Göteborgs ciklidgrupps akvarieauktion i Göteborg/partille 26/11-2011

#1 - 8 oktober 2011 19:56
Ingen har ju startat någon tråd om det här så därför gör jag det!:p
De ansvariga är mer än välkomna att komplettera med annan information så fort de hinner!

Jag skall i alla fall dit, och tar med mig ett gäng egenodlade kampfiskar, kanske/troligen blir det lite mer andra saker när det närmar sig.:)
#2 - 10 oktober 2011 19:31
Ja mer info kommer snart å då lägger vi såklart upp den här. :)

Gött å höra du är varmt välkommen tummen. :)
#3 - 12 oktober 2011 16:12
aktionen får man ju inte missa nu när man har gångavstånd dit:)
#4 - 12 oktober 2011 16:15
Det ska bli trevligt, och så är man ledig från jobbet med:D!
#5 - 12 oktober 2011 17:39
jag tänkte försöka komma dit jag med :)
#6 - 12 oktober 2011 20:26
Trevligt trevligt att det finns intresse av detta här på zoopet, det gillar vi! :)
#7 - 12 oktober 2011 20:45
Om man aldrig varit på sånt här, och knappt varit på aktion. Hur fungerar det lite kortdraget? Kan vem som helst komma dit med saker de vill sälja eller vad? Eller finns det något "utbud" man kan hitta någonstans?
#8 - 12 oktober 2011 21:43
[QUOTE=Vanish;1546937]Om man aldrig varit på sånt här, och knappt varit på aktion. Hur fungerar det lite kortdraget? Kan vem som helst komma dit med saker de vill sälja eller vad? Eller finns det något "utbud" man kan hitta någonstans?[/QUOTE]

Ja vem som helst kan komma dit och sälja å köpa. På vår auktion gäller dock att man föranmäler sina poster (det man vill sälja) via mail ([EMAIL="info@gcg.se"]info@gcg.se[/EMAIL] ). Vi kan dock inte lova att vi lägger ut någon lista med det föranmälda godset, men vi hoppas på att kunna göra detta. I vilket fall som helst får folk som sagt gärna skriva vad de planerar att ta med och/eller önskar att köpa, här i tråden. Är ett bra sätt för folk att få lite hum om vad som kommer och chanserna att man får nått som man är ute efter ökar. Så skriv gärna redan nu vad ni planerar att ta med.
Mer info kommer som sagt och det mesta står redan på vår hemsida http://www.gcg.se/html/auktioner.html
#9 - 12 oktober 2011 22:08
Jadå är ju vårt tillställning över i malmö så man kan flytta Fokus Sist var det dyrt o köra dit dock.
#10 - 13 oktober 2011 05:02
Du får prova att lätta på gasen:p...
#11 - 13 oktober 2011 09:54
Jag dyker upp, jag har säkert lite pumpar och doppvärmare liggande, jag har även ett par foderautomater över.
Jag har även lite vuxna utfärgade riktigt röda firefish och utfärgade lithobates, lite riktigt röda hongieyngel plus röda rödzebror.
Jag tänker lägga ut lite bilder på dom fiskarna jag tar med mig, här i denna tråden på zoopet och på forumet malawi.forum24.se.Janne
#12 - 13 oktober 2011 18:51
[FONT=comic sans ms][COLOR=#ff0000]För en gång skull missar jag detta trevliga evenemang.. jag som faktiskt hade behövt gå och sälja av lite smått och gott, men är tyvärr bokad på annat.
Hoppas Ni får en lika trevlig auktion som vanligt.
=)[/COLOR][/FONT]
#13 - 19 oktober 2011 15:36
[QUOTE=malawijanne;1547023]Jag dyker upp, jag har säkert lite pumpar och doppvärmare liggande, jag har även ett par foderautomater över.
Jag har även lite vuxna utfärgade riktigt röda firefish och utfärgade lithobates, lite riktigt röda hongieyngel plus röda rödzebror.
Jag tänker lägga ut lite bilder på dom fiskarna jag tar med mig, här i denna tråden på zoopet och på forumet malawi.forum24.se.Janne[/QUOTE]

Låter kanon det Janne!
#14 - 19 oktober 2011 15:37
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru;1547111][FONT=comic sans ms][COLOR=#ff0000]För en gång skull missar jag detta trevliga evenemang.. jag som faktiskt hade behövt gå och sälja av lite smått och gott, men är tyvärr bokad på annat.
Hoppas Ni får en lika trevlig auktion som vanligt.
=)[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Ja så e det, ibland krockar det... Tack tack, ja det hoppas vi med. :)
#15 - 20 oktober 2011 23:33
Vi har idag haft möte angående auktionen och mer info (förutom den som redan finns på hemsidan http://gcg.se/html/auktioner.html) kommer snarast.
#16 - 31 oktober 2011 13:52
Hoppas det blir riktigt många utrop i år :) hur ser det ut med föranmälda? Många redan eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 31 oktober 2011 13:58
[QUOTE=Hellsson;1551258]Hoppas det blir riktigt många utrop i år :)[/QUOTE]
Jag tänkte i alla fall städa ut lite akvarieprylar i mina förråd - men det är väl inte värt att ta med allt - då lär auktionen få pågå till jul:p
#18 - 31 oktober 2011 21:31
[QUOTE=Kjell Fohrman;1551262] då lär auktionen få pågå till jul:p[/QUOTE] Har jag inget emot kan du trolla bort snön med ;)
#19 - 1 november 2011 10:10
[QUOTE=Rooster;1546472]Ja mer info kommer snart å då lägger vi såklart upp den här. :)

Gött å höra du är varmt välkommen tummen. :)[/QUOTE]

Tack! Jag försöker att i alla fall åka upp på auktionerna....främst för att sälja av diverse överskott, men sedan kommer man ju också oftast hem med minst lika mycket nytt.;)
Men lika viktigt är det ju att träffa alla trevliga akvarister, skönt med andra som är lika "insnöade" som en själv....
:p
Förutom kampfiskar kommer jag kanske att ta med mig ett gäng WP-räkor.
#20 - 1 november 2011 10:12
[QUOTE=Kjell Fohrman;1551262]Jag tänkte i alla fall städa ut lite akvarieprylar i mina förråd - men det är väl inte värt att ta med allt - då lär auktionen få pågå till jul:p[/QUOTE]

Kan du inte fresta oss med en lista på vad ditt förråd innehåller? Eller skall vi hellre mejla/pm:a önskemål till dig så tar du med det som det finns efterfrågan på?:D;)
#21 - 1 november 2011 10:14
[QUOTE=Rooster;1546957]Ja vem som helst kan komma dit och sälja å köpa. På vår auktion gäller dock att man föranmäler sina poster (det man vill sälja) via mail ([EMAIL="info@gcg.se"]info@gcg.se[/EMAIL] ). Vi kan dock inte lova att vi lägger ut någon lista med det föranmälda godset, men vi hoppas på att kunna göra detta. I vilket fall som helst får folk som sagt gärna skriva vad de planerar att ta med och/eller önskar att köpa, här i tråden. Är ett bra sätt för folk att få lite hum om vad som kommer och chanserna att man får nått som man är ute efter ökar. Så skriv gärna redan nu vad ni planerar att ta med.
Mer info kommer som sagt och det mesta står redan på vår hemsida http://www.gcg.se/html/auktioner.html[/QUOTE]

Kommer man inte få ha några "spontanposter" med sig alls? Jag vet aldrig vad jag skall ha med mig förrän på morgonen, och då hinner jag knappast hålla på och mejla....
#22 - 1 november 2011 10:16
[QUOTE=tummen;1551491]Tack! Jag försöker att i alla fall åka upp på auktionerna....främst för att sälja av diverse överskott, men sedan kommer man ju också oftast hem med minst lika mycket nytt.;)[/QUOTE]

Finns det någon söderifrån som kan tänka sig att hämta upp mig på vägen dit, och som även kan tänka sig att agera chaufför hem? Jag bor i Falkenberg, ganska nära motorvägen, så det tar inte lång tid att göra en avstickare....:p
#23 - 2 november 2011 20:55
detta får jag inte missa :)
#24 - 2 november 2011 21:50
[COLOR=#b22222][SIZE=2][FONT=comic sans ms]Ser ut som jag ev kan komma i alla fall... :D[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#25 - 2 november 2011 22:09
Trevligt:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 3 november 2011 09:45
Verkar ju som om det blir många Zoopetare som kommer.
Kanske skulle vi kunna ha en liten drop in "Zoopetträff" för goldisar hemma hos mig (jag bor 5 minuter med bil från auktionslokalen) innan auktionen startar - t.ex. mellan 10.00-11.15.

Inlämningen öppnar ju redan vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig. Vad tror ni om den idén?
#27 - 3 november 2011 11:09
Helt klart sugen på att dra dit, men är en bit upp ^^
#28 - 3 november 2011 11:55
[QUOTE=Kjell Fohrman;1552025]Verkar ju som om det blir många Zoopetare som kommer.
Kanske skulle vi kunna ha en liten drop in "Zoopetträff" för goldisar hemma hos mig (jag bor 5 minuter med bil från auktionslokalen) innan auktionen startar - t.ex. mellan 10.00-11.15.

Inlämningen öppnar ju redan vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig. Vad tror ni om den idén?[/QUOTE]Det låter som en bra idé:)!
#29 - 3 november 2011 21:26
låter ju som en jättebra ide kjell :) har ju missat kräftskivorna senaste 2åren, så vore ju trevligt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 3 november 2011 21:30
Då får det bli så - drar igång ett litet "upprop" om detta när jag är hemma från Malmöutställningen
#31 - 3 november 2011 21:51
Hade varit spännande att träffa alla, men frågan är ju om man vågar ;)
#32 - 6 november 2011 12:04
Som ni kanske märkt så har hemsidan uppdaterats för ett litet tag sen. Är i stora drag samma upplägg som förra året med några ändringar. http://gcg.se/html/auktioner.html

Varmt välkomna allihopa!:)
MVH Peter
#33 - 6 november 2011 12:07
[QUOTE=Hellsson;1551258]Hoppas det blir riktigt många utrop i år :) hur ser det ut med föranmälda? Många redan eller?[/QUOTE]

Ja det hoppas jag med! :)
är inte jag som har hand om föranmälningarna så jag vet tyvärr inte, men som jag ha förstått det så är det mycket som anmäls i slutet.
#34 - 6 november 2011 12:11
[QUOTE=tummen;1551491]Tack! Jag försöker att i alla fall åka upp på auktionerna....främst för att sälja av diverse överskott, men sedan kommer man ju också oftast hem med minst lika mycket nytt.;)
Men lika viktigt är det ju att träffa alla trevliga akvarister, skönt med andra som är lika "insnöade" som en själv....
:p
Förutom kampfiskar kommer jag kanske att ta med mig ett gäng WP-räkor.[/QUOTE]

Hehe ja så sett hamnar man ofta på ruta ett igen. ;)
Ja visst är det, det är ju nästan halva grejjen dvs minglandet och upplevelsen. Ok låter trevligt, kul med lite kampfiskar, vi har åtminstone inte under de senaste åren haft särskilt mkt labyrintfiskar så det är ju alltid nice. :)
#35 - 6 november 2011 12:13
[QUOTE=tummen;1551496]Kommer man inte få ha några "spontanposter" med sig alls? Jag vet aldrig vad jag skall ha med mig förrän på morgonen, och då hinner jag knappast hålla på och mejla....[/QUOTE]

Jodå det går an, det är mest det att vi helst ser att folk föranmäler för att allt skall gå så smidigt som möjligt, men visst det blir alltid lite gods som inte föranmälts som säljs under auktionen.
#36 - 6 november 2011 12:15
Kul att det verkar finnas ett såpass stort intresse här för detta här på forumet! Vi ser verkligen oxå fram emot detta! :)
#37 - 6 november 2011 12:54
Jag säger bara, äntligen har ni tagit tag i saken, jag har påpekat varje år innan auktionen, att ni måste lösa att fiskarna ligger framme i sina påsar.
Det har varit rent djurplågeri, påsarna har varit så kalla på eftermiddagen och stressade.
Jag kommer självklart maila bilder på fiskarna och vilka fiskar jag kommer att ta med mig till auktionen .Janne

malawi.forum24.se[QUOTE=Rooster;1552832]Kul att det verkar finnas ett såpass stort intresse här för detta här på forumet! Vi ser verkligen oxå fram emot detta! :)[/QUOTE]
#38 - 8 november 2011 20:20
[QUOTE=Kjell Fohrman;1552025]Verkar ju som om det blir många Zoopetare som kommer.

Inlämningen öppnar ju redan vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig. Vad tror ni om den idén?[/QUOTE]

[FONT=comic sans ms][SIZE=2][COLOR=#ff0000]Anmäler mig.. om man nu kan göra det redan =)[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 9 november 2011 08:52
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru;1553492][FONT=comic sans ms][SIZE=2][COLOR=#ff0000]Anmäler mig.. om man nu kan göra det redan =)[/COLOR][/SIZE][/FONT][/QUOTE]

OK - då startar jag ett namnupprop - om ni kan komma så anmäl er i denna tråd.

Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma hos mig (5 minuter med bil från auktionslokalen) innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig)

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru

Tänk dock på att denna tråd i allmänhet handlar om själva auktionen.
Själv skall jag försöka städa undan lite prylar och ta med till auktionen - har t.ex. en drös med stora akvarierötter liggande som jag tänkte göra mig av med. Åker dit vid 09.00 och lämnar in mina auktionsprylar.
#40 - 9 november 2011 09:12
Känner mig lite utbränd på akvaristk nu så ..................
Skojar bara så klart kommer jag. :D
#41 - 9 november 2011 10:12
Här kommer lite föranmälningar.
Jag börjar med lite akvariegrejer, det är bilder till.
3 st innefilter, en doppvärmar,en foderautomat och 3 påsar snäckor till snäcklekare.Jannne

malawi.forum24.se[QUOTE=Rooster;1552831]Jodå det går an, det är mest det att vi helst ser att folk föranmäler för att allt skall gå så smidigt som möjligt, men visst det blir alltid lite gods som inte föranmälts som säljs under auktionen.[/QUOTE]
#42 - 9 november 2011 10:15
Lite föranmälda fiskar.
Det blir tretton påsar med fisk, 3 st påsar med firefish det är 3 par vuxna utfärgade par.
4 st påsar med vardera 4 st lithobates zimbabwe rock ca 6-9cm stora.
2 st påsar med vardera 4 st rödzebra ca 5-7cm.
2 st påsar vardera 4 st med hongie superred ca 5-7cm.
1 st påse med 4 st fryeri iceberg 5-8cm.
1 st påse med 4 st aulonocara benga 5-7cm.
Jag lägger ut bilder på föräldradjuren.Janne

malawi.forum24.se
#43 - 9 november 2011 10:16
Och en bild till på rödzebrans föräldradjur.Janne

malawi.forum24.se
#44 - 9 november 2011 10:19
Och jag kommer:)...
#45 - 9 november 2011 10:21
Janne ta med dig några av dina Vp rörs böjar så skall jag bjuda på dem Måste ju testa :)
#46 - 9 november 2011 10:25
Okej, dom ligger hos min kompis, jag får hämta dom innan auktionen, men det blir ingen bjudning på dom, du får dom självklart.
Det kunde vara skoj om dom funkade hos dig.Janne
#47 - 9 november 2011 11:14
Jag kommer till Kjell innan auktionen börjar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 9 november 2011 13:49
Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig)

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru
Kaj.p
ansjo
Pia.Jo
#49 - 9 november 2011 22:16
Jag kommer oxå med hem till Kjell innan.
#50 - 9 november 2011 22:39
Taggar till tusen =) Ska bara se till att få vatten i lite kar då dom har blivit flyttade i vanlig ordning :P
Ser fram emot Tummens kampfiskar... kul med lite labyrint fisk på auktionen.

Skulle inte gråta om någon tar med sig ett lekpar ancistrus sp. albino.... Tycker Hellson köpte lite för många förra året :P

Kan även hända att jag har ngt till försäljning... får rota och se.
#51 - 9 november 2011 22:47
Hur länge kan det tänkas hålla på? Då jag kommer jobba den dagen funderar jag på om det är bäst för mig att jobba förmiddag eller eftermiddag. Jobbar jag förmiddag så måste jag åka kl halv 2 ungefär, och jobbar jag förmiddag kommer jag ungefär halv 4. Vad tror ni jag missar minst på? Skulle kanske kunna tumma på någon timma iofs...
#52 - 10 november 2011 01:35
Det låter ungefär lika illa, auktionen brukar pågå mellan 12-17.30 så det är bara att välja;).
#53 - 10 november 2011 01:58
[QUOTE=ansjo;1553808]Det låter ungefär lika illa, auktionen brukar pågå mellan 12-17.30 så det är bara att välja;).[/QUOTE]

Haha ja, jag började ju ana detta... Får försöka kolla upp mina möjligheter. OM man köper någon fisk så är det ju bättre att jag jobbat innan så jag hinner hem emellan ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 10 november 2011 08:34
Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig)

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru
Kaj.p
ansjo
Pia.Jo
Raskens
#55 - 10 november 2011 20:14
[QUOTE=kaj.p;1553607]Känner mig lite utbränd på akvaristk nu så ..................
Skojar bara så klart kommer jag. :D[/QUOTE]
[COLOR=#ff0000][SIZE=2][FONT=comic sans ms]hahahaha, du é för rolig :)[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#56 - 11 november 2011 22:19
Kommer det och i så fall när en lista på föranmälda poster

/ Peter.
#57 - 12 november 2011 12:42
Hejsan!
Även ifall jag är ny här så kan jag ju inte missa denna auktion...kommer nog bli skit trevligt :D
Om det är ok så lägger jag gärna upp en liten önske lista och om jag har tur kanske tomten kommer tidigt iår ;)
Har lite problem med att hitta Thorichthys ellioti och jag känner inte många odlare.

Så om det finns någon här som tänkte ta med sig ett lek par eller några hanar av denna art skulle jag inte bli ledsen i ögat ;)

Mvh Angelica
#58 - 12 november 2011 12:54
Jag kommer till auktionen! Om någon har ett nano att sälja hade jag blivit glad, har äntligen gått med mig sambon på att ha ett kar till. Mina platysar börjar yngla av sig något fruktansvärt men skulle väl inte tro att någon har något intresse av dem eftersom ni har så fina fiskar. Men det ska bli spännande att gå på min första auktion! DUM fråga men kommer man kunna betala med kort?
#59 - 12 november 2011 12:57
Inte säker men tyckte jag läste på hemsidan att det va kontant som gällde. Kolla igenom hemsidan lite så tror jag du kan hitta det :)
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 12 november 2011 16:37
[QUOTE=Charliena;1554406]DUM fråga men kommer man kunna betala med kort?[/QUOTE]
Nej
#61 - 12 november 2011 16:54
Åhhh...ska på föreläsning den dan:( Auktionen lär vara klar när jag kommer därifrån.
#62 - 12 november 2011 20:47
Jag Kommer, vore konstigt annars....

lite av det som kommer med....

fisk: guppys, olika former, skall försöka få bild på dem annars är det mkt svårt då man inte kan få se godset innan uppropet... hur kvaliten blir på bilderna får vi se...
Libertymollys, kanske scalarepar, guldancistrus, många hannar av dessa ..., avkomma från min ROT ancistrushanne om jag får upp dom. räkor, WP, körsbär, rainbow, yellow. Micropoecilia picta, kanske Micropoecilia gracilis (minns inte, men dom är smååååååå)
kanske rödmunnstetror, kanske kardinaltetror, kanske neontetror...

växter: Jättevallisneria, vallisneria tiger, salvinia natans, limnobium leavegatum, najas gudialupensis , "javamossa" (vet inte vilken sort har haft en drös) spikblad, Anubias, saggitaria, riccia fluitans .... kanske lite andra mossor...

övrigt: nått mindre kar, kanske bakgrund, värmare, ramper, kanske oanvändna lysrör jag har liggandes...t5 54w aquarelle om intresse finns......

om det är ngt någon specifikt vill ha, skriv det nu innan auktionen!
#63 - 13 november 2011 08:05
[QUOTE=MagicFingers;1554541]Jag Kommer, vore konstigt annars....

lite av det som kommer med....

fisk: guppys, olika former, skall försöka få bild på dem annars är det mkt svårt då man inte kan få se godset innan uppropet... hur kvaliten blir på bilderna får vi se...
guldancistrus, många hannar av dessa ..., avkomma från min ROT ancistrushanne om jag får upp dom.

växter: Jättevallisneria, vallisneria tiger, najas gudialupensis , spikblad, Anubias, saggitaria, riccia fluitans .... kanske lite andra mossor...

[/QUOTE]

Redan intresserad ;) Blir nog den bästa auktionen någonsin!
#64 - 13 november 2011 11:42
[QUOTE=Pink_Tess;1553797]

Skulle inte gråta om någon tar med sig ett lekpar ancistrus sp. albino.... Tycker Hellson köpte lite för många förra året :P

[/QUOTE] Hehe men jag fick kämpa för dem ;) Men vem vet det kommer säkert fler par av dem i År :)
#65 - 13 november 2011 11:45
Hade gärna vart med hos dig Kjell innan Auktionen :) Dock så har man anmält sig att arbeta! (kors i taket) :P så det finns säkert ingen tid för det :( Men gör det det så kommer jag mer än gärna på en kaffe framför ditt lilla "Nano" i källaren ;)

/Tommy
#66 - 13 november 2011 12:41
Lekpar skalarer, fungerande par agassizii och pansarmalar i den mindre varianter. Något mer jag kommer leta efter är foderautomat, samt en mycket liten pump som kan slå sönder Co2 bubblor.

Hoppas verkligen att man kan få ledigt några timmar så att man hinner ner till detta!! :)
#67 - 13 november 2011 13:01
En hydor foderautomat ny i förpackning, kanske skulle passa. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149422&page=3

malawi.forum24.se
#68 - 13 november 2011 14:09
Artemiakläckare, Osmosfilter o lite pumpar finns i mina lådor.
#69 - 13 november 2011 15:28
[QUOTE=malawijanne;1554666]En hydor foderautomat ny i förpackning, kanske skulle passa. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149422&page=3

malawi.forum24.se[/QUOTE]

Det skulle den nog ;)
#70 - 14 november 2011 09:27
[QUOTE=kaj.p;1554679]Artemiakläckare, Osmosfilter o lite pumpar finns i mina lådor.[/QUOTE].
Alltid intressant ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 14 november 2011 10:06
[INDENT]Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig). Anmäl er i denna tråd

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru
Kaj.p
ansjo
Pia.Jo
Raskens
Hellsson [/INDENT]
#72 - 14 november 2011 16:41
Ja Kaj nu har jag hämtat vattenlåsen, jag tar med mig dom till auktionen.
Man kanske skulle ta patent på mina små vattenlås, dom funkar kanon med automatiskt vattenbyte, dom är billiga plus att man slipper borra i karen.
Det var faktiskt det skälet att slippa borra i karen som gjorde att jag tänkte, detta måste man kunna göra utan att borra i karen.
Jag hade ju borrat 140 baljor mindre baljor, men jag hade 30 stora baljor kvar, dom stora .
Som jag inte ville borra i.
Ja då kom dom till ,dessa vattenlås, och det funkade kanon, jag är helt övertygad att det kommer att funka hos dig Kaj, ja bättre för att du har ett ständigt flöde som jag inta hade.Janne

malawi.forum24.se
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 14 november 2011 16:51
[QUOTE=malawijanne;1554936]Ja Kaj nu har jag hämtat vattenlåsen, jag tar med mig dom till auktionen.
Man kanske skulle ta patent på mina små vattenlås, dom funkar kanon med automatiskt vattenbyte, dom är billiga plus att man slipper borra i karen.[/QUOTE]
Smart grej, men kanske lite sent att ta patent. NRL sålde sådana för 30 år sedan fast dom var gröna;)
#74 - 14 november 2011 16:56
Har dom patent på det? Nej det tror jag inte.Janne

malawi.forum24.se
#75 - 14 november 2011 16:58
jag kommer gärna en sväng till dig kjell innan :) hur hittar man till dig?
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 14 november 2011 19:05
[QUOTE=hult87;1554944]jag kommer gärna en sväng till dig kjell innan :) hur hittar man till dig?[/QUOTE]
Jag skickar dig ett pm

[INDENT][INDENT]Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig). Anmäl er i denna tråd

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru
Kaj.p
ansjo
Pia.Jo
Raskens
Hellsson
hult87 [/INDENT]
[/INDENT]
#77 - 14 november 2011 21:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;1555034]Jag skickar dig ett pm
[INDENT][INDENT]Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig). Anmäl er i denna tråd

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru
Kaj.p
ansjo
Pia.Jo
Raskens
Hellsson
hult87 [/INDENT]
[/INDENT]
[/QUOTE]
Du får nog sätta mig som preliminärt då jag kommer jobba på Auktionen.. åtminstonde se till att det blir kaffe gjort ;)
#78 - 14 november 2011 23:18
Jättekul att vi fått igång tråden allihopa å att ni skriver vad ni tänker ta mer er! :d
Men glöm nu bara inte att föranmäla ert gods till vår mail [email]info@gcg.se[/email] (man kan alltså inte göra några föranmälningar till auktionen direkt här i tråden på zoopet. Säkert redan klart för de flesta men ville bara poängtera det!)

MVH Peter
#79 - 15 november 2011 15:25
Vad skall man ta med för uppgifter när man föranmäler?
Tänkte jag skulle försöka sälja lite grejer för första gången, lite fisk, växter och tillbehör.
#80 - 15 november 2011 15:52
Jag kommer inte in på [EMAIL="info@gcg.se"]info@gcg.se[/EMAIL], har jag stavat fel eller fungerar inte mailen hos er Peter.Janne[QUOTE=Rooster;1555148]Jättekul att vi fått igång tråden allihopa å att ni skriver vad ni tänker ta mer er! :d
Men glöm nu bara inte att föranmäla ert gods till vår mail [EMAIL="info@gcg.se"]info@gcg.se[/EMAIL] (man kan alltså inte göra några föranmälningar till auktionen direkt här i tråden på zoopet. Säkert redan klart för de flesta men ville bara poängtera det!)

MVH Peter[/QUOTE]
#81 - 15 november 2011 21:06
[QUOTE=malawijanne;1555306]Jag kommer inte in på [EMAIL="info@gcg.se"]info@gcg.se[/EMAIL], har jag stavat fel eller fungerar inte mailen hos er Peter.Janne[/QUOTE]

nästan som jag, har mailat , men inte fått ngt läskvitto tillbaka....
#82 - 15 november 2011 21:33
[QUOTE=malawijanne;1555306]Jag kommer inte in på [EMAIL="info@gcg.se"]info@gcg.se[/EMAIL], har jag stavat fel eller fungerar inte mailen hos er Peter.Janne[/QUOTE]

Jasså det var märkligt, jodå vår mail fungerar allt. Pröva med att skriva in mailadressen på din hotmail (eller vad du nu använder) istället för att trycka på mailadressen på vår hemsidan. Konstigt som sagt... men funka det gör den iaf.
Hoppas det löser sig för dig Janne annars får vi lösa det på nått annat sätt.
#83 - 15 november 2011 21:37
[QUOTE=MagicFingers;1555421]nästan som jag, har mailat , men inte fått ngt läskvitto tillbaka....[/QUOTE]

Det är iofs inte jag som har huvudansvaret för mailen och föranmälningarna men jag är troligtvis den som kollar vår mail oftast ändå. :)
Vi har fått (och jag har iaf läst) ditt mail Conny så du kan se detta som ett läskvitto. Tack för mailet.
MVH Peter
#84 - 15 november 2011 21:49
[QUOTE=PiaJo;1555297]Vad skall man ta med för uppgifter när man föranmäler?
Tänkte jag skulle försöka sälja lite grejer för första gången, lite fisk, växter och tillbehör.[/QUOTE]

Ja det kanske är lite oklart på hemsidan men...
Ok ja tex: jag heter xxx och vill sälja 5 poster: 1: Eheim 3 professional ytterfilter (här kanske man vill ha ett minimipris typ 400kr kanske). 2: Påse med javaormbunke. 3: Påse med javaormbunke. 4: Påse lekgrupp ancistrus 7-11cm (2+4).
5: Påse med palettciklid (P. pulcher) fullvuxet lekpar.

Hoppas det blev lite klarare iaf. :)
MVH Peter
#85 - 17 november 2011 00:04
[QUOTE=Vanish;1554661]Lekpar skalarer, fungerande par agassizii och pansarmalar i den mindre varianter. Något mer jag kommer leta efter är foderautomat, samt en mycket liten pump som kan slå sönder Co2 bubblor.

Hoppas verkligen att man kan få ledigt några timmar så att man hinner ner till detta!! :)[/QUOTE]

Utökad lista som jag kommer söka efter :p

Glödbandstetror, äppelsnäckor, någon mossa och kanske andra växter :)

Och ledigt några timmar lyckades man med också!
#86 - 17 november 2011 10:27
Jag mailade in mina föranmälningar med bifogade filer med bilder, det var inget fel på göteborgsciklidgrupps hemsida, det var ett handhavandefel av undertecknad.Janne

malawi.forum24.se
#87 - 17 november 2011 17:41
[QUOTE=Rooster;1555433]Det är iofs inte jag som har huvudansvaret för mailen och föranmälningarna men jag är troligtvis den som kollar vår mail oftast ändå. :)
Vi har fått (och jag har iaf läst) ditt mail Conny så du kan se detta som ett läskvitto. Tack för mailet.
MVH Peter[/QUOTE]

gött, skulle jag kunna få en nummerserie då? ..... (håller utöver auktionen på att skaffa ett hus i samma veva. mkt att bolla med)
#88 - 19 november 2011 11:52
Hejsan! Finns det möjlighet att få samåka med någon som passerar Falkenberg på vägen dit och hem? Jag tänker främst på någon som bor i Halmstad eller så.....(Malmöbor och andra Skåningar är också välkomna att plocka upp mig om ni har plats i bilen!;)) Skicka ett PM om ni kan ta med er mig!
#89 - 20 november 2011 12:11
jag tar med mig 10 gödbandstetror 2 praktbotior i bra storlek ca 10 cm. 3 jordätare, nån påse växter och ev 3 scalarer, naturformen drygt 10 cm höga och ett lekpar nycklar har inte rigtiget bestämt mig än
#90 - 20 november 2011 21:27
Kommer det auktioneras några T-ciklider tro? :P
#91 - 21 november 2011 09:04
[QUOTE=Charliena;1554406]Jag kommer till auktionen! Om någon har ett nano att sälja hade jag blivit glad, har äntligen gått med mig sambon på att ha ett kar till. Mina platysar börjar yngla av sig något fruktansvärt men skulle väl inte tro att någon har något intresse av dem eftersom ni har så fina fiskar. Men det ska bli spännande att gå på min första auktion! DUM fråga men kommer man kunna betala med kort?[/QUOTE]

Platy är ALLTID intressant, speciellt som det brukar vara en viss slagsida på ciklider/växter (KAN det bero på att det är Göteborgs Ciklid Grupp som anordnar????;)), så behövs det annat som blandar upp det lite. Tänk bara på att inte packa "snålt", utropspriset är minst 30:- så om mna lägger bara ett par per post kanske det blir lite dåligt med bud opå dem, lägg hellre 4-5 stycken fiskar i varje och se buden stiga!!!!

Mina Kampfiskar jag tar med mig är " vanliga röda"....
#92 - 21 november 2011 15:47
[QUOTE=icehacker;1556499]Kommer det auktioneras några T-ciklider tro? :P[/QUOTE]

Ingen som har någon aning?
Kjell Fohrman
Administrator
#93 - 21 november 2011 17:26
[QUOTE=icehacker;1556499]Kommer det auktioneras några T-ciklider tro? :P[/QUOTE]
Det brukar krängas en del tanganyika, men ganska lite. Det är kanske inte så konstigt eftersom många av de som har tanganyika vill ha troffar och dom skall man ju köpa minst 10 st av (jag hade satsat på minst 20) och det blir ju rätt mycket pengar och då är det svårt att sälja sådana fiskar på auktion.

Jag skulle dock kunna tänka mig att köpa 6-7 st hästnosar av en art - men de odlas ju inte alls så det är väl minimal chans att några sådana dyker upp - betydligt större chans att någon/några prinsessarter och/eller jullar dyker upp
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 21 november 2011 17:30
[QUOTE=tummen;1556539]Platy är ALLTID intressant, speciellt som det brukar vara en viss slagsida på ciklider/växter (KAN det bero på att det är Göteborgs Ciklid Grupp som anordnar????;)), så behövs det annat som blandar upp det lite. [/QUOTE]
Må så vara, men dagens GCG är ju resultatet av en "sammanslagning" av Göteborgs Akvarieförening och Göteborgs Ciklidgrupp och de gamla odlarna i GAF är nu med i GCG.
Så t.ex. odlas det ju en hel del levandefödare i föreningen så chansen är stor att det dyker upp en del intressant.
#95 - 21 november 2011 20:22
[QUOTE=Kjell Fohrman;1556643]Må så vara, men dagens GCG är ju resultatet av en "sammanslagning" av Göteborgs Akvarieförening och Göteborgs Ciklidgrupp och de gamla odlarna i GAF är nu med i GCG.
Så t.ex. odlas det ju en hel del levandefödare i föreningen så chansen är stor att det dyker upp en del intressant.[/QUOTE]

Det hade jag ju missat! Men sedan hur länge då, senaste auktionen jag var på (för två år sedan tror jag) så var det ju fortfarande Cikliderna som dominerade (speciellt Malawi)....
Jag tar förresten antagligen med mig lite olika växter, Riccia/gallermossa + olika flytväxter blir det nog. Själv kommer jag hålla utkik efter (bland annat) micromask, inte vinägermicro utan den vanliga.;) Om någon tänker sälja sina Dvärgbotior så är jag spekulant också....:p Och mer......?

[SIZE=3][COLOR=#0000cd]EDIT: Min samåkning verkar ha löst sig nu.[/COLOR][/SIZE]:D
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 21 november 2011 20:25
Samarbetat med gemensamma möten har de gjort i flera år, men det är väl sedan något år tillbaka (finns inte exakt när) som GAF officiellt gick upp i GCG
#97 - 21 november 2011 20:27
Då får vi se om det märks i utbudet i år då!;) Go´natt!
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 24 november 2011 11:00
Jag har städat lite (orkade inte gräva så mycket i pallarna) och hittade en del prylar som jag tar med mig till auktionen

2 st Banana roots XL. Snygg dekoration som dessutom uppskattas av räkor
" target="_blank">

2 st böcker. Drömciklider av Ad Konings
4 st akvarierötter som alla tidigare har legat i mitt 3.000 liters akvarium
1 st hård bakgrund för ett akvarium på 60x30 cm
4 st, resp. 3 st bottenfilter. Alla plattor är på 30x20 cm
2 st Ciklidårsbok Volym 2
1 st Ciklidårsbok Volym 3
2 st Ciklidårsbok Volym 5

Vill också påminna om detta
Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig). Anmäl er i denna tråd

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru
Kaj.p
ansjo
Pia.Jo
Raskens
Hellsson (preliminärt)
hult87
#99 - 24 november 2011 18:49
Halloj! Nu blev det inget med min samåkning, finns det någon som kan plocka upp mig i Falkenberg? Vill helst slippa köra själv....
#100 - 24 november 2011 20:55
Varför kör du inte och plockar upp andra istället;)?
#101 - 25 november 2011 09:41
I morgon är den stora dagen :) Skall bli trevligt detta :D
#102 - 25 november 2011 12:31
[QUOTE=Hellsson;1557537]I morgon är den stora dagen :) Skall bli trevligt detta :D[/QUOTE]

Ja, det ska bli spännande! Får hoppas att man lyckas få med sig något hem ;)
#103 - 25 november 2011 15:03
[QUOTE=Kjell Fohrman;1557244]Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig). Anmäl er i denna tråd

[/QUOTE]
Jag har blivit sjuk och kan inte komma imorron.
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 25 november 2011 15:11
[QUOTE=Raskens;1557601]Jag har blivit sjuk och kan inte komma imorron.[/QUOTE]
Tråkigt - men krya på dig och så ses vi istället nästa söndag på julfesten hos Pia
#105 - 25 november 2011 16:47
[QUOTE=ansjo;1557408]Varför kör du inte och plockar upp andra istället;)?[/QUOTE]

Det skulle jag kunna göra- i och för sig- men å andra sidan pendlar jag 35 mil varje vecka bara till jobbet, samt skjutsar barn kvällarna i ända, så just till den här typen av utflykter samåker jag GÄRNA med någon annan så jag slipper köra själv.:D;)

Jag trodde som sagt att det var fixat den här gången, men av olika anledningar blev det inget med det, då får jag (om ingen hör av sig snart) bita i det "sura" äpplet och köra själv.:p
Har egentligen inget emot att köra bil, tycker det är rätt kul, [COLOR=#0000FF]men ibland kan det som sagt vara skönt att slippa köra själv.[/COLOR]

Till berörda ansvariga eller andra som vet; hur sent kan man mejla och föranmäla sitt gods? [:-38] Går det med mejl tidigt i morgon bitti också?[:-159][:-129]
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 25 november 2011 17:21
[QUOTE=tummen;1557617]Till berörda ansvariga eller andra som vet; hur sent kan man mejla och föranmäla sitt gods? [:-38] Går det med mejl tidigt i morgon bitti också?[:-159][:-129][/QUOTE]
Jag är inte berörd men jag vet att de som är berörda kommer att vara i lokalen klockan 8 imorgon bitti för att göra iordning den för auktionen så jag tror knappast att de hinner svara på mail imorgon.
#107 - 25 november 2011 18:01
Har nu investerat i bil, så jag dyker upp på auktionen. Tittar gärna förbi hos Kjell innan oxå. Skulle dock behöva en vägbeskrivning... :p
#108 - 25 november 2011 18:24
Usch så avundsjuk jag är[:(!] Typiskt att jag sitter på föreläsning på Blå Stjärnan hela dagen.
#109 - 25 november 2011 18:26
TYPISKT!!! Var så laddad men nu blir det ingen auktion iaf... dumma skola som äter all tid!
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 25 november 2011 18:33
[QUOTE=HenkeP;1557635]Har nu investerat i bil, så jag dyker upp på auktionen. Tittar gärna förbi hos Kjell innan oxå. Skulle dock behöva en vägbeskrivning... :p[/QUOTE]

Skickar dig ett pm med adressen. Jag kommer också att vara i auktionslokalen mellan 09.00-09.45

Drop in "auktionszoopetträff" för goldisar hemma (5 minuter med bil från auktionslokalen) hos mig innan auktionen startar - mellan 10.00-11.15 - (inlämningen öppnar vid 09.00 och då kan ni ju först åka dit och lämna in era auktionsprylar och sedan ta er över till mig). Anmäl er i denna tråd

Anmälda:
Maria - Sjöjungfru
Kaj.p
ansjo
Pia.Jo
Hellsson (preliminärt)
hult87
Henke P
#111 - 25 november 2011 19:20
E de några skånetokar som ska köra upp tro ?
#112 - 25 november 2011 21:14
[QUOTE=Kjell Fohrman;1557625]Jag är inte berörd men jag vet att de som är berörda kommer att vara i lokalen klockan 8 imorgon bitti för att göra iordning den för auktionen så jag tror knappast att de hinner svara på mail imorgon.[/QUOTE]

Ok, skall försöka få iväg mejlanmälan på mina poster snart så de hinner förbereda ordentligt.

Vi se´s i morgon. Jag ser fram emot detta, är det någon som kommer ha med sig lite kul pansarmalar, förutom dvärgbotior och vanlig micromask som jag också är på jakt efter....?
#113 - 25 november 2011 22:08
[QUOTE=Avions;1557638]Usch så avundsjuk jag är[:(!] Typiskt att jag sitter på föreläsning på Blå Stjärnan hela dagen.[/QUOTE]
Då är du 300 M från våra underbara diskus ju :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#114 - 26 november 2011 07:27
Vi ses om en stund:D
#115 - 26 november 2011 07:36
Om några minuter ger jag mig ut på E6 norrut, om ni ser en liten Polo kombi-88 i 15 nyanser av rött så är det jag!:p
#116 - 26 november 2011 08:38
Dety blev lite mera fiskar, ett par påsar med hongi och rödzebra, plus en vuxen lekgrupp en hanne och två honor av firefish, med ca 40 yngel i en påse jämte, båda honorna tuggade.Jag har inget lägstabud, så det finns chans att göra ett par klipp.Janne
#117 - 26 november 2011 17:02
Jaha vad fick folk med sig hem nu då? För mig resulterade det i:

6 st scalarer (uppdelade i två olika bud)
4 st ancistrus super red
Vallisneria, vallisneria tiger, javamossa
Foderautomat

Det va riktigt spännande, va som sagt första gången för mig på aktion. Kom in lite sent så hann inte se vad som hände i början och missade att hälsa på folk. Men jag såg ju Kjell iaf, han har ju mer skägg än mig så! :p

Jag va iaf personen med keps och massa rött hår ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 26 november 2011 17:36
[QUOTE=Vanish;1557754] Men jag såg ju Kjell iaf, han har ju mer skägg än mig så! :p

Jag va iaf personen med keps och massa rött hår ;)[/QUOTE]
Ja det är väl inte så många som har mer skägg[:-159]

Missade nog dig - men det klart om du hade keps så ser man ju inte ditt röda hår :D

Nåväl en massa trevligt folk som var där och det var en trevligt tillställning. Vissa saker kan säkert förbättras till nästa men de allra flesta var nog riktigt nöjda.

Handlade nog en 10-15 påsar med växter (Vallisneria gigantea och diverse flytväxter), en påse med Tanichthys micagemmae och en påse med Neolamprologus marugaensis men sålde också en del så jag gick nog ca. 800 spänn i plus.
#119 - 26 november 2011 17:57
[QUOTE=Kjell Fohrman;1557772]Ja det är väl inte så många som har mer skägg[:-159]

Missade nog dig - men det klart om du hade keps så ser man ju inte ditt röda hår :D

Nåväl en massa trevligt folk som var där och det var en trevligt tillställning. Vissa saker kan säkert förbättras till nästa men de allra flesta var nog riktigt nöjda.

Handlade nog en 10-15 påsar med växter (Vallisneria gigantea och diverse flytväxter), en påse med Tanichthys micagemmae och en påse med Neolamrologus helianthus men sålde också en del så jag gick nog ca. 800 spänn i pluss.[/QUOTE]

Jag märkte att du fick tag i en hel del vallisneria ;) Jag gick nästan på dig när jag lämnade vid 5-tiden. Sprang ut med alla påsar i nävarna. Men det va bra mycket mer folk än vad jag hade trott det skulle vara!

Vilka mer från zoopet va där och vart satt ni typ? :) Janne förstod jag satt bakom mig, och kanske anade jag pia på högerkanten? Och någon som hette maria tyckte jag jag kände igen genom någon bild, men är inte säker :p
#120 - 26 november 2011 18:22
japp Maria, Pia, Ansjo o jag satt på högerkanten. :)
#121 - 26 november 2011 18:32
Sedär ja, kaj hörde jag ju ett flertal tillfällen. Hade lite aningar om att det va du men man vet ju aldrig :p Vem va ansjo? Glasögon och kort/rakat hår?
#122 - 26 november 2011 18:57
Mina 3 par Neoheterandria Elegans och 3+2 Endlers simmar i mitt akvarium sen några timmar.
/Peter.
#123 - 26 november 2011 18:58
vill tacka gcg för en trevlig aktion!

åkte dit med frigolitlådan halvfyld med fisk och kom hem med den överfyld

köpte bla

anisictrus rödbrun
corydoras gold stripe
guldanisictrus
guppy
rosentetror
#124 - 26 november 2011 19:47
Jag tackar också göteborgs ciklidgupp för en bra genomförd auktion.

Det var kanon, att alla fiskarna låg kvar i sina frigolitpåsar eller påsar, det var också varmare i lokalen som också såg till att våra små gunstlingar mådde så bra dom kunde, en stor eloge till GCG, som tog det beslutet .
Lite tråkigt att tex vanish, det fanns säkert flera inte gick fram och pratade med tex jag eller Kjell eller någon annan som har bilder på sina avatarer, vi känns ju igen..
Jag träffade faktiskt Classe för första gången i live,vi har haft mycket prat på nätet han och jag, och även mailkontakt, ,ja det var trevligt.
Priserna tycker jag låg på en lagom nivå, jag själv hade ca 30 poster, det var billigt, men det tycker jag att det skall vara på en auktion.
Jag själv köpte två påsar utav malawiciklider, det var två påsar av samma fisk, virgatus fångad vid gome ca 3-4 cm 240 kr för 10 ynglel, jättebilligt tycker jag.Janne
#125 - 26 november 2011 19:49
Tack alla berörda för en trevlig auktion och tack Kjell för kaffet innan!
Fick med mig lite växter:
Cryptocoryne Usteriana x2
Najas Guadalupensis

och en del fisk:
15 Aspidoras cf Rochai
ett gäng Poecilia Salvatoris.
#126 - 26 november 2011 21:36
[QUOTE=Vanish;1557783]Sedär ja, kaj hörde jag ju ett flertal tillfällen. Hade lite aningar om att det va du men man vet ju aldrig :p Vem va ansjo? Glasögon och kort/rakat hår?[/QUOTE]Jepp, full pott där:D!
#127 - 26 november 2011 21:36
Personligen får jag nog smälta alla dagens intryck innan jag ger ris eller/och ros:)!
#128 - 26 november 2011 21:55
[QUOTE=ansjo;1557820]Personligen får jag nog smälta alla dagens intryck innan jag ger ris eller/och ros:)![/QUOTE]
Det kan jag göra redan nu Inga speeding tickets Yihaa :):)
#129 - 27 november 2011 09:19
Janne, helt ärligt så kollade jag bak lite för att se vem som va du, men jag fick ingen "aha där är han"-upplevelse tyvärr :p Däremot va ju kjell det ^^ Men det är mycket svårare att hitta någon i verkligheten från bilder än vad man tror!

Alcar, gissar på att du va den "yngre" killen som satt till höger i andra halvan av aktionen?

Vill också tacka alla berörda, riktigt nice tillställning. Även om jag va sjukt nervös i början för att ens bjuda på något :D
#130 - 27 november 2011 09:33
[QUOTE=Vanish;1557852]Janne, helt ärligt så kollade jag bak lite för att se vem som va du, men jag fick ingen "aha där är han"-upplevelse tyvärr :p Däremot va ju kjell det ^^ Men det är mycket svårare att hitta någon i verkligheten från bilder än vad man tror!

Alcar, gissar på att du va den "yngre" killen som satt till höger i andra halvan av aktionen?

Vill också tacka alla berörda, riktigt nice tillställning. Även om jag va sjukt nervös i början för att ens bjuda på något :D[/QUOTE]

japp helt rätt:d
#131 - 27 november 2011 10:57
vill också tacka alla på gcg för en bra auktion! :) även tacka kjell för kaffet, trevligt att se 3000L karet :)
#132 - 27 november 2011 11:17
Ja tack allesammans för en trevlig auktion! Alltid kul att fynda akvarieprylar och träffa likasinnade. :)
#133 - 27 november 2011 14:09
[QUOTE=kaj.p;1557826]Det kan jag göra redan nu Inga speeding tickets Yihaa :):)[/QUOTE]Kanske tur att det var ca 200 utrpå färre än tidigare;)...
Jag får tacka alla inblandade för ytterligare en väl genomförd auktion på det stora hela:).
Lokalen var varm och bra, och helt ok platsmässig. Nästan smidigare för icke Göteborgare att hitta till, så även där var det ett plus. Parkeringsplatser fanns nära, men det hade känts lite lugnare om man fått någon slags parkeringstillstånd förutom de lagliga 3 timmarna man fick stå där.
Den största nackdelen jag tyckte var att själva auktionen var lite seg, påsar med fisk skulle visas ute i lokalen och det drog ner på både tempo och bjudandet. Kanske en webkamera/filmkamera som visar en bild på godset på en duk bakom utroparen kunde vara något?

Jag är även lite förvånad att buden blev ändå så låga i år, det var inget riktigt riv efter vare sig fisk eller växter om man inte hade Cryptocoryne att sälja. Jag hade inte med mig något gods i år, men jag fick med mig hem två påsar med Ancistrus, L-089 och LDA-16 :). Lite sugen var jag på en lekgrupp Super red, men platsen finns inte riktigt i nuläget...
Kjell Fohrman
Administrator
#134 - 27 november 2011 15:06
Ja auktionen var lite seg och det av flera anledningar. Dels så låg ju inte fiskarna ute till allmän beskådan i förväg (för fiskarnas bästa) och det var helt rätt och som ansjo nämner så skulle ju en del då absolut se på fiskarna innan de kunde bjuda. Dessa bemödade sig då inte ens om att själva bege sig fram till podiet utan satt kvar och väntade på att "löparna" skulle visa upp fisken för dom - dålig stil. Detta var den främsta anledningen till att tiden drog iväg och i och med att det blev lite segt så pratades det en hel del i bänkraderna - stundtals så mycket att det var störande.

Webbkamera som flera redan har nämnt är det märkligt att svenska akvarieföreningar inte klarar av att arrangera (inte bara GCG utan även alla andra akvarieföreningar) - detta har jag tjatat om sedan i mitten av 90-talet när jag besökte en akvarieauktion i Chicago där detta systemet användes (då handlade det om flera tusen utrop) . Man kan ju tycka att det är märkligt att vi i Sverige i datorkunnande fortfarande inte har nått upp till den nivå som man låg på i USA för 16 år sedan.

Så webbkamera, kanske mikronon/högtalare för utroparen, kanske 2 auktionsutropare som växlar skulle säkert driva upp tempot. Det skulle kanske ha poängterats mer att fanns plats att fika på ovanvåningen - nu pratades det en hel del ute i "foajen" och det var lite störande för de som satt i den bakre delen.

Lokalen som sådan var annars väldigt bra för ändamålet och priserna är det nog inte så mycket att göra något åt - en del gick väldigt billigt medan andras saker gick för hyfsat höga priser. De prylar som t.ex. jag hade med mig drog in nära dubbelt så mycket mot vad jag hade räknat med.
Allt runt redovisningen och listan med auktionsprylar funkade utmärkt. Serveringen var bra.

3 timmars parkeringen som ansjo nämner är nog inte så mycket att göra åt. Risken är väl att om man vänder sig till parkeringsbolaget för att fråga om man får stå där längre inte får ett sådant tillstånd utan att de då istället uppmärksammas på att här kommer en hel massa att stå parkerade längre än 3 timmar[:(!] Nu bedömde i alla fall jag risken att de inte skulle orka kolla parkeringen en lördagseftermiddag (en massa jobb när parkeringen var nästan full) så att ingen bil stod längre än 3 timmar som minimal och så var det ju också (jag stod där själv i dryga 7 timmar). Om man var orolig så var det ju också några pauser på auktionen då man kunde ha flyttat sin bil en liten bit.

En helt annan idé som jag har haft om auktioner är också att man helt skulle skippa pausar och istället köra i ett. Nåväl åhörare behöver ju paus säger ju du då ni - ja helt rätt men detta skulle man kunna lösa genom att köra några "block" med olika sorters produkter. T.ex. en halvtimma med bara malawi/tanganyikaciklider, en halvtimma med bara växter, en halvtimma med bara tillbehör etc. Många av åhörarna skulle då kunna passa på att ta en paus medan sådant auktionerades ut som de ändå inte var intresserade av att bjuda på.
Nåväl så fungerar det inte på någon auktion (vad jag vet) utan där mixas allt så det är kanske en dålig idé. Vad tror ni?

Sammanfattningsvis var det dock en mycket bra auktion och med erfarenhet av denna så kan den säkert bli ännu bättre till nästa år
#135 - 27 november 2011 15:30
Jag håller med, och min kritik är på inget sätt negativ utan det är bara lite småsaker som kan hjälpa till att få det att flyta på bra:). Att ha olika block med utrop har diskuterats många gånger om jag inte minns fel. Jag tror det skulle göra att det blir mer spring hela tiden, plus att vissa ämnen kanske inte är så intressanta för många och då tappar det blocket många åhörare.
En annan eloge är fikabordet, där finns det mesta man behöver till bra priser men som sagt var det lite för mycket sorl därutifrån under själva auktionen...
#136 - 27 november 2011 15:59
Vill också tacka GCG för en trevlig auktions dag och vill även tacka mitt trevliga sällskap för en trevlig dag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#137 - 27 november 2011 16:28
[QUOTE=ansjo;1557933] Jag tror det skulle göra att det blir mer spring hela tiden, plus att vissa ämnen kanske inte är så intressanta för många och då tappar det blocket många åhörare. [/QUOTE]
Nja det förstår jag inte. Om man säger att nu kommer det växter och sedan tar en minuts paus så de som inte är intressarde av växter då hinner lämna så blir det ju mindre med spring. Visst kanske något färre med åhörare - men å andra sidan blir ju alla de kvar som är intresserade av växter och det är ju det viktiga och minskat också sorlet/pratandet. Som det är nu minskar ju ändå antalet åhörare på slutet (var kanske 60% kvar den sista timmen) och där försvinner ju även presumtiva köpare.

Nu funkade det ju ändå rätt bra - men det var ju "bara" ca. 400 utrop. Vad hade hänt om det varit det dubbla - då hade det inte hjälpt med webkamera och dubbla auktionsutropare.
Som sagt - den bästa auktionen jag varit på var den i USA och den auktionen höll på i ett halvt dygn utan en enda paus, men så hanns det också med några tusen utrop och allt utan att det kändes segt. Nåväl dit kommer vi alrdig och intresset för auktioner är enormt där - det var uppemot 1.000 (jag minns inte, men en jättesal var det) åhörare på auktionen men bara 30-40 av dom orkade lyssna på föredragen
#138 - 27 november 2011 16:42
Att många går tidigare innan auktionen är slut är nog inte så mycket man kan göra något åt, det bara är så och något man nog får acceptera.
Men idén med olika block skulle ju kunna testas, men personligen tror jag inte det ger så mycket mer än merarbete åt föreningarna när objekten ska sorteras upp innan auktionen. Men visst, en test kunde kanske motbevisa mig:p!
Kjell Fohrman
Administrator
#139 - 27 november 2011 17:00
[QUOTE=ansjo;1557954]Men idén med olika block skulle ju kunna testas, men personligen tror jag inte det ger så mycket mer än merarbete åt föreningarna när objekten ska sorteras upp innan auktionen. Men visst, en test kunde kanske motbevisa mig:p![/QUOTE]
Nej det är inget merarbete alls - betänk att allt ändå sorteras i nummerordning innan auktionen och sedan mixas alla nummer så att allt hamnar huller om buller i turordning och sedan hämtar man allt efterhand det numret som är på tur - även om produkterna i och för sig står på helt olika ställen. Detta tycker jag funkar alldeles fantastiskt bra som det är nu och det kommer inte att bli krångligare med ett "blocksystem" - på sin höjd kan det ta 5 minuter extra innan auktionen eftersom man måste tänka på detta vid turordningen.

Att många går tidigare innan auktionen är slut är nog inte så mycket man kan göra något åt, det bara är så och något man nog får acceptera

Min idé ursprungligen var egentligen att nästan allt skulle säljas i block. Om man då bara var intresserad av MALTA etc. skulle man då kunna välja att bara delta under den perioden som dessa såldes. Men detta skulle kräva att säljare vore mer planerande med att föranmäla allt som skall säljas - då hade man ju på dagen innan kunnat lagt ut ett tidsschema (vore lätt idag med tanke på internet) att MALTA säljs mellan 12.00-13.00, växter mellan 13.00-14.00 etc. Dock så tror jag inte att detta skulle funka eftersom det skulle kräva en helt annan planering bland deltagarna.

Fast jag tror ju under alla omständigheter att fler åhörare hade deltagit till slutet om de 2 rasterna hade plockats bort (med några block istället), om det varit 2 auktionsutropare och en webbkamera för då hade vi helt säkert varit klara 2-3 timmar tidigare
#140 - 27 november 2011 19:35
Jag satt i mitten! ;)

Köpte lite malar och annat:
5 st C.venezuela "black",
3 st Hypancistrus L136a,
5 st Röd/svart Ancistrus,
Guppy 1+2,
1+1 Fjärilsciklider,
En "crowntail-kampfisk-hona",
någon växt,
lite foder,
10 st syrebrist-chockade Kardinaltetror, men med lite mer luft i påsen så kvicknade de snabbt till igen! :)

Alla fiskar verkar trivas i sina respektive nya hem.

Tack för ett väl genomfört evenemang. Sålde också en del, så jag gick väl +/-0 till slut på ett ungefär....
Efteråt fick jag köra hem i mörker/ösregn/sidvind, men allt gick bra.:p
#141 - 27 november 2011 23:06
Haha va det du som köpte dom med påsen som va helt utan luft? ;) Kan inte riktigt minnas hur det såg ut där, satt du framför hon med den unga bäbisen?

edit: okej jag såg via din länk till zoonen att det va precis så att du satt ett steg framför hon med bäbisen. Att det är så många som va där som är medlem här är ju himla roligt :)
#142 - 2 december 2011 21:34
[QUOTE=Vanish;1558042]Haha va det du som köpte dom med påsen som va helt utan luft? ;) Kan inte riktigt minnas hur det såg ut där, satt du framför hon med den unga bäbisen?

edit: okej jag såg via din länk till zoonen att det va precis så att du satt ett steg framför hon med bäbisen. Att det är så många som va där som är medlem här är ju himla roligt :)[/QUOTE]

Nåja, det blev i alla fall billiga Kardinaltetror!;) Kanske tur för mig att de var lite "trötta" just under budgivningen, men synd om fiskarna att vissa ägare inte vet hur man försluter en påse så luften blir kvar, hade det dröjt lite till så hade säkert hälften av dem dött, nu lyckades jag fixa det i tid!:p De simmar nu tillsammans med de 13 som jag hade sedan förut, så nu njuter jag av ett stim på 23 individer. Och ja, du såg helt rätt, jag satt framför henne med bäbisen....:D
#143 - 2 december 2011 22:40
[QUOTE=tummen;1559154] men synd om fiskarna att vissa ägare inte vet hur man försluter en påse så luften blir kvar, hade det dröjt lite till så hade säkert hälften av dem dött,[/QUOTE]Det är inte alla påsar som håller tätt heller, men bättre påsar än småburkar;).
#144 - 2 december 2011 23:16
[QUOTE=ansjo;1559165]Det är inte alla påsar som håller tätt heller, men bättre påsar än småburkar;).[/QUOTE]

Dessutom va det ganska svårt att se i glassbyttan ;)

Annons