tillsatte två-tre stora korn grovsalt och lät dom lösas upp i nätkassen. Hade så sjuk fisk att jag hade inget att förlora på en test med koncentrerad medicin. Och det gick ju vägen.