GPS Funderingar

#1 - 17 juli 2006 17:54
Hej.
Är det någon som har gps och kan säga fördelar och nackdelar samt hur bra dom är för jag går i tankarna att anskaffa ett ex. men vilken av alla dessa som finnes på marknaden det är frågan.
MVH Mats
#2 - 17 juli 2006 18:05
Vad ska du ha den till bil el båt ???

Till bilen har jag en Garmin Nüvi 310. Den är kanon och kan mer saker än vad som egentligen är nödvändigt. HF för telefon osv.

Den var lätt och ladda med alla hastighetskameror och plingar till och varnar i god tid före (700m).

Liten varning skall nog utfärdas för Tomtom, de har tydligen superusel support.
#3 - 17 juli 2006 18:06
Om du ska tex fiska på vrak är det helt otroligt vad den hjälper till. Om jag kör 20 distans rätt ut från Varberg så är det bara att parkera rätt ovanför vraket eller vad man nu ska fiska på. Felmarginalen tror jag ligger runt 1 meter nu, förr så var det upp till 100 meter och då var det ingen höjdare.
Det sämsta är att man litar för mycket på den och den dagen när den inte funkar så sitter man där och har glömt hur man navigerar;) .
#4 - 17 juli 2006 18:08
jag kör med navman icn-520 är hur nöjd som helst. lätt att ladda med POI tex fartkameror. kostar runt 3000 jag prutade dock ner min till 2500 på elgiganten.
#5 - 17 juli 2006 18:56
när det gäller GPS:er kan jag bara säga att här får du exakt vad du betalar för
#6 - 17 juli 2006 18:59
:)
#7 - 17 juli 2006 19:39
Hej.
Skall ha den i min husbil i stället för en atlas och om möjligt i handen när jag går i skogen och letar svamp och dylikt.MVH Mats
#8 - 17 juli 2006 22:10
Ja:D då är det lite svårt att fiska på havet.
#9 - 17 juli 2006 22:54
Har tänkt att köpa en modul till min Sony Ericsson M600i Nalle.
Mycket billigare än en lös GPS (ca 1500:-)

//Calle
#10 - 18 juli 2006 06:36
Jag köpte en Magellan Explorist 100 för ett halvår sedan för 980:-. Den har de funktioner som jag behöver och så är den vattentät, jag är nöjd med köpet.
http://www.magellangps.com/products/product.asp?segID=355&prodID=1268
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 18 juli 2006 07:09
[quote=Micke]Jag köpte en Magellan Explorist 100 för ett halvår sedan för 980:-. Den har de funktioner som jag behöver och så är den vattentät, jag är nöjd med köpet.
http://www.magellangps.com/products/product.asp?segID=355&prodID=1268[/quote]
Hur funkar en sådan i bilen - det är ju en himla skillnad i pris på denna och "vanliga" GPS-navigatorer
Tänkte köpa en att använda när jag åker till Irland om 14 dar
#12 - 18 juli 2006 07:11
Jo den funkar väl i bil men där skulle jag föredra en gps med möjlighet att använda karta som bakgrund, vilket denna saknar.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 18 juli 2006 07:13
[quote=Micke]Jo den funkar väl i bil men där skulle jag föredra en gps med möjlighet att använda karta som bakgrund, vilket denna saknar.[/quote]
OK - kanske däri den stora prisskillnaden ligger också
#14 - 18 juli 2006 07:31
Använder själv en Mio o den har redan sparat många mil speciellt när man letar akvariebutiker utomlands.:) :)

Så du skall till Irland Kjell. Mitt favoritresmål, en GPS underlättar nog betydligt där specielt om man skall utanför de få huvudlederna. Skall du hyra bil så hyr en med automatlåda det gör vänsterkörningen betydligt enklare.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 18 juli 2006 08:14
[quote=kaj.p]Använder själv en Mio o den har redan sparat många mil speciellt när man letar akvariebutiker utomlands.:) :)

Så du skall till Irland Kjell. Mitt favoritresmål, en GPS underlättar nog betydligt där specielt om man skall utanför de få huvudlederna. Skall du hyra bil så hyr en med automatlåda det gör vänsterkörningen betydligt enklare.[/quote]
Jepp har hyrt en bil med automatlåda men det har nog egentligen mest att göra med att mitt vänsterben värker så förba......t (när jag kör andra bilar än min egen) så jag är rädd att inte kunna växla annars[:o]
Det är ju annars rätt lätt att köra i Irland. Jag har dock provat på att köra en manuellt växlad bil en vecka på Malta (som också har vänstertrafik) och det var en upplevelse:p . Alla kör som idioter, vägskyltarna visar fel, vägarna ser ut som grusgropar, ön är stor som Tjörn fast det finns bra mycket mer än 100.000 bilar. Där hade aldrig en GPS funkat:D
#16 - 19 juli 2006 21:21
Om man har sysselsättningsproblem på fritiden kan man även använda sin GPS till "Geocaching". Jätteskoj, i alla fall för barn i tioårsåldern och andra muppar (som undertecknad).

Mvh Cecilia
#17 - 19 juli 2006 23:13
Och vad är geocaching?
#18 - 27 juli 2006 21:57
Geocaching är en "lek" (ursäkta...) som går ut på att man gömmer till exempel ett föremål, gärna en anteckningsbok, markerar koordinater med sin GPS och lägger ut detta på nätet. Hittar man ett sådant föremål, följer man det instruktioner som anges, som till exempel att skriva i anteckningsboken eller att lägga dit ytterligare föremål. Kolla till exempel på www.geocaching.se. Intresset för detta är väl kanske inte så värst utbrett i Sverige än, men det växer.
Jag har en Garmin Vista C som är inköpt i USA till halva priset mot i Sverige. Kartor är inga problem att ladda in. Den används huvudsakligen vid jakten (hitta jaktpass, gå rätt väg i drevet, hålla reda på andra jaktpass så jag vet vilka håll jag inte kan skjuta på mm). Jag har gått vilse ett par gånger i skogen, och det är inte kul. De senaste månaderna har jag börjat använda den på motorcykeln också, vilket är helt lysande. Det är en av de bättre prylarna jag nånsin har köpt. Just nu lutar det mot en till, som är gjord för motorcykel/bil (Vista har en något för liten skärm för detta).
#19 - 28 juli 2006 04:58
[quote=mats m]Hej.
Skall ha den i min husbil i stället för en atlas och om möjligt i handen när jag går i skogen och letar svamp och dylikt.MVH Mats[/quote]

Jag kollade lite snabbt på Telia Navigator (finns på telia.se) här om dan och jag tyckte den såg intressant ut. Man har GPS navigator direkt i mobilen, vilket gör att du kan bära den med dig om/när du inte behöver den i bilen och letar efter en gata eller svamp till fots.

Det förutsätter att man har ett telia abonemang skulle jag tro, samt en kompatibel mobil.
#20 - 28 juli 2006 07:44
Jag har nyligen skaffat en Garmin Vista Cx och den är riktigt trevlig. Den har färgskärm, möjlighet att ladda in kartor och autorouting (räkna fram hur du skall köra för att komma till en plats) med rätt typ av kartor. Dock så kostar kartorna extra vilket man får ta med i beräkningarna. I övrigt är den robust och såklart klarar den vatten (kan vara dränkt i 30 minuter)

Annons