Geocaching är en "lek" (ursäkta...) som går ut på att man gömmer till exempel ett föremål, gärna en anteckningsbok, markerar koordinater med sin GPS och lägger ut detta på nätet. Hittar man ett sådant föremål, följer man det instruktioner som anges, som till exempel att skriva i anteckningsboken eller att lägga dit ytterligare föremål. Kolla till exempel på
www.geocaching.se. Intresset för detta är väl kanske inte så värst utbrett i Sverige än, men det växer.
Jag har en Garmin Vista C som är inköpt i USA till halva priset mot i Sverige. Kartor är inga problem att ladda in. Den används huvudsakligen vid jakten (hitta jaktpass, gå rätt väg i drevet, hålla reda på andra jaktpass så jag vet vilka håll jag inte kan skjuta på mm). Jag har gått vilse ett par gånger i skogen, och det är inte kul. De senaste månaderna har jag börjat använda den på motorcykeln också, vilket är helt lysande. Det är en av de bättre prylarna jag nånsin har köpt. Just nu lutar det mot en till, som är gjord för motorcykel/bil (Vista har en något för liten skärm för detta).