Å så var det dags för fiskdöd nummer 2 i mitt kar.
Igår fiskade vi upp de sorgliga resterna efter en honungsgourami-hona. Malarna och räkorna hade festat gott på henne. Det tog nog ett par dagar innan vi insåg att en gourami var borta eftersom de oftast simmar runt för sig själva. Vi har gott om växter i karet så det var inte alltid man såg alla 3 samtidigt..
Så nu är frågan hur i hela fridens namn detta kunde ha gått till. Vi byter 25-50% av vattnet regelbundet. Vattentesterna vi gör ett par ggr i veckan har visat på utmärkta vattenvärden (0 ammoniak, 0 Nitrit, ca 20 Nitrat). Det är förvånande att ammoniakvärdet inte spikade ens när gouramin låg och ruttnade/blev mumsad på. Direkt efter resterna togs ur testade vi med 2 olika ammoniaktest. 0 ammoniak blev resultatet. Stackarn blev väl uppäten väldigt fort och effektivt. Det lilla positiva i det hela visar dock på att cykeln ammoniak-nitrit-nitrat fungerar som det ska..
Karet är väl syresatt, ytcirkulationen är bra.. och gouramis ska enligt vad jag läst klara sig med "mindre" syre än många andra akvariefiskar..även om jag inte tror detta är orsaken i mitt fall..
Det gick inte att se på resterna om hon hade parasiter på sig. De andra fiskarna äter bra, rör sig bra och visar fina färger. Pansarmalarna ser förstås fetare ut nu :mad: .. jag kan sätta en hundring på att räkorna ser belåtnare ut de med.. Jag får nog aldrig reda på exakt vad som hände och varför hon dog. Jag läste någonstans, att ancistrusar vid sällsamma tillfällen kan attackera andra fiskar.. det är det enda jag kan komma på.
Ibland finns det väl ingen direkt förklaring, såvitt jag har läst på diverse forum, ibland dör de bara?
Till helgen får vi åka och införskaffa ännu en gouramihona så att hanen inte stressar sönder den kvarvarande honan.. och hoppas på att det går bättre.
Mottager tacksamt tankar och funderingar på gouramihonans öde..
Mvh Vitae